Knapptryck ökar prestanda i Dead Space Remake

Permalänk
Melding Plague

Knapptryck ökar prestanda i Dead Space Remake

I test med Geforce RTX 4080 visar Reddit-användare på ett stort prestandalyft med Resizeable BAR aktiverat, trots Nvidias rekommendationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förstår inte.. varför inte lämna det upp till användarna?? 🤔
Om det nu är så blandade resultat att det kan bli pannkaka så varför inte bara ha en disclaimer vid aktivering?

Edit: Detta gäller såklart om det går att aktivera i spelen, vilket jag inte har en aning om det är där det görs.
Är det så eller är det i UEFI/Bios det görs??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Även Intel har stöd för resizeable BAR.

Permalänk

Resizable BAR aktiveras i BIOS/UEFI. Programmet Nvidia Profile Inspector https://github.com/Orbmu2k/nvidiaProfileInspector används för att aktivera Resizable BAR i Dead Space Remake.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår inte.. varför inte lämna det upp till användarna?? 🤔
Om det nu är så blandade resultat att det kan bli pannkaka så varför inte bara ha en disclaimer vid aktivering?

Edit: Detta gäller såklart om det går att aktivera i spelen, vilket jag inte har en aning om det är där det görs.
Är det så eller är det i UEFI/Bios det gör??

Just nu vad jag ser. Så måsta man gå in i UEFI/Bios för att aktivera och sen avaktivera som jag tycker är mycket dåligt att man ska behöva pilla med. Men de ändrar kanske det sen i framtiden. Gör de inte det. Så kommer inte jag ha det aktivt. Jag har märkt i två spel att detta var inte bra alls. Det blev sämre.
Det ska vara något enkelt Av/på i Windows. Om man bara vill kolla om det funkar till spelat man just då spelar.

Permalänk
Medlem

Vad värdelöst. Klart att det ska vara i spelen det aktiveras. Allt annat är befängt.
Hålla på att starta om datorn 2023 för att få en funktion i ett spel och av i ett annat är inte hållbart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kolla in denna. Jag kolla i NvidiaProfileInspector. Jag spelar Hitman 3 just nu. Detta spel har support av rBAR. Sen då aktiv som standar. Okej!!!! men jag har ju inte det aktivt i bios. Som man ser i GPU-Z.

Sen i Spelat finns här inte att man kan styra det alls. Om man vill.

Vad har jag missat.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad som menas med att "AMD svartlistar spel". Såvitt jag känner till så aktiverar man Resizable Bar i BIOS en gång som vanligt, efter det finns det en switch i AMDs drivrutiner där du själv kan toggla av eller på när du vill ha, utan omstart. Vore såklart bekvämare om man kunde ställa in separat val för varje spel, men det är betydligt enklare än att behöva starta om och ändra i BIOS varje gång. Hittade en video:

Kollade just nu på mitt eget system, men jag har tyvärr inte möjlighet att slå på det i BIOS pga min installation, men i drivrutinerna, under Prestanda - Justerar har jag just SAM, dock markerad som "Inte tillgänglig" (samma som videon visar innan BIOS är ändrat). Alltså ingen svartlistning, utan användaren togglar själv i drivrutinerna. Äger måhända inte artikelskribenten ett AMD-system att verifiera och testa på?

Permalänk
Medlem

Man aktiverar funktionen i bios när datorn byggs vilket alla bör göra. Sen är det upp till drivarna att bestämma när det faktiskt används.

Ingen ska behöva starta om datorn eller gå in flera gånger i bios, då gör ni fel! Om man tror att det ger sämre prestanda i något spel så kan man disabla det i drivaren manuellt, INTE i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Man aktiverar funktionen i bios när datorn byggs vilket alla bör göra. Sen är det upp till drivarna att bestämma när det faktiskt används.

Ingen ska behöva starta om datorn eller gå in flera gånger i bios, då gör ni fel! Om man tror att det ger sämre prestanda i något spel så kan man disabla det i drivaren manuellt, INTE i bios.

Gäller detta för alla grafikkort oavsett märke?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Man aktiverar funktionen i bios när datorn byggs vilket alla bör göra. Sen är det upp till drivarna att bestämma när det faktiskt används.

Ingen ska behöva starta om datorn eller gå in flera gånger i bios, då gör ni fel! Om man tror att det ger sämre prestanda i något spel så kan man disabla det i drivaren manuellt, INTE i bios.

Det är ju det man inte kan. I Hitman 3 finns inte några inställningar alls. Som jag visar i mina bilder. Så vi gör inte fel. Vi kan inte göra något alls. Jo gå in i bios. I Nvidias vanliga kontrollpanel finns där ingen inställning.

Permalänk
Medlem

Tror sweclockers får fixa en fin artikel som förklarar hur allt detta fungerar. Verkar som många här inte förstår hur det fungerar eller är uppsatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gäller detta för alla grafikkort oavsett märke?

På Amd funkar det så och som du ser i artikeln även på nvidia. Intel vet jag inte men det är ju helt klart att bios aktiveringen inte är tänkt att användas mer än en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Det är ju det man inte kan. I Hitman 3 finns inte några inställningar alls. Som jag visar i mina bilder. Så vi gör inte fel. Vi kan inte göra något alls. Jo gå in i bios. I Nvidias vanliga kontrollpanel finns där ingen inställning.

Det är en inställning precis som alla andra. Finns den inte i Hitmanmenyerna är det för att spelutvecklarna inte vill ha den där precis som g-sync och annat jox som bäst sköts i drivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Kolla in denna. Jag kolla i NvidiaProfileInspector. Jag spelar Hitman 3 just nu. Detta spel har support av rBAR. Sen då aktiv som standar. Okej!!!! men jag har ju inte det aktivt i bios. Som man ser i GPU-Z.

Sen i Spelat finns här inte att man kan styra det alls. Om man vill.

Vad har jag missat.<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Såvitt jag vet så är det just kombinationen av dessa två som krävs:
1. Resizable BAR stöds (inkl. är aktiverat i UEFI-inställningarna)
2. Nvidia har markerat i spelets profil att Resizable BAR skall användas (eller då att användaren ändrat i profilen med t.ex. verktyget du visar)

Dvs, om det ena eller det andra inte är sant så används det inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När SAM släpptes så aktiverar du det i BIOS. Det som svartlistas är inte funktionen, utan enskilda spel. Om AMD bedömde att spel inte vann prestanda så låste man ner spelet och SAM var inte tillräckligt alls för det specifika spelet (vilket är det jag förmodar folk i tråden önskar flytta in i spelets meny istället, ha valet själv, eller ge utvecklaren valet att ha inställningen eller inte)

Har det ändrats eller mina jag fel bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår inte.. varför inte lämna det upp till användarna?? 🤔
Om det nu är så blandade resultat att det kan bli pannkaka så varför inte bara ha en disclaimer vid aktivering?

Edit: Detta gäller såklart om det går att aktivera i spelen, vilket jag inte har en aning om det är där det görs.
Är det så eller är det i UEFI/Bios det görs??

Detta hanteras väl i princip i linje med hur SLI-inställningar hanterades när sådant var aktuellt, dvs dolda inställningar som ligger lagrade i nvidia-drivrutinens inställningsprofiler för olika spel/applikationer, sett till hur det sköts i Nvidias egna verktyg.

Jag kan hålla med om att det är trist att inte varenda inställning exponeras i Nvidias egna kontrollpanel (typ att det skulle finnas ett avsnitt för avancerade inställningar), samtidigt förstår jag att de väljer att dra linjen någonstans och att detta exempel då genom ett något godtyckligt beslut hamnade bland alla de inställningar som anses "för avancerade".

Att det nu ändå existerar tredjepartsverktyg (se t.ex. https://github.com/Orbmu2k/nvidiaProfileInspector/releases ) för redigering av inställningsprofilerna gör ju att hela den frågeställningen blir mer av en principsak än en praktisk begränsning, den avancerade användaren har rent praktiskt möjlighet att pillra på vad de vill, men de behöver starta en annan applikation än nvidias kontrollpanel för att göra detta...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

När SAM släpptes så aktiverar du det i BIOS. Det som svartlistas är inte funktionen, utan enskilda spel. Om AMD bedömde att spel inte vann prestanda så låste man ner spelet och SAM var inte tillräckligt alls för det specifika spelet (vilket är det jag förmodar folk i tråden önskar flytta in i spelets meny istället, ha valet själv, eller ge utvecklaren valet att ha inställningen eller inte)

Har det ändrats eller mina jag fel bara?

Så vill jag minnas att de gjort, ja. Och Nvidia jobbar på motsvarande sätt men med en vitlista istället.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Jag förstår inte vad som menas med att "AMD svartlistar spel". Såvitt jag känner till så aktiverar man Resizable Bar i BIOS en gång som vanligt, efter det finns det en switch i AMDs drivrutiner där du själv kan toggla av eller på när du vill ha, utan omstart. Vore såklart bekvämare om man kunde ställa in separat val för varje spel, men det är betydligt enklare än att behöva starta om och ändra i BIOS varje gång. Hittade en video: https://www.youtube.com/watch?v=4wPSC2s-dWU&t=252s

Kollade just nu på mitt eget system, men jag har tyvärr inte möjlighet att slå på det i BIOS pga min installation, men i drivrutinerna, under Prestanda - Justerar har jag just SAM, dock markerad som "Inte tillgänglig" (samma som videon visar innan BIOS är ändrat). Alltså ingen svartlistning, utan användaren togglar själv i drivrutinerna. Äger måhända inte artikelskribenten ett AMD-system att verifiera och testa på?

Åtminstone från början fanns det även en (osynlig) lista över spel där funktionen alltid deaktiveras baserat på att AMD vet att den orsakar problem.

Dvs, endast aktivt om det stöds på plattformen (inkl. aktivt i UEFI-inställningarna) OCH är aktiverat i drivrutinsinställningarna OCH att just detta spel inte är svartlistat.

Har detta ändrats?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det är en inställning precis som alla andra. Finns den inte i Hitmanmenyerna är det för att spelutvecklarna inte vill ha den där precis som g-sync och annat jox som bäst sköts i drivarna.

Nu får du kolla lite vad jag skriver och har visat. Enligt NvidiaProfileInspector är det igång. Enligt GPU-Z är det inte igång. Som då är rätt. Jag vill gärna veta vad den är. Är den igång eller inte igång. För just nu får man två olika info.
Sen vill jag själv bestämma vad jag vill ha igång eller inte ha igång.

Vi kommer alla köra olika. Men jag vill inte använda Resizeable BAR. Alla som äger 4080-4090 kort behöver inte denna finnes.
Efter som här finns spelet kan bli värre. Då har jag helst den avstängd och då få bestämma det själv.

G Synk kan man alltid stänga av genom Nvidias vanliga kontrollpanel. Det kanske du inte visste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nu får du kolla lite vad jag skriver och har visat. Enligt NvidiaProfileInspector är det igång. Enligt GPU-Z är det inte igång. Som då är rätt. Jag vill gärna veta vad den är. Är den igång eller inte igång. För just nu får man två olika info.
Sen vill jag själv bestämma vad jag vill ha igång eller inte ha igång.

Vi kommer alla köra olika. Men jag vill inte använda Resizeable BAR. Alla som äger 4080-4090 kort behöver inte denna finnes.
Efter som här finns spelet kan bli värre. Då har jag helst den avstängd och då få bestämma det själv.

G Synk kan man alltid stänga av genom Nvidias vanliga kontrollpanel. Det kanske du inte visste.

NvidiaProfileInspector vet förstås inte om Resizable BAR finns eller inte på plattformen, den visar bara inställningsprofilen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Nu får du kolla lite vad jag skriver och har visat. Enligt NvidiaProfileInspector är det igång. Enligt GPU-Z är det inte igång. Som då är rätt. Jag vill gärna veta vad den är. Är den igång eller inte igång. För just nu får man två olika info.
Sen vill jag själv bestämma vad jag vill ha igång eller inte ha igång.

Vi kommer alla köra olika. Men jag vill inte använda Resizeable BAR. Alla som äger 4080-4090 kort behöver inte denna finnes.
Efter som här finns spelet kan bli värre. Då har jag helst den avstängd och då få bestämma det själv.

G Synk kan man alltid stänga av genom Nvidias vanliga kontrollpanel. Det kanske du inte visste.

Den är av naturligtvis när du har blockerat hela funktionen i bios. Drivrutinen kan inte påverka det.

Permalänk

Skillnaden mellan 25 och 17 minimum frames kan vara skillnaded mellan playable och inte. Rätt beslut av Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Gäller detta för alla grafikkort oavsett märke?

How to use AMD Smart Access Memory and Nvidia Resizable BAR

Citat:

To use Resizable BAR with a Nvidia GPU, you need:

* AMD 400 or 500 series motherboard with Ryzen 5000 CPU or an Intel 10th-, 11th-, or 12th-generation CPU and corresponding motherboard

* An Nvidia GeForce RTX 30 graphics card or Intel Arc graphics card

Citat:

Get the right components for AMD Smart Access Memory

To take advantage of Smart Access Memory (SAM), you need the following:

AMD 500 series motherboard (X570 or B550) or an AMD 600 series motherboard (X670E, X670, or B650)

AMD Ryzen 3000 Series, 5000 Series, or 7000 Series CPU (not an APU)

AMD RX 6000 Series Graphics card

In other words, you need AMD hardware from end to end, and very recent hardware at that. Reports indicate that Intel Arc graphics cards support resizable BAR on Ryzen PCs, and Intel recently confirmed it, though it hasn't seen much real-world testing.

I din signatur så säger det
CPU: I7 7700k @ 4.6GHz
GPU: GTX 1080ti

De komponenterna är för gamla.
Du får uppgradera till en AMD Ryzen 5000 processor eller nyare alternativt en Core 10000 (10th gen) Intel processor samt lämpligt moderkort om du vill kunna använda funktionen.
Du behöver dessutom ett RTX 3000 serie kort eller AMD RX 6000 serie kort eller nyare om du vill använda funktionen.

Men annars ja.
Nvidia, Intel och AMD har stöd för resizable BAR för de som bygger ny dator med senaste eller näst senaste generationens hårdvara.

Permalänk
Medlem

FPS i all ära, hur är det med bildrutetid (frametime)?
När vi nu pratar om knapptryck.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

FPS i all ära, hur är det med bildrutetid (frametime)?
När vi nu pratar om knapptryck.

I bilden i artikeln kan man se i graferna att frametime sjunker när man aktiverar SAM

Permalänk
Medlem

Att bara kunna adressera 256MB i taget var väl inte någon direkt begränsning när PCI Express var nytt.
Har man bara 128MB eller 256MB grafikminne så är det ju ändå hela grafikminnet ändå.
Har man 512MB eller 1024MB så är det mindre än hela grafikminnet, men ändå en ganska stor del.

Men sen när man kommer med grafikkort med 4GB minne, 6GB minne, 8GB minne och ännu mer. Ja då börjar dessa 256MB i taget bli en ganska liten del av grafikminnet.
Jag antar att det går att switcha om, så man kan byta vilken 256MB del som adresseras.
Men ändå.

Hur spelen/programmen är skrivna kan säkert påverka hur prestanda påverkan blir i specifika fall.
Men om vi generaliserar.
Spel från 2023 och framåt som är skrivna för att köras på nya datorer.
Tycker inte alls det är konstigt om Resizable BAR generellt kommer öka prestandan, både genomsnitt, minimum och generellt förbättra frametime för modern mjukvara som körs på moderna datorer.

Permalänk
Medlem

Här finns en grundlig beskrivning av hur de olika minnestyperna såg ut 2018 för AMD, NVidia och Intel https://ubm-twvideo01.s3.amazonaws.com/o1/vault/gdc2018/prese... . Att minne går att adressera direkt från CPU betyder att CPU:n kan skriva och läsa till minnet direkt. Ett vanligt förfarande är att man använder dessa 256MiB för att ladda upp texturer/vertices och sen göra ett transfer kommando för att föra över det till minne som är DEVICE_LOCAL, d v s endast synligt för GPU:n.

Praktiskt betyder det att det är bökigt att läsa tillbaka data FRÅN GPU till CPU i minne som ej är HOST_VISIBLE.

(Allt nedan är educated guesses)

Så jag gör en gissning att prestandalyftet kommer att vara störst i titlar som antingen behöver byta stora mängder data på GPU:n ofta, eller de som ofta läser tillbaka minne från GPU:n.

Att vissa titlar får en prestandaförsämring kan ha att göra med att det på något sätt påverkar de annars DEVICE_LOCAL minnet så att får ökad latens, eller att spelet helt enkelt inte skrevs med Resizable BAR i åtanke och därmed använder spelet helt plötsligt minnet mycket mindre effektivt när HOST_VISIBLE delen av minnet helt plötsligt är flera GiB.

Förtydligande
Visa signatur

Software dev, Civilingenjör, musiker, pappa - nästan 30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Att bara kunna adressera 256MB i taget var väl inte någon direkt begränsning när PCI Express var nytt.
Har man bara 128MB eller 256MB grafikminne så är det ju ändå hela grafikminnet ändå.
Har man 512MB eller 1024MB så är det mindre än hela grafikminnet, men ändå en ganska stor del.

Men sen när man kommer med grafikkort med 4GB minne, 6GB minne, 8GB minne och ännu mer. Ja då börjar dessa 256MB i taget bli en ganska liten del av grafikminnet.
Jag antar att det går att switcha om, så man kan byta vilken 256MB del som adresseras.
Men ändå.

Hur spelen/programmen är skrivna kan säkert påverka hur prestanda påverkan blir i specifika fall.
Men om vi generaliserar.
Spel från 2023 och framåt som är skrivna för att köras på nya datorer.
Tycker inte alls det är konstigt om Resizable BAR generellt kommer öka prestandan, både genomsnitt, minimum och generellt förbättra frametime för modern mjukvara som körs på moderna datorer.

Ja det känns ju helt klart som en uråldrig begränsande kvarleva som inte ska vara där. Det ska alltid vara på och finns det några gammla spel som har kompabilititetsproblem med det så löses det i drivaren som alltid. Inga konstigheter, det sista vi behöver är en inställning i spelet som användaren kan fippla med.

Permalänk
Medlem

"Från Reddit-tråden framgår att Nvidia just nu testar Resizeable Bar i Dead Space Remake, men huruvida det gröna laget aktiverar tekniken i spelet med en ny drivrutin återstår att se."

Sånt här ska ju vara klart Day One. Vad hjälper det mig nu när jag redan har klarat spelet?