Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

vilken elgrossist låter ganska stort belopp för att jobba på gross...

Vill väl inte outa allt för mycket, men det verkar skilja en hel del mellan olika grossister.

Samt vi har individuell lönesättning.

Ligger på 42k nu så det har hänt lite sen sist.
Innan årets revision, om det blir någon.. rätt vad det är ska dom väl bromsa inflationen med lönerna 😊

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

IT-koordinator inom idéburen/ideell organisation. 26 år gammal.
~31kkr, 35h arbetsvecka och lite småförmåner. Kan flexa och jobba hemma ganska fritt om jag vill.

Får man fråga vad du sysslar med mer exakt om dagarna? IT-koordinator är väldigt brett

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Skrivet av sparkar_boll:

Får man fråga vad du sysslar med mer exakt om dagarna? IT-koordinator är väldigt brett

Bra fråga
Jag gör lite allt möjligt, men framförallt har jag har lite allmänt "driftansvar" och är tekniskt ansvarig för våra webbplatser och webbtjänster (vi har förutom ett par webbsidor och några egenbyggda webbtjänster, även ett LMS och CMS vi tillhandahåller åt våra medlemmar).
Så kontakt med webbyråer och hostingpartners, samt är ansvarig för att ny funktionalitet tas fram efter organisationens och medlemmars önskemål och att allt överlag fungerar som det ska.
Sen agerar jag även internt bollplank och teknikkunnig mot kollegor i andra roller (jobbar ganska nära vår kommunikationsavdelning tex), och har lite second line support mot våra medlemmar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Bra fråga
Jag gör lite allt möjligt, men framförallt har jag har lite allmänt "driftansvar" och är tekniskt ansvarig för våra webbplatser och webbtjänster (vi har förutom ett par webbsidor och några egenbyggda webbtjänster, även ett LMS och CMS vi tillhandahåller åt våra medlemmar).
Så kontakt med webbyråer och hostingpartners, samt är ansvarig för att ny funktionalitet tas fram efter organisationens och medlemmars önskemål och att allt överlag fungerar som det ska.
Sen agerar jag även internt bollplank och teknikkunnig mot kollegor i andra roller (jobbar ganska nära vår kommunikationsavdelning tex), och har lite second line support mot våra medlemmar.

Spontant låter du underbetald, men frihet under ansvar, flexibilitet och lite kortare arbetstid är värt mycket i mina ögon!

Permalänk
Skrivet av Mental:

Spontant låter du underbetald, men frihet under ansvar, flexibilitet och lite kortare arbetstid är värt mycket i mina ögon!

Det är jag nog. Men det är lite självförvållat när man jobbar i en ideell organisation..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Finns väldigt många yrken idag där folk tjänar runt den summan till och med mindre. Du kanske bara inte tittar åt det hållet. Alla jobbar inte inom IT eller ingengörer som majoriteten osv verkar göra i denna tråden där lönen är över 30k i månaden. Jag har aldrig tjänat över 25k i månaden i hela mitt liv.

En svetsare/montör direkt från skolan efter 7-8 mån utbildning utan tidigare erfarenhet har 24-25.000 i ingångslön och då snackar vi samhälle med några 1000 invånare. Inte storstäder.

Man behöver verkligen inte vara ingenjör för att tjäna 30.000. Det gör man på dom flesta kneg-jobben idag med en heltidstjänst.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av palusa:

En svetsare/montör direkt från skolan efter 7-8 mån utbildning utan tidigare erfarenhet har 24-25.000 i ingångslön och då snackar vi samhälle med några 1000 invånare. Inte storstäder.

Man behöver verkligen inte vara ingenjör för att tjäna 30.000. Det gör man på dom flesta kneg-jobben idag med en heltidstjänst.

min sambo tjänar inte över 24 tusen kr, och han jobbar heltid i en rätt så stor stad.
edit: när jag jobbade inom restaurang, 8-16 raka veckor, heltid. så fick jag en lön runt 16 tusen efter skatt. Och detta var 3 års sedan. nu studerar jag och hoppas få högre lön.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kristallkrona:

min sambo tjänar inte över 24 tusen kr, och han jobbar heltid i en rätt så stor stad.
edit: när jag jobbade inom restaurang, 8-16 raka veckor, heltid. så fick jag en lön runt 16 tusen efter skatt. Och detta var 3 års sedan. nu studerar jag och hoppas få högre lön.

Under 24 000kr brutto och vilken typ av jobb är det frågan om?

Edit: Att bara hoppas på en högre lön kommer man tyvärr inte långt med, man får så lov och armbåga sig fram lite ifall lönen är viktig.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av anon347775:

Under 24 000kr brutto och vilken typ av jobb är det frågan om?

Edit: Att bara hoppas på en högre lön kommer man tyvärr inte långt med, man får så lov och armbåga sig fram lite ifall lönen är viktig.

transportör/vaktmästare på ett sjukhus jobbar han som.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

transportör/vaktmästare på ett sjukhus jobbar han som.

Han bör kanske påpeka sin lön. Det är en konst att förhandla lön, alternativt är att byta jobb

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

Han bör kanske påpeka sin lön. Det är en konst att förhandla lön, alternativt är att byta jobb

Han har inte den lönen runt 30k som vaktmästare/transportör. På sjukhuset där han jobbar ligger inte lönen på den summan. Så det korrekta termen han har är patientvaktmästare. De får en löneökning med ca 500 kr varje år. Min sambo kollar runt på andra jobb. Han sökte till en kodningsutbildning, där man får jobb efter. Tyvärr så kom han inte med.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Han har inte den lönen runt 30k som vaktmästare/transportör. På sjukhuset där han jobbar ligger inte lönen på den summan. Så det korrekta termen han har är patientvaktmästare. De får en löneökning med ca 500 kr varje år. Min sambo kollar runt på andra jobb. Han sökte till en kodningsutbildning, där man får jobb efter. Tyvärr så kom han inte med.

Sjukt ändå att när jag som 16 åring sommarjobbade med paket sortering hos Schenker... Dock kass arbetstid, fick man 27k år 2006...

Hoppas han hittar något vettigt men framför allt han tycker om

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Swedishchef_90:

Sjukt ändå att när jag som 16 åring sommarjobbade med paket sortering hos Schenker... Dock kass arbetstid, fick man 27k år 2006...

Hoppas han hittar något vettigt men framför allt han tycker om

ja, det är sjukt vad låg lön han har på sitt jobb. men han letar för fullt.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Konsult systemutvecklare i stor/mellan stad

2014 23k butik
2015 10k csn
2016 10k csn
2017 28k nyexad från YH
2018 35k
2019 40k
2020 45k
2021 50k, 6v sem, förtroendetid, 4k friskis

Nu är jag ganska senior och har lång erfarenhet av att koda, fast det inte varit mitt huvudsakliga jobb innan YH. För mig handlade det mest om att befösta mitt värde i en för mig ny branch. Nu på senaste jobbet drar jag mer mot team/techlead och PO/PL.
Jag har dock kollegor från YH som var typ frisörer o snickare och som nu drar in mer än mig, så min resa är varken extrem eller unik. Allt handlar om hur driven man är och vilka möjligheter man springer på och tar sig an.

2023 42k, jobbar 75%, 6v sem, grym tjänstepension

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Yrke (titel): Reservdelstekniker
Lön: 31 500 kr brutto
Erfarenhet: Varit inne på samma spår sedan gymnasiet, så 9 år om man kan säga det?
Utbildning: Industriteknik Inr. Skärandebearbetning, gått några YH-kurser vid sidan om.
Ålder: 27 år
Plats: Jönköping

En hel del CAD konstruktion, ansvarar för drift och underhåll av våra 3D skrivare, assisterar verkstan vid behov m. cnc-maskiner av olika slag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Lön: 22 000 netto inkl fullt studiebidrag och lån (34 000)
Erfarenhet: 6 månader som tekniker
Yrke: Tekniker
Ålder: 26

Inte varje månad pga fribeloppet (och hur mycket jag hinner jobba), kommer behöva gå ner i timmar mot april eller så för att få behålla fullt studiebidrag + lån. Stor variation av arbetsuppgifter. Förbättrar protokoll, kalibrerar, gör fakturor till kund och annat administrativt, kör demos, utbildar personal i system och systemapplikationer, ibland representerar jag företaget i större projekt, lite projektledning också ibland. Känns riktigt kul att få gedigen arbetserfarenhet innan ens utbildningen är klar! Älskar studier + jobb just nu!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Lön: 22 000 netto inkl fullt studiebidrag och lån (34 000)
Erfarenhet: 6 månader som tekniker
Yrke: Tekniker
Ålder: 26

Inte varje månad pga fribeloppet (och hur mycket jag hinner jobba), kommer behöva gå ner i timmar mot april eller så för att få behålla fullt studiebidrag + lån. Stor variation av arbetsuppgifter. Förbättrar protokoll, kalibrerar, gör fakturor till kund och annat administrativt, kör demos, utbildar personal i system och systemapplikationer, ibland representerar jag företaget i större projekt, lite projektledning också ibland. Känns riktigt kul att få gedigen arbetserfarenhet innan ens utbildningen är klar! Älskar studier + jobb just nu!

Lite fundersam över din titel/yrke: Tekniker? Vad för tekniker? Jag jobbar som IT-drifttekniker, därför jag undrar vad för tekniker du jobbar som

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förstod det skulle vara deprimerande att titta på denna tråd men kunde inte låta bli.

Svårt att inte bli avundsjuk på alla 20 nånting som tjänar 40-50k…

Är snart 37 år och med senaste höjningen uppe i knappt 22k och det är innan skatt. När jag var 26 år tjänade jag 16k innan skatt på heltid så har ökat en del men ätits upp av inflationen och att se andras löner höjas med 4k på ett år när man själv ökar med 400kr i månaden gör att man bara halkar mer och mer efter. Jag försöker leva sparsamt och investera vad jag kan men så kom denna inflationsvåg och slog ens nylle in i en mur för att sedan pissa på en och skratta känns det som.

Ska försöka komma in på nån utbildning för programmering eller något men inte säkert det går.

Tyvärr belönar inte företag lojala anställda. Bästa sättet att höja sin lön är att byta jobb. Där märker man verkligen att löner går upp. Stannar man för länge på samma bolag är risken att nyanställda får mer lön än en själv. Om man inte är en väldigt bra löneförhandlare dvs.

Sedan är denna tråd ingen spegling av verkligheten. Lönerna är är mycket högre här än genomsnittet. De som tjänar bra vill gärna stoltsera med det. Och att arbeten inom IT är högavlönat.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Tyvärr belönar inte företag lojala anställda. Bästa sättet att höja sin lön är att byta jobb. Där märker man verkligen att löner går upp. Stannar man för länge på samma bolag är risken att nyanställda får mer lön än en själv. Om man inte är en väldigt bra löneförhandlare dvs.

Ett bra företag bör ändå inte ge en nyanställd högre lön än någon som jobbat massa år. Har varit på många intervjuer där mitt löneanspråk varit för högt då dom ej vill ge mig högre än någon som jobbat länge.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Ett bra företag bör ändå inte ge en nyanställd högre lön än någon som jobbat massa år. Har varit på många intervjuer där mitt löneanspråk varit för högt då dom ej vill ge mig högre än någon som jobbat länge.

Det är såklart olika. Jag har blivit erbjuden lön som varit högre än de som redan jobbat på bolaget med samma tjänst.
Löneförhandla hårt eller byt jobb för att gå upp i lön är den bistra sanningen dock.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SwedZi:

Ett bra företag bör ändå inte ge en nyanställd högre lön än någon som jobbat massa år. Har varit på många intervjuer där mitt löneanspråk varit för högt då dom ej vill ge mig högre än någon som jobbat länge.

Beror på hur gärna man vill nyanställa. Och hur marknaden ser ut.
Om de inte vill möta mitt krav på ingångslön pga någon anställd med lägre lön, så är ju lösningen helt klart att höja lönen för den som redan är anställd. Eller leta vidare tills man hittar någon som säljer sig billigt.

Det senare kan vara mycket svårt om det är en arbetsmarknad med brist på kompetens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är såklart olika. Jag har blivit erbjuden lön som varit högre än de som redan jobbat på bolaget med samma tjänst.

Oj, är ju väldigt farligt att göra så på ett företag. Får dom som jobbat där länge nys om att en nyanställd fått högre lön så lär det bli ramaskri. Men som du säger, det är väl väldigt olika. Vissa företag kanske inte bryr sig ett skvatt.

Tycker även att ett seriöst bolag bör öka lönen på en rimlig nivå oavsett hur bra man är på att förhandla. Kanske bara är så på myndigheter osv.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Oj, är ju väldigt farligt att göra så på ett företag. Får dom som jobbat där länge nys om att en nyanställd fått högre lön så lär det bli ramaskri.

På vilket sätt är detta väldigt farligt? En sak är om man anställer en person helt utan erfarenhet och ger den personen högre lön (för samma jobb) än de som har lång erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

På vilket sätt är detta väldigt farligt? En sak är om man anställer en person helt utan erfarenhet och ger den personen högre lön (för samma jobb) än de som har lång erfarenhet.

Tyckte det var rätt uppenbart varför det är farligt, även om just ordvalet "farligt" kanske var fel. Men jag tänker nu på jobb där en nyanställd är ny i den branschen och inte har erfarenhet från just det yrket eller bransch. Då hade nog dom flesta blivit rätt irriterade om en nyanställd kommer in med högre lön utan erfarenhet osv, på så sätt blir det ingen bra stämning på arbetsplatsen.

Annan sak är såklart om jag jobbat med samma sak i massa år på ett annat företag och sedan byter arbetsplats, då kan man såklart få högre än någon som jobbat lika länge som du fast på företaget du just börjat på.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Oj, är ju väldigt farligt att göra så på ett företag. Får dom som jobbat där länge nys om att en nyanställd fått högre lön så lär det bli ramaskri. Men som du säger, det är väl väldigt olika. Vissa företag kanske inte bryr sig ett skvatt.

Tycker även att ett seriöst bolag bör öka lönen på en rimlig nivå oavsett hur bra man är på att förhandla. Kanske bara är så på myndigheter osv.

Alla mina jobb jag fått har jag fått högre lön än närmsta kollegorna som jobbat ett tag har. Har även varit på andra sidan där den nyanställde får högre lön än jag har som jobbat ett tag.

För båda är det bra i det långa loppet; man lockar folk att ta jobb och även dom som varit anställda ett tag kan sen vid nästa löneförhandling få upp sin lön högre än om det inte fanns en kollega med högre lön. Win-win enligt mig!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Alla mina jobb jag fått har jag fått högre lön än närmsta kollegorna som jobbat ett tag har. Har även varit på andra sidan där den nyanställde får högre lön än jag har som jobbat ett tag.

För båda är det bra i det långa loppet; man lockar folk att ta jobb och även dom som varit anställda ett tag kan sen vid nästa löneförhandling få upp sin lön högre än om det inte fanns en kollega med högre lön. Win-win enligt mig!

Se mitt senaste inlägg, beror som sagt på vad man pratar om. Äpplen eller päron. Men visst, alla har väl egna åsikter om hur lön osv bör vara. Ska även tillägga att jag tror det är otroligt olika beroende på vart man bor också. Små städer vs stora städer. Små bolag vs stora bolag osv.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Se mitt senaste inlägg, beror som sagt på vad man pratar om. Äpplen eller päron. Men visst, alla har väl egna åsikter om hur lön osv bör vara. Ska även tillägga att jag tror det är otroligt olika beroende på vart man bor också. Små städer vs stora städer. Små bolag vs stora bolag osv.

Jo men om en person anställs på samma avdelning med samma titel/arbetsuppgifter, som inte har erfarenheten eller utbildningen för det, skulle våra olika löner vara ett av många problem jag skulle ha med den nyanställda där skillnaden i lön skulle vara en av dom mindre sakerna jag störde mig på Det du menar ser jag inte kan hända. Däremot att kanske en junior jurist kommer in på bolaget där jag jobbar som it-drifttekniker och får en högre ingångslön än mig, det bryr jag mig inte om. Det är som det är. Vi har olika utbildningar, arbetsuppgifter och därmed olika ingångslöner. Så jag tycker din jämförelse inte har med verkligheten att göra i praktiken.

Man anställer inte en junior till en senior position. Gör man det är det andra saker som är fel än att den eventuellt skulle ha högre lön än mig.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Jo men om en person anställs på samma avdelning med samma titel/arbetsuppgifter, som inte har erfarenheten eller utbildningen för det, skulle våra olika löner vara ett av många problem jag skulle ha med den nyanställda där skillnaden i lön skulle vara en av dom mindre sakerna jag störde mig på Det du menar ser jag inte kan hända. Däremot att kanske en junior jurist kommer in på bolaget där jag jobbar som it-drifttekniker och får en högre ingångslön än mig, det bryr jag mig inte om. Det är som det är. Vi har olika utbildningar, arbetsuppgifter och därmed olika ingångslöner. Så jag tycker din jämförelse inte har med verkligheten att göra i praktiken.

Man anställer inte en junior till en senior position. Gör man det är det andra saker som är fel än att den eventuellt skulle ha högre lön än mig.

Förstår faktiskt inte vad du menar alls. Jag har hur många exempel som helst på personer som börjat arbeta och fått samma titel/arbetsuppgifter som en som jobbat med samma sak i 10+ år och dom själva har jobbat med liknande saker eller andra branscher.

Kan ta mig som exempel. Jag har fått jobb som Key account manager och har aldrig arbetet med det innan. Däremot har jag erfarenheter som passar bra för denna tjänst. Mina kollegor har arbetat som Key account manager i 8+ år och har betydligt högre lön än mig. Du tycker alltså här att jag bör ha likvärdig lön bara för att jag har samma titel?

Jag kanske tänker fel, men jag har nöjt mig med en lägre lön än mina kollegor för att dom arbetat i denna bransch och företag i massa år medans jag är ny i denna bransch och yrkesroll även om vi har samma titel. Hade jag kommit in på högre lön än dom i detta scenario tror jag inte dom hade blivit glada.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Lite fundersam över din titel/yrke: Tekniker? Vad för tekniker? Jag jobbar som IT-drifttekniker, därför jag undrar vad för tekniker du jobbar som

I anställningsavtalet står det endast tekniker. Jag själv är lite fundersam med tanke på de breda arbetsuppgifterna! Närmast är väl kalibreringstekniker.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Förstod det skulle vara deprimerande att titta på denna tråd men kunde inte låta bli.

Svårt att inte bli avundsjuk på alla 20 nånting som tjänar 40-50k…

Är snart 37 år och med senaste höjningen uppe i knappt 22k och det är innan skatt. När jag var 26 år tjänade jag 16k innan skatt på heltid så har ökat en del men ätits upp av inflationen och att se andras löner höjas med 4k på ett år när man själv ökar med 400kr i månaden gör att man bara halkar mer och mer efter. Jag försöker leva sparsamt och investera vad jag kan men så kom denna inflationsvåg och slog ens nylle in i en mur för att sedan pissa på en och skratta känns det som.

Ska försöka komma in på nån utbildning för programmering eller något men inte säkert det går.

Jag håller med dig.
Vad jobbar du som? Vi arbetare som förlitar oss på fackförhandlingar blir bajsade på av både facket o arbetsgivare. Högning med knappt 500kr är som att bajsa på en. Knappt så det är ikapp med normal inflation.
O som det är nu med 8-10% inflation o facken bara vill höga med 3-4% är ännu mer att bajsa på en när alla tjänsemän osv får flera tusen mer.
Själv jobbar jag som Lastbilschaufför.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros