Veckans fråga: Vad är viktigast när du ska köpa SSD?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vad är viktigast när du ska köpa SSD?

Små stickor med hejdundande prestanda. Veckans fråga handlar om vad som är viktigast när det är dags att införskaffa ny SSD-lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag svarade "Hög prestanda" men det är halva svaret, det är snarare prestanda kombinerat med tillförlitlighet.

Permalänk
Medlem

Höra andras åsikter innan jag överväger att köpa.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Känt märke och bra gigabyte per krona är det viktigaste

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Att det inte sitter en idiotisk liten fläkt på den.

Permalänk
Medlem

Lång livslängd och pris/GB valde jag. Prestanda är visserligen trevligt men det känns som att det ska till annan sorts last än det jag gör med datorn för att känna skillnad.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Jag vill välja alla alternativen. Förut så har prestanda varit väldigt viktigt, nu när det börjar komma in otroligt dyra ssd med över 10 000MB/s, ja det är inte längre något jag vill betala många tusenlappar extra på.

Om vi bortser från min ps5an som kräver en "Ps5 godkänd ssd". Så säger jag Samsung 970 EVO prestanda. Gärna lite svalare och mindre trolling. Kvaliten får gärna vara bättre, men sedan är det mängd som avgör.

Permalänk
Medlem

Att den har DRAM Cache är viktigt och att specsen tydligt visar det, sen är det pris/gb och livslängd som är viktigast.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

RGB ofc! För ju mer datorn lyser desto mer fps får man väl?

Permalänk
Medlem

Att man inte gör som A400, byta ut nand-kretsar /kontroller som förändrar prestandan utan att även byta modellnamnet.

Permalänk
Medlem

Pris.

Permalänk
Medlem

Prestanda och bra pris. Det var det viktigaste vid mitt köp (SSD till PS5).
Valet föll på Kingston Fury Renegade.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Valde förtroende för varumärket eftersom jag aldrig skulle köpa no-brand vad gäller lagring. Det finns idag sjukt snabba och pålitliga NVME på 1GB för under tusenlappen från gott om kända tillverkare.

Kan passa på att förtydliga att efter pålitlighet så är det prestanda, storlek och pris som avgör.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Pris/prestanda och lång livslängd, enda parametrar som räknas för mig

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

TBW

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Pris/hållbarhet. Prestandan räcker och blir över på tio år gamla SSD enheter ändå.

Den ska vara hållbar under många år, jag vill ju lita på att den plötsligt inte kastar in handduken och drar med sig hela operativsystemet, men sedan ska den inte kosta multum heller.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tillförlitlighet och stabilitet inkl lång hållbarhet.
Diskarna ska fungera utan problem.
För även om man har backup är det ju alltid en olägenhet när/om en disk slutar fungera.

Permalänk
Medlem

Att den inte ballar ur när man kör högre BCLK.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mycket bra och intressant fråga!
Jag svarade
- Högt förtroende för varumärket
- Garanti och support
- Pris per gigabyte
- Lång livslängd

En SSD/lagringsenhet jag köper måste ha lång garanti och livslängd. Jag köper uteslutande från kända märken och väljer den storlek som är mest prisvärd "pris per gigabyte".

Kanske SweC bör lägga till "Typ av flashminne" som en aspekt?
Jag prioriterar SLC, MLC och TLC, undviker QLC
Jämför HHDernas CMR och SMR

Permalänk
Medlem

Prestanda vid QD1

Permalänk
Inaktiv

Priset.

Såg några 240GB nVME's gå för lite på 200kr för någon dag sen men tyvärr var jag för sent ute. Läs och skrivhastigheter på 2000Mt/s är alldeles tillräckligt för mig på en speldator, likaså ett utrymme på 240GB.

Permalänk
Medlem

Storlek.
Priset är sekundärt och hastigheten tertiär.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att svara på, det är förstås en avvägning av flera faktorer. Som exempel: Prestanda är viktigt, men om livslängden minskar med 2% i veckan spelar det ingen roll; -0.1%/vecka vore däremot acceptabelt. Att betala 100% mer för 10% mer prestanda är inte heller aktuellt. Samma med de andra faktorerna.

Permalänk
Medlem

Viktigaste för mig är att det är en Samsung!

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Alla är viktigast ... allt som fanns i listan var viktigt för mig utom kanske just kylning.

Men det som avgör om jag faktiskt köper något är alltid recensioner från flera olika siter. Om det inte är till ett budgetbygge som bara skall vara billigt, t.ex en LAN-dator eller liknande där man inte förlorar något viktigt om en SSD går sönder.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

För det jag gör har 5GB/s jämfört med 3GB/s (nu rycker jag bara siffror ur luften för att åskådliggöra) liten eller ingen betydelse. Att det är mycket snabbare än klassiska diskar är viktigt men om det tar 5 istället för 4 sekunder att ladda in något, då i förhållande till att det tog 30 sekunder tidigare, är rätt oväsentligt.

Därför är kapacitet, driftsäkerhet och pris mycket viktigare än något annat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hög prestanda är inte viktigt. SSD:er är så snabba som det är.
Men den ska ju klara att skrivas till utan att gå ner till under HDD-hastighet förstås.

Permalänk
Medlem

Prestandan i de flesta SSD räcker för mina behov så det är ingen hög prio (iaf inte förrän fler spel börjar använda direct storage och man ser en markant skillnad med det aktiverat).
Lång livslängd och tillförlitlighet skulle jag sätta överst.
Pris per gig spelar klart också in för är den för dyr så kvittar annat eftersom den ändå inte är "tillgänglig"

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Realistiskt sett så är att den har DRAM-cache som absolut prio 1, allt annat är sekundärt.

Det spelar ingen roll vad den lovar för hastigheter, har för gränssnitt, etc. utan den blir seg som sirap så fort man börjar fylla den med normala mängder data. Man vill ju kunna utnyttja hela utrymmet på disken utan att behöva tappa 90% av hastigheten om man fyller den med mer än 20%.
Vid det läget så kan man ju lika gärna köpa en HDD eller en SATA SSD om man vill.

DRAM-cachelösa diskar bör dö ut snarast.

Permalänk
Medlem

Prislapp och hållbarhet.

Prestanda är förstås också trevligt, men idag är det nästan omöjligt att köpa en ssd som inte presterar mer än tillräckligt för mina behov.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.