Dåligt resultat på Bredbandskollen över wifi?

Permalänk
Medlem

Dåligt resultat på Bredbandskollen över wifi?

Hejsan

Vad är det egentligen för fel på bredbandskollen? Har 1000/1000 fiber. Mäter jag via kabel får jag full hastighet oberoende av tjänst. Men via wifi så får jag aldrig mer än ca 100mbit när jag testar via bredbandskollen. Alla andra tjänser ger mig 500+ via wifi. Någon som kan förklara? Har testat alla olika servrar som finns tillgängliga.
Mvh

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Bredbandskollen vet inte om du använder WiFi och gör ingenting annorlunda om du kör WiFi eller kabel.

Du får inkomma med screenshots och mer detaljerad information.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bredbandskollen vet inte om du använder WiFi och gör ingenting annorlunda om du kör WiFi eller kabel.

Du får inkomma med screenshots och mer detaljerad information.

Nä det verksr ju helskumt, men får 800mbit med bredbandskollen på datorn vi kabel, och ca 100mbit via wifi, kollar jag istället med speedtest får jag samma vi kabel men ca 600mbit via wifi. Fattar ingenting hur det kan vara så. Vad skulle jag kunna göra som gör att det blir så annorlunda via wifi?
Screenshots på?

Uppladdning ligger på ca 600mbit via wifi på bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Nä det verksr ju helskumt, men får 800mbit med bredbandskollen på datorn vi kabel, och ca 100mbit via wifi, kollar jag istället med speedtest får jag samma vi kabel men ca 600mbit via wifi. Fattar ingenting hur det kan vara så. Vad skulle jag kunna göra som gör att det blir så annorlunda via wifi?
Screenshots på?

Speedtest kör flera anslutningar samtidigt, vilket inte Bredbandskollen gör. Kanske är därför.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita på test från en sida endast. Har samma konstigt problem med bredbandskollen och andra sajter. Test från kabel så är det över +900/900. Men test med WiFi får jag aldrig över 400Mbit med S23U och Tab S8 500MBit. Men upp är det alltid max +900Mbit hos bredbandskollen.
Test med wifi från speedtest OOKLA visar samma resultat, utan endast Telenor server ger alltid max hastighet ned/upp 900/900. Andra server ger blandade resultat, ena dagen max 350/900 och andra dagar 900/900. Har gett upp på felsöka detta fenomen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Kollat så allt är som det ska i routern då?
Prova ändra kanalerna fär 2.4 och 5GHz bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Kollat så allt är som det ska i routern då?
Prova ändra kanalerna fär 2.4 och 5GHz bandet.

Funderat på det också, men skulle speedtest mäta på 5ghz och bredbandskollen på 2.4ghz? Låter ju väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Funderat på det också, men skulle speedtest mäta på 5ghz och bredbandskollen på 2.4ghz?

Nej.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Speedtest kör flera anslutningar samtidigt, vilket inte Bredbandskollen gör. Kanske är därför.

Skulle du rekommendera Speedtest före Bredbandskollen?

Permalänk
Medlem

Det är skillnad även när man mäter över LAN. Bredsbandkollen visade ca 50 Mbit och Speedtest visade 950. Uppladdning visade bägge 950..Har skrivit till deras support och frågat vilken man ska lita på, återkommer om jag får svar.

Permalänk
Skrivet av Pruttmuff:

Skulle du rekommendera Speedtest före Bredbandskollen?

personligen föredrar jag speedtest men samtidigt tar jag bägge med typ 2-3 lastbilar salt att de bägge har typ ~±100-500Mbit felmarginal på mätningarna.

kan sitta och köra samma test back to back på bägge och få varierande utfall på min 500/500 lina allt från 100-600Mbit/s både upp och ner från ett test till ett annat.

sen ska ingen av dem beté sig annorlunda beroende på om du kör kabel eller wifi den ser bara trafiken tillbaka till din router sen hur du är ansluten bakom routern gör ingen skillnad på hur testet utförs.

Hur ser Wifi signalen till datorn ut när du testar?

för om den är aningen svag kan den mycket väl strypa maxhastigheten på wifi länken vid last för att stabilisera så att den inte ska droppa hela anslutningen och sedan öka maxhastigheten när lasten på anslutningen sjunker.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Nu har jag samma resultat på bägge mätprogrammen , 950/950 på lan och hälften på wifi. Bredbandskollen utreder och återkommer när de vet mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Susi:

Nu har jag samma resultat på bägge mätprogrammen , 950/950 på lan och hälften på wifi. Bredbandskollen utreder och återkommer när de vet mer.

Ladda ner Iperf3 på en enhet i ditt nätverk och mät från din dator som kör wifi, så kan du enkelt utesluta din trådlösa uppkoppling som boven i det hela. Det blir lite som att köra en lokal bredbandskollen i ditt egna nät

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Susi:

Vad tänker du att bredbandskollen ska göra?
Självklart kommer du inte ha gigabit över Wifi

Skrivet av Pamudas:

Ladda ner Iperf3 på en enhet i ditt nätverk och mät från din dator som kör wifi, så kan du enkelt utesluta din trådlösa uppkoppling som boven i det hela. Det blir lite som att köra en lokal bredbandskollen i ditt egna nät

Lägger till Openspeedtest som förslag, kör en exe och öppna webbläsare på valfri enhet, knappa in ip:port och test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Screenshots på?

1 "Surfa" in på din ruter och se att Uppdatera din router (Kolla vilken firmware som är den senaste). Passa på att kolla att du använder 5 Ghz

3 Kolla med en Wifisniffer att du inte använder samma kanal som fler andra använder, byt kanal där det är en lucka där ingen annan är eller där det är minst förekommande.

4 Sätt din enhet nära din router.

Kommer inte hjälpa alls utan att veta vad för router du har och bara den skall vara inkopplad, rycka allt annat (Skräp som mesh exempelvis) vad det än heter innan du gör något. Routern skall vara kopplad närmst mot din ISPs utrustning.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k