LegoClockers - Samlingstråd för allt med Lego

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hoppas någon tar efter, såg ut att kunna bli roliga modeller med lite mer udda block. Borde gå att göra dem helt kompatibla med vanligt lego i mindre storlekar

Här är "originalet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

<Uppladdad bildlänk>

Porsche GT3 RS, Snickrar för tillfället på Lamborghini sian 👍🏻

Cool som satan! Har kollat på alla 4 sett i den serien, men svårt att köpa när man bor långt ifrån storstäder och säljare på blocket inte är att lita på😬

Håller på och samlar på mig speed champion serien och har 5 blommor.

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbone10:

Cool som satan! Har kollat på alla 4 sett i den serien, men svårt att köpa när man bor långt ifrån storstäder och säljare på blocket inte är att lita på😬

Håller på och samlar på mig speed champion serien och har 5 blommor.

Skoj!

Jag har faktiskt köpt porschen, lambon och Bugattin på Tradera från säljare med bra omdömen och det blev kalas bra.

Permalänk
Medlem

Hej lego älskare! Jag kände helt plötsligt att jag ville ha en metal gear rex i lego (en robot från metal gear solid spelen) hittade en hemsida som säljer en ritning för den och där kan man även köpa alla delar från återförsäljare. Listan på återförsäljare säljer inte alla delar man behöver, det finns en som säljer 90% av det jag skulle behöva. Jag förstår inte varför dom inte bara sälja alla delar.

Om jag köper från säljaren som har 90%, finns det något sätt att se vilka delar som saknas?

Kanske skulle börja med att fråga om någon använder hemsidan xD
https://rebrickable.com/mocs/MOC-92620/niclib/metal-gear-rex-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hej lego älskare! Jag kände helt plötsligt att jag ville ha en metal gear rex i lego (en robot från metal gear solid spelen) hittade en hemsida som säljer en ritning för den och där kan man även köpa alla delar från återförsäljare. Listan på återförsäljare säljer inte alla delar man behöver, det finns en som säljer 90% av det jag skulle behöva. Jag förstår inte varför dom inte bara sälja alla delar.

Om jag köper från säljaren som har 90%, finns det något sätt att se vilka delar som saknas?

Kanske skulle börja med att fråga om någon använder hemsidan xD
https://rebrickable.com/mocs/MOC-92620/niclib/metal-gear-rex-...

Den typen av säljare är nog oftast privatpersoner som helt enkelt har begränsad tillgång. Många sitter och köper och kategoriserar begagnade delar manuellt

Permalänk
Medlem

Oftast får du med en xml fil du kan ladda upp till bricklink.com så du kan söka säljare som har bitar du behöver och kan bocka av det du har och vad du behöver.

Skrivet av jehuty:

Hej lego älskare! Jag kände helt plötsligt att jag ville ha en metal gear rex i lego (en robot från metal gear solid spelen) hittade en hemsida som säljer en ritning för den och där kan man även köpa alla delar från återförsäljare. Listan på återförsäljare säljer inte alla delar man behöver, det finns en som säljer 90% av det jag skulle behöva. Jag förstår inte varför dom inte bara sälja alla delar.

Om jag köper från säljaren som har 90%, finns det något sätt att se vilka delar som saknas?

Kanske skulle börja med att fråga om någon använder hemsidan xD
https://rebrickable.com/mocs/MOC-92620/niclib/metal-gear-rex-...

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Började köpa lego bilar under pandemin

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Lego släppte precis LotR Rivendell:

https://www.lego.com/en-us/product/the-lord-of-the-rings-rive...

Saftigt pris, men hela fellowship som minifigs och stort bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lego släppte precis LotR Rivendell:

https://www.lego.com/en-us/product/the-lord-of-the-rings-rive...

Saftigt pris, men hela fellowship som minifigs och stort bygge

Hoppades att det skulle bli mer av ett samlingsset, typ Hogwarts slottet med microfigs. Men det är ju ändå roligare med minifigs så förstår valet att släppa detta.

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem

Älskar att detta precis dök upp i min rekommenderade på YT. Jag har inte hållit på med lego sedan 15+ år tillbaka men då byggde jag och farsan lite set.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Lego släppte precis LotR Rivendell:

https://www.lego.com/en-us/product/the-lord-of-the-rings-rive...

Saftigt pris, men hela fellowship som minifigs och stort bygge

5500 kr och släpps 8 mars. Kanske måste slänga iväg ett mail till Lego om det. Skulle vara fett att köra lite livestream-bygge!

Permalänk
Medlem

Delar med mig av mina byggen

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Delar med mig av mina byggen

Älskar hjälmarna, kom dock tillbaka till lego för sent för att köpa tie fighter pilot och storm trooper, och nu går dom inte få tag på för ens halv-vettiga priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Delar med mig av mina byggen

Titanic såg riktigt cool ut i den displayen!

Visa signatur

| Mobo: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | CPU: AMD R9 5900X med Noctua D15 | RAM: G.Skill Ripjaws V 32GB @ 4000MHz | GPU: 2070 Super Strix | PSU: EVGA G2 750W | Chassi: Phanteks P500A | SSD: Samsung 980 Pro 1TB & WD Black SN850 Gen 4 1TB | HDD: 2x12TB | Skärm: Acer 27" Predator XB271HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

5500 kr och släpps 8 mars. Kanske måste slänga iväg ett mail till Lego om det. Skulle vara fett att köra lite livestream-bygge!

Jag kan offra mig att hjälpa till, då det uppenbarligen inte kommer få plats på kontoret när den är klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbone10:

Titanic såg riktigt cool ut i den displayen!

Tack, byggt displayen själv.
Riktigt nöjd faktiskt

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av UniMatrixZ:
Skrivet av UniMatrixZ:

Tack, byggt displayen själv.
Riktigt nöjd faktiskt

Wow! Funderar alltjämt på hur jag ska placera/visa min Titanic när den blir klar. Hur har du byggt din fina monter?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om detta. Jag och sonen var där förra året. Riktigt mysigt. Billigt inträde också.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Jag kan tipsa om detta. Jag och sonen var där förra året. Riktigt mysigt. Billigt inträde också.

Låter spännande, tyvärr lite fel sida landet för min del. Det var någon liknande mässa här uppe också förra året, ska leta fram den

Annat ämne:
Jag har fastnat lite i hur man ska göra legot tillgängligt. Har ett barn i förskolan och nästan lite för mycket lego. Det byggs gärna med det mesta och bygger från instruktioner sedan länge

Har ungefär en full garderob med Lego totalt

Hur gör man denna mängd tillgänglig?
Hur sorterar man?
Hur paketerar man det man sorterat?

Jag har fastnat lite i att allt måste nästan fram för att kunna leka alls, annars har man ju inga hjul, eller husbitar, eller gångjärn eller vad det nu är

Vi har några backar med osorterat också, och det är de som används mest med marginal

Kul med framsidan @enviro, Lego är för alla!

Permalänk
Medlem

Rolig tråd! Inte byggt med Lego sen jag var liten men har börjat bli så himla sugen på att köpa något och bygga, synd bara att det är så dyrt och jag tycker att det måste kunna se snyggt ut sen när det är på plats. Funderar mest på någon av dessa (speciellt 1000rr):

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla med prisjakt innan för lego tar bra betalt i sin webshop

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Hett tips är Eko (iaf Uppsala) de har väldigt många set och till minst 20% under rek-pris vad jag kan se. Webhallen har också ofta bra priser

Permalänk
Medlem

Köper väldigt mycket lego begagnat till barnen. Dagens tips är att köra lego i diskmaskin med maskindiskmedel. Använd tvättpåse. (Även perfekt för kepsar)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Annat ämne:
Jag har fastnat lite i hur man ska göra legot tillgängligt. Har ett barn i förskolan och nästan lite för mycket lego. Det byggs gärna med det mesta och bygger från instruktioner sedan länge

Har ungefär en full garderob med Lego totalt

Hur gör man denna mängd tillgänglig?
Hur sorterar man?
Hur paketerar man det man sorterat?

Jag har fastnat lite i att allt måste nästan fram för att kunna leka alls, annars har man ju inga hjul, eller husbitar, eller gångjärn eller vad det nu är

Vi har några backar med osorterat också, och det är de som används mest med marginal

Kul med framsidan @enviro, Lego är för alla!

Mitt tips är att sortera i lite större lådor. Välj typ av bitar, snarare än färg när du sorterar, exempelvis: vanliga bitar, hjul, genomskinligt, lutande bitar, stora bitar, special-småbitar (ej officiella namn ;).

Ju mer du nördar ner desto mer kommer du vilja sortera i fler och smalare kategorier. Sortimentskåp är ju det bästa i mitt tycke men snarare i ett rum för vuxna än barn som bara vill bygga och leka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bowseerz:

Mitt tips är att sortera i lite större lådor. Välj typ av bitar, snarare än färg när du sorterar, exempelvis: vanliga bitar, hjul, genomskinligt, lutande bitar, stora bitar, special-småbitar (ej officiella namn ;).

Ju mer du nördar ner desto mer kommer du vilja sortera i fler och smalare kategorier. Sortimentskåp är ju det bästa i mitt tycke men snarare i ett rum för vuxna än barn som bara vill bygga och leka.

Ja precis så började det, men då måste ju alla lådor fram varje gång det ska byggas också, kanske får leva med det

Eller så går det över någon nivå när mini-sorteringen nått tillräcklig nivå att man kan välja några små lådor att leka med för dagen

Min känsla var att grovsortering mer gjorde skada än nytta i tillgängligheten i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Rolig tråd! Inte byggt med Lego sen jag var liten men har börjat bli så himla sugen på att köpa något och bygga, synd bara att det är så dyrt och jag tycker att det måste kunna se snyggt ut sen när det är på plats. Funderar mest på någon av dessa (speciellt 1000rr):

<Uppladdad bildlänk>

Testa någon av dessa! Bra modeller. De är gjorda med vuxna som målgrupp för att kunna ställa upp på en hylla.

Det har hänt ganska mycket med modellerna på 10 år bara. Jämför Rivendell som släpps nu och det som kom för 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

Älskade Lego när jag var liten, och kan nu har råkat devalvera Lego hos grabben. Jag vill i alla fall Varmt rekommendera Tradera! Lego är nog världens bästa "leksak" och fungerar exakt lika bra i andrahand som nytt. Ifall något är dammigt så slänger jag in det i tyg/nät-påsar i tvätten på handtvätt/30 grader så är det som nytt. Jag kan ha köpt Lego för flera tusen hittills, och har dessutom samlat på mig sköna modeller från min barndom..."Lego classic space" är väl en favorit

Skrivet av Qbone10:

Cool som satan! Har kollat på alla 4 sett i den serien, men svårt att köpa när man bor långt ifrån storstäder och säljare på blocket inte är att lita på😬

Håller på och samlar på mig speed champion serien och har 5 blommor.

Ugh, Blocket...kollade där ett tag, men det är helt ojämförbart. På Tradera får du sakerna för det du vill betala för dem, inte vad köparen tror att du vill betala för dem.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Rolig tråd! Inte byggt med Lego sen jag var liten men har börjat bli så himla sugen på att köpa något och bygga, synd bara att det är så dyrt och jag tycker att det måste kunna se snyggt ut sen när det är på plats. Funderar mest på någon av dessa (speciellt 1000rr):

<Uppladdad bildlänk>

Kan tipsa om en leksaksbutik på nätet som håller låga priser på lego, köpt en del där själv och betalning o leverans har fungerat fint.
https://toyspace.se/lego

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

har dessutom samlat på mig sköna modeller från min barndom... "Lego classic space" är väl en favorit

Jaaaa classic space är även min favorit. Den gråtonen finns ju inte kvar i nya sett heller. Jag höll på med rymdlego fram till Blacktron kom.

På äldre dar har jag inte köpt på mig riktigt lego men har blandat datorintresset med lego och byggt en hel del digitalt och renderat i Blender.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av UniMatrixZ:

Snyggt, Mike Psiaki är ett riktigt lego geni

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ