Permalänk

Fotografi för Körkort

Hej

Jag ska förnya körkortet . Kan man ta en bild med en Digitalkamera och skicka till något företag, för framkallning till "fysiskt" fotografi ? tacksam för tips.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kodakdisc:

Hej

Jag ska förnya körkortet . Kan man ta en bild med en Digitalkamera och skicka till något företag, för framkallning till "fysiskt" fotografi ? tacksam för tips.

Är det inte lättare att besöka ett kontor för förarprov och göra allt där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är skapligt svårt att få till godkänt ljus hemma. Spara dig besvären och åk iväg och fixa en godkänd bild.

Permalänk
Medlem

Det jag rekommenderar dig är att du läser och följer informationen här https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-ko...

Enklaste är nog att du åker och gör det på trafikverket om du har något sådant i närheten, har för mig de tog 100kr sist jag förnyade.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Absolut bästa är att om möjligt ta dig till ett förarprovskontor, de tar foto o kollar bilden är godkänd likt när man skaffar pass. Annars kan du ta i en fotoautomat tex o skicka in ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av kodakdisc:

Hej

Jag ska förnya körkortet . Kan man ta en bild med en Digitalkamera och skicka till något företag, för framkallning till "fysiskt" fotografi ? tacksam för tips.

Jag hade problem med det här i 5 års tid. Att få tag på ett fysiskt foto är inte lika lätt/praktiskt längre känns det som. Det finns fotoautomater kvar lite här och där i olika köpcentrum. Gå till en sån bara om du vet vart det finns en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kodakdisc:

Hej

Jag ska förnya körkortet . Kan man ta en bild med en Digitalkamera och skicka till något företag, för framkallning till "fysiskt" fotografi ? tacksam för tips.

Ja, typ företag som Audio video och liknande har ofta en framkallningsapparat stående i butik, om du vill att det ska gå fort. Besök en sådan!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Det tar bokstavligen 2 minuter hos trafikverket?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk
Rekordmedlem

Om man hårdrar det så går det väl med en skrivare, det svåraste brukar inte vara en papperskopia utan att fotot ska uppfylla de övriga kraven.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Sist minns jag inte hur jag gjorde men gången innan gick jag till en foto-butik i närheten så tog de kort med en sådan där specialkamera, typ polaroid med fyra linser eller liknande och fick en karta med fyra bilder. Annars finns det ju automater på en massa ställen, tågstationer, flygplatser, köpcentrum kanske postkontor om det finns några sådana kvar eller så. Pass tar de ju numera på plats, vilket väl är bra men man behöver ju inte vara på plats någonstans för att förnya sitt körkort så att de kan ta kort på transportstyrelsen hjälper ju inte om inte det ligger nära.

Permalänk
Medlem

Ja du kan ta en bild på dig själv med tex telefonen eller kamera.
Det går alldeles utmärkt att sedan beställa hem porträttet och skicka in till körkortet.

Dom som sysslar med porträttredigering online brukar ha någon slags garanti för tex körkort.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Förra gången jag förnyade så var det en fotointresserad kompis som tog bilden utomhus med en ljus vägg som bakgrund. Sen skickade vi efter fotoutskrifter på nätet. Det var inga problem, det blev godkänt direkt. Eventuellt fixade hon till bilden lite i PS innan, det minns jag inte. Men nu senast så tog jag bild i en fotoautomat, å den blev fan mycket sämre med reflektioner, men blev ändå godkänd utan problem.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Som flera också säger, det är klart smidigast att vara till något förarprovskontor där de fotar.
Gjorde själv det i höstas, mycket smidigt och man fick göra klart allt där direkt utan att behöva skicka in något. Dessutom billigare än på någon butik t ex.
När jag sen strax efter skulle förnya förarbeviset (skoter) så var jag tvungen att göra på det andra sättet, fixa bild från annat håll och klistra dit det på pappret.

Visst går det ju att ta bild med digitalkamera ja, förutsatt att det är en bra sådan och med rätt belysning osv, samt att sen skriva ut bilden med fotoskrivare. Men den ansträngning det kräver, inkl att limma på och skicka in osv, är inte värt det jämfört med att bara vara dit och fixa direkt snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man hårdrar det så går det väl med en skrivare, det svåraste brukar inte vara en papperskopia utan att fotot ska uppfylla de övriga kraven.

Både mitt nuvarande och gamla körkort har/hade egen bild. Det är inte så svårt om man redan har kameraprylar och vet vad man håller på med, men givet frågan så kan man ana att så inte är fallet.

Skrivet av snajk:

Sist minns jag inte hur jag gjorde men gången innan gick jag till en foto-butik i närheten så tog de kort med en sådan där specialkamera, typ polaroid med fyra linser eller liknande och fick en karta med fyra bilder. Annars finns det ju automater på en massa ställen, tågstationer, flygplatser, köpcentrum kanske postkontor om det finns några sådana kvar eller så. Pass tar de ju numera på plats, vilket väl är bra men man behöver ju inte vara på plats någonstans för att förnya sitt körkort så att de kan ta kort på transportstyrelsen hjälper ju inte om inte det ligger nära.

Transportstyrelsen? Ja, de utfärdar körkortet, men det man gör är att besöka ett av Trafikverkets förarprovskontor om man inte vill bidra med en egen bild. De har utrustning för detta eftersom man sedan ganska många år måste ta bilden på plats vid förarprov.

autocorrect i farten igen
Permalänk
Medlem

"Jag" har förnyat 4 olika körkort, bland annat mitt eget genom att fota oss i välbelyst rum mot ljusgrå vägg. Med visserligen en halvbra systemkamera men hade säkert funkat lika bra med dagens mobiler. Sedan skrivit ut detta på fotopapper med hjälp av min 10år gamla canon bläckstråleskrivare och skickat in. Alla blev godkända.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kodakdisc:

Hej

Jag ska förnya körkortet . Kan man ta en bild med en Digitalkamera och skicka till något företag, för framkallning till "fysiskt" fotografi ? tacksam för tips.

Alltså det lättaste är att gå till en fotograf och be dem ta ett foto av dig för körkort. Det blir jättebra och är inte jättedyrt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Tack för tipsen!
Det förefaller som att det blir enklast att gå till ett förarprovskontor för fotografering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Både mitt nuvarande och gamla körkort har/hade egen bild. Det är inte så svårt om man redan har kameraprylar och vet vad man håller på med, men givet frågan så kan man ana att så inte är fallet.

De flesta har nog kameraprylar som räcker och blir över, problemet är väl mer att skriva ut bilderna på ett bra sätt som duger enligt deras krav.

Citat:

Transportstyrelsen? Ja, de utfärdar körkortet, men det man gör är att besöka ett av Trafikverkets förarprovskontor om man inte vill bidra med en egen bild. De har utrustning för detta eftersom man sedan ganska många år måste ta bilden på plats vid förarprov.

Jag orkar inte bry mig om vilket verk eller vilken organisation som gör vad. Vägverket finns väl inte längre? Det var enklare när det fanns och var det som gällde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kodakdisc:

Tack för tipsen!
Det förefaller som att det blir enklast att gå till ett förarprovskontor för fotografering.

...eller en fotobutik som sysslar mä sånt.

Permalänk
Medlem

Är du inte fotointresserad och har skaplig utrustning + redigeringsprogram, gå till någon som kan, som inlägg ovan sagt..

Har fotat både fru och kompis för körkort hemma och frugan tog bild på mig. Fixade till lite lätt i Photoshop efteråt och skickade in till en firma, så jag fick ut det på papper. Inga problem.. Billigare men klart lättare att gå till någon, som håller på med detta.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kodakdisc:

Kan man ta en bild med en Digitalkamera och skicka till något företag, för framkallning till "fysiskt" fotografi ? tacksam för tips.

Än så länge är det så vitt jag vet fortfarande helt fritt hur man tar fram fotot, så länge som det följer reglementet till punkt och pricka.

Det går fint med utskrift på vanligt sketet kontorspapper, det räcker alltså med tillgång till en skrivare.

Har gjort det åt både mig själv och sambon, inga problem annat än att det krävs lite beräkningar (eller trial-and-error) så att utskriften (och förstås särskilt huvudet) blir i korrekt storlek.

Har fått backning på för låg kontrast en gång, men det var ju enkelt fixat och inskick av korrigerat foto är enklare än ordinarie inskick (för att man inte behöver fylla i uppgifter och underskrift igen, det räcker med enbart fotot).

Visa signatur

5950X, 3090