Trasig skärm vid köp i marknaden

Permalänk
Medlem

Trasig skärm vid köp i marknaden

Halloj.

Jag köpte ett skärm här på marknaden och fick den hemskickad. När jag öppnade paketet var skärmen sprucken i ena hörnet och displayen helt trasig. Jag vet inte om säljaren har sålt en trasig skärm, skärmen var packad dålig eller om Postnord har klantat sig. Jag har kontaktat säljaren och han har försökt att göra en reklamation. Denna situation är bara riktig tråkig.
Är det något mer man skulle behöva göra? Jag antar att det är helt kört för skärmen, kanske går det att få ut någon slant eller är det rätt till soptippen?

Bild på skärmen: https://imgur.com/a/Y3Eb9Y8
Bild på boxen: https://imgur.com/a/YKTUSrL

Lådan såg ut att vara intakt så jag undrar hur det har skett. Det enda märkvärdiga var väl att frigoliten var trasig i samma hörn som sprickan var.

Är det någon annan som har råkat ut för något liknande? Hur är det med Postnord, brukar dom göra rätt för sig om det nu har hänt något vid frakten?

Mvh,
Melvin

Permalänk
Hedersmedlem

@Molvin: Flyttade tråden till rätt forumdel.

On topic: Du skriver att frigoliten var trasig, fanns smulorna i lådan eller ser det ut som att skärmen har packats med en redan trasig frigolitbit? Ifall resten av frigoliten ej fanns i lådan skulle jag säga undermålig förpackning, dvs. då kommer Postnord inte att ersätta den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det saknas alltså flera centimeter cellplast som skulle skyddat skärmens vänstra kant, och skärmen har nu en väldigt uppenbar stötskada just i överdelen av vänstra kanten.

Det faller inte på PostNord utan på säljaren, förutsatt givetvis att det inte är mottagaren som pillat bort cellplasten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Utan frigolitens gavel finns det inte längre någon styrka att hålla tillbaka frigoliten från att flexa enligt bilden så att den "lila rutan" kan pressas mot bildytan och orsaka tryckskador.
Hade den på bilden saknade gavalen funnits med i kartongen så hade den kunnat ta upp endel stötar men den hade inte förhindrat den stora frigolitklumpen från att flexa i änden.
Bryts en gavel bort på det sätt som bilden visar så kan man tex limma tillbaka gaveln men det är inte säkert att limningen håller.

Permalänk
Medlem

Så det verkar alltså som att skärmen har paketerats dåligt. Då tycker jag att det bör vara min rätt att få tillbaka pengarna från säljaren.

Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Ajdå inte kul sånt, gissar dålig paketering helt enkelt, en box ska tålas att tappas 1-2 meter eller nåt uppenbarligen den fick skadan i posthanteringen innan den kom fram till dig men helt säker kan man inte vara

Hur ställer sig säljaren till att du vill häva köpet då ? Man är skyldig att varan kommer fram i samma skick till köparen.

Om det inte var försäkrat till värdet så är det nog kört jag vet inte...

Permalänk
Medlem

Säljaren har inte svarat mig på över en vecka nu. Jag kontaktade honom efter att jag fick hem skärmen och då gjorde han ett ärende hos PostNord om en reklamation. Sedan sa han att han skulle höra av sig när han hört från PostNord.

Jag förstod det i början som att det var PostNords fel, men nu börjar det mer och mer likna som att det är skärmen som har paketerats dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Molvin:

Säljaren har inte svarat mig på över en vecka nu. Jag kontaktade honom efter att jag fick hem skärmen och då gjorde han ett ärende hos PostNord om en reklamation. Sedan sa han att han skulle höra av sig när han hört från PostNord.

Jag förstod det i början som att det var PostNords fel, men nu börjar det mer och mer likna som att det är skärmen som har paketerats dåligt.

Om skärmen har paketeras dåligt bör det vara säljarens ansvar ja. PM på ingång...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Säljaren har inte svarat mig på över en vecka nu. Jag kontaktade honom efter att jag fick hem skärmen och då gjorde han ett ärende hos PostNord om en reklamation. Sedan sa han att han skulle höra av sig när han hört från PostNord.

Jag förstod det i början som att det var PostNords fel, men nu börjar det mer och mer likna som att det är skärmen som har paketerats dåligt.

Det är i regel aldrig fraktbolagets fel, det är den som packar som måste se till att varan klarar transporten.

Permalänk
Medlem

Säljaren har det största ansvaret ja och bättre packa för bra än för dåligt... men surt att säljaren inte verkar svara det är låter inget vidare. Hoppas sweclockers kan få bort såna användare som inte gör rätt för sig.

Så det vad jag tycker du ska kräva är att han tar tillbaka skärmen och står för frakten och betalar dig tillbaka priset vad du gav för skärmen.

Permalänk
Medlem

Allting blev löst till slut. Postnord gjorde en reklamation utav köpet och jag fick tillbaka pengarna. Bättre kunde det inte bli.