Permalänk
Medlem

BSOD på nykomponerad dator

Hej!
Har precis byggt en dator med följande komponenter till min systerson:

MBD: MSI MPG B550 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3,7GHz Socket AM4 Box
Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4
GPU: Sapphire Radeon RX 6800 XT SE Nitro+ OC HDMI 2xDP 16GB
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x16GB (CMK32GX4M2Z3600C18)
Nätaggregat: Corsair RM1000X 2021 1000W
Nätverkskort: TP-Link Archer TX50E
SSd: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Med Värmespridare (fattade inte att jag hade en heat zink på moderkortet och på grund av detta hamnade denna i slot m2.2 istället för m2.1).
Chassi: Corsair 4000D Airflow Svart

Har uppdaterat moderkortet till senaste BIOS samt senaste drivrutiner. Installerat windows 10 pro. Installerat drivrutiner för nätverkskort.
Datorn går hur fint som helst till en början men när grabben kör CS eller Valorant så kan han spela i någon timme eller så sen hänger den sig. Har även hänt när han laddat hem något spel eller annan uppgift som nästan inte kräver någon prestanda alls. Går inte göra annat än att vänta till BSOD eller bara stänga av den. Vi har installerat om windows flera gånger utan att det hjälper. Har kollat temperaturer osv i hw monitor utan att något ser konstigt ut. Har stresstestat i Aida64 och den tuggar på utan bekymmer. Ganska ofta står det network problem innan datorn fryser men vi har testat både med trådat och trådlöst utan att det är någon större skillnad.

Kan det vara SSD:n som krånglar för att den sitter i slot 2 på moderkortet? Är moderkortet kasst? Eller är det någon av delarna som inte är kompatibla som jag har missat helt? Men då borde den väl inte prestera bra i övrigt? Kan det vara något mjukvarufel?

Tacksam för idéer.

Permalänk
Medlem

Hmm var det inte en massa problem med Samsung 980 pro, nåt med firmware annars minskade diskens hälsa ganska snabbt.

Permalänk
Medlem

kan du inte testa med nån billig 2,5 tums ssd ?

Permalänk
Medlem

Skulle köra memtest över natten, slumpmässiga krascher är ofta ramminne i min erfarenhet i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Hmm var det inte en massa problem med Samsung 980 pro, nåt med firmware annars minskade diskens hälsa ganska snabbt.

Se där! Det ska vi göra direkt. Tack för info

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle köra memtest över natten, slumpmässiga krascher är ofta ramminne i min erfarenhet i alla fall

Det får vi göra. Får bli imorgon. Tack för info

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

kan du inte testa med nån billig 2,5 tums ssd ?

Jo, tanken har slagit mig faktiskt. Kan vara värt om det inte fungerar med firmware eller testa ramminnena.

Permalänk
Medlem

Vad står det för meddelande i BSOD?
Tanka programet whocrashed o kolla där i analysen oxå vad som kan orsaka.
Men ja BSOD är ofta kryptiskt system. Windows vet knappt själv varför det krasha. Man får oftast inget svar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Installerat drivrutiner för chipset? Inte ovanligt att dessa glöms bort och saknas de kan det bli problem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Första frågan. Uppstår problemen under belastning eller när datorn är i vilo-läge?
Ex, när det kommer till CS och Valorant, krashar det när han spelar eller mellan banorna?

Du säger att du satt NVMe-disken i M2_2, då skall den andra PCIe x16-porten vara avstängd, räknat från CPU:n.
Om du placerat nätverkskortet i denna och det av någon anledning startar upp så kan det vara orsaken till ditt problem.
Det bör gå att flytta NVMe-disken från M2_2 till M2_1 utan att behöva installera om, om du så önskar.

Om du inte redan gjort "Clear CMOS" i samband med BIOS-uppdateringen så rekommenderas detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vad står det för meddelande i BSOD?
Tanka programet whocrashed o kolla där i analysen oxå vad som kan orsaka.
Men ja BSOD är ofta kryptiskt system. Windows vet knappt själv varför det krasha. Man får oftast inget svar.

System_service_exception står det som felkod.
Vi får kika på whocrashed och se om vi får ut något av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Installerat drivrutiner för chipset? Inte ovanligt att dessa glöms bort och saknas de kan det bli problem.

De är installerade

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0fasa:

De är installerade

Testa RAM minnet, fullt möjligt att en eller flera moduler är defekta.

Detta är gratis: https://hcidesign.com/memtest/

Det är en begränsning i maximal mängd minne, men då startar du bara flera sessioner

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0fasa:

Ja som sagt tidigare. BSOD o deras felkoder ger fan ingenting.
Om man söker på din felkod får man ju upp 100 olika anledningar.
Typ drivruter, system korruption, Hårdvarufel.
Allt möjligt. Det är så sjukt dåligt av MS på alla dessa år som windows o BSOD har funnits att det inte blivit bättre för felsökande.

Jag har oxå haft problem med BSOD på min dator.
Alla windows updates har alltid get BSOD.
Datorn har gett BSOD helt random. TYp bara dra musen över skämen i chrome.
När jag spelar.

Jag fick alla möjliga koder. Alltid olika.

Jag uppdaterade nyligen BIOS till senaste och nollställde alla inställningar i BIOS utom XMP.
Jag hade lite clock på CPU. Välidgt lite.
O nu har det funkat hittils. Vi får se.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Första frågan. Uppstår problemen under belastning eller när datorn är i vilo-läge?
Ex, när det kommer till CS och Valorant, krashar det när han spelar eller mellan banorna?

Du säger att du satt NVMe-disken i M2_2, då skall den andra PCIe x16-porten vara avstängd, räknat från CPU:n.
Om du placerat nätverkskortet i denna och det av någon anledning startar upp så kan det vara orsaken till ditt problem.
Det bör gå att flytta NVMe-disken från M2_2 till M2_1 utan att behöva installera om, om du så önskar.

Om du inte redan gjort "Clear CMOS" i samband med BIOS-uppdateringen så rekommenderas detta.

Problemen uppstår lite när som. Ibland när han spelar matcher men också ibland när han bara laddar ner ett spel eller dylikt. Däremot så bevittnade jag i lördags erhört lång laddtid mellan banorna i CS. Den stod och tuggade på retrieving server info och när han väl kom in hade folk redan kört i någon minut. Men idag så laddar den snabbt igen.

Idag så har han scannat ssdn med Samsungs program och då kraschade den. Men inte fått någon BSOD idag.

Nätverkskortet satt i den sista PCIe porten som inte ska påverkas. Men har också tagit bort nätverkskortet helt eftersom det krånglade med det trådlösa.

Det här med "clear CMOS", menar du att jag ska resetta moderkortet efter att jag har uppdaterat det? Nollställs det inte tillbaka till fabriksversionen då och uppdateringen försvinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0fasa:

Problemen uppstår lite när som. Ibland när han spelar matcher men också ibland när han bara laddar ner ett spel eller dylikt. Däremot så bevittnade jag i lördags erhört lång laddtid mellan banorna i CS. Den stod och tuggade på retrieving server info och när han väl kom in hade folk redan kört i någon minut. Men idag så laddar den snabbt igen.

Idag så har han scannat ssdn med Samsungs program och då kraschade den. Men inte fått någon BSOD idag.

Nätverkskortet satt i den sista PCIe porten som inte ska påverkas. Men har också tagit bort nätverkskortet helt eftersom det krånglade med det trådlösa.

Det här med "clear CMOS", menar du att jag ska resetta moderkortet efter att jag har uppdaterat det? Nollställs det inte tillbaka till fabriksversionen då och uppdateringen försvinner?

Nej, det är bara inställningarna som nollställs men BIOS versionen är kvar.

Sen bör inte detta fel komma av ett nätverkskort.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nej, det är bara inställningarna som nollställs men BIOS versionen är kvar.

Sen bör inte detta fel komma av ett nätverkskort.

Mvh

Ok då provar vi det. Tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Testa RAM minnet, fullt möjligt att en eller flera moduler är defekta.

Detta är gratis: https://hcidesign.com/memtest/

Det är en begränsning i maximal mängd minne, men då startar du bara flera sessioner

Mvh

Han håller på och kör memtest64 just nu. Än så länge inga fel men det har bara gått någon halvtimme.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0fasa:

Själva BIOS lagas i ett chip på ett liknande sätt till hur Windows installeras på en hårddisk medans dess inställningar kräver aktiv strömförsörjning för att inte glömmas bort (batteri på moderkortet).

Det är rekommenderat att på något sätt göra "Clear CMOS" efter en BIOS-uppdatering då det finns risk att gamla inställningar kan ligga kvar och inbland kan de vara felaktiga.

Clear CMOS kan man oftast göra på tre sätt.
-Ta ut batteriet på moderkortet. (Dator avstängd, ström frånkopplad)
-Bygla två stift på moderkortet. (Dator avstängd, ström frånkopplad)
-Gå in i UEFI/BIOS och välja "Load Default Values".

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0fasa:

Jag hade nog tittat vidare på SSDn om datorn crashar när ni kör Samsungs Magician? (diskcheck). Har ni möjlighet så stoppa i en annan disk och testa med den ett tag.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0fasa:

Har du kollat här med ?

Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhet och underhåll\Problemrapporter

Sen vanliga logarna. Loggboken då.
Skriv här vad du ser.

Sen vänta hålla på med Clear CMOS. Kan gå fel här. Kör bara så ifall en vanlig i bios. Load Default.
Innan du gör det. Kolla vilka inställningar du kör med innan du Load Default.

Uppdatera först Samsung 980 pro firmware. Det har ju skrivits om att den går sönder efter en kort tid. Kanske det som nu har hänt att den är skadad.

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Medlem

Slänger in följande också då det slog mig att det kan vara relevant.
Du har väl monterat M2-disken på rätt sätt?

Saxxat från manualen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Slänger in följande också då det slog mig att det kan vara relevant.
Du har väl monterat M2-disken på rätt sätt?

Saxxat från manualen:
https://i.imgur.com/2rbkpfq.png

Jo den monterades enligt manualen. Här är en bild på bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Jag hade nog tittat vidare på SSDn om datorn crashar när ni kör Samsungs Magician? (diskcheck). Har ni möjlighet så stoppa i en annan disk och testa med den ett tag.

Glhf!

Blir till att prova en ny SSD imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Har du kollat här med ?

Kontrollpanelen\System och säkerhet\Säkerhet och underhåll\Problemrapporter

Sen vanliga logarna. Loggboken då.
Skriv här vad du ser.

Sen vänta hålla på med Clear CMOS. Kan gå fel här. Kör bara så ifall en vanlig i bios. Load Default.
Innan du gör det. Kolla vilka inställningar du kör med innan du Load Default.

Uppdatera först Samsung 980 pro firmware. Det har ju skrivits om att den går sönder efter en kort tid. Kanske det som nu har hänt att den är skadad.

SSD:n hade senaste firmware från början verkar det som.

Bifogar bild på problemrapporter:

Gällande loggboken så fanns det mycket att hitta där. Det mest frekventa var:

"Autopilot.dll WIL error was reported.
HRESULT: 0x80070491
File: onecoreuap\admin\moderndeployment\autopilot\dll\dllmain.cpp, line 191

Googlade lite på den och det verkar vara många som har det bekymret. Gick in och tog bort windows account sign-in vilket många säger ska hjälpa. Efter cirka 30 minuter så har antalet rapporterade fel i loggboken minskat drastiskt. Nu blir det in och spela lite så får vi se

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Glhf!

Nu är ssdn bytt och datorn fungerar utan problem vad det verkar. Riktigt skönt!

Vill tacka alla som hjälpte till i felsökningen. Min första tråd här och jag är grymt imponerad av hjälpen man fick.

Mvh Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0fasa:

Nu är ssdn bytt och datorn fungerar utan problem vad det verkar. Riktigt skönt!

Vill tacka alla som hjälpte till i felsökningen. Min första tråd här och jag är grymt imponerad av hjälpen man fick.

Mvh Henrik

Härligt!

Vad gjorde du med SSDn, retur? Vilken tog du istället?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Härligt!

Vad gjorde du med SSDn, retur? Vilken tog du istället?

Mvh

Kingston ssdnow a400 480 GB blev det. Mest bara för att testa. Inte tagit beslut om den andra ssdn än men lutar ju mot att skicka den tillbaka och köpa någon annan modell istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M0fasa:

Kingston ssdnow a400 480 GB blev det. Mest bara för att testa. Inte tagit beslut om den andra ssdn än men lutar ju mot att skicka den tillbaka och köpa någon annan modell istället.

Självklart ska du skicka tillbaka den då den är defekt, minsta ÅF kan göra för dig.

Jag kan varmt rekommendera denna om din systerson endast ska spela, surfa, etc

https://www.inet.se/produkt/4305451/wd-black-sn850x-1tb-gen-4

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Självklart ska du skicka tillbaka den då den är defekt, minsta ÅF kan göra för dig.

Jag kan varmt rekommendera denna om din systerson endast ska spela, surfa, etc

https://www.inet.se/produkt/4305451/wd-black-sn850x-1tb-gen-4

Mvh

Den ser trevlig ut! Den får det kanske bli 😊
Tack för tipset!