BSOD på nykomponerad dator
Hej!
Har precis byggt en dator med följande komponenter till min systerson:
MBD: MSI MPG B550 Gaming Plus
CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3,7GHz Socket AM4 Box
Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4
GPU: Sapphire Radeon RX 6800 XT SE Nitro+ OC HDMI 2xDP 16GB
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x16GB (CMK32GX4M2Z3600C18)
Nätaggregat: Corsair RM1000X 2021 1000W
Nätverkskort: TP-Link Archer TX50E
SSd: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB Med Värmespridare (fattade inte att jag hade en heat zink på moderkortet och på grund av detta hamnade denna i slot m2.2 istället för m2.1).
Chassi: Corsair 4000D Airflow Svart
Har uppdaterat moderkortet till senaste BIOS samt senaste drivrutiner. Installerat windows 10 pro. Installerat drivrutiner för nätverkskort.
Datorn går hur fint som helst till en början men när grabben kör CS eller Valorant så kan han spela i någon timme eller så sen hänger den sig. Har även hänt när han laddat hem något spel eller annan uppgift som nästan inte kräver någon prestanda alls. Går inte göra annat än att vänta till BSOD eller bara stänga av den. Vi har installerat om windows flera gånger utan att det hjälper. Har kollat temperaturer osv i hw monitor utan att något ser konstigt ut. Har stresstestat i Aida64 och den tuggar på utan bekymmer. Ganska ofta står det network problem innan datorn fryser men vi har testat både med trådat och trådlöst utan att det är någon större skillnad.
Kan det vara SSD:n som krånglar för att den sitter i slot 2 på moderkortet? Är moderkortet kasst? Eller är det någon av delarna som inte är kompatibla som jag har missat helt? Men då borde den väl inte prestera bra i övrigt? Kan det vara något mjukvarufel?
Tacksam för idéer.