Svenska återförsäljare räds inte Mediamarkts ersättare

Permalänk
Melding Plague

Svenska återförsäljare räds inte Mediamarkts ersättare

Tyska Mediamarkt byts mot norska Power, men den nya utmanaren väcker ingen oro hos de svenska konkurrenterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såklart dem har inget att oroa sig över, Mediamarkts kulturen kommer alltid finnas kvar även om dem går under ett annat namn, det är lite som att sminka en gris, det är en gris i slutet av dagen.

Permalänk
Medlem

PS: Erik Järlestrand är vår gamle vän Nagrazol :>

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Netonnet och låga priser? Tycker jag sett precis tvärtom de senaste åren... De ligger nästan alltid någon hundralapp över konkurrenterna, finns det inte någon annan som känt så?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Netonnet och låga priser? Tycker jag sett precis tvärtom de senaste åren... De ligger nästan alltid någon hundralapp över konkurrenterna, finns det inte någon annan som känt så?

Exakt så. Allt är alltid dyrare hos dom.

Kan dock uppskatta att de har 90 dagars öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Netonnet och låga priser? Tycker jag sett precis tvärtom de senaste åren... De ligger nästan alltid någon hundralapp över konkurrenterna, finns det inte någon annan som känt så?

Upplever det tvärtom, har handlat mycket där till billigast pris. Senast en grill som var 2000 kr billigare än konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Nintendo Power?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Netonnet och låga priser? Tycker jag sett precis tvärtom de senaste åren... De ligger nästan alltid någon hundralapp över konkurrenterna, finns det inte någon annan som känt så?

Skrivet av T4kti:

Upplever det tvärtom, har handlat mycket där till billigast pris. Senast en grill som var 2000 kr billigare än konkurrenterna.

Håller med #2, netonnet har dessutom inte hittepå-reor med överstrykna fantasipriser vilket tyvärr blivit praxis för samtliga andra. Inet är väl enda undantaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Exakt så. Allt är alltid dyrare hos dom.

Kan dock uppskatta att de har 90 dagars öppet köp.

Ja, de gånger jag handlar hos dem är det tack vare deras riktigt schyssta kundservice, behöver aldrig oroa mig för en jobbig returprocess

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Och för att inte tala om så kan man inom 90 dagar få tillbaks mellanskillnaden på en produkt på Netonnet. Jag fick tillbaks nästan 900 kr på ett par hörlurar jag köpte där som gick ner några gånger efter jag köpte mina.

Permalänk
Medlem

Varför är alla dessa bolag Norska? Har Musk ett finger med i spelet?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför är alla dessa bolag Norska? Har Musk ett finger med i spelet?

Vad har Musk med norge o göra?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför är alla dessa bolag Norska? Har Musk ett finger med i spelet?

Jula, Biltema, IKEA, H&M etc.är svenska så....
Du tror inte det är Bezos som drar i spakarna? (Ang. helt orelaterade personreferenser)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför är alla dessa bolag Norska? Har Musk ett finger med i spelet?

Elgiganten ägs av norska Elköp, men Elköp ägs i sin tur av brittiska Currys plc. Så i praktiken har Elgiganten brittiska ägare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Varför skulle de? Folk som handlat hos MediaMarkt kanske går till Power, men personligen handlar jag från varken eller. Iaf inte datorprodukter.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Norge o har väl varit inne på Power o kikat några gånger, men det ser ut som vilken annan liknande butik som helst, så för konsumenterna har jag en känsla av att det är precis samma lika som innan.

Permalänk
Medlem

Går man in på POWER och läser, så står det att MediaMarkt kommer äga 20% av hela Power Sverige, hur involverade kommer MediaMarkt vara?

Permalänk
Medlem

Alltså jag tycker de lite löjligt att konkurrensverket låtit det gå så långt med alla uppköp genom tiderna.
Säg vad ni vill om mediamarkts hemsida m.m ja den suger, men de sparkade verkligen konkurrenterna på baken i hur man ska dema produkter. De var väl även då elgiganten införde prisgarantin, bra för oss kunder.
Fortsätter de såhär med alla norska bolag som köper upp allt så ja, hej amazon, gnäll inte sedan när de er tur att gå under.

Permalänk
Medlem

Ja, det blir lite pinsamt om konkurrensverket säger nej..

Permalänk
Medlem

Är det samma POWER som fanns i Sverige för 10(?) år sedan?

Permalänk
Medlem

De största aktörerna är norska alltså, intressant.

Netonnet
Power/Elgiganten
Webhallen
Komplett

Nån ev missad aktör.

Det man på sikt kan hoppas på är att dom får en utmanare. Men man får nog vänta tills efter lågkonjunkturen och ett par, tre år till.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför är alla dessa bolag Norska? Har Musk ett finger med i spelet?

Vet inte vad Musk har med detta att göra men:

- Vi är Nordens Polen, svagare valuta och svagare ekonomi än Norge och Danmark
- Norge har ett enormt överskott av kapital

Gäller inte bara hemelektronik.

Största sportskedjan är XXL vilket är norskt
Största barn och baby är Jollyroom som ägs av en Norrman + danska egmont

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Netonnet är oftast billigast eller bland de lägsta bland seriösa aktörer. Det som drar mig till dem är hur jäkla bra de alltid varit vid retur/reklamation.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Tråkigt. Jag föredrar ägare från Äran och Hjältarnas land.

Permalänk
Medlem

Hoppas mediamarkt tar med sig sin usla service ner i graven

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Elakekocken:

De största aktörerna är norska alltså, intressant.

Netonnet
Power/Elgiganten
Webhallen
Komplett

Nån ev missad aktör.

Det man på sikt kan hoppas på är att dom får en utmanare. Men man får nog vänta tills efter lågkonjunkturen och ett par, tre år till.

Komplett äger Netonnet och webhallen

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Komplett äger Netonnet och webhallen

Så var det till och med, tack

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Netonnet är oftast billigast eller bland de lägsta bland seriösa aktörer. Det som drar mig till dem är hur jäkla bra de alltid varit vid retur/reklamation.

Fast det har ju ändrats drastiskt sedan nedskärningarna och att deras kundtjänst är flyttad till Gävle.
Hur netonnet var, kommer förbli ett minne bara är jag rädd.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Power lär jag nog aldrig handla hos, vet knappt var dom ligger eller om dom ens har fysiska butiker ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Power lär jag nog aldrig handla hos, vet knappt var dom ligger eller om dom ens har fysiska butiker ?

En metod skulle kanske kunna vara att läsa åtminstone lite av den artikel du kommenterar?