Svenska återförsäljare räds inte Mediamarkts ersättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

En metod skulle kanske kunna vara att läsa åtminstone lite av den artikel du kommenterar?

Sluta. Vilka krav du har!!! Jag tycker det är förmycket begärt o veta något alls om det man komenterar om…

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Komplett äger Netonnet och webhallen

Så vart är den hårda konkurrensen, hur kan detta oligopol godkännas? Det är precis som dagligvaruhandeln, Tele m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Exakt så. Allt är alltid dyrare hos dom.

Kan dock uppskatta att de har 90 dagars öppet köp.

Och de har aldrig nekat en retur även om du har använt produkten i 89 dagar

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av TheSLASH:

Så vart är den hårda konkurrensen, hur kan detta oligopol godkännas? Det är precis som dagligvaruhandeln, Tele m.m.

Denna diskussionen har varit uppe tidigare, i samband med förvärvet tidigare under 2022.

Komplett Group (obs på skillnaden här då det är vår moderkoncern som äger Netonnet, inte komplett.se som butik) har en total marknadsandel på ca 10%. Jämfört med andra aktörer så är vi förhållandevis små.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt att Mediamarkt lämnar, har upp genom åren handlat allt av tvätt, disk och torktumlare hos dom. Men annars bara småsaker en sällan gång. Tror jag föredrar Mediamarkt framför Power, då kanske särskilt priser och utbud. Men vi får se hur det blir med Power.

Har handlat ett par gånger hos Power med, när priset var lägst där.

Annars nu förtiden blir det mycket Netonnet, inte alltid bästa pris, men oftast en så liten skilnad att det inte löner sig att handla på nätet, med leveranstider etc.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag kollade lite standard varumärken som många säljer och kom fram till att det är på öret samma pris hos NetOnNet, Elgiganten och Komplett, jag ser ingen konkurrens alls!? Är inte själva grejen med konkurrens att man har olika marginaler, som NetOnNet har som tanke att inte ha dyra fina lokaler som ligger mitt i centrum och varor i butiken som man kan se (då de ligger i "kartong") och testa på det spar in pengar/ökar vinst på detta!? Så det verkar mer som att dessa varumärken styr återförsäljarna eller så har ledningen tappat deras egna tankar om hur de ska fungera jämfört med konkurrenterna.

Samsung Galaxy S23 128GB : 11 490:-
LG 65" CS 4K OLED TV : 15 990:-
Asus GeForce RTX 4080 TUF OC GAMING : 18 590:-
Apple Watch SE GPS 40mm : 3 390:-

Sen undrar man vad "Expert" ska in i Sverige och göra igen, det gick inte så bra förra gången, och de ser ut att ha samma priser som dom andra butikerna i Sverige, sen har jag inte hört att Komplett har fysiska butiker och ska alla online-butiker kallas konkurrenter så finns det många och en del av dom har inte ens en adress eller telefonnummer och säger att dom har populära varor i lager som inte dom stora butikerna har, då efterfrågan är större är produktionen. Jag är ingen expert inom området, men för mig är konkurrens att jag kan åka till en annan butik och få ett bättre pris, sen kanske Sverige nu fungerar som Sydeuropa - att man ska pruta på varorna, då har jag helt missat det.

Permalänk
Medlem

Många tillverkare kör med både rekommenderat pris och ett lägsta pris, eftersom de inte vill se priskrig hos återförsäljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSLASH:

Så vart är den hårda konkurrensen, hur kan detta oligopol godkännas? Det är precis som dagligvaruhandeln, Tele m.m.

Det finns ganska mycket konkurrens, mer än vad man skulle kunna tro mtp de låga marginalerna på de flesta elektronikprodukter.
Du har dels de 3 stora (Komplett med Netonnet & Webhallen, Elgiganten samt nu Power). Dom här erbjuder i princip allt inom hemelektronik.

Sen har du mindre och mer fokuserade aktörer så som Inet, Elon, Hifi-klubben som erbjuder samma typ av produkter men inte lika brett sortiment men också större aktörer som fokuserar mer på B2B som t.ex Dustin.

Bara för att du väljer att gå till Elgiganten allt som oftast betyder det inte att det inte finns massor med aktörer som konkurrerar. Detsamma gäller dagligvaruhandeln. Ja, ICA är störst men vidga vyerna lite så kommer du hitta väldigt många andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Jämför vi Netonnet med konkurrenterna så gillar jag deras "Fyndvaror" mest. Där kan man verkligen fynda varor till bra priser även fast köparen endast öppnat och stängt. De är dessutom snabba med att ändra priserna ifall originalpriset blir lägre än fyndpriset.

Sen så har vi konkurrenterna som har fyndvaror dyrare än nypris, fyndvaror där man sänkt med en hundring etc.

Undersök lite själva så förstår ni särskilt grafikkort, TV och bildskärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Denna diskussionen har varit uppe tidigare, i samband med förvärvet tidigare under 2022.

Komplett Group (obs på skillnaden här då det är vår moderkoncern som äger Netonnet, inte komplett.se som butik) har en total marknadsandel på ca 10%. Jämfört med andra aktörer så är vi förhållandevis små.

//Erik

10%? På vilket marknad?
Om man tar min krets som jag köper datorprylar från så är det:
inet
komplett
NoN
Webhallen

Då har komplett group 75% marknad. Hur är den konkurrensen då?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mullvaden83:

10%? På vilket marknad?
Om man tar min krets som jag köper datorprylar från så är det:
inet
komplett
NoN
Webhallen

Då har komplett group 75% marknad. Hur är den konkurrensen då?

Den svenska marknaden, antar jag... Varför skulle din specifika krets vara något man baserar någonting överhuvudtaget på?

EDIT: Norden var det visst, om man faktiskt går och läser den länkade artikeln

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Den svenska marknaden, antar jag... Varför skulle din specifika krets vara något man baserar någonting överhuvudtaget på?

EDIT: Norden var det visst, om man faktiskt går och läser den länkade artikeln

Nä men men jag menade dom butiker många just köper datorprylar. Då är det inte mycket konkurrens kvar när allt ägs av Komplett group.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Mullvaden83:

10%? På vilket marknad?
Om man tar min krets som jag köper datorprylar från så är det:
inet
komplett
NoN
Webhallen

Då har komplett group 75% marknad. Hur är den konkurrensen då?

Skrivet av Mullvaden83:

Nä men men jag menade dom butiker många just köper datorprylar. Då är det inte mycket konkurrens kvar när allt ägs av Komplett group.

Det avser den nordiska marknaden för hemelektronik.
SweClockers är ett värdefullt community på många sätt men SweCarnas köpsmönster är inte representativt för gemene konsument och marknaden i stort. Listan med butiker man föredrar att handla hos kan nog, precis som i ditt fall, vara relativt kort. Men då elektronikbranschen innehåller så mycket mer än "bara" datorkomponenter och mer nördig hemelektronik, så är marknaden gigantiskt. Den stora bulken med kunder är de som köper färdigbyggda datorer, spelkonsoler, tvättmaskiner, brödrostar, smarta lampor m.m.
Även om Komplett Group är ägare till 75% av butikerna du handlar hos. Så är det fortfarande separata butiker som drivs som separata bolag.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

10%? På vilket marknad?
Om man tar min krets som jag köper datorprylar från så är det:
inet
komplett
NoN
Webhallen

Då har komplett group 75% marknad. Hur är den konkurrensen då?

Ica har ju 100 % marknadsandel i Sverige, för det är bara där jag handlar.

Är det så det fungerar..?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Intressant att alla tre konkurrenter som intervjuas har norska ägare precis som Power.
Precis som NetonNet:s vd påpekade så ingår NetonNet i komplett grupp så man kan argumentera för att det bara är två konkurrenter som är intervjuade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Jämför vi Netonnet med konkurrenterna så gillar jag deras "Fyndvaror" mest. Där kan man verkligen fynda varor till bra priser även fast köparen endast öppnat och stängt. De är dessutom snabba med att ändra priserna ifall originalpriset blir lägre än fyndpriset.

Sen så har vi konkurrenterna som har fyndvaror dyrare än nypris, fyndvaror där man sänkt med en hundring etc.

Undersök lite själva så förstår ni särskilt grafikkort, TV och bildskärmar.

Hehe, Inet och deras kyrkogård, fattar inte hur dom blir av med sina grejor. Sen Elgiganten är ju inte direkt bäst heller, som sprejar dock vilt åt alla håll och kanter så där kan det finnas fund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Är det samma POWER som fanns i Sverige för 10(?) år sedan?

Typ, dom blev uppköpta av expert som i sin tur fortsatte köra power just i Sverige fast bara via webbutik om jag minns rätt

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag bor i Norge o har väl varit inne på Power o kikat några gånger, men det ser ut som vilken annan liknande butik som helst, så för konsumenterna har jag en känsla av att det är precis samma lika som innan.

I Eskilstuna är MediaMarkt det enda som finns sedan Elgiganten lade ner sin butik i kommunen 2019. Skulle inte förvänta mig att NetOnNet kommer hit eller Elgiganten kommer tillbaka. Bra att ha något annat än kylskåp och kaffemaskiner på orten.

Men ja, det kan vara en bra idé att lägga ner majoriteten av butikerna i Göteborg och Stockholm. Får hoppas e-handeln går bra och vissa butiker blir kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

10%? På vilket marknad?
Om man tar min krets som jag köper datorprylar från så är det:
inet
komplett
NoN
Webhallen

Då har komplett group 75% marknad. Hur är den konkurrensen då?

Webhallen är köp via Elgiganten väl?
Till och med samma lager vad jag hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Och de har aldrig nekat en retur även om du har använt produkten i 89 dagar

Du kan ju inte använda en produkt en lång tid och sedan hävda öppet köp.
Eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

För smågrejer är pris, utbud och leveranstid prioriterat för mig. För lite större grejer som tvättmaskin, kylskåp mm prioriterar jag att de har det man vill ha på lager så man slipper beställa och vänta i flera veckor som fallet ofta är med Elgigantens vitvaror tyvärr... (bara några få modeller på lager av de som de skyltar som med i butiken. Mediamarkt hade nästan alltid allt hemma.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Webhallen är köp via Elgiganten väl?
Till och med samma lager vad jag hört.

Nej? Elgiganten äger inte Webhallen. Det är komplett som äger Webhallen, men Webhallen har eget lager i Stockholmsområdet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Famous last words?

Inte direkt smart att underskatta konkurrenter innan dom ens börjat. Trots allt en ny ägare. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Många tillverkare kör med både rekommenderat pris och ett lägsta pris, eftersom de inte vill se priskrig hos återförsäljarna.

Vet du vad de gjorde då både SIBA, Elgiganten och OnOff slogs. De hade olika Modelnummer på samma vara så ingen behövde matcha den andra. Alternativt skyllde de på att butiken bredvid hade slut i lager så då behövde de inte prismatcha.
Södertälje i ett nötskal för ca 10 år sedan. (var SIBA och ELGIGANEN i detta fall)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kommer knappt sakna dem.
De blödde pengar hur många år som helst med motiveringen att va ska slå oss in på Svenska marknaden.
Samtidigt så hade huvudkoncernen några butiker under namnet PC City som de drog tillbaks då den kostade för mycket. (min bärbara lyckades de skada en hel del då de bytte moderkort)
De hade reklamen "shise billigt" då de öppnade i Skärholmen. Var dyrare än alla andra och en hemsida som bara var reklamblad. Gick inte att söka efter produkt eller se om det fanns i lager.
De hade problem med faktura betalning. (Kan vart den lokala butiken)

Sedan så var de trevliga med att man kunde känna på mobiler och se dem. Sen hur många som gick hem och köpte dem på internet då det var "shise billigt" på riktigt är svårt att veta. Hur Mediamarkt stöldstatistik vet jag ingen om men frågade en av de anställda hos Class Olsson då de hade ett mobiltelefon försäljnings försök och de berättade att det försvann för många telefoner trots alarm för att det skulle vara ekonomiskt hållbart.

Vart en uppsats tydligen.
1 -Saknar jag Mediamarkt? Inte så mycket
2 +Det behövs affärer där man kan se och ta på saker för att göra en egen bedömning. Det har Mediamarkt varigt bra på.
3 +Bra att det finns olika inriktningar i samtliga branscher, även inom samma område.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Samtidigt så hade huvudkoncernen några butiker under namnet PC City som de drog tillbaks då den kostade för mycket. (min bärbara lyckades de skada en hel del då de bytte moderkort)

Förvirrande inlägg. PC City hade samma ägare längre upp som Elgiganten, inte MediaMarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Webhallen är köp via Elgiganten väl?
Till och med samma lager vad jag hört.

Skrivet av jnsson:

Nej? Elgiganten äger inte Webhallen. Det är komplett som äger Webhallen, men Webhallen har eget lager i Stockholmsområdet

Dixons, som är ägare längre upp i trädet ovanför Elgiganten, ägde Pixmania under ett antal år, som i sin tur ägde Webhallen. Så är dock inte fallet längre då Webhallen såldes till Komplett-gruppen för ca tio år sedan. Pixmania lastades också av efter förluster och gick sedan i konken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dixons, som är ägare längre upp i trädet ovanför Elgiganten, ägde Pixmania under ett antal år, som i sin tur ägde Webhallen. Så är dock inte fallet längre då Webhallen såldes till Komplett-gruppen för ca tio år sedan. Pixmania lastades också av efter förluster och gick sedan i konken.

Precis varför jag skrev det jag skrev

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Precis varför jag skrev det jag skrev

Ja, men jag ville förklara varifrån idén om Elgiganten troligen kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Förvirrande inlägg. PC City hade samma ägare längre upp som Elgiganten, inte MediaMarkt.

OK. Jag har för mig att det var MediaMarkt som jag ringde för att få support på en Acer som köptes på PC City 1 Nov 2008.
Tvivlar inte på att du har rätt. Brukar ha svårt för namn.

Edit:
Som du säger DSG International Plc ägde även de Elgiganten men inte MediaMarkt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/PC_City

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.