Från Expert till Power – norskt med svenska rötter

Permalänk
Rekordmedlem

Expert var aldrig några experter på elektroniken men de var bra på foto, MM är inga fotoexperter men de brukar ha ett mycket bättre fotosortiment än övriga lador så vi kanske får en ny fotokedja som har annat än mobiler och kompakt/instegs kamerapaket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Intressant, var detta i Boländerna (vid nuvarande Coop, för många år sedan B&W)? Där vet jag att det låg en Expert-butik när jag var mindre. Den kan mycket väl ha bytt namn senare.

Det låg vid Gränby Centrum (Gränbystaden eller vad det nu heter nuförtiden, har inte vart dit på säkert 15 år.).
Minns att vi fyndade rätt så ofta på Power då de hade en hörna med nedsatta priser.

Permalänk
Medlem

Visst har Power funnit i Sverige tidigare precis som nämns i tråden. Dags att uppdatera artikeln med en mer korrekt historiebeskrivning.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför det är ett så stort ståhej det här, det är ju same shit men med ett annat namn bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Power fanns som butik på flera ställen! City Stormarknad Hette de först och sen blev de power borde varit någon gång runt millennieskiftet som de bytte namn.

Hosten 2001 gjorde omskyltning från City Stormarknad till Power enligt https://www.dn.se/arkiv/konsument/city-stormarknad-blir-coop-...
Hösten 2006 gjorde de sen omskyltningen till Expert Stormarknad så mellan 2001-2006 bör det varit Power. Här är ett gammalt PM om sista omskyltningen: https://news.cision.com/se/elektrovakuum/r/elektrovakuum-med-...

Citat:

tis, okt 03, 2006 13:00 CET

Nu är den sista Powerskylten nedtagen. Power har blivit Expert och butikerna är nu omprofilerade till Expert Stormarknad, som till skillnad från övriga Expert, nu kommer att ha ett bredare sortiment där även vitvaror och småel ingår. ElektroVakuum fick uppdraget att skylta om de 24 första butikerna med stora fasadskyltar i Experts orange färg. Hela omskyltningen genomfördes på extremt kort tid och alla butiker skulle skyltas om samtidigt. Powerskyltarna demonterades under en måndag. Under tisdagen - onsdagen fanns Expert Stormarknadsskyltarna på plats. Projektet genomfördes av 40 montörer i 20 team och omfattade totalt ett 50-tal nya skyltar. Från uppdragsgivarens original till montage genomfördes hela projektet på bara 5 veckor, inte minst tack vare den professionella projektledningen från ElektroVakuums svenska bolag. Under hösten kommer flera nya stormarknadsbutiker att öppnas på strategiska platser. Lagom till julhandeln kommer då Expert Stormarknad att vara uppskyltad på 31 platser över hela landet. -– Vi har plockat och mixat spetskompetens från Power, Expert Sverige och Expert Norge och utvecklar ett helt nytt och riktigt starkt stormarknadskoncept, säger Erling Nyberget, projektdirektör på Expert ASA, i ett tidigare pressmeddelande från Expert.

Permalänk
Medlem

I Helsingborg fanns både Power, Siba & Expert samtidigt. Jag minns inte när OnOff eller Elgiganten gjorde entré men om det var under samma tid som de förstnämnda tre samexisterade var de också med och försökte få en del av kakan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Kanske dags för ny tv från "Expert" igen då.
Köpte nuvarande tv av dem 2010

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk

Hoppas att de tar tillbaka Expert-klassiker så som märket Kendo! Varma minnen från dessa produkter med lite sämre kvalité och tråkigare design, men desto bättre pris och marginaler!

#BringBackKendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Power ägdes och fick sitt namn under Kooperativa Förbundet som hade köpt upp City Stormarknad 1991 som senare kom att döpa om det till Power ungefär när livsmedelsbutikerna började döpas om till Coop. Norska Expert ASA började köpa in sig i bolaget och tog senare över det, 2006 (efter att året innan tagit över Expert Sverige AB) byte de namn på dessa butiker till Expert Stormarknad.

Namnet kommer alltså från KF.

Nuvarande strategi med att kalla butikerna Power började däremot i Danmark. Norska Power har egna ägare, men är en del av Expert Group och valde alltså att utveckla ett eget varumärke. Power International AS är vad Expert ASA heter idag. 2017 tog Power International AS sitt nuvarande bolagsnamn.

Ca 50 butiker kom att ingå i Expert Stormarknad och drygt 30 i antal Powerbutiker fanns innan dess.

Väldigt korrekt jobbade nämligen på Citystormarknads HK både under Citystormarknads tiden och under Power dagarna men bytte jobb när man började fasa ut Power för Expert.

Stavfel
Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Här i Eskilstuna har vi aldrig haft någon Siba eller NetOnNet.

Power och Onoff låg däremot däremot bredvid varandra när Tuna Park (byggt av KF) öppnades. Då jag är från en grannkommun kan jag inte minnas var de låg innan 2004. Innan 2004 så var det nog bara Elgiganten jag besökt i Eskilstuna – som länge låg ute på Folkesta tills de stängde 2019. Elgigantens gamla lokal blev en Åhléns Outlet.

Idag är det ingen hemelektronikbutik där Power som kom att döpas om till Expert Stormarknad som fanns kvar tills konkursen eller Onoff som låg kvar där tills sin egna konkurs låg. MediaMarkt byggde butik på Tuna Park också, men i en annan del av köpcentret en liten bit ifrån de fallna butikerna. MediaMarkt kom först till Eskilstuna efter dessa två konkurser, hade nog bara varit på den i Västerås innan dess (en av de butiker som var brutalt stora vid öppningen som kom att halvera butiksytan).

Expert hade två butiker, dels Expert Foto på Kungsgatan (i någon av dessa lokaler) och sedan fanns det en Expert Stormarknad ute i Skiftinge (i nu rivna köpcentrumet Rondellen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfin67:

Expert hade två butiker, dels Expert Foto på Kungsgatan (i någon av dessa lokaler) och sedan fanns det en Expert Stormarknad ute i Skiftinge (i nu rivna köpcentrumet Rondellen).

Tack!

Den på Kungsgatan minns jag, den låg ju där vid hörnet av byggnaden och fanns med länge.

Minns inte mycket av Rondellen än annat som fallfärdigt objekt, men den hette nog bara Expert. Att man minns det som fallfärdigt objekt är ju för att det stod övergivet inte bara i slutet utan innan det också öppnade... Var centrum och senare Folkesta som gällde för mig på den tiden, minns i princip bara lekaffären och Spar Inn/Eurospar från Rondellen. Nu är det centrum som inte har butiker istället.

Edit: Onoff samt Power/City Stormarknad låg ju på Mått Johanssons Väg innan de flyttade till Tuna Park. Kan inte säga att det var några butiker som besöktes för min del, familjen åkte till en annan Onoff som låg närmare på den tiden.

Permalänk
Medlem

Fanns en Expert-butik på Östercentrum i Visby (som verkar litet sunkigare idag än vad det var på 80-talet), men nu står den lokalen tom.

Nu är det Elpygmen på Stenhuggaren som gäller om man vill ha något på dagen, men det går ofta lika bra med Biltema eller Jula idag. Vill man hitta en klassisk butik där de verkligen vet åtminstone något utöver buzzword bingo så är det Radio&TV-hörnan på Mejerigatan (gamla mejeriet som lades ner på 80-talet) som gäller, de låg tidigare på Adelsgatan, men det är en ren turistgata idag med ett par uthålliga kvarvarande året-runt butiker.

(Fasen, börjar vara mera åt hållet gubbgnäll)

Permalänk
Medlem

Vi får ju bara hoppas på att dessa Power butikerna i Sverige blir bättre än dom i Norge är då. Efter att Power tog över Expert i Norge så har butikerna sett helt jävliga ut, även flera år senare. Det är så mycket produkter som är felplacerade och som saknar prismärkningar, Massa tomma Hyllor och lite på lager. Jag bor själv utanför Oslo och har varit i de flesta Power butikerna vid många tillfällen går oftast vidare till Norska Elkjöp (Elgiganten) som ser långt mycket fräschare ut.

Permalänk
Medlem

City Stormarknad fanns för tills nåt år sedan på Ringvägen i Sthlm.

https://www.hitta.se/city+stormarknad/stockholm/hgvhlpqv
https://www.citystormarknad.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

City Stormarknad fanns för tills nåt år sedan på Ringvägen i Sthlm.

https://www.hitta.se/city+stormarknad/stockholm/hgvhlpqv
https://www.citystormarknad.se/

Njae... Det är inte gamla City Stormarknad, utan en helt fristående butik som på något sätt kom över varumärket.

Permalänk

I Borlänge var det Expert en längre tid och Power tror jag de hette en kort stund innan de stängde butiken. Mitt starkaste minne är när jag nästan blev instängd i butiken vid stängning, en vakt upptäckte mig som hade börjat släcka belysningen. Då stod jag där och spela Nintendo 64. Sen glömde mamma mig en gång där medans hon handlade på Coop och kom på att jag var kvar först när varorna packades upp hemma ^^

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den här perioden var jag mycket i Uppsala och jag har för mig att det fanns en Power i Gränby C. Boländerna vet jag inte, men jag har för mig att det låg en OnOff på Bolandsgatan som nog blev en Expert innan de konkade.

Stämmer det låg en gammal citystormarknad butik i gränby centrum som sedan blev Power.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Ingen editering eller klargörande från skribenten hur man kunde missa på hela historiken på power.

https://www.ljudochbild.se/nyheter/foretag/power-koper-29-sve...

Permalänk
Medlem

Jag har handlat lite grejer från Power på nätet 3 gånger sen mars, och två gånger har det blivit fel, så de har lite och jobba på om man så säger. Första gången det blev fel hade jag beställt två Noctuafläktar och fick istället två stycken Fitbit-klockor. Nu senast valde jag paketbox som ligger ett par hundra meter från min bostad men de lyckades enligt posten (fick jag reda på efter att ha suttit 53 minuter i telefonkö) skriva fel så den hamnar i ett utlämningsställe 7 kilometer ifrån mig och posten kan inget göra eftersom det tydligen är avsändaren som måste ändra rutten...

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.