Permalänk

Nätverk i hus

Vi har gått och köpt ett radhus. en äldre konstruktion så trådat nät finns inte. Jag tänker således dra detta själv i kabelkanaler runt huset och ha en patchpanel. Då många andra dyra och stora investeringar skall göras vill jag hålla nere priset så gott det går. Kommer köra utanpåliggande uttag och initialt bara dra till de rum som jag vet kommer behöva nätverk.

Jag har kikat på kjell och co. Jag undrar vad finns det för vettiga men ändå billiga alternativ jag har kikat på en 19´rack, med patchpanel.Kanske är 19´overkill? Tänker till en början att det får räcka och att jag kopplar från min router en Linksys.
Jag har lite dålig koll på var man får tag i detta. Tips mottages, Routern kommer nog på sikt bytas ut då den nu börjar sjunga på sista versen. Men den investeringen får komma vid ett annat tillfälle.

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Vi har gått och köpt ett radhus. en äldre konstruktion så trådat nät finns inte. Jag tänker således dra detta själv i kabelkanaler runt huset och ha en patchpanel. Då många andra dyra och stora investeringar skall göras vill jag hålla nere priset så gott det går. Kommer köra utanpåliggande uttag och initialt bara dra till de rum som jag vet kommer behöva nätverk.

Jag har kikat på kjell och co. Jag undrar vad finns det för vettiga men ändå billiga alternativ jag har kikat på en 19´rack, med patchpanel.Kanske är 19´overkill? Tänker till en början att det får räcka och att jag kopplar från min router en Linksys.
Jag har lite dålig koll på var man får tag i detta. Tips mottages, Routern kommer nog på sikt bytas ut då den nu börjar sjunga på sista versen. Men den investeringen får komma vid ett annat tillfälle.

Hur många rum är det totalt och hur många rum tänkte du dra till nu?

19" är ju alltid trevligt men 10" är ju oftast betydligt billigare med nackdelen switcharna inte har så många portar.

Permalänk
Medlem

Gör det ordentligt! sätt in 19", ditt framtida jag kommer tacka dig, sätt även in dubbla uttag i alla rum. När du ändå ska dra så dra ordentligt.

Sen behöver du ju inte driftsätta alla uttag direkt utan sätt du din router till att börja med, sen kan du byta den mot en vettigare brandvägg typ nå ubiquiti eller något i den stilen + en 24/48 switch beroende på hur många uttag det blir.

Sen för wifi så byt till accesspunkter som får ström via PoE finns massor med trådar om sådant.

Permalänk
Medlem

Satte in ett sånt här dock 270mm när vi flyttade in: https://www.butikel.se/butik/data/stativ/mp-bolagen/vaggstati...
Inte ångrat en sekund, var dock hälften så dyrt vid tillfället..

Sen går det att komma över 19" grejer ganska billigt vid avyttring från företag.
Med nära förestående flytt ser jag dock fram emot den ev möjligheten att köra fulldjup på ett eller annat vis...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av tuomi:

Satte in ett sånt här dock 270mm när vi flyttade in: https://www.butikel.se/butik/data/stativ/mp-bolagen/vaggstati...
Inte ångrat en sekund, var dock hälften så dyrt vid tillfället..

Sen går det att komma över 19" grejer ganska billigt vid avyttring från företag.
Med nära förestående flytt ser jag dock fram emot den ev möjligheten att köra fulldjup på ett eller annat vis...

Bra tips!
Ett sådant skall nog jag inhandla och sätta in i teknik-skrubben.
Tack för detta

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Vi har gått och köpt ett radhus. en äldre konstruktion så trådat nät finns inte. Jag tänker således dra detta själv i kabelkanaler runt huset och ha en patchpanel. Då många andra dyra och stora investeringar skall göras vill jag hålla nere priset så gott det går. Kommer köra utanpåliggande uttag och initialt bara dra till de rum som jag vet kommer behöva nätverk.

Jag har kikat på kjell och co. Jag undrar vad finns det för vettiga men ändå billiga alternativ jag har kikat på en 19´rack, med patchpanel.Kanske är 19´overkill? Tänker till en början att det får räcka och att jag kopplar från min router en Linksys.
Jag har lite dålig koll på var man får tag i detta. Tips mottages, Routern kommer nog på sikt bytas ut då den nu börjar sjunga på sista versen. Men den investeringen får komma vid ett annat tillfälle.

Tips, dra kabel i telefonjacken och eventuellt TV-uttagen. (Ifall du inte använder dem eller ser ett värde att spara dem såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Tips, dra kabel i telefonjacken och eventuellt TV-uttagen. (Ifall du inte använder dem eller ser ett värde att spara dem såklart)

Håller med! Så gjorde jag och eftersom man slipper öppna upp väggarna är det inte mycket mer jobb (antagligen mindre) än att dra utanpåliggande.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma sak i vårt radhus för 5 år sedan.
Jag drog kablar till alla rum. Har ännu inte använt alla uttag men man flyttar runt och möblerar om så det är väl inget jag ångrar. Kostnaden var inte enorm men det tog ganska lång tid att utföra. Alternativet kan vara att dra kablar när behovet uppstår istället för att göra allt direkt.

Vi har träreglar och gipsplattor som innerväggar. Det var tomrum mellan gipsplattorna så i flera fall var det enklare att dra slang och rör inuti väggarna än utanpåliggande. Jag utnyttjade vinden, garaget, förråd, garderobrar och liknande för att dölja så mycket jag kunde av installationen. I ett rum tog jag bort golvlisten och gröpte ut / borrade mig in i gipsväggen så att det inte suntes sedan när jag satte tillbaka golvlisten. Man får klura lite så blir det bra. Annars så tänker man inte så mycket på utanpåliggande kabelkanaler heller. I hallen egempelvis har jag en ganska grov kanal ovanför ytterdörren mot den vita dörrlisten. Inget som man tänker på eller ens ser till vardags. Samma sak i förrådet.

Det luriga var att ta sig mellan våningarna. Har inbyggt garage i radhuset och därinne är det inte så noga hur det ser ut. I alla fall så är köket ovanpå garaget och där hade jag tomrum till höger om skafferiet så jag drog rör från nedervåningen genom köket upp till vinden den vägen, sedan från vinden ner in i innerväggarna till de rum jag ville ha uttag. Sedan en hålsåg och sådana där dosor man klämmer åt via skruvar (rotdosor tror jag de heter). Slang sista biten från VP-röret till dosan. Körde 20 mm rör och slangar och det går att dra i två nätverkkablar i dessa om man drar liten bit i taget, inte alltför långa sträckor med många böjar. Dubbla uttag i varje rum blev det. Vissa rum flera än så.

Jag utnyttjade också telefonjack och rör till dessa där det gick att komma åt dem. Men trånga 16 mm rör till dessa så det var svårt att dra dubbla kablar någon längre sträcka.

Sedan drog jag faktiskt fiber också till ett par uttag. För att kunna köra 10 Gbit mellan min stationära och filservern. Hade fibern direkt mellan dem men funkade sisådär att få dem koppla upp utan router så för någon månad sedan skaffade jag en switch med fiberuttag och 2,5 Gbit ethernetuttag så jag kunde jag koppla den switchen till routern och nu funkar det bra med 10 Gbit där. Även 2,5 Gbit funkar på befintliga kablar.

Förbered för att kunna ha en större rack när behovet uppstår. Sätt den på väggen och inte som jag gjorde i en hylla. Känner att nu har jag låst fast den hyllan i installationen. Får se om jag gör om det framöver. Jag har bara switchar och patchpaneler i min rack. Servern står separat. Likaså routern. Hade kanske varit bättre ha allt samlat typ i garaget men det är lätt att vara efterklok.

Permalänk

Detta är ju inte så mycket dyrare än alternativet ovan. https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Hur många rum är det totalt och hur många rum tänkte du dra till nu?

19" är ju alltid trevligt men 10" är ju oftast betydligt billigare med nackdelen switcharna inte har så många portar.

Jag kommer inledningsvis dra till 2-3 rum, ytterligare 2-3 rum kan tillkomma längre fram kanske rent av 4

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Jag kommer inledningsvis dra till 2-3 rum, ytterligare 2-3 rum kan tillkomma längre fram kanske rent av 4

Då hade jag nog gått direkt på 19"

Finns ju alltid den svenskaste av budgetlösningar IKEA Lack.

Permalänk
Medlem

@ronnylov har gjort liknande. Tar mycket mer tid än man tror och lite knepigt att få det snyggt gjort.

@Various Gaming lägg tid på kabelkanalerna och se till att du får två uttag i varje rum, se till att dra kabel till varje utrymme även om det inte behövs just nu. Det är lika bra fixa kablar till allt på en gång så slipper du det framöver om det skulle bli så att man ändrar om i rummen och allt sådant. Glöm inte att även fixa fram kablar specifikt till de platser där du ska ha dina APs, här kan du lägga ut tillfälliga kablar för att testa WiFi vilka hastigheter du får och om täckningen är tillräckligt bra. Om inte måste man utöka med ytterligare accesspunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Bra tips!
Ett sådant skall nog jag inhandla och sätta in i teknik-skrubben.
Tack för detta

Alltid kul att inspirera men jag har dock kommit på att jag inte använder fulla höjden av 8 - 12u eller vad det nu var...

Har även sett varianter där en hänger servrarna lodrätt istället vilket skulle medge fullängdsservrar utmed väggen och sen kanske någon switchar etc ytterst... dvs frontarna pekar upp i taket... Känns som om det då skulle vara lite lättare att hitta billigare hårdvara..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Skulle nog tittat på mediacentral/skåp för mindre installation, då finns patchuttagen i lämpligt antal direkt i skåpet eller som tillbehör.

Vill du köra 19" så finns det vertikala rack vilket jag nog skulle rekommendera om man vill köra en patchpanel och 19"-switch framför horisontell.

Permalänk

Om man då skulle hoppa på att byta ut min router och försöka köra en annan lösning än den jag har idag utöver Patchpanelen.
Och man tittar på Ubiquity , så ser jag att det finns en uppsjö av produkter. Dreammchine pro är ju väldigt krallig. Men det blir billigare att köpa, Ubiquitis Security gateway ( https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... ), och jacka in den i en Ubiquiti unify ( https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... )

Vad är det man missar med den kombon kontra en drammachine? Sen förstår jag att jag måste ha acesspunkter för wifi, men dessa borde kunna köras via POE i nått av uttagen man drar?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Om man då skulle hoppa på att byta ut min router och försöka köra en annan lösning än den jag har idag utöver Patchpanelen.
Och man tittar på Ubiquity , så ser jag att det finns en uppsjö av produkter. Dreammchine pro är ju väldigt krallig. Men det blir billigare att köpa, Ubiquitis Security gateway ( https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... ), och jacka in den i en Ubiquiti unify ( https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... )

Vad är det man missar med den kombon kontra en drammachine? Sen förstår jag att jag måste ha acesspunkter för wifi, men dessa borde kunna köras via POE i nått av uttagen man drar?

En bättre switch är Ubiquiti Networks UniFi Switch Lite 8-POE : https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5659981
Den har bättre PoE än UniFi Switch 8-60W. Med denna kan du driva 4 PoE enheter som AP eller t.ex. UniFi Switch Flex Mini om du behöver en switch någonstans.

En USG duger gott för upp till 1Gbit/s så länge man inte vill hålla på med QoS, VPN m.m.
Största nackdelen är att den är gammal och svår att få tag i.
Så man vet inte hur länge Ubiquiti kommer att supporta den.

Angående rack har jag:
https://www.dustin.se/product/5011097419/vaggrack-19-6u
med 1 19" patchpanel och 1 19" elkontaktpanel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

En USG duger gott för upp till 1Gbit/s så länge man inte vill hålla på med QoS, VPN m.m.
Största nackdelen är att den är gammal och svår att få tag i.
Så man vet inte hur länge Ubiquiti kommer att supporta den.

Kolla blocket, jag hittade massor som säljer av sina. Men skulle nog tänka ett varv till på det där sista som du skrev.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Monterade ett 19" litet rackskåp från Digitus för switchar och router tillsammans med patchpanel.
https://www.amazon.se/DIGITUS-n%C3%A4tverkssk%C3%A5p-tum-v%C3...

Switchen som sitter där är en Netgear 24port GS324 har jag för mig. Fungerat felfritt sedan inkoppling runt 2018.

Bland det bästa jag gjort, rackskåp och dubbla kablar till varje uttag. TV-bänken har iof utökats med en Netgear GS305 då jag behöver 4 uttag där.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Så givet att USG är utdaterad så är dreammachine pro det vettigaste alternativet om man kör ubi?

Visa signatur

#[ ASRock 790 PRO RS], Intel Core i9 13900K 68mb], [Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB], [Corsair Vengeance DDR5 5600MHz 2x16GB],[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX ADVANCED][PSU:Corsair RM1000x 1000W]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Various Gaming:

Så givet att USG är utdaterad så är dreammachine pro det vettigaste alternativet om man kör ubi?

UDM PRO SE har lite bättre hårdvara, egna Poe portar och mycket nyare mjukvara, skulle inte förvåna mig om det blir mer än ett år senare som UDM Pro får uppdateringen som SE redan har.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Värst vad alla förespråkar hela patchskåp, hehe.
När det är så få uttag/kablar det handlar om så hade jag absolut bara kört en väggmonterad box och kontakterat kablarna i. Sen pluggar du bara in switch/router.

Bara ett exempel, finns mindre/större:
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

Med en sådan lösning kan du i princip placera den vart som helst för att underlätta kabeldragningen. Bakom ex ett skåp och sen ett hål i bakstycket för kablarna och ha enheterna i skåpet.

Plats behövs alltid till annat

Visst ska man ha serverrack för massor med maskiner så visst men att offra en kvadratmeter för 10st Keystone-uttag skulle inte jag göra.

Bara mina 2 cent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Värst vad alla förespråkar hela patchskåp, hehe.
När det är så få uttag/kablar det handlar om så hade jag absolut bara kört en väggmonterad box och kontakterat kablarna i. Sen pluggar du bara in switch/router.

Bara ett exempel, finns mindre/större:
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

Med en sådan lösning kan du i princip placera den vart som helst för att underlätta kabeldragningen. Bakom ex ett skåp och sen ett hål i bakstycket för kablarna och ha enheterna i skåpet.

Plats behövs alltid till annat

Visst ska man ha serverrack för massor med maskiner så visst men att offra en kvadratmeter för 10st Keystone-uttag skulle inte jag göra.

Bara mina 2 cent.

Men det är ju coolt o villhöver anda över rackskåp. XD
helst 24p switch till 6 uttag i huset.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Värst vad alla förespråkar hela patchskåp, hehe.
När det är så få uttag/kablar det handlar om så hade jag absolut bara kört en väggmonterad box och kontakterat kablarna i. Sen pluggar du bara in switch/router.

Bara ett exempel, finns mindre/större:
https://www.kjell.com/se/produkter/kablar-kontakter/kablar-fo...

Med en sådan lösning kan du i princip placera den vart som helst för att underlätta kabeldragningen. Bakom ex ett skåp och sen ett hål i bakstycket för kablarna och ha enheterna i skåpet.

Plats behövs alltid till annat

Visst ska man ha serverrack för massor med maskiner så visst men att offra en kvadratmeter för 10st Keystone-uttag skulle inte jag göra.

Bara mina 2 cent.

Mitt skåp är i källaren. Har slängt in router, switch och en raspberry Pi. Har telias router med avstängt wifi.
Bra att ha allt samlat i ett skåp.

På landet där det lite mindre plats har jag en keystone 8 portars box.
Bredvid kylskåpet behövdes en 10 cm passbit. Jag satte ett handtag och magnet lås på den så där jag jag ett utrymme för alla nätverk och home automation prylar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha ett lite nättare skåp men ändå få rackkänslan är ju ett 10-tumsskåp idealiskt. Deltaco, Digitus och ett par till tillverkare har skåp i diverse storlek du kan kika på. Det finns ju också paket där du får med patchpanel, hyllor etc som är rätt prisvärda.

Exempel:

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Är inte ett rack i hus lite overkill om han kanske bara ska ha max 8 uttag? Dessutom funkar mycket rätt ok trådlöst idag. Dessutom vill han ha en billig lösning.
Jag skulle dra dubbeluttag till rummen och göra själva fasta installationen så kraftig man har råd med. Alltså uttag och satsa på så hög CAT nivå på kabel man har råd med. Sen kan man köra lite billigare saker med nuvarande router tex en https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/...
till en början. Sen när ni har mer pengar kan du gå "overboard" med ikeas lack upp till taket fylld med tekniska saker som ska serva 8 rum men men än väl klarar ett kontor för 200 pers bara för att man kan
Fördelen då är att du har kablar och allt klart och slipper dra om det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det finns "vägghängda" 19" stativ enkla sånt kör jag hemma

Detta har jag i min skrubb passar perfekt för en panel switch plus mer om så behövs. Uppe på har jag en "19tums" plåt hylla där står router / nas. Köpte det på www.butikel.se men hitta det inte nu. Men maila dom och fråga för dom har fortfarande Enoch grejer kvar. Så antagligen kan det tas hem. Minns jag betala runt 1000 lappen för 2 år sedan.

Finns även i vita vet jag.

Visa signatur

< Sotrox >