Snabbkoll: Hur håller du din datormus?

Permalänk
Medlem

Palm när jag sitter vid min arbetsstation med en gammal logitech mx1000
Annat när jag är på språng och har laptop med microsoft arc mouse. (Gillar musen men lite awkward att hålla i om man inte har ett bra underlag)

Permalänk
Medlem

Alltid trott att jag använde palmgripp men när jag jämförde mitt grepp med bilderna inför omröstningen så insåg jag att jag använde clawgripp

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Just the tip(s). Endast fingertopparna vidrör musen.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

använder 1-3-1 så jag håller 3 fingrar ovanpå musen.

Men det är väl mest likt palm eller relaxed claw så som ni andra håller musen.

Permalänk
Medlem

Nåt mellan claw och palm grip. Närmare palm än claw. Valde annat.

Permalänk
Medlem

Jag brukar personligen använda mig av en kobination av palm grip och claw grip.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Palm på den stora och claw på den lilla.

Permalänk
Medlem

2-handsgrepp. En hand fast nere vid foten och en högre upp vid den lila hatten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Förmodligen nån blandning av palm och grip. Sen växlar jag beroende på precision som krävs.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag använder sedan tolv år sedan en "ergonomisk mus", som heter WowPen Joy (och som också har funnits att köpa under andra namn, eller utan namn helt). Den heter "WowPen" därför att greppet efterliknar hur man håller en (tjock) penna.

Handleden är vriden 45° mot musmattan. Handleden är i mattan och jag rör musen med fingrarna. Till skillnad från många andra "ergonomiska" möss som t.ex. Logitech MX Vertical så är den inte så lång i handen, så den kräver inte att jag håller i den med hela handen.
Därför kan jag flytta den med precision mha kombinerade finger och handledsrörelser utan att behöva lyfta på handleden.

Så, det är alltså ett slags fingertopps-grepp, men inte alls som på Dasskeyboard's websida.
Istället för att vrida handleden nedåt för att hålla musen med tummen och lillfingret nere i mattan så är tummen höjd. Underarmen är horisontell och handleden känns naturlig och avslappnad.

Den väger dessutom bara 80 g, med sladd. Tyvärr har den en gammal typ av sensor, som inte är särskilt exakt och som får nippran utanför musmattan.
Någon gång har jag väl tänkt bygga en "gaming-mus" åt mig själv med liknande grepp och bättre sensor, men har inte fått ändan ur vagnen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Rekordmedlem

Typ >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir palm.
Men har också specialmus (3D Connection Cad mouse) både hemma och på jobbet, av typen treknapparsmus.
Dvs jag behöver inte klicka på scrollhjulet då det finns en separat knapp. För det får jag kramp i handen av annars.

Permalänk
Medlem

Som den är designad för.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Försöker hela, men möss är ofta små så någon halv-claw.
Dock används oftast ball (ergo mx)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Provade, rekommenderas verkligen. Vrålbekvämt, får 5/7.

<Uppladdad bildlänk>

Nu är jag ingen tennis-spelare men det är typ sådär en "backhand" ser ut i mitt huvud.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Lite olika, kan bli lite palm ibland när jag slösurfar, annars är det nog handloven i musmattan och fingertopparna på min fina SteelSeries WoW Legendary MMO Mouse.

Man måste ju bekvämt komma åt alla knapparna! Speaking of, varför har ingen annan eller Steelseries självs gjort möss med lika bra layout? Framförallt knapparna till höger och vänster om scrollhjulet och den utomordentligt trevliga ringfingerknappen!

Jag har fått byta både encoder och microswitchar i mina två Legendary och fruns Cataclysm Edition för att hålla dem vid liv, men en ny liknande modell hade ju varit trevligt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Röstade på palmgrip eftersom det är hur jag vill hålla musen men eftersom alla är så små så blir det "Bara med fingertopparna".

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Fingertip vid spel.
Palm vid slösurf.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

<Uppladdad bildlänk>

Detta är ett bra exempel på de olika greppen.

Palm för mig.

Visa signatur

GAAAMES!

Permalänk
Medlem

Vid vanlig användande typiskt tumme - ring och lillfingret greppar om musen på sidorna och pek och långfinger på knapparna - ingen del av handflatan vilar på musen utan allt är med luftmellanrum.

Detta gäller oavsett mindre mus som Anywhere MX (den med R6 batterier - gillar inte efterföljarna med inbyggd batteri lika bra och har förmodligen lite med tyngden att göra - kort sagt den känns mer välbyggd än efterföljarna) och om jag kör med MX-master - möjligen att det kan beröra en smula på bak i handflatan men inte så att det syns någon polering i den matta ytan även om musen är väldigt mycket använd.

Att mushjulet kan (valbart) snurra fritt utan att bromsas för fort i lager etc. är enormt viktigt för mig sedan från den tiden jag CAD:ade med stor kula (trackball) som också kunde snurra fritt - länge. - den trackbollen saknar jag fortfarande trots > 30 år senare och har inte hittat något som liknar den och är lättrullande med ihålig kula så att den kunde snabbt startas och stoppas med fingrarna men ändå hade tillräckligt med rörelsemängd för att kunna snurra fritt länge i valfri riktning - de jag hittat senare är med massiva kulor och är för jobbiga att starta och få stopp på exakt rätt pixel när de skulle köras över hela skärmen - med tillräckligt många timmar CAD:ande så satt den precisionen i sikta och träffa rätt pixel genom att bara kicka, frihjula och start/stoppa runt kulan med fingrarna i ryggraden...

Permalänk

Aldrig tänkt på det innan, eller att det finns andra sätt att hålla i en mus. Hela lillafingret vilar mot sidan av musen och sköter tillsammans med tummen det mesta av musens rörelser, resten är bara fingertoppar, och ingen handflata alls.

Permalänk

För min del är det nog främst relaxed claw vid spel och palm vid surf.

Permalänk
Medlem

Bröt långfingret för många år sedan, så det blev anpassning hur man kunde hålla i musen och sen fastnade det.

Ta ett grepp om musen med tumme och långfinger på varsin kant om musen - lägg långfingret ungefär vid scrollhjulet.
Pekfingern styr båda knappar + scroll och tummen de andra på sidan.
Så musen är vriden 45 grader åt vänster i normal position.
Så håller jag... 😀

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad man gör för tillfället. Typ sitta och dutta dammkorn i Lightroom, spela nåt intensivt eller slösurfa kräver ju helt olika grepp.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Tycker det är bekvämast med palmgrip.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Fingertip verkar ju helt omöjlig!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Lite mellan palm och claw, men mer mot palm skulle jag säga är det vanliga. Men det beror på musen också. Just nu har jag hyfsat stora gaming-möss både hemma och på jobbet och då blir det mer palm, men jag har exempelvis en MX Anywhere som är lite mindre, men inte jätteliten, och där vilar jag ju inte handen på musen i alls samma utsträckning. Däremot att kröka fingrarna som ska trycka på knapparna gör jag nog aldrig.

Permalänk
Medlem

Kör en rollermouse för kontorsarbete, svinbra! Fick kramp i handen och ont i handled (musarm) med den gamla vanliga spelmusen jag hade så bytte till rollermouse. Är mycket nöjd ur ett ergonomi perspektiv. Spelar inte längre på PC alls.

Permalänk
Medlem

Kör med fingertopparna på min senaste mus, den är ganska liten. Men jag håller inte handleden i luften som på bilderna här i tråden, den ligger mot bordet. Med en större mus, som min förra, så lutar jag nog mer åt palm greppet. Som tur är så har jag inte märkt av några problem med trötthet eller smärta i handen med den nya musen, så det verkar funka för tillfället iallafall. Men föredrar nog en lite större mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

<Uppladdad bildlänk>

Detta är ett bra exempel på de olika greppen.

Förutom att med fingertip så vilar handloven på bordet/musmattan. Vilken galning håller handen svävande i luften sådär?

Förvånad att fingertip är så långt ner i statistiken. Trodde den skulle vara vanligast. Vad är vinningen i att vila handen på musen, som så många tydligen gör?