Vad gör du för att motverka musarm?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Vad gör du för att motverka musarm?

Dagen i ära startar vi tråden om detta tingest som kallas musarm. Det är den internationella musarmsdagen och med denna dag uppmärksammas besväret som kan uppstå på grund av dålig ergonomi vid skrivbordet. Egentligen är det ett samlingsnamn för olika besvär, vilket primärt kan leda till obehag i underarmen eller handen, men även nacken och axeln.

För att motverka musarm finns en rad olika tips och tricks och på 1177.se listas bland annat dessa:

  • Stå gärna upp när du arbetar vid datorn, eller växla mellan att stå och sitta.

  • Var uppmärksam på hur du håller nacken. Det är viktigt att du inte hamnar med nacken bakåtlutad men heller inte i framåtläge med så kallad gamnacke.

  • Arbeta med armarna och händerna nära kroppen.

  • Det är viktigt att du har bra ljus där du arbetar, och att du använder glasögon om du behöver det.

  • Underarmen bör kunna vila mot arbetsbordet om du inte använder armstöd.

  • Använd kortkommandon på tangentbordet.

  • Flytta musen till andra sidan tangentbordet och använd den andra handen till musen. Det brukar vara svårt i början men du vänjer dig efter en tid.

  • Tangentbordets stödben, som sitter baktill på tangentbordets undersida, bör vara infällda.

  • Håll handleden rak när du använder musen, vrid inte in den mot lillfingret. Ibland kan ett stödjande handledsskydd underlätta när det gör som mest ont. En arbetsterapeut kan hjälpa till med att hitta ett handledsskydd som fungerar bra för dig.

  • Låt handen vila på skrivbordet i stället för på musen när du inte behöver använda den. Lägg ner händerna i knät när du väntar på något eller läser något på skärmen.

Andra tips för att undvika musarm är att använda handledsskydd framför musen och tangentbordet, mindre storlek på tangentbordet samt ha en snabb dator. Det sistnämnda baseras på att användare med långsamma datorer ofta klickar obehärskat på musen i väntan på att processer på datorn sak bli färdiga, vilket kan vara ett bra argument till att införskaffa RTX 4090 och Intel Core i9-13900KS.

Hur ser musarmsläget ut för dig? Har du hållit dig borta från denna åkomma, eller har du haft musarm och rehabiliterat dig från besväret? Har du andra tips och tricks som kan hjälpa? Dela med dig detta i tråden!

Permalänk
Medlem

Försöker byta position flertalet gånger under arbetsdagen samt göra de andra som rekommenderas, bytte även till logitech MX ergo mus (kulmus) vilket har varit väldigt skönt Våra tangentbord är dock budget budget och är riktigt skit, men företaget står inte för något annat, funderat på att bygga custom flertalet gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Började få verk i högerarmen och efter det så gick jag över till att använda vänster hand på jobbet och höger hemma för att variera.
Det hjälper att jag är vänsterhänt i grunden så lärde dator jag mig med vänsterhand men gick över i tonnåren till höger för att dator inte var så anpassat till vänster.

Tror min mus (g900) inte helt passar mig helt formmässigt då jag vinklar upp handleden lite för mycket med. Så funderat på en g pro wireless som är lägre

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Försöker byta position flertalet gånger under arbetsdagen samt göra de andra som rekommenderas, bytte även till logitech MX ergo mus (kulmus) vilket har varit väldigt skönt Våra tangentbord är dock budget budget och är riktigt skit, men företaget står inte för något annat, funderat på att bygga custom flertalet gånger.

Konstigt med företag som snålar på medarbetarnas viktigaste verktyg.

Permalänk
Medlem

Mkt gym och bra sittställning så får man inte problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

När jag pluggade på universitet började jag få problem med höger hand och arm. Blev remitterad till skolhälsan men de ville bara sticka nålar i mig och det hjälpte föga. Hade problem till och från i ungefär två år men sen skaffade jag mig ett delat tangentbord med möjlighet att flytta backspace till tummknappar.

Tangentbordet jag skaffade var ett Matias Ergo Pro, som egentligen inte är något höjdartangentbord, men att kunna sitta med raka armar och handleder i kombination med att jag inte behövde rotera höger hand utåt för att nå backspace var precis det som krävdes för att min musarm skulle försvinna.

Idag, knappt tio år senare, kör jag fortfarande uteslutande delade tangentbord med tumkluster. Att skaffa arbetsredskap jag kan anpassa utifrån min kropp, istället för att försöka få kroppen att passa redskapen, är A och O.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Mkt gym och bra sittställning så får man inte problem.

Fast det stämmer inte.

Under perioden jag hade problem med musarm styrketränade jag väldigt mycket mer än jag gör idag; det hjälpte inte. Alla är vi olika och behöver hitta de arbetssätt som fungerar för oss.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda jag aktivt försöker göra är att alltid ha bra stöd för armbågen. Sedan 15 år tillbaka iaf.
Stolar med bra inställt armstöd i förhållande till bordet och sikta på 90 grader med armen. Give or take...

Har än så länge aldrig fått problem. Men det kanske handlar mer om tur/gener än att det är den viktigaste faktorn. I dont know.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Sitter jag med mus försöker jag växla lite, använda vänster ibland (det funkar finfint, man behöver inte ens ställa om knapparna, bara jobbigt).

Men oftast har jag Rollermouse istället, det är rätt bra. Gör allt med den, CAD, grafik, osv. Även hemma. Fast hemma spelas det ibland och då tar jag fram en vanlig mus

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Mousetrapper gör underverk! Sedan bytet till en sådan har jag inte haft några problem.

Permalänk
Medlem

Aldrig märkt av något fast jag suttit vid en dator i princip hela mitt liv. Kan det vara pga jag kör fingertoppsgreppet? Jag rör aldrig armen, bara fingrarna.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problem med högra handleden (är högerhänt, så det är min musarm) för några år sedan, men tror det främst berodde på sovställning då jag ofta ligger med armen eller handen under huvudet. Det fixade sig rätt snabbt efter att jag sovit med handskena ett tag efter rekommendation från terapeut.

Har alltid föredragit att ha stödben på tangentbord ute, men innan jag besökte terapeut så började jag använda ett lite mer rejält handledsstöd för tangentbordet då det började kännas mest när jag flyttade över handen till tangentbordet, med stödet har handlederna har en neutral lutning i nuläget.

Annars tänker jag även på att byta sittställning emellanåt, samt ha armarna någorlunda centrerat framför mig. Kör en G600-mus, vilken är relativt enkel att hålla alla fingrar vilande på, samt med näppe stor nog att köra "palm grip" med handleden mot bordet tidvis beroende på vad jag gör. Önskar dock att det fanns fler lite större möss att välja bland, tycker utbudet i dag är rätt dåligt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

När jag fick musarm på jobbet kom ergonomen och höjde min stol, det löste problemet. Besvären då var främst i handleden.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag fick ont i vänsterarmen (är högerhänt, mao inte musarmen) häromveckan. Kanske också beror på sovställning som personen ovan mig nämnde.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag gör nog inte så mycket faktiskt för att direkt/aktivt motverka musarm. Säkert en massa jag gör både rätt och fel. Har än så länge inte haft problem med musarm, jag byter dock sittställning emellanåt och står även upp så fort jag "tänker" på det. Använder tangentbord mer än mus och vilar ofta händerna i knäet.

Permalänk
Medlem

Testat det mesta. T ex mousetrapper, rollermouse, kulmus med mera men fick bara mer ont av konstant nedåtvända handleder.

Programmerbart delat och tiltat tangentbord med olika lager, även ett för muspekare på wasd. Då behöver man ingen mus längre. Att köra tenting är betydligt skonsammare upplever jag!

Permalänk
Medlem

Spelar spel med min Steam Controller. Innan (och till viss del fortfarande) så kunde jag bara spela max 1h innan det började kännas obehag/smärta.

Riktigt tråkigt valve inte släppt en V2 och jag missa att beställa en extra innan dom slutade säljas. Får säga att dom antal 1000 timmar och 7+år den hållit är imponerande för priset den såldes. Börjar dock bli lite sliten nu så...VALVE kom igen ge oss det vi vill ha V2!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har sedan många år tillbaka använt en "Mousetrapper". Funkar fantastisk väl. Det tog ett tag att vänja sig och vissa saker görs enklare med musen. Hoppar fram och tillbaka mellan prylarna vilket också ger ett mer allsidigt rörelseschema. Absolut är det ett jättebra verktyg.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Om du har musen på höger sida av tagentbordet rekomenderar jag att skaffa ett tagentbord utan numpad detta minskar ner distansen mellan tagentbordet och musen.

Permalänk

Jag har slutat använda mus och kör med VR med ögonspårning istället.

Skämt åsido jag har aldrig haft musarm någonsin, vilket är väldigt konstigt då jag har haft så många andra problem.
Jag tror dock att när jag har på 100% känslighet(DPI), plus acceleration och allt annat som går att slänga på. Så innebär det att jag knappt rör min mus och jag får ej musarm.
Orsaken till min inställningar är att det är bekvämt och jag kör mycket drönare och annat och vill ha bra motorik för att flyga dessa.

Permalänk
Hedersmedlem

Regelbunden motion av vristmuskulaturen!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Snusfri

Stretchar fingrarna och händerna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Den här musen har gjort susen för mina handledsproblem! Evoluent Vertical Mouse C. Sedan använder jag också vänsterhandsmus på jobbet samt ett ergonomiskt tangentbord Logitech ERGO K860.

Visa signatur
Permalänk

På jobbet så löser jag det främst genom att byta hand - är högerhänt men använder huvudsakligen vänster på jobbet och höger hemma för spelande.
Höger arm kan jag inte använda mer än 10min dock utan att börja få ont om jag inte använder ett handledsstöd. Det är en linda från apoteket som jag sätter runt handleden, då kan jag sitta i princip hur länge som helst utan problem.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att använda musen med båda händer.

För många år sedan fick jag ont i axeln/skuldran pga mycket musanvändning.
Bytte till vänster hand och smärtan försvann. Tog dock ~1v att vänja sig.

Nu använder jag vänster arm till musen när jag jobbar och höger arm hemma vid spelande.
Ingen smärta längre!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maldergho:

På jobbet så löser jag det främst genom att byta hand - är högerhänt men använder huvudsakligen vänster på jobbet och höger hemma för spelande.
Höger arm kan jag inte använda mer än 10min dock utan att börja få ont om jag inte använder ett handledsstöd. Det är en linda från apoteket som jag sätter runt handleden, då kan jag sitta i princip hur länge som helst utan problem.

Intressant, samma minut postade vi och samma utförande med höger- vänsterarm

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
DingDongerMcDongface

Ironiskt nog har jag råkat ut för typ motsvarande musarm men på ANDRA sidan, som jag inte använder musen med. En stor bov i dramat var för högt tangentbord och uppåtvinklad handled, så numera har jag lärt mig att ha det på jobbet helt platt. Hjälpt en hel del!

Permalänk
Medlem

Lämna musen ifred.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Har sedan många år tillbaka använt en "Mousetrapper". Funkar fantastisk väl. Det tog ett tag att vänja sig och vissa saker görs enklare med musen. Hoppar fram och tillbaka mellan prylarna vilket också ger ett mer allsidigt rörelseschema. Absolut är det ett jättebra verktyg.

Detta! Har en barmouse på jobbet och det är inte min första. Det tar mindre tid än man tror att vänja sig och vissa saker är smidigare att göra eftersom du alltid har händerna vid tangentbordet. Har även mus för att växla. Ståbord med balansplatta änvänds flitigt också.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Aldrig haft musarm i 30 år.
Mitt tips är att ha hela underarmen vilandes på skrivbordet.