AMD Ryzen 9 7950X3D snittar 6 procent högre än Core i9-13900K i spel

Permalänk
Medlem

Dags att vänta på 7800X3D.
Satan vad synd att AMD valde att skjuta på den till 6 april.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Typ så jag brukar göra, men denna gång drog den med istället. I detta system är det väldigt trångt, se nedan.

Har aldrig varit med om det tidigare. Innan AM4 körde jag bara Intel. Min nyaste "gamla" PGA-processor var AMDs gamla AthlonXP 2500+.

Kollade på ditt kort, låset sitter mer åtkomligt. Snyggt kort med, har ett system med "lillebror" till denna, ASUS ROG Strix B550-I Gaming i mitt NR200-baserade system.

Kortet det gäller för mig är den aningen bökigare MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon Wifi där låset sitter lite jäkligt. Chipset och NVMe kylningen sitter runt om vilket gör den svår att nå underifrån. Grafikkortet blockerar "nedre" änden av låset och den övre är tornkylaren ivägen i detta fall. Hade jag haft riktigt långa smala fingrar kanske jag hade nått ner mellan tornen och lyckats lossa kortet men i detta fall var det helt enkelt smidigare att montera av CPU-kylningen.
https://www.msi.com/Motherboard/MPG-X570-GAMING-PRO-CARBON-WI...

Har inga bilder på själva monteringen. Med tanke på vilka ramsor som kom ur mig vid installationen så hade det nog varit värt det.

Ser bekymmersamt ut att komma åt där, nästa moderkort jag väljer kommer garanterat att ha den separata knappen för att släppa på gpun. Är guld värd när det väl ska ur 😄

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haglund:

Anledningen är att man vill ha högre 1% low FPS. T.ex. om jag spelar ett spel som kör DX11 i 1440p så var mina 1% lows betydligt lägre med en 3700X än min nuvarande 5800X (bägge gånger körde jag med ett 6800 XT). Det ger helt enkelt bättre flyt och mindre hack.

Med facit i hand nu så verkar ju dock 1% lows vara 7950X3D's svaghet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Dags att vänta på 7800X3D.
Satan vad synd att AMD valde att skjuta på den till 6 april.

Hardware Unboxed simulerade 7800X3D genom att stänga andra ccdn. Gav ett bra resultat i flera test, men totalt sett bara lite snabbare. Men för spel är den klart att föredra. Att de sköt på den verkar lukta lite att de försöker bli av med chip utan cache, om de kan sälja dessa ett par månader först.

https://www.youtube.com/watch?v=DKt7fmQaGfQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Med facit i hand nu så verkar ju dock 1% lows vara 7950X3D's svaghet

Problem med schedulern antagligen. Se exempel här från videon ovan när de disablar andra ccd och därmed tvingar allt gå på den med 3d cache. Från sämsta till bästa resultat.
https://youtu.be/DKt7fmQaGfQ?t=850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fulci:

Problem med schedulern antagligen. Se exempel här från videon ovan när de disablar andra ccd och därmed tvingar allt gå på den med 3d cache. Från sämsta till bästa resultat.
https://youtu.be/DKt7fmQaGfQ?t=850

Med 7800X3D slipper vi det bekymret förhoppningsvis

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av 13ers3rk:

Ser bekymmersamt ut att komma åt där, nästa moderkort jag väljer kommer garanterat att ha den separata knappen för att släppa på gpun. Är guld värd när det väl ska ur 😄

Samma här, har blivit petigare med även denna detalj sedan detta köp. Moderkortet är från Zen 2-lanseringen 7/7 2019. På håret att jag fick tag i dåvarande 3900X, moderkortet såg bra nog ut men inte något av mina bättre moderkort jag haft.

På detta moderkort hade jag gärna sett en smartare lösning, exempelvis att man kunde lossa PCI-e låset på moderkortets baksida eller ledat till moderkortskanten. I de flesta fall är det inget större problem samtidigt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

CPU testning

Angående effekten hos CPU vid spelade. Det är en rad saker som skulle behövas revideras när det kommer till testing av CPUer. Övergången till desktop-modeller med ordentligt många kärnor har gjort att många tester som används idag gått från "ger en hyfsat bra vink" till "i bästa fall bara missvisade".

Uppenbara är "icke-spel testerna". I princip alla använder Cinebench samt typiskt ett gäng andra program som skalar nästan perfekt med CPU-kärnor. Extremt få (men finns alltid undantag) har verkliga use-case som påminner om det som testas.

Trista här är att det egentligen inte finns några "typiska" fall längre, viss klassificering kan göras med det blir rätt många klasser. Som tur är finns det webbplatser som testar väldigt många olika fall, t.ex. TechPowerUp och Phoronix, Geekbench 6 går också att använda. Är inte genomsnittet man bör kika på (eller "poängen" i GB), man ska identifiera vilka fall som påminner om de man själv är intresserade av och titta på dessa.

CPU-effekt
Samma gäller effekten. I princip alla testar effekten när man kör Blender, Handbrake, Cinebench eller liknande. Det ger en datapunkt, i detta fall en vink om peak-effekt hos CPUn. Det ger däremot knappt någon information alls om effekten i t.ex. spel, något som för många här på SweC är en klar majoritet av användarfallen!

Tja, men spel är väl bara en fraktion av peak-effekten. De tester man kör ger kanske en bra indikation av relativ rangordning?
Om det varit sant hade effekt-mätingarna ändå haft en bra poäng, tyvärr ser det inte alls ut på det sättet...

Här är ett exempel där 5800X3D, 13600K, 7700X, 13700K och 7950X jämförs i en rad spel. Om man bara fokuserar på effekten får man (siffrorna är tagna typ mitt i sekvensen, är de som råkar visas är egentligen ±5 W)

Game

5800X3D

13600K

7700X

13700K

7950X

Horizon Zero Dawn

90 W

94 W

107 W

108 W

120 W

Cyberpunk

94 W

89 W

100 W

103 W

111 W

Hitman 3

93 W

88 W

109 W

113 W

120 W

Far Cry 6

95 W

84 W

102 W

96 W

119 W

God of War

85 W

86 W

99 W

102 W

122 W

Assassins Creed Valhalla

92 W

88 W

102 W

112 W

115 W

Forza Horizon 5

92 W

88 W

98 W

106 W

111 W

Enda konsekventa är att 7950X drar mest i alla spel. Men på det stora hela är det minimal skillnad mellan alla CPU-modeller givet vad en modern GPU drar...

Data från detta test

Klicka för mer information
Visa mer

https://www.techpowerup.com/review/ryzen-7800x3d-performance-...

"All power measurements on this page are based on a physical measurement of the voltage, current and power flowing through the 12-pin CPU power connector(s), which makes them "CPU only," not "full system." We're not using the software sensors inside the processor, as these can be quite inaccurate and will vary between manufacturers. All measurements are collected and processed at a rate of 30 data points per second, on a separate machine, so the power measurement does not affect the tested system in any way. Our new data processing pipeline allows us to link recorded data precisely with benchmark runs, so we can easily create the charts below."

.
.
Din slutsats från ett youtube test med en overlay;

Skrivet av Yoshman:

Enda konsekventa är att 7950X drar mest i alla spel.

Vem ska man lita på? ; )

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fulci:

https://www.techpowerup.com/review/ryzen-7800x3d-performance-...

"All power measurements on this page are based on a physical measurement of the voltage, current and power flowing through the 12-pin CPU power connector(s), which makes them "CPU only," not "full system." We're not using the software sensors inside the processor, as these can be quite inaccurate and will vary between manufacturers. All measurements are collected and processed at a rate of 30 data points per second, on a separate machine, so the power measurement does not affect the tested system in any way. Our new data processing pipeline allows us to link recorded data precisely with benchmark runs, so we can easily create the charts below."

https://tpucdn.com/review/ryzen-7800x3d-performance-preview/images/power-games.png

https://tpucdn.com/review/ryzen-7800x3d-performance-preview/images/efficiency-gaming.png
.
.
Din slutsats från ett youtube test med en overlay;
Vem ska man lita på? ; )

Min spontana tanke här var självklar att TPU har rätt, Men även om det varit sant missar du min huvudpoäng (den du redigerade bort)!

"Men på det stora hela är det minimal skillnad mellan alla CPU-modeller givet vad en modern GPU drar..."

Se nedan, jag tror faktiskt TPU jämfört äpplen och päron, men utgå från att det jag misstänker är felaktigt.

Om man faktiskt använder sin dator till att 3D-rendera dagarna i ända så vore effektmätningarna som görs i de flesta CPU-tester fullt relevanta. Felet här är att man i allt för stor utsträckning baserar CPU perf/W på ett användarfall som är relevant för typ ingen.

Det är mycket bättre att mäta effekten för t.ex. spel. Men för spel kan man inte ignorera GPU-delen då den är en klar majoritet av förbrukningen!

Åter igen, anta att TPUs mätningar är korrekt. Dessa är mätt med ett 4090 i systemet och lägger man till det, övriga komponenter och jämför effekten från väggen blir det inte fullt lika "spännande". Skulle se ut lite åt detta håll:

Det skrivet.
Jag tror faktiskt TPU har lyckats jämföra "package power" för Intel mot "CPU power" för AMD.

Notera att "min" tabell stämmer rätt perfekt med vad TPU uppmätt för Intel, men det är rätt "off" för AMD.
Jag har ingen AMD 7000-serie CPU, men har däremot både en 5600X samt en 5950X + rätt avancerad utrustning för att mäta eleffekt.

Vidare, notera att t.ex. ComputerBase också gjort mätningar i spel. Dessa stämmer betydligt bättre med de som visades i den videon jag postade. Även här är det endast AMDs resultat som avviker från TPU, Intels ligger på typ samma nivå.

Det diffar 30-40 W mellan vad ComputerBase och TPU uppmätt för t.ex. 7950X. Tyvärr har inte TPU med 5950X i deras senaste mätning, men de har använt samma metod tidigare och fått detta resultat

Jag testade några av de speltitlar de testade med 5950X + 3090, får ~30 W högre package power jämfört med vad TPU listar. Däremot stämmer CPU power rätt väl med deras siffror!

AnandTech har visat att det är fullt möjligt att mäta CPU power separat från övriga delar av CPUn hos Ryzen då de har helt separat strömmatning. I Intels fall är det dock inte möjligt, det man mäter där blir i praktiken alltid det som motsvarar package power hos Ryzen.

För spel är den viktigast skillnaden att package power även inkluderar minneskontroller och framförallt PCIe-kontroller, dessa är rätt aktiva för spel (medan dessa är i praktiken "idle" om man kör Cinebench/Blender och liknande som inte använder GPU och i praktiken helt kör i CPU-cache).

Men åter igen, oavsett om jag (och ComputerBase samt Exploring Benchmarks) faktiskt har fel är den viktigaste poängen att den relevanta effektmätningen är alltid den som t.ex. SweClockers och men även KitGuru gör: vad systemet drar från väggen.

Det jag ville visa med tabellen (vilket uppenbarligen inte heller var uppenbart...) var att de mätningar som görs med Cinebench, Blender, Handbrake etc. är överhuvudtaget inte relevanta för att visa vilken effekt som utvecklas från CPU i det folk primärt använder datorerna för här på SweC. Och huvudpoängen där är att totalt sett är CPU-delen rätt irrelevant då effekten hos high-end GPUer tyvärr blivit än mer vansinnig än den är för desktop ånglok CPU (x86_64).

Vill man verkligen ha hög perf/W bör man nog kika på Apple... Mina Apple datorer drar mindre i peak-effekt jämfört med vad 7950X3D drar i "idle" enligt SweCs mätning

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer