Permalänk
Medlem

WiFi-styrda element

Hej,

Är i behov av 2st element för att komplettera en luftvärmepump i huset. De två elementen kommer att sitta i varsitt sovrum (ca 10kvm vardera) där luftvärmepumpen inte riktigt kommer att nå (iallafall mindre värmeeffekt där).

Debatten mellan elelement och oljeelement kan man ju googla och prata om i timmar...men på senare år så har WiFi-styrda elelement kommit mer och mer på tapeten.

Jag sneglade lite på företaget Tibber och de säljer WiFi-styrda elelement från norska företaget Mill.

Denna har jag specifikt funderat på:

Mill - Element Stål 700W
https://tibber.com/se/store/produkt/mill-element-stal-700w

Det sitter faktiskt oljeelement i sovrummen (som är 30 år gamla) idag och som egentligen har funkat bra men då jag är hårdvarunörd och det är dags att renovera huset så kände jag att jag bör kolla på att uppgradera och modernisera uppvärmningen i huset. Tror de är på 1200W i dagsläget, de med olja alltså.

Är det någon av er som har erfarenhet av dessa WiFi-styrda elelement? Hur effektiva är de jämfört med oljeelement?

Motivera gärna! Alla tips och rekommendationer mottas gärna! Helst baserat på kunskap, mätningar och erfarenheter

Permalänk
Medlem

Ett oljefyllda elelement är bara ett elelement som först värmer upp oljan, vilket ger större massa och jämnare temperatur än de klassiska elementen modell brödrost. I bästa fall har dock ett nyare element lite snyggare styrning än enbart av/på. Det blir mer likt en vattenfylld radiator i beteende helt enkelt, även om en sådan förstås är snabbare om man har en termostat som snabbt öppnar och det redan finns varmt vatten i kretsen.

Permalänk
Medlem

Varför inte oljeelement med WiFi?

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/306180-Nedis-Smart-varme...

Har liknande element och Smartlife funkar bra med funktionalitet samt att du kan bygga ut i framtiden med andra Smartlife produkter. Oljeelementen lämplig bäst när ska behålla värmen längre tid efter att temperatur uppnåtts och efter avstängning, och element som ovan har sin fördel med att blir snabbt uppvärmt ( fläkt hjälper!) så att det är nog ett bättre komplement än oljeelement + smarttimer.

Om du istället vill göra dina gamla smarta, eller nya dumma konvertera till smarta:
https://www.tink.net/tado-basic-smart-elementtermostat-v3-sta...

Kan underlätta:
https://www.youtube.com/watch?v=V-jmSjy2ArM

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Varför inte oljeelement med WiFi?

Finns det?

F.ö. så kan jag tillägga att de ska vara väggmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Finns det?

F.ö. så kan jag tillägga att de ska vara väggmonterade.

Snabb googling så hittade jag detta, https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Finns det?

F.ö. så kan jag tillägga att de ska vara väggmonterade.

https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/varme-och-ventilation/e...

Oh yes.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du vilket element du vill, kommer du på senare att du vill ha wifi styrning och få in elementet i tibber appen så köper du till dessa: https://www.clasohlson.com/se/Mill-WiFi-socket-3-smart-termos...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

ADAX neo wi-fi är mkt bra mjukreglerande elelement med bra app. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Uppskattas verkligen! Men fortfarande ingen som sagt vilken typ som är mest effektiv? Mest energisnål?

Någon som vet om PID-regulator (på exempelvis Mill elementet på 700W som jag länkat ovan) drar ner strömförbrukningen avsevärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

ADAX neo wi-fi är mkt bra mjukreglerande elelement med bra app. Rekommenderas.

Hur står denna sig jämfört med Mill's varianter?

Permalänk
Medlem

Svenska Gnosjöprodukter har oljefyllda med WiFi-styrning.

https://www.gkp.se/sv/sortiment/oljeradiatorer/oljeradiator-m...

Funderar själv på att skaffa det till stugan men de är ganska dyra så får nog börja med de mest avlägsna rummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tack för alla svar. Uppskattas verkligen! Men fortfarande ingen som sagt vilken typ som är mest effektiv? Mest energisnål?

Någon som vet om PID-regulator (på exempelvis Mill elementet på 700W som jag länkat ovan) drar ner strömförbrukningen avsevärt?

Elvärme är alltid det absolut sämsta sättet att värma upp på, om du inte ska elda olja eller nått sånt.

Sen kan du inte komma ifrån att du behöver en viss mängd energi för att värma upp, en elradiator från 2023 är precis lika dålig som en från 1923.
Enda skillnaden är väl om termostaten reagerar fortare och du inte värmer upp onödigt mycket t ex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tack för alla svar. Uppskattas verkligen! Men fortfarande ingen som sagt vilken typ som är mest effektiv? Mest energisnål?

Någon som vet om PID-regulator (på exempelvis Mill elementet på 700W som jag länkat ovan) drar ner strömförbrukningen avsevärt?

För uppvärmning med radiatorer är 1kW 1kW, det är inte mer eller mindre effektivt om de är fyllda med olja, runda, fyrkantiga eller om det sitter en fläkt i dem. Energibesparingen sker genom styrning så att du inte håller en högre temperatur inomhus än du behöver. PID-regulatorer kan göra det lite jämnare än en klassisk termostatstyrning, men det är nog ingen större skillnad på förbrukning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Elvärme är alltid det absolut sämsta sättet att värma upp på, om du inte ska elda olja eller nått sånt.

OT: Svärfar har varit rätt nöjd över att ha oljepannan kvar. 1m3 villaolja, säg att den kostar 13.000kr och ger 8.000kwh värmenergi ungefär. Så ett kwh pris på 1,62kr, jag med min elpanna har betalat rejält mycket mer under 2022. Så hade det gått att få tag i en gammal oljepanna så hade det varit ett ekonomiskt vettigt alternativ till den värmepump jag väntar på nu.

OnT: Det spelar ingen roll, ett el-element kommer alltid vara ett el-element, ska man ha det röstar jag på oljefyllda som flera skrivit redan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Watt är watt, värme är värme. Dom är lika effektiva. Enda skillnaden på "elelement" och oljeelement är att ett oljelement värms upp långsamt och håller värmen längre. Vilket inte alltid är en fördel. Alla har väl haft element som är brännheta trots att rummet är varmt? Ett modernt direktverkande element kan hålla en behagligare temperatur då den snabbt reagerar på temperaturen i rummet. Är min uppfattning av ett antal år av olika element i hus

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hur står denna sig jämfört med Mill's varianter?

Jag kan inte mycket om Mill egentligen. Men det verkar vara ett norskt företag precis som Adax. Skulle gissa att de är rätt jämbördiga konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Hej,

Är i behov av 2st element för att komplettera en luftvärmepump i huset. De två elementen kommer att sitta i varsitt sovrum (ca 10kvm vardera) där luftvärmepumpen inte riktigt kommer att nå (iallafall mindre värmeeffekt där).

Debatten mellan elelement och oljeelement kan man ju googla och prata om i timmar...men på senare år så har WiFi-styrda elelement kommit mer och mer på tapeten.

Jag sneglade lite på företaget Tibber och de säljer WiFi-styrda elelement från norska företaget Mill.

Denna har jag specifikt funderat på:

Mill - Element Stål 700W
https://tibber.com/se/store/produkt/mill-element-stal-700w

Det sitter faktiskt oljeelement i sovrummen (som är 30 år gamla) idag och som egentligen har funkat bra men då jag är hårdvarunörd och det är dags att renovera huset så kände jag att jag bör kolla på att uppgradera och modernisera uppvärmningen i huset. Tror de är på 1200W i dagsläget, de med olja alltså.

Är det någon av er som har erfarenhet av dessa WiFi-styrda elelement? Hur effektiva är de jämfört med oljeelement?

Motivera gärna! Alla tips och rekommendationer mottas gärna! Helst baserat på kunskap, mätningar och erfarenheter

Om pengar inte är en faktor så bygger man såklart om till vattenburen värme, med golvslingor såklart.
Och en redig accumulator tank tar hand om eventuella dygns/vecko fluktuationer vad gäller priser/solljus/etc.
Då kan du värma din kåk hur du vill och snabbt anpassa dig efter hur de politiska vindarna blåser för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om pengar inte är en faktor så bygger man såklart om till vattenburen värme, med golvslingor såklart.
Och en redig accumulator tank tar hand om eventuella dygns/vecko fluktuationer vad gäller priser/solljus/etc.
Då kan du värma din kåk hur du vill och snabbt anpassa dig efter hur de politiska vindarna blåser för stunden.

Ja jo det hade varit bäst förståss. Men nu begränsar vi oss till olje och el-element i den här tråden hehe.