Möjlig uppdatering till Counter-Strike: Global Offensive skymtas i drivrutin

Permalänk
Melding Plague

Möjlig uppdatering till Counter-Strike: Global Offensive skymtas i drivrutin

Med Nvidias senaste grafikdrivrutiner följer en ny spelprofil som ger en vink om att Valves populära e-sporttitel kan få ett ansiktslyft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Allt jag önskar är att CS 1.6 ska komma tillbaka. Antar att jag får nöja mig med det stora uppsving spelet fick under corona-våren 2020, där två svenska servrar var konstant aktiva (till och med på vardagar) och massa gamla Old School-spelare hittade tillbaka, om än bara för ett par månader. Ett fint minne.

Permalänk
Medlem

För mig känns CS så himla gammalt, likt något från NES eller Atari. Förstår inte riktigt vad man dras till av att se samma banor spelas om och om igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig känns CS så himla gammalt, likt något från NES eller Atari. Förstår inte riktigt vad man dras till av att se samma banor spelas om och om igen

Schack har bara en bana, men är rätt populärt ändå.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

HL3 confirmed!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

ah CS, vilka tider, vart ett bra tag sedan man spelade efter man gått över till soff gaming och handkontroll.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Det blir så klart på en ny motor, som dota2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig känns CS så himla gammalt, likt något från NES eller Atari. Förstår inte riktigt vad man dras till av att se samma banor spelas om och om igen

Typ alla fotbollsplaner är en rektangel med grön gräsmatta. Banorna i sig är ganska irrelevanta, det är spelarnas skicklighet som avgör om man tittar eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

För mig känns CS så himla gammalt, likt något från NES eller Atari. Förstår inte riktigt vad man dras till av att se samma banor spelas om och om igen

Finns mer än 2 banor till csgo. Finns säkerligen hundratals om man inte lirar mm

Permalänk
Viking

Längtar!

Som jag förstår det är det här den trovärdigaste källan vi har hittills: https://twitter.com/rlewisreports/status/1632285008843907072?...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Lirar fortfarande CS 1.6 på min gamla Pentium4 2.66 Ghz, i 99 fps!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

För mig känns CS så himla gammalt, likt något från NES eller Atari. Förstår inte riktigt vad man dras till av att se samma banor spelas om och om igen

Fattar inte hur man kan spela Fifa eller andra idrottsspel. Planen är ju lika varje gång man spelar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rugnut:

Fattar inte hur man kan spela Fifa eller andra idrottsspel. Planen är ju lika varje gång man spelar!

Jag håller med

Jag har nog främst tröttnat på just CS och sett andra mer kreativa spelmekaniker i andra spel som tilltalar mer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Skrivet av medbor:

För mig känns CS så himla gammalt, likt något från NES eller Atari. Förstår inte riktigt vad man dras till av att se samma banor spelas om och om igen

Jag spelade Beta 0.1 som kom 1999 till precis innan 1.6 kom ut. Jag förstår inte tjusningen idag. Det var roligt då men idag? Är det alla skins som man tjänar pengar på eller vad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag spelade Beta 0.1 som kom 1999 till precis innan 1.6 kom ut. Jag förstår inte tjusningen idag. Det var roligt då men idag? Är det alla skins som man tjänar pengar på eller vad är det?

Skins är nog en av anledningarna till att spela fortfarande är relevant dock så slog cs:go sin 24 timmars peak med mst antal spelare för någon vecka sedan så spelade växer ju fortfarande.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Som profilbilden antyder så är jag ett stort cs-fan. Känner inte att spelet är i behov av massa nya grejer egentligen men det är ju trevligt med förbättringar och några nya maps/remakes.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Jag spelade Beta 0.1 som kom 1999 till precis innan 1.6 kom ut. Jag förstår inte tjusningen idag. Det var roligt då men idag? Är det alla skins som man tjänar pengar på eller vad är det?

Nu spelar jag inte CS alls längre, men jag tror mig kunna förstå vart charmen med spel som just CS eller Valorant ligger – simplicitet.

Då menar jag inte simplicitet som att spelet nödvändigtvis är enkelt. Då menar jag simplicitet som i enkelt att lära sig, men svårt att bemästra. Även om det är samma kartor som spelas om och om igen i tävlingar eller RMM, så är nästan ingen match densamma. Allt handlar om hur duktig spelaren är på att sikta, känna till kartornas styrkor/svagheter och inte minst hur duktig spelaren är på mind-games.

Ovan är nästan en genomgående gemensam faktor för de största esport-spelen idag:
League of Legends, DotA 2, Valorant, CS:GO, FIFA, Fortnite o.s.v. har alla just denna simplicitet gemensamt i slutändan – vem som helst kan plocka upp spelet och snabbt komma igång, men det tar väldigt många timmar att bemästra varje delmoment som blir när man bryter ned spelens (relativt få) mekaniker.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tycker det är synd att det var CS som blev stort, tyckte bättre om Strike Force som var en CS-liknande mod till unreal tournament, den var grafiskt bättre och hade en del finesser som gjorde den mer realistisk typ att hjärtfrekfensen ökade efter en rush och gjorde det svårare att sikta mm.

Permalänk
Medlem

Man kanske kan snegla lite på hur Valve gjorde med Dota. När det spelet gick över till Source 2 så bytte spelet namn till Dota 2 och fanns parallellt med föregångaren under en period. Kosmetiska saker flyttades över till nya spelet osv. Antar att något liknande sker med CS:GO snart?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tror vi har lite olika definition av bekräftat. Ingenstans i den länken, eller hos Richard Lewis som man i sin tur länkar till, läser jag att det är något som är bekräftat. Apparently real, reportedly, anonyma källor med insikt.

Det är säkert så det blir till slut, men bekräftat är det för mig när Valve går ut med det

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Skulle gissa det kommer säkert vara i BETA stadie en lång tid om det nu släpps snart, troligtvis fram till nästa år typ förrän det lanseras skarpt att lär gå en massa tid till bug fixande och optimering och sånt så att det blir även tillräckligt optimerat även för e-sports scenen. Det ryktades ju redan lite tidigare att man skulle ha börjat konvertera vissa kartor till nya Source 2 motorn. Senast Valorant majorn hade förvånansvärt många tittare, tror det handlade om typ peak siffror om 1.4 miljoner något vilket vore relativt ok resultat även för vilken CS major som helst så kanske Valve börjar känna av konkurrensen.

Kul om det äntligen sker men när det gäller CSGO2 så kör jag med "I believe it when I see it" inställningen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Allt jag önskar är att CS 1.6 ska komma tillbaka. Antar att jag får nöja mig med det stora uppsving spelet fick under corona-våren 2020, där två svenska servrar var konstant aktiva (till och med på vardagar) och massa gamla Old School-spelare hittade tillbaka, om än bara för ett par månader. Ett fint minne.

Detta hade jag ingen aning om, det hade varit så roligt att dra upp det igen! Spelade skitmycket 1.6 på sollentuna-servern bland annat.

Du vet ju garanterat om det men om du gillar 1.6 men inte GO kan Valorant vara något, tycker spelkänslan är väldigt likt 1.6 (bortsett från abilites, men då jag nördat LoL i flera år så bryr jag mig inte om det).

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tror vi har lite olika definition av bekräftat. Ingenstans i den länken, eller hos Richard Lewis som man i sin tur länkar till, läser jag att det är något som är bekräftat. Apparently real, reportedly, anonyma källor med insikt.

Det är säkert så det blir till slut, men bekräftat är det för mig när Valve går ut med det

Horses holded, Sire!

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Man kanske kan snegla lite på hur Valve gjorde med Dota. När det spelet gick över till Source 2 så bytte spelet namn till Dota 2 och fanns parallellt med föregångaren under en period. Kosmetiska saker flyttades över till nya spelet osv. Antar att något liknande sker med CS:GO snart?

Det stämmer ju inte. Valve köpte Dota-utvecklaren, som tidigare utvecklade Dota som en Warcraft 3-mod. 2013 släppte Valve Dota 2 och 2015 blev spelet konverterat till Source 2.

Skrivet av MegaMuztek:

Tycker det är synd att det var CS som blev stort, tyckte bättre om Strike Force som var en CS-liknande mod till unreal tournament, den var grafiskt bättre och hade en del finesser som gjorde den mer realistisk typ att hjärtfrekfensen ökade efter en rush och gjorde det svårare att sikta mm.

Det är ju bristen på distraherande militärsimulator-mekanik som gjort Counter-Strike så populärt, till del. Dragningskraften som gör CS ständigt aktuell är kombinationen enkel design, ett snävt men begripligt vapenutbud (som gjorts mer balanserade i CS:GO jämfört med tidigare) och viktigt: höga skicklighetstak. Inga hjälteförmågor eller varierande starthälsa som skapar oförutsägbarhet eller slump. Den som är snabbast, har bäst position och siktar bäst vinner.

Jag tycker det är tråkigt att analysen i tråden är så ytlig. Som om vad CS behöver är att vara mer som de flyktiga samtida skjutspelen som knappt orkar hålla en hållbar spelarbas i över sex månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det stämmer ju inte. Valve köpte Dota-utvecklaren, som tidigare utvecklade Dota som en Warcraft 3-mod. 2013 släppte Valve Dota 2 och 2015 blev spelet konverterat till Source 2.

Det är ju bristen på distraherande militärsimulator-mekanik som gjort Counter-Strike så populärt, till del. Dragningskraften som gör CS ständigt aktuell är kombinationen enkel design, ett snävt men begripligt vapenutbud (som gjorts mer balanserade i CS:GO jämfört med tidigare) och viktigt: höga skicklighetstak. Inga hjälteförmågor eller varierande starthälsa som skapar oförutsägbarhet eller slump. Den som är snabbast, har bäst position och siktar bäst vinner.

Jag tycker det är tråkigt att analysen i tråden är så ytlig. Som om vad CS behöver är att vara mer som de flyktiga samtida skjutspelen som knappt orkar hålla en hållbar spelarbas i över sex månader.

Ja tycka vad man vill om CS:GO men de har verkligen hittat en framgångsrik formula. Inga attachments eller perks som är låsta bakom progress osv som många andra spel dras med. Det räcker med känslan att bli bättre på spelet som progress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det är ju bristen på distraherande militärsimulator-mekanik som gjort Counter-Strike så populärt, till del. Dragningskraften som gör CS ständigt aktuell är kombinationen enkel design, ett snävt men begripligt vapenutbud (som gjorts mer balanserade i CS:GO jämfört med tidigare) och viktigt: höga skicklighetstak. Inga hjälteförmågor eller varierande starthälsa som skapar oförutsägbarhet eller slump. Den som är snabbast, har bäst position och siktar bäst vinner.

Jag tycker det är tråkigt att analysen i tråden är så ytlig. Som om vad CS behöver är att vara mer som de flyktiga samtida skjutspelen som knappt orkar hålla en hållbar spelarbas i över sex månader.

Samma hade strike force, men det var bättre utvecklat från början, tror dock att det var vanligare att spelare hade halflife än unreal tournament vilket behövdes i början. Sen var antagligen cs lite före vilket också kan bidragit. Men det mesta var lika mellan dem, både vapen, och spellägen mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Det stämmer ju inte. Valve köpte Dota-utvecklaren, som tidigare utvecklade Dota som en Warcraft 3-mod. 2013 släppte Valve Dota 2 och 2015 blev spelet konverterat till Source 2.

Wooouuups! Ja där hade jag riktigt dålig koll 😬

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Väldigt spännande!

Jag vet inte vad det är med CS. Men jag provade nog första gången på en kompis dator runt år 2000 och spelar än idag, om än att det nuförtiden är relativt sparsamt då det är mycket annat som tar tid.
Enkelheten, tävlingsmomenten, att allting är så skillbaserat och att det inte är några konstiga attribut eller tur som avgör, det är grejen för mig. Alla börjar med 100hp och samma summa pengar i början av matchen. Sen är vägen till att vinna oändlig (ingen match är den andra lik). Något annat som gör CS så otroligt bra är ekonomisystemet. Det utmanar verkligen att behöva ta en eco-runda ibland och samla gubbarna för att försöka göra något bra av den ändå!

Permalänk
Medlem

Sååå, 2.0 måste vara en uppdatering efter 1.6?

Har inte spelat CS eller annat tävlingsinriktat spel online sedan mitten av 2000-talet. Tror det var då de flesta man lirade med fick andra intressen. Men enligt mig var CS aldrig lika skill-inriktat som Quake (1). Ofta var det ren tur att man inte hamnade i ett slags oflyt i CS där samtliga skott, enligt spelet, missade där de normalt sett skulle suttit. Testat både CS:Source of CS:GO mot bottar och det där flyt vs oflyt-läget finns kvar ännu.

Men kul att nya generationer fortsatt lira.