Z390 Aorus Master, får inte minnerna upp till XMP värden G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 4000MHz

Permalänk
Medlem

Z390 Aorus Master, får inte minnerna upp till XMP värden G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 4000MHz

Har haft mitt system med 9900k@5GHz och z390 Aorus master sedan jan-19, har kört med 16GB lite billigare Corsair Vengence 3000mhz minne som gick att skruva upp till 3200mhz med lite tätare timings. Tyckte att det var dags att gå upp till 32GB och köpa lite snabbare minne och köpte https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5652533&utm_campaign=alerts&utm_medium=email&utm_source=alert. De var ute för 3.400 hos proshop och med lite prisbevakning kunde man få de för ca 2900.

Dessa ska ha b-die minne och enligt XMP ska de klara 4000mhz cl17@ 1.40v. Det var omöjligt att få de upp till 4000mhz på min z390 aorus master. Efter två dagars omstarter och svordomar mot Aorus bedrövliga BIOS system som har sina egna regler om hur och när man hopar fram och tillbaka mellan sina två BIOS, fick man börja om med bios switch till single bios (går fortfarande att den hoppar över till sekundär bios) och köra cpun i stock och skruva upp minnet succesivt. De landade i 3600mhz med 15-15-15-35 med samtidgt stabil 5GHZ på Cpun. Man kommer in i windows med 3700mhz och kan köra cinebench men vissa spel crashar och Aida64 finner minnesfel. Har även gått igenom Bullzoids procedur men kommer inte vidare. Skruvade upp spänningar upp till 1.45v för ram och 1.25 för VCCIO och system agent men det hjälpte inte med varken frekvens eller timings.

Egentligen ska z390 aorus master ge bättre potential för minnes OC 4st moduler men priset var lite för bra för att skippa detta. Funderar nu hur jag ska gå vidare. Meningen med köpet var ffa att gå upp till 32gb och snabbare, samtidigt väntade man att b-die minne bör åtminstone klara XMP värden, kanske mer lite marginal för mer frekvens/bättre timings. Cinebench R15 scores skiljer sig knappt från vad jag hade med Corsair minnen, landar nu kring 2050, som max 2116 med inställningar som gav minnesfel.

Ska man skicka tillbaka minnen? Ser tom att det har plockat bort produkten men sannolikt ligger felet ffa hos moderkortet. I QVL finns det knappt några 16gb moduler i det övre segmentet. Jag har inget emot att lägga en tusenlapp till för 4x8 lite snabbare minne men då verkar det vara ånyo G-skill Trident som gäller och det börjar ta emot lite när priset börjar närma sig priset för uppgraderingspacket till nästa generation.

Ett annat alternativ är att köpa två kit https://www.gigabyte.com/Memory/AORUS-RGB-Memory-DDR4-16GB--2...

Permalänk
Medlem

@kusk0r Hur slutade det här?
Jag är i liknande sits genom att ha skaffat ett Z390 aorus pro men som tvärvägrar mina 2*16gb CL16 á 4000mhz B-Die allt över 3300mhz. Trodde detta moderkort skulle vara bättre än det jag hade till 6700k... =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

@kusk0r Hur slutade det här?
Jag är i liknande sits genom att ha skaffat ett Z390 aorus pro men som tvärvägrar mina 2*16gb CL16 á 4000mhz B-Die allt över 3300mhz. Trodde detta moderkort skulle vara bättre än det jag hade till 6700k... =/

Minneskontrollern sitter i cpu:n, så det är mer den som styr vilken hastighet och latens som är möjlig att uppnå.

Vill även påstå att man inte har mycket prestanda att vinna genom att gå över 3200 och cl16 på intel 9th gen cpu:er.

Edit: hittade en tabell från någon tysk som testat olika hastigheter:

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiggZon:

@kusk0r Hur slutade det här?
Jag är i liknande sits genom att ha skaffat ett Z390 aorus pro men som tvärvägrar mina 2*16gb CL16 á 4000mhz B-Die allt över 3300mhz. Trodde detta moderkort skulle vara bättre än det jag hade till 6700k... =/

Jag skickade tillbaka dessa och köpte två olika kits 2x8 Patriot 4400mhz (också B-die). Dessa gick till slut att få upp till 4000mhz (tom 4133 fungerade), sen lade jag kanske 3v med blåcskärmar och boot loops på att trimma timings. Lyckades till sist att få väldigt bra timings som klarade memory tester. Gick sannolikt för långt med ffa secondary timings och trots att den klarade sig genom memory tester så fick man så småningom blåskärm då och då tills man så småningom fick återskapa windows. Sen trimmade jag tillbaka timings lite för nya blåskärmar 2v senare, sen trimma tillbaka lite till tills man fick kanske enblåskärm i månaden. Varje kit för sig klarade inget bättre. Nu har jag gått vidare till ddr5 6600 som ockå knappt klarade XPM och ser inte fram emot att pila med memory timings på ett bra tag. Framöver tänker jag vid köp av överklockade minnen att jag man ska testa 1-2 dagar max 1v och sedan bara skicka åter om det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Minneskontrollern sitter i cpu:n, så det är mer den som styr vilken hastighet och latens som är möjlig att uppnå.

Vill även påstå att man inte har mycket prestanda att vinna genom att gå över 3200 och cl16 på intel 9th gen cpu:er.

Edit: hittade en tabell från någon tysk som testat olika hastigheter: https://pbs-prod.linustechtips.com/monthly_2020_04/730547638_RAMIntel.JPG.db2a910d82586d7cbf2bb87e3469b18e.JPG

Med snabbare grafikkort och lägre upplösning finns det en del att vinna med snabbare ddr4. När jag gick över från 1080ti till 3080 på ett z390 system fick jag läsa på en del. Det jag fick fram var att fram att sweetspot i prestanda/kostnad låg då kring 3600-3800mhz med så bra timings man kan få. Men det är lätt att lägga för mycket pengar på en B-die kit och behöva lägga mycket tid för att få ut mindre än vad du tror. Här kan man se en jämförelse med 9th gen med olika hastigheter och samma primary timings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Med snabbare grafikkort och lägre upplösning finns det en del att vinna med snabbare ddr4. När jag gick över från 1080ti till 3080 på ett z390 system fick jag läsa på en del. Det jag fick fram var att fram att sweetspot i prestanda/kostnad låg då kring 3600-3800mhz med så bra timings man kan få. Men det är lätt att lägga för mycket pengar på en B-die kit och behöva lägga mycket tid för att få ut mindre än vad du tror. Här kan man se en jämförelse med 9th gen med olika hastigheter och samma primary timings.

Jo visst kan man vinna enstaka fps i 1080p, men det är inte värt pengarna att jaga uppåt 10fps (som mest) genom att köpa minnen som ofta kostar dubbelt upp mot 3200 c16.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34