Hur ska jag koppla ? tv, tvbox ,förstärkare blir tokig =) !!!

Permalänk

Hur ska jag koppla ? tv, tvbox ,förstärkare blir tokig =) !!!

hallå!
blir tokig här hemma hur fan ska man koppla detta så man får eARC att fungera ??
kör telia digital tv box . en denon2700Hförstärkare . och en nyinköp philips oled807 tv

kopplar jag tv boxen till förstärkaren på typ hdmi 1 cbl/sat och sen vidare från förstärkaren på hdmi out eARC till tv hdmi 2 eARC

så blir det som så.
att ser jag på tvboxen och vill se på netflix appen ocg slår på netflix så får jag ljud från tvboxen men bild på netflix
sjukt irriterande då jag trodde att det skulle fungera med en ny tv som ahde eARC då min förra oled tv från philips en 9002 (som vart defekt) inte hade det och jag fick lov attg köra med en optiskkabel .

kan jag koppla på något annat vis ????

har ställt in i tv:
eARC står på automatisk
Easy link på
Easy link fjärrkontroll på
digitalt ljudutgångformat Multichannel(bypass)

och ställt in på förstärkaren ;
HDMI styrning på
- ARC på
byt till TV Audio av

vet ej vad jag ska slå på mer läste något att man ska tsälla in instänningarna och typ slå¨av och på strömmen på enheterna hur fungerar det ???

jätte tacksam för hjälp !!
mvh peter

Permalänk
Medlem

Låter som att du kanske borde ändra inställningen "Byt till TV audio" till PÅ, men det är bara en gissning och kanske inte alls fungerar som jag tänker.

Koppla annars allt till TVn så löser det sig. Du ska förstås kunna ha kopplat som du skriver, men snabbaste lösningen är att bara ansluta alla enheter direkt till TVn. Förstärkaren ska vara fortsatt ansluten till eARC-porten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Okej det där med på ska jag titta på .
Men hur fan ska jag koppla om jag ska ta allt till tv ? Tv har bara 1 eArc hdmi om jag sätter in tv box där så har jag ju inte den ledig för att dra en hdmi ner till föstärkarens eARC port ?
Och kör optisk när man kör boxen

Funderar om jag sätter typ tv boxen på en hdmi vi säger 1 utgång inte eARC utan en annan
och sen har en hdmi mellan tv och förstärkarens eARC hdmi 2 enbart för Android ljudet som Netflix mm
Skulle det fungera ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej det där med på ska jag titta på .
Men hur fan ska jag koppla om jag ska ta allt till tv ? Tv har bara 1 eArc hdmi om jag sätter in tv box där så har jag ju inte den ledig för att dra en hdmi ner till föstärkarens eARC port ?
Och kör optisk när man kör boxen

Funderar om jag sätter typ tv boxen på en hdmi vi säger 1 utgång inte eARC utan en annan
och sen har en hdmi mellan tv och förstärkarens eARC hdmi 2 enbart för Android ljudet som Netflix mm
Skulle det fungera ?

Förstärkaren ska vara ansluten till eARC-porten. Andra enheter kan du koppla till valfri annan HDMI-ingång på TVn. Använd inte optisk kabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

👍 ska testa tack för tipset
Rena djungeln ju 🥴

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Förstärkaren ska vara ansluten till eARC-porten. Andra enheter kan du koppla till valfri annan HDMI-ingång på TVn. Använd inte optisk kabel.

😁 helt sjukt vad enkelt det vara när man inte krånglar till det! Men envis som man är då jag ville gå med tvboxn genom förstärkaren och inte den ville så var det så enkelt att gå med den genom tv och utan att sätta dit en optisk som jag gjorde förut när jag hade den gamla tv utan eARC .

Men nu fungerar det så att jag kör tvbox e på hdmi 1 och Android tv dvs Netflix mm på hdmi 2

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

😁 helt sjukt vad enkelt det vara när man inte krånglar till det! Men envis som man är då jag ville gå med tvboxn genom förstärkaren och inte den ville så var det så enkelt att gå med den genom tv och utan att sätta dit en optisk som jag gjorde förut när jag hade den gamla tv utan eARC .

Men nu fungerar det så att jag kör tvbox e på hdmi 1 och Android tv dvs Netflix mm på hdmi 2

Tack för tipset

Det är ju en reciever du har så det ska inte vara några problem att ha alla enheter inkopplad i den så länge som tv och recievern är kopplade med varandra via ARC-uttagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det är ju en reciever du har så det ska inte vara några problem att ha alla enheter inkopplad i den så länge som tv och recievern är kopplade med varandra via ARC-uttagen.

Det troliga är att den optiska kabeln var fortsatt inkopplad mellan digitalboxen och förstärkaren så att ljudet fortsatte från digitalboxen även efter att ingången på TVn ändrades, men det var inget TS skrev i första inlägget, så jag kunde inte gissa mig till det då.

Men så länge TS inte har slut på HDMI-ingångar så spelar det nog ingen roll i det här fallet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av tonii:

Det är ju en reciever du har så det ska inte vara några problem att ha alla enheter inkopplad i den så länge som tv och recievern är kopplade med varandra via ARC-uttagen.

Men det var inte det jag fick att fungera. Där av min frustration 🙂.
Jag vet att det ska fungera men får fan inte till det . Men nu funkar det på detta sätt så jag är nöjd (men lite svider det att inte få skiten att fungera genom förstärkaren 🙂)

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Det troliga är att den optiska kabeln var fortsatt inkopplad mellan digitalboxen och förstärkaren så att ljudet fortsatte från digitalboxen även efter att ingången på TVn ändrades, men det var inget TS skrev i första inlägget, så jag kunde inte gissa mig till det då.

Men så länge TS inte har slut på HDMI-ingångar så spelar det nog ingen roll i det här fallet.

Nej den var inte inkopplad och den optiska gick från tv till förstärkaren när jag hadde den inkopplad .
Tv box har ingen optisk utgång .

Permalänk
Medlem

Stämmer bra som @tonii skriver, jag kollar alltid alla enheter in i receivern då jag inte vill ha en massa kablar upp till TVn.
Det är ju liksom det dom är till för.
Med det sagt, så kan ARC vara lite struligt ibland.
Med min gamla TV/Receiver kombo så kunde det sluta fungera mitt i en film/serie, så där fick jag till slut köra med en optisk kabel ist.

Enda anledningen jag kan komma på att koppla enheterna direkt in i TV, är om du har en TV och media enhet som har stöd för standarder (Atmos, 4k 120hz, VRR och sånt) som inte receivern har.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det troliga är att den optiska kabeln var fortsatt inkopplad mellan digitalboxen och förstärkaren så att ljudet fortsatte från digitalboxen även efter att ingången på TVn ändrades, men det var inget TS skrev i första inlägget, så jag kunde inte gissa mig till det då.

Men så länge TS inte har slut på HDMI-ingångar så spelar det nog ingen roll i det här fallet.

Skrivet av hollowman71:

Men det var inte det jag fick att fungera. Där av min frustration 🙂.
Jag vet att det ska fungera men får fan inte till det . Men nu funkar det på detta sätt så jag är nöjd (men lite svider det att inte få skiten att fungera genom förstärkaren 🙂)

Ja huvudsaken är ju att det fungerar men kan vara värt att kontrollera om du ska koppla in fler enheter i framtiden

Permalänk

Jaha då var det dax igen för hårslitning 🤬🥴.
För att göra det kort : fick det att fungera förut som ni kan läsa i tråden (ibland så tappade den ljudsignalen men överlag så fungerade det )
Men nu har jag lämnat tillbaka tv pga av ojämnheter i panelen (det är en helt annan historia ) och köpt en precis lika Philips oled 807 som förut.
Och kopplat den precis som till den gamla tv Telia tv box till hdmi 1
Hdmi kabel från hdmi 2 eARC till förstärkarens (denon 2700h) tv in eARC kontakten

Får ljud och bild på Telia tv box

Köra jag Netflix eller någon annan streaming app på tv android så får jag bara bild
Men inget ljud !!
Vad fan borde inte eARC fungera när jag får ljud från Telias tv box ?
Har samma inställningar så på den gamla alltså :
har ställt in i tv:
eARC står på automatisk
Easy link på
Easy link fjärrkontroll på
digitalt ljudutgångformat Multichannel(bypass)

och ställt in på förstärkaren ;
HDMI styrning på
- ARC på
byt till TV Audio på

Fan är det för fel ?
Igår när jag packade upp nya tv och kopplade som jag skrev så kunde jag köra Netflix och köra atmos i cirka 1min sen försvann ljudet . Så jag gick och la mig .
I morse så funkade det också en lite stund sen försvann ljudet .
Sen hela dagen har jag försökt få det att fungera med olika förslag från nätet . Utan resultat
Precis innan jag skulle åka till jobbet fick jag ljud på Netflix i 5sec
Ibland har även ljudet från Telias tv box försvunnit
Men kommit tillbaka när jag gjort något typ startat om tv eller förstärkaren .

Ska jag fabriks återställa tv ?
Ska jag fabriks återställa förstärkaren ?
Kan det ligga kvar något i typ minnet på denon som tror att det är den andra gamla tv ?

Någon som har något förslag vill ju ha Atmos ljud igen 🙂.
Mvh peter snart utan hår 🫣

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Jaha då var det dax igen för hårslitning 🤬🥴.
För att göra det kort : fick det att fungera förut som ni kan läsa i tråden (ibland så tappade den ljudsignalen men överlag så fungerade det )
Men nu har jag lämnat tillbaka tv pga av ojämnheter i panelen (det är en helt annan historia ) och köpt en precis lika Philips oled 807 som förut.
Och kopplat den precis som till den gamla tv Telia tv box till hdmi 1
Hdmi kabel från hdmi 2 eARC till förstärkarens (denon 2700h) tv in eARC kontakten

Får ljud och bild på Telia tv box

Köra jag Netflix eller någon annan streaming app på tv android så får jag bara bild
Men inget ljud !!
Vad fan borde inte eARC fungera när jag får ljud från Telias tv box ?
Har samma inställningar så på den gamla alltså :
har ställt in i tv:
eARC står på automatisk
Easy link på
Easy link fjärrkontroll på
digitalt ljudutgångformat Multichannel(bypass)

och ställt in på förstärkaren ;
HDMI styrning på
- ARC på
byt till TV Audio på

Fan är det för fel ?
Igår när jag packade upp nya tv och kopplade som jag skrev så kunde jag köra Netflix och köra atmos i cirka 1min sen försvann ljudet . Så jag gick och la mig .
I morse så funkade det också en lite stund sen försvann ljudet .
Sen hela dagen har jag försökt få det att fungera med olika förslag från nätet . Utan resultat
Precis innan jag skulle åka till jobbet fick jag ljud på Netflix i 5sec
Ibland har även ljudet från Telias tv box försvunnit
Men kommit tillbaka när jag gjort något typ startat om tv eller förstärkaren .

Ska jag fabriks återställa tv ?
Ska jag fabriks återställa förstärkaren ?
Kan det ligga kvar något i typ minnet på denon som tror att det är den andra gamla tv ?

Någon som har något förslag vill ju ha Atmos ljud igen 🙂.
Mvh peter snart utan hår 🫣

Vet inte om detta funkar men kör Netflix genom Telia boxen istället. Kör själv inga appar från TV:n, Netflix Premium (4K) , Disney + på Apple TV 4K (eARC) , direkt inkopplad via en certifierad Nördic Ultra High Speed HDMI kabel till min recvier Marantz 1711(eARC). Som är kopplad till TV:ns HDMI port 2 (ARC/eARC). Kör Atmos 5.1.2, vissa filmer/serier på Netflix Premium har inte Atmos ljud.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seville57:

Vet inte om detta funkar men kör Netflix genom Telia boxen istället. Kör själv inga appar från TV:n, Netflix Premium (4K) , Disney + på Apple TV 4K (eARC) , direkt inkopplad via en certifierad Nördic Ultra High Speed HDMI kabel till min recvier Marantz 1711(eARC). Som är kopplad till TV:ns HDMI port 2 (ARC/eARC). Kör Atmos 5.1.2, vissa filmer/serier på Netflix Premium har inte Atmos ljud.

Netflix genom boxen blir det bara 1080p så det är inget alternativ .
Men det konstiga att jag inte får till det när det funkat förut ?

Frustrerande !

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Netflix genom boxen blir det bara 1080p så det är inget alternativ .
Men det konstiga att jag inte får till det när det funkat förut ?

Frustrerande !

Sorry, tänkte fel angående Felia boxen. Har även en Chromecast 4K Google TV (Android) inkopplad i TV:ns HDMI port 1 å får bl.a Atmos ljud (DD+ Atmos) från Netflix Premium. TV:n är ingen Android TV. För att få detta att funka, fick jag ställa in Surround ljud på Chromecasten å på TV:ns ljud meny - Dolby Atmos. Recviern är som sagt inkopplad i TV:ns HDMI port 2 (ARC/eARC). TV:n kör "Bitstream", inte "PCM". Får som sagt DD+ Atmos ljud från Atmos filmer/serier via Netflix Premium i recviern. Jag har 8 st högtalare (med sub) i min Atmos setup (5.1.2). 2 = Atmos högtalare. Dom 2 Atmos högtalare är Dolby Atmos Enableded Speakers å står ovanpå mina fronthögtalare" (osså Dolby Atmos Enableded Speakers, även centern). Har säkert glömt nått, får isåfall återkomma.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk

Blir tokig vad fan är det som är fel !!! Får ju inget ljud alls från tv när jag kör Android tv (typ Netflix Disney plus mm.
Frustrerande när jag fick det att fungera på den gamla lika tv innan jag bytte in den(ångrar mig nu men den nya ser bättre ut ojämnheterna i panelen ) .
Jag som var så glad att det funka så bra med Android tv med atmosljud mm

Ska ge det en dag tills pillande (ska fabriksåterställa tv . Kanske förstärkaren också men det är ju lite mer jobb )
Sen blir det att köpa en Nvidia Shield. Men surt det också 🫤.
Testade att casta från telefonen till tv inget ljud 🥴

Permalänk

Det jag gjort i felsökande är: att jag gjort allt strömlöst .dragit ur hdmi kablarna. Testat slå av eARC och slagit på den både på förstärkaren och tv . Lika med easylink(cec eller vad det heter ) som Philips har .
Vilse i huvudet kan man säga

Permalänk

En fundering till borde inte eARC fungera då jag får ljud från Telias tv box?
Den sitter ju i hdmi 1 och sen går det en hdmi kabel från tvns hdmi 2 som har eARC ner till förstärkarens eARC hdmi uttag .
Men ! Varför funkar det inte med tvs Android system för ju inget ljud då !

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

En fundering till borde inte eARC fungera då jag får ljud från Telias tv box?
Den sitter ju i hdmi 1 och sen går det en hdmi kabel från tvns hdmi 2 som har eARC ner till förstärkarens eARC hdmi uttag .
Men ! Varför funkar det inte med tvs Android system för ju inget ljud då !

Bumpar!
sista inlägget vad tror ni ?

Permalänk
Avstängd

Nu spekulerar jag bara men det kan ha att göra med formatet som teven skickar ut när du kör de interna apparna, förstärkaren kanske inte har stöd för just det formatet eller så. Jag antar att du har satt "Byt till TV audio" till På på den nya teven också.

CEC har bara att göra med att skicka kommandon över HDMI, typ så du kan höja volymen på förstärkaren med tevens fjärr, eller ställa in så att förstärkaren startar när teven startar. Ofta också styra digitalboxar, spelkonsoller och liknande med TV-fjärren. Det kan du börja meka med när du fått ljudet att funka (för det kan behövas lite mekande med CEC ibland enligt min erfarenhet).

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nu spekulerar jag bara men det kan ha att göra med formatet som teven skickar ut när du kör de interna apparna, förstärkaren kanske inte har stöd för just det formatet eller så. Jag antar att du har satt "Byt till TV audio" till På på den nya teven också.

CEC har bara att göra med att skicka kommandon över HDMI, typ så du kan höja volymen på förstärkaren med tevens fjärr, eller ställa in så att förstärkaren startar när teven startar. Ofta också styra digitalboxar, spelkonsoller och liknande med TV-fjärren. Det kan du börja meka med när du fått ljudet att funka (för det kan behövas lite mekande med CEC ibland enligt min erfarenhet).

Tack för du tog dig tid 👍.
Ang byt till tv audio så har Philips ingen sån inställning . Jag hittar då inte någon sån inställning
Det enda man kan ställa in på min tv en oled Philips 807 55tum är eARC av eller automatisk.
I förstärkare Denon 2700h där imot så ändrar det att den ska byta till tv/audio om man aktiverar eARC och pass-through på den
Det konstiga i det hela är ju att det fungerade på den nygamla (sm jag returnerade ) med samma inställning 🦧🥴

Ang cec så pausar jag det så länge fick det inte att funka på den förra tv heller .
Känns lite som att Denon oh Philips inte riktigt går hand i hand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hollowman71:

Tack för du tog dig tid 👍.
Ang byt till tv audio så har Philips ingen sån inställning . Jag hittar då inte någon sån inställning
Det enda man kan ställa in på min tv en oled Philips 807 55tum är eARC av eller automatisk.
I förstärkare Denon 2700h där imot så ändrar det att den ska byta till tv/audio om man aktiverar eARC och pass-through på den
Det konstiga i det hela är ju att det fungerade på den nygamla (sm jag returnerade ) med samma inställning 🦧🥴

Ang cec så pausar jag det så länge fick det inte att funka på den förra tv heller .
Känns lite som att Denon oh Philips inte riktigt går hand i hand

Nej ok. Jag har bara en gammal Philips så menyerna är uppenbarligen inte samma. Där finns det i alla fall en inställning för Audio Out där ett av valen är HDMI Sound System. Men det borde inte vara någon så grundläggande inställning om det funkar med ljud från TV-boxen som är kopplad till teven, så jag hade börjat kolla på inställningarna i Android TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tack för du tog dig tid 👍.
Ang byt till tv audio så har Philips ingen sån inställning . Jag hittar då inte någon sån inställning
Det enda man kan ställa in på min tv en oled Philips 807 55tum är eARC av eller automatisk.
I förstärkare Denon 2700h där imot så ändrar det att den ska byta till tv/audio om man aktiverar eARC och pass-through på den
Det konstiga i det hela är ju att det fungerade på den nygamla (sm jag returnerade ) med samma inställning 🦧🥴

Ang cec så pausar jag det så länge fick det inte att funka på den förra tv heller .
Känns lite som att Denon oh Philips inte riktigt går hand i hand

Du behöver CEC på. Tror inte detta hjälper men i min TV:s "Huvudmeny" - "Ljud" - val av högtalare - Hemmabio å lite längre ner Dolby Atmos - på. TV:n är en Panasonic TX - 58HX810E, ingen Android.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Ang cec så pausar jag det så länge fick det inte att funka på den förra tv heller .

Jiddra inte med CEC-inställningarna. CEC måste vara på för att ARC skall fungera.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av seville57:

Du behöver CEC på. Tror inte detta hjälper men i min TV:s "Huvudmeny" - "Ljud" - val av högtalare - Hemmabio å lite längre ner Dolby Atmos - på. TV:n är en Panasonic TX - 58HX810E, ingen Android.

Skrivet av Mayhem SWE:

Jiddra inte med CEC-inställningarna. CEC måste vara på för att ARC skall fungera.

Det visste jag inte.

Permalänk
Medlem

I TVins inställningar. Kan du byta ljudformat från pasthrue till något annat?
Anledningen till att ja frågar är för att på min brors LG (vet det är en annan tv och menyer) så fick vi inte ljud från Youtube när TVin stog på typ pasthrue, den behövde om ja mins rätt stå på Dolby eller PCM.
Nu kör han dock en scheld pro direkt till recivern först så det är inget problem längre. 😅

På dosan till din reciver så fins det nog en knapp som heter "Info" (fins på min marantz och denon o marantz är typ tvillingar) om du trycker på den knappen så visar recivern en meny med information om ljudformat den får och vilka högtalare som bör spela (vänster sida) ljud och vilka som faktiskt spelar (höger sida) ljud.
Dock får den en Dolby atmos singnal så kommer det troligen stå Dolby atmos på vänstra sidan och alla högtalare kommer vara aktiva på höger i menyn.

Tänker för felsökning så kan det kanske hjälpa dig.

Edit: kom på att den menyn kanske inte fungerar (syns) om ljudet kommer från tvin, det gör den inte på min. MEN du kan se samma meny i appen till recivern och där visas det oavsett, på marantz app så ligger det på framsidan, frågeteckenet, AVR info

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

I TVins inställningar

Sorry för OT, men TV:ns med kolon, inte i

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av seville57:

Du behöver CEC på. Tror inte detta hjälper men i min TV:s "Huvudmeny" - "Ljud" - val av högtalare - Hemmabio å lite längre ner Dolby Atmos - på. TV:n är en Panasonic TX - 58HX810E, ingen Android.

Skrivet av Mayhem SWE:

Jiddra inte med CEC-inställningarna. CEC måste vara på för att ARC skall fungera.

Skrivet av Mega-Dark:

I TVins inställningar. Kan du byta ljudformat från pasthrue till något annat?
Anledningen till att ja frågar är för att på min brors LG (vet det är en annan tv och menyer) så fick vi inte ljud från Youtube när TVin stog på typ pasthrue, den behövde om ja mins rätt stå på Dolby eller PCM.
Nu kör han dock en scheld pro direkt till recivern först så det är inget problem längre. 😅

På dosan till din reciver så fins det nog en knapp som heter "Info" (fins på min marantz och denon o marantz är typ tvillingar) om du trycker på den knappen så visar recivern en meny med information om ljudformat den får och vilka högtalare som bör spela (vänster sida) ljud och vilka som faktiskt spelar (höger sida) ljud.
Dock får den en Dolby atmos singnal så kommer det troligen stå Dolby atmos på vänstra sidan och alla högtalare kommer vara aktiva på höger i menyn.

Tänker för felsökning så kan det kanske hjälpa dig.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Edit: kom på att den menyn kanske inte fungerar (syns) om ljudet kommer från tvin, det gör den inte på min. MEN du kan se samma meny i appen till recivern och där visas det oavsett, på marantz app så ligger det på framsidan, frågeteckenet, AVR info

Tack för alla tips 👍.
Är totalt slut uppe i kola . Får fan det inte det att fungera och nu så får jag inte ljud i teliaboxen 😤😤 . Det försvann när jag fabriksåterställe tv och test att starta upp tv utan att plugga i Telia boxen bara en hdmi från eARC till förstärkarens eARC
Bild men inget ljud !

Mega-dark ska kolla in det du skrev

Har en denon 1100w på övervåningen på en annan tv . Ska testa att flytta ner det och köra den få se resultatet .
Så det inte är denonen som är sönder på någotvis .... Desperat nu 🥴

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Tack för alla tips 👍.
Är totalt slut uppe i kola . Får fan det inte det att fungera och nu så får jag inte ljud i teliaboxen 😤😤 . Det försvann när jag fabriksåterställe tv och test att starta upp tv utan att plugga i Telia boxen bara en hdmi från eARC till förstärkarens eARC
Bild men inget ljud !

Mega-dark ska kolla in det du skrev

Har en denon 1100w på övervåningen på en annan tv . Ska testa att flytta ner det och köra den få se resultatet .
Så det inte är denonen som är sönder på någotvis .... Desperat nu 🥴

Tror inte att något är sönder. Mäst troligt bara felkopplat eller felinstält.

Ps. Har du funderat på att skaffa en strässboll? För tyvärr blir det oftast inte lättare eller bättre när man strässar upp sig.
Se om du har någon vän/arbetskollega som är kanske mer kunig än du och som kan komma hem till dig och hjälpa till också? Oftast lättare och roligare när man är två med Det har jag nämligen skälv fått göra några gånger

Och sist men inte minst! Det skadar aldrig att läsa manualen och inte bara "snabb start guiden" om du inte har det, det kan stå mycket matnyttigt om den är bra skriven.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.