Kommer helt plötsligt inte åt vissa hemsidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Om du läst tråden hade du sett att olika DNS har testats, kabel direkt i uttaget osv gör ingen skillnad heller. IP adressen verkar inte spela roll heller, något med DHCP kanske, oavsett så löses problemet efter DHCP renew 11:30.

Detta var första gången jag kom åt de flesta sidor på internet men inte somliga. Någon gång har jag fått det så jag kan komma åt olika internet-användande tjänster (discord, skype 4 business, steam, etc, that kind of stuff) fast inte någon hemsida. Oftast när detta händer kommer man ej åt något alls, i dessa tillfällen rapporterar routern DHCP fel hos ISP.

Nu senast när man kom åt de flesta hemsidor, men ej somliga (t.ex Yahoo, Github, Thunderstore, Battleye, m.fl, fungerade ej) så hade såklart inte routern något felmeddelande.

Det enda som löser detta när det sker är att vänta tills 11:30 nästa dag. Har testat att ringa Bahnhof och be att de gör renew tidigare osv men det har aldrig tagit mig någonvart. Händer väl totalt kanske 6-8 ggr per år eller så?

F.ö. finner jag det intressant att de flesta på SweClockers verkar köra custom DNS (oftast 8.8.8.8, ibland 1.1.1.1) fast ingen verkar köra Quad9 (9.9.9.9). Q9 är baserat i Schweiz och är mig veterligen den enda dns providern som _måste_ radera din data enligt lag. Varför man vill berätta för google exakt vilka hemsidor man är inne på är skumt, kör 9.9.9.9 istället!

Jag föreslog bara att testa med 8888, jag kör inte den själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Om du läst tråden hade du sett att olika DNS har testats

Villket jag gjorde, men vem vet vad "alla olika ipconfig commands" faktiskt betyder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag föreslog bara att testa med 8888, jag kör inte den själv

Tycker också det enklaste i trådar som denna att rekommendera Google/Cloudflare. Tanken brukar vara att köra automatisk DNS efteråt. Vill man ha en annan DNS kan man såklart undersöka andra.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem för ett par veckor sedan då jag bara kom åt sidor som hade stöd för ipv6 medans allt över ipv4 var dött. Kanske något liknande här?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

något liknande hände mig i början av grisarnas invasion. jag kunde inte komma in på ett fåtal sidor med rysk propaganda

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CymbalCrasher:

Villket jag gjorde, men vem vet vad "alla olika ipconfig commands" faktiskt betyder?

Det går ju att googla och de flesta om inte alla är självförklarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det går ju att googla och de flesta om inte alla är självförklarande

Herre gud. Jag var inte intresserad av en lista på alla kommandon som finns, jag var intresserad av vilka kommandon som TS faktiskt hade använt. Hur ska jag få fram den informationen på Google?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CymbalCrasher:

Herre gud. Jag var inte intresserad av en lista på alla kommandon som finns, jag var intresserad av vilka kommandon som TS faktiskt hade använt. Hur ska jag få fram den informationen på Google?

Men herregud, det var väldigt otydligt vad du menade