Headset för kontor utan huvudbygel?

Permalänk
Medlem

Headset för kontor utan huvudbygel?

Hej hej!

Jag har alltid haft traditionella headsets med bygel över huvudet på jobbet och är less det. Dels för att det blir en ordentlig grop i håret som blir mer eller mindre permanent men även att jag blir öm i hårbotten.

Idag har jag Jabra Evolve2 65 och är jättenöjd förutom just bygeln. Mina krav är att det ska vara rätt så bra mikrofon (möten och mobilsamtal), okej ljud, och att man kan ha kopplat både mot dator och mobil samtidigt. ANC vore väl trevligt för då man ska på jobbresa, men inte ett krav. Micken bör funka även med hjälm/mössa då jag är ut i fält ibland och behöver prata i telefon då.

De jag hittat är följande:
- Jabra evolve 65e -verkar helt OK, samma anslutning som jag har nu med BT-adapter i datorn. Ingen ANC.
- Jabra Evolve2 Buds - blir mikrofonen tillräckligt bra med TWS? BT-adapter som nu. Är det besvärligt med TWS, risk att tappa när dom är helt fria och man vill plocka ut dom när en kollega kommer in i rummet? Går väl inte använda till att prata med om man har mössa på sig?
- Plantronics Voyager 6200 UC- gamla och halvkass mikrofon? ANC, BT-adapter
- Epos adapt 460 - lite bättre än voyager 6200? ANC, BT-adapter
- Shokz Openkomm UC - bra mick, men hur tusan är ljudet i dessa innovativa lurar? Slipper proppar i öronen, men inte lämpliga för bullriga miljöer.

Så vad ska man köpa, kan "vanliga" lurar, typ huawei freebuds pro eller airpods pro funka för mina behov? Har ingen aning hur de funkar att vara anslutna mot dator och mobil samtidigt?

Permalänk
Medlem

Kan säga av erfarenhet att bara för att lurar har huvudbygel så behöver dom inte ligga an där. Lurar hålls uppe på olika sätt, där vissa använder bygeln och andra använder sig utav trycket mot öronen som skapar friktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Kan säga av erfarenhet att bara för att lurar har huvudbygel så behöver dom inte ligga an där. Lurar hålls uppe på olika sätt, där vissa använder bygeln och andra använder sig utav trycket mot öronen som skapar friktion.

Intressant, det har jag inte tänkt på alls! Har du några exempel på lurar som hålls uppe via öronen? Testade lite här hemma och dom gled ner när jag spände ut bygeln.

Permalänk
Medlem

Är inne och letar efter något liknande för att jobba hemifrån, då mina Jabra Evolve 75e håller på att ge upp.

Känner en som har Jabra evolve 65e men micken verkar inte toppen, framförallt om man är ute och går.
Sen har Jabra evolve 65e, Plantronics och Epos alla micro USB om jag har förstått det rätt, vilket är en stort minus i min bok.

Funderar på att testa Shokz, även om de inte heller har USB C så verkar smidiga annars.

Permalänk
Medlem

Har shokz själv och tycker att ljudet är bra för tal. Dock kan det bli svårt att höra i riktigt bullriga miljöer. På spårvagnen får jag nästan maxa volymen för att höra bra. Kollega har Openkomm och jag är imponerad av ljudkvalitén som är riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Katarath:

Är inne och letar efter något liknande för att jobba hemifrån, då mina Jabra Evolve 75e håller på att ge upp.

Känner en som har Jabra evolve 65e men micken verkar inte toppen, framförallt om man är ute och går.
Sen har Jabra evolve 65e, Plantronics och Epos alla micro USB om jag har förstått det rätt, vilket är en stort minus i min bok.

Funderar på att testa Shokz, även om de inte heller har USB C så verkar smidiga annars.

Synd dom slutade med 75e, och ja micro usb känns trist.

Skrivet av yugurt:

Har shokz själv och tycker att ljudet är bra för tal. Dock kan det bli svårt att höra i riktigt bullriga miljöer. På spårvagnen får jag nästan maxa volymen för att höra bra. Kollega har Openkomm och jag är imponerad av ljudkvalitén som är riktigt bra!

Roligt att höra! Kanske dum fråga, men hur blir det om man använder hörselproppar i kombination med shokz, hör man från lurarna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Synd dom slutade med 75e, och ja micro usb känns trist.
Roligt att höra! Kanske dum fråga, men hur blir det om man använder hörselproppar i kombination med shokz, hör man från lurarna då?

Har ett par Aftershokz, verkar vara samma sak.
Nu har inte jag provat, men det bör funka med öronproppar då ljudet förs över via vibrationer till skallbenet och hörselnerven.

Jag gillar inte den styva nackbygeln dock, den tar i nackstödet på min stol. Förvisso kanske ett mindre problem om man inte halvligger i stolen.
Och som tidigare nämnts, är det ljud runt omkring så är de inte så bra. Jag har mest mina när jag jobbar, vill slölyssna på radion samtidigt som jag har koll på vad mina kollegor pratar om.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vituraz:

Hej hej!

Jag har alltid haft traditionella headsets med bygel över huvudet på jobbet och är less det. Dels för att det blir en ordentlig grop i håret som blir mer eller mindre permanent men även att jag blir öm i hårbotten.

Idag har jag Jabra Evolve2 65 och är jättenöjd förutom just bygeln. Mina krav är att det ska vara rätt så bra mikrofon (möten och mobilsamtal), okej ljud, och att man kan ha kopplat både mot dator och mobil samtidigt. ANC vore väl trevligt för då man ska på jobbresa, men inte ett krav. Micken bör funka även med hjälm/mössa då jag är ut i fält ibland och behöver prata i telefon då.

De jag hittat är följande:
- Jabra evolve 65e -verkar helt OK, samma anslutning som jag har nu med BT-adapter i datorn. Ingen ANC.
- Jabra Evolve2 Buds - blir mikrofonen tillräckligt bra med TWS? BT-adapter som nu. Är det besvärligt med TWS, risk att tappa när dom är helt fria och man vill plocka ut dom när en kollega kommer in i rummet? Går väl inte använda till att prata med om man har mössa på sig?
- Plantronics Voyager 6200 UC- gamla och halvkass mikrofon? ANC, BT-adapter
- Epos adapt 460 - lite bättre än voyager 6200? ANC, BT-adapter
- Shokz Openkomm UC - bra mick, men hur tusan är ljudet i dessa innovativa lurar? Slipper proppar i öronen, men inte lämpliga för bullriga miljöer.

Så vad ska man köpa, kan "vanliga" lurar, typ huawei freebuds pro eller airpods pro funka för mina behov? Har ingen aning hur de funkar att vara anslutna mot dator och mobil samtidigt?

Tänkte föreslå Shokz Openkomm UC.
Jag kör Shokz hela dagarna numera. Är det riktigt bullrigt så stoppar man i öronproppar i öronen, t ex när man borrar i väggar med borrhammare. 😁 Tror dock inte mikrofonen är något vidare vid det laget dock. Med öronproppar så blir basen starkare men ljudet blir väl inte nämnvärt klarare. Varje person får lite olika ljudbild iom ljuden uppstår delvis även genom studsar i öronkanalerna så det är väldigt personligt hur det låter med proppar i vs utan.

Självklart är ljudet inte på samma nivå som ett par over-ear eller bra in-ear. Inte heller isolerar de något själva. Men det är ju halva grejen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Synd dom slutade med 75e, och ja micro usb känns trist.
Roligt att höra! Kanske dum fråga, men hur blir det om man använder hörselproppar i kombination med shokz, hör man från lurarna då?

De skickar med ett par öronproppar i paketet :-). Det är rekommendationen om du vill ha bästa möjliga ljud (och du kan sänka ljudnivån kraftigt).
Tänk på att de är lika farliga som vanliga hörlurar när det kommer till hörselskador - men eftersom de inte isolerar något mot omgivningen är det betydligt lättare att komma upp i skadliga nivåer när man försöker överrösta buller.
Avaktivera inte telefonens decibelspärr är mitt tips.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kwirek:

De skickar med ett par öronproppar i paketet :-). Det är rekommendationen om du vill ha bästa möjliga ljud (och du kan sänka ljudnivån kraftigt).
Tänk på att de är lika farliga som vanliga hörlurar när det kommer till hörselskador - men eftersom de inte isolerar något mot omgivningen är det betydligt lättare att komma upp i skadliga nivåer när man försöker överrösta buller.
Avaktivera inte telefonens decibelspärr är mitt tips.

Mina senaste (jag har bytt ett par gånger på garanti) kom inte med proppar tyvärr.
Första paketet hade bra litet fodral, öronproppar i fodral och två laddkablar.
Senaste var en liten plastpåse att förvara lurarna i + en laddkabel så de har nog gjort rätt många kostnadsbesparingar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren. Blir helt klart att testa shokz opencomm i framtiden! Återkommer med utlåtande när jag provat