Hur kommer grafikkorten se ut om 6-10 år?
Det är många som återfår modet att påbörja nytt bygge nu när priserna börjar komma ner igen. Men när man tittar på Nvidia och AMDs top-of-the-line kort så ser vi skyhöga energiförbrukningar och höga temperaturer att tämja. Hur kommer det egentligen att se ut i framtiden, säg 6 till 10 år framåt? Har vi nått gränsen för vilken prestanda vi kan preja in i ett kort med relativt liten formfaktor (med beaktning för hur mycket större kylflänsarna har blivit (luftkylda kort))? Kommer framtidens kort kräva vattenblock? Kommer vi måste säkra datorhörnan mot 16A? Ett riktigt kraftigt grafikkort går ju hand i hand med en riktig kraftig CPU, där motsvarande också börjar nå upp till ganska galen strömförbrukning jämfört med vad vi sett tidigare år.
Jag inser att jag ställer många frågor samtidigt men kan ju inte låta bli att fundera, och det känns verkligen som att det krävs ett nytt 'leap' i verkningsgrad sett till strömförbrukning för att utvecklingen ska vara hållbar och för att det fortfarande ska gå att brukas kommersiellt.
Dela med er av tankar, är vi en jobbig era just före ny teknik där top-of-the-line prestanda kräver extrem kylning och har skyhög energiförbrukning eller kommer det bara bli värre?
PS. Här är datan jag gjorde tabellen av, fick det inte riktigt så snyggt som jag ville då jag inte är van google spreadsheets. Tagit all data från nvidias hemsida.