Smart access memory problem

Permalänk
Medlem

Smart access memory problem

Hej

Jag försöka slå på Smart access memory, men när jag ändrar "Above 4G Decoding" så slutar burken boota.
https://www.amd.com/en/technologies/smart-access-memory

jag har ett X570 moderkort med senaste bios och ett RX6950XT
Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
GPU: RX6950XT

Tankar??

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Har inget konkret men hur länge har du väntat på nästa boot?

När jag gör vissa ändringar, bland annat aktiverar SAM eller ändrar på XMP-profilen på min MSI B550-A Pro så sitter den och tuggar på minnesträningen ( svart skärm ) i några minuter, minnesträning är vanligt på Ryzen-brädor men jämfört med mina ASUS/Gigabyte morderkort så tar det längre tid på MSI.

Annars är det väl det vanliga, reset CMOS, aktivera Above 4G decoding/SAM först, sen bootar du och ändrar minnena till vad du nu kör dem på vanligtvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Har inget konkret men hur länge har du väntat på nästa boot?

När jag gör vissa ändringar, bland annat aktiverar SAM eller ändrar på XMP-profilen på min MSI B550-A Pro så sitter den och tuggar på minnesträningen ( svart skärm ) i några minuter, minnesträning är vanligt på Ryzen-brädor men jämfört med mina ASUS/Gigabyte morderkort så tar det längre tid på MSI.

Annars är det väl det vanliga, reset CMOS, aktivera Above 4G decoding/SAM först, sen bootar du och ändrar minnena till vad du nu kör dem på vanligtvis.

Ska testa lite mer ikväll

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Misstänker XMP profil eller PBO2 inställningar.

Ett tips är att rensa ALLA inställningar och ta endast 4G decoding t.ex. och sen nästa osv. tills du märker vilken inställning det är som krockar.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem som dig. Är din hårddisk gpt?

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Misstänker XMP profil eller PBO2 inställningar.

Ett tips är att rensa ALLA inställningar och ta endast 4G decoding t.ex. och sen nästa osv. tills du märker vilken inställning det är som krockar.

Tackjust det fungerade inte.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Lösningen är att ändra CSM (Compatibility Support Module) till Disable

https://www.pcworld.com/article/394980/how-to-turn-on-amds-sm...

1. Enter your motherboard BIOS, typically done with Del or F2 key (see your motherboard documentation for details)
2. Enter your advanced settings menu
3. If applicable, such as on Asus motherboards, enter PCIE Subsystem settings
4. Enable “Above 4G Decoding”
5. Enable “Re-Size BAR Support” (setting to Auto can also work)
6. Enter your Boot menu, and disable CSM (Compatibility Support Module)
7. Save, exit BIOS, and reboot into Windows
If you follow the simple steps above, Smart Access Memory will be activated. The most important steps are enabling “Above 4G Decoding” and “Re-Size BAR support.” You’ll also want to make sure CSM is disabled, which is generally the default setting.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700