Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

USB hickar

Har en trådansluten mus, Corsair, ett trådlöst tangentbord (C), Logitech (L) (sån adapter, ej BT) samt ett trådanslutet makrotangentbord, ”SayoDevice” (S).

Om jag har C+L+S i en USB-hubb ansluten till antingen en USB-port i datorn eller i en USB-port i ”dockan” uppstår ibland ett kort avbrott, för alla USB-anslutningar. Man hör ”USB-ljudet” och jag ser på S att den har varit frånkopplad. Tiden för avbrottet är typ max en sekund men OS,et behöver också någon sekund innan enheterna fungerar. Avbrottet är dock tillräckligt långt, och sker tillräckligt ofta, för att påverka arbetet negativt.

Det blir ingen skillnad med en USB-hubb som har extern strömförsörjning. Alla tre enheterna tillsammans drar endast 0.16 A

Om jag flyttar S till datorns port och låter C+L sitta i hubb till dockan fungerar det bra.

Om jag flyttar antingen C eller L till datorns port och låter S tillsammans med den resterande enheten sitta i dockan uppstår också detta problem.

Varför blir det så här?

(samma text i annat forum)

Visa signatur

LMDE6 Faye @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Be den hålla andan, eller så skrämmer du den när den inte förväntar sig det!

Permalänk
Medlem

Testat det men ingen skillnad.
Även testat med en annan kabel, USB-C till dockan. Höll inte ens en minut...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken hårdvara består datorn av? Har du senaste BIOS-version? Har du en överklockning som inte är helt stabil? Sådant kan påverka.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Också usla USB-chip som Jmicron som hänger USB-bussen tills OS förstår att det inte är stallat och gör sedan en buss-reset

USB-diskdockor med Jmicron-chip gör så när de kör i UAS-läge - men där är inte timeouten enstaka sekunder när USB-bussen har låsts av Jmicron-chipet utan typ 20 sekunder i Linux - väldigt irriterande...

---

Kandidaten till strulande är i det här fallet ”SayoDevice” (S) - alltså tangentbordet - prova annan fabrikat av trådansluten tangentbord, jaga efter om det fins drivrutiner[1]/uppgradering för tangentbordet.

och i värsta fallet reklamera tangentbordet till där du köpte den om det inte finns lösning och man konstaterar att det är när tangentbordet används som det blir problem.

[1]

Vars huvudsyfte är ofta att dölja chipens buggar så att det inte märks så mycket för användaren som tex. att detektera snabbare att USB-bussen är låst och göra buss-reset med mycket kortare fördröjning...

Permalänk
Medlem

Tack för svar

Har även testat med en annan S, samma billiga fabrikat men med färre tangenter. Samma symtom. Nej ingen överklockning, det här är en företagsdator en HP Z book ..nånting...

Jag har under natten kört med följande "konfiguration":
En USB-A <> USB-B som har ferritkärnor i varje ände, mellan dockan och en USB-switch (ingen annan dator ansluten, än så länge) och i USB-switchen sitter C+L+S och ingen hicka än så länge!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drivrutiner kan nog uteslutas då störningar uppstår även med datorer avstängda. Jag ser att S har bytt "level".

Visa signatur