Vad avgör om ni skulle kunna tänka er köpa en begagnad SSD?

Permalänk
Medlem

Vad avgör om ni skulle kunna tänka er köpa en begagnad SSD?

Hej!

Håller på och säljer av lite saker på Blocket. Där ingår 2 SSDs. Fick ett svar om en intresserad som då la fram kravet om att TBW MÅSTE ligga på MAX 10TBW.

Då dom är 5-10 år gamla så självklart har dom överstigit det. Ena har tom hela 42TBW skrivet till den. Hälsan på båda diskarna har inte hunnit sjunka under 95% och jag anser att dom har fina S.M.A.R.T värden och lång livslängd kvar. Detta speciellt ställt mot min nya NVME som har dubbla storleken och 50TBW skrivet till den och sjunkit till 89%. Troligen QLC vs SLC/TLC nand.

Detta kan även ställas mot att olika SSDs har olika max TBW. Ett vanligt spann ligger mellan 200-1000TBW.

Så vilken parameter är viktigast för er? TBW? Rapporterad hälsa? Annat? Eller anser ni att en SSD är för riskabelt att köpa använd?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Med dagens priser hade jag hellre köpt nytt om den inte följde med i något jag köpte

Permalänk
Medlem

En pytteliten SATA-disk som det inte går att surfa fram ett TBW-värde på, som har kassa UserBenchmark-betyg och som skrivits om 160 gånger om. Jag hade inte tyckt den var värd besväret att montera om jag hade fått den gratis, men jag är måhända bortskämd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med dagens priser hade jag hellre köpt nytt om den inte följde med i något jag köpte

Skrivet av KAD:

En pytteliten SATA-disk som det inte går att surfa fram ett TBW-värde på, som har kassa UserBenchmark-betyg och som skrivits om 160 gånger om. Jag hade inte tyckt den var värd besväret att montera om jag hade fått den gratis, men jag är måhända bortskämd.

Självklart helt ok. Själv tycker jag det är synd kasta fullt fungerande hårdvara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Kanske ska förtydliga att det inte specifikt handlar om vill du köpa min(a) utan om vad som avgör om ni skulle köpa NÅGON SSD/NVME begagnad.

Om man räknar på 10TBW kravet så innebär det att du inte får skriva mer en 25GB om dagen i ett år eller 12.5GB i 2 år. Vilket lätt kan ske om du använder din SSD som OS/Spel primära disk. Så efter 1-2 år räknas disken som obrukbar/så sliten att den inte är köpvärd längre enligt den kommentaren jag fick.

Det var detta som gjorde mig nyfiken på vad Sweclockers medlemmar anser viktigt vid/om köp av använd disk.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

På så små diskar så skulle jag nog inte köpa en disk som gått över 10-15% av beräknad max TBW, även om jag fick ett bra pris. Hade det varit en större disk på säg 2-4TB hade det kanske varit mer acceptabelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

På så små diskar så skulle jag nog inte köpa en disk som gått över 10-15% av beräknad max TBW, även om jag fick ett bra pris. Hade det varit en större disk på säg 2-4TB hade det kanske varit mer acceptabelt

Så om vi bortser från mina diskar så säger du att du primärt föredrar att köpa större begagnade diskar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Finns inget skäl för mig att köpa en begagnad SSD då det är så billigt att köpa nytt, 120-250GB skulle jag inte köpa alls.

Visst kan man åka på måndagsex men är och har alltid varit skeptiskt mot begagnad lagringsutrymme men då har jag haft massa IBM-diskar från Deathstar-perioden och Maxtor-diskar som lät som popcorn tills de lät pop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Kanske ska förtydliga att det inte specifikt handlar om vill du köpa min(a) utan om vad som avgör om ni skulle köpa NÅGON SSD/NVME begagnad.

Om man räknar på 10TBW kravet så innebär det att du inte får skriva mer en 25GB om dagen i ett år eller 12.5GB i 2 år. Vilket lätt kan ske om du använder din SSD som OS/Spel primära disk. Så efter 1-2 år räknas disken som obrukbar/så sliten att den inte är köpvärd längre enligt den kommentaren jag fick.

Det var detta som gjorde mig nyfiken på vad Sweclockers medlemmar anser viktigt vid/om köp av använd disk.

Varje cell har ju begränsat antal skrivningar, så TBW/storlek är ju det intressanta

10TBW på 100GB så har ju alla celler skrivits 100 gånger (i snitt, vissa mer)

10TBW på 2TB ger bara 5 skrivningar per cell

Sen skiljer antalet skrivningar som de olika typerna tål också, en QLC är långt sämre än MLC

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varje cell har ju begränsat antal skrivningar, så TBW/storlek är ju det intressanta

10TBW på 100GB så har ju alla celler skrivits 100 gånger (i snitt, vissa mer)

10TBW på 2TB ger bara 5 skrivningar per cell

Sen skiljer antalet skrivningar som de olika typerna tål också, en QLC är långt sämre än MLC

Så vad får dig att tänka denna disken kan jag köpa. Större disk med låg TBW? Har du något gränsvärde 2TB max 10TBW tex

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Finns inget skäl för mig att köpa en begagnad SSD då det är så billigt att köpa nytt, 120-250GB skulle jag inte köpa alls.

Visst kan man åka på måndagsex men är och har alltid varit skeptiskt mot begagnad lagringsutrymme men då har jag haft massa IBM-diskar från Deathstar-perioden och Maxtor-diskar som lät som popcorn tills de lät pop.

Helt ok åsikt. Så om det kom ut en begagnad 4TB NVME med 5TBW så är den ointressant för dig? Är nyfiken på vad som får dig/någon att köpa en begagnad SSD och inte om man kan tänkas köpa mina.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Så vad får dig att tänka denna disken kan jag köpa. Större disk med låg TBW? Har du något gränsvärde 2TB max 10TBW tex

Ålder
Modell
Typ av minne
Storlek

En så liten disk som 256GB skulle antingen behöva vara helt ny eller åtminstone MLC för att vara intressant

Kanske beror lite på vad man ska ha den till

Använda i en dator så är ju förväntad livslängd viktigt. Ska den bäddas in i en server kanske kraven är ännu högre

Jag ser inte riktigt något användningsområde för en välanvänd liten disk, kanske någon form av cache?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Så om vi bortser från mina diskar så säger du att du primärt föredrar att köpa större begagnade diskar?

Absolut, när det kommer till begagnade diskar så är jag ju främst ute efter pengarna jag kan spara. Att spara 200-400kr på en mindre disk som är begagnad lockar inte, men kan jag spara 2000kr på en större disk skulle det vara mycket mer förlåtande på hur mycket den skulle vara använd.

Permalänk
Medlem

Köper inte diskar begagnat såvida det inte är ett jättebra pris eller nån specialmodell som absolut inte går att få tag på annat vis prisvärt.

Har med det sagt aldrig haft en SSD som gått sönder pga dom blivit utslitna. Men klart, skulle inte köpa en stor SSD beggad för nån tusing och ha ett högt värde. Men med det sagt går ju siffrorna att manipulera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Helt ok åsikt. Så om det kom ut en begagnad 4TB NVME med 5TBW så är den ointressant för dig? Är nyfiken på vad som får dig/någon att köpa en begagnad SSD och inte om man kan tänkas köpa mina.

Kanske var otydlig, jag köper aldrig begagnade SSD, slitdel och en väldigt kritiskt sådan och priserna på nytt gör att det inte känns värt.

Har inget behov av en 4TB så kan inte kommentera på den saken, har slängt ut alla mina mekaniska diskar också, lagrar inga större filer lokalt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Kanske var otydlig, jag köper aldrig begagnade SSD, slitdel och en väldigt kritiskt sådan och priserna på nytt gör att det inte känns värt.

Har inget behov av en 4TB så kan inte kommentera på den saken, har slängt ut alla mina mekaniska diskar också, lagrar inga större filer lokalt längre.

Fint. Precis vad jag var nyfiken om!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ålder
Modell
Typ av minne
Storlek

En så liten disk som 256GB skulle antingen behöva vara helt ny eller åtminstone MLC för att vara intressant

Kanske beror lite på vad man ska ha den till

Använda i en dator så är ju förväntad livslängd viktigt. Ska den bäddas in i en server kanske kraven är ännu högre

Jag ser inte riktigt något användningsområde för en välanvänd liten disk, kanske någon form av cache?

Bortse från mina diskar. Så vilken storlek är minsta du känner dig kunna köpa och sedan vad blir nästa avgörande?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på att slå till på en helt ny Corsair 4TB NVMe SSD till 2600,- och då hade jag inte köpt en begagnat till t.ex. 2000,-
Kanske om den låg under 1000,-

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag var sugen på att slå till på en helt ny Corsair 4TB NVMe SSD till 2600,- och då hade jag inte köpt en begagnat till t.ex. 2000,-
Kanske om den låg under 1000,-

Så priset är mest styrande för dina begagnade diskars köp? Något mer som du känner är kritiskt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Känns rätt meningslöst att köpa begagnad äldre SSD eftersom nyare SSD i samma storlek som var standard för 5-10 år sedan ofta är väldigt billiga. Det handlar väl om några hundralappar idag för 120 - 240 GB.

Orka bråka om hur många TBW en 5 år gammal 120 GB har liksom. Den är värd ungefär lika mycket som två paket fläskfärs... Frågar personen hur många varv CPU-fläkten snurrat också?
Följer den med en begagnad dator är det väl bara att tacka och ta emot och byta ut den senare om den slits ut.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

Hej!

Håller på och säljer av lite saker på Blocket. Där ingår 2 SSDs. Fick ett svar om en intresserad som då la fram kravet om att TBW MÅSTE ligga på MAX 10TBW.

Då dom är 5-10 år gamla så självklart har dom överstigit det. Ena har tom hela 42TBW skrivet till den. Hälsan på båda diskarna har inte hunnit sjunka under 95% och jag anser att dom har fina S.M.A.R.T värden och lång livslängd kvar. Detta speciellt ställt mot min nya NVME som har dubbla storleken och 50TBW skrivet till den och sjunkit till 89%. Troligen QLC vs SLC/TLC nand.

Detta kan även ställas mot att olika SSDs har olika max TBW. Ett vanligt spann ligger mellan 200-1000TBW.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Så vilken parameter är viktigast för er? TBW? Rapporterad hälsa? Annat? Eller anser ni att en SSD är för riskabelt att köpa använd?

Jag hade personligen inte köpt SSD på mindre än ~500GB över huvud taget nu för tiden, och skulle jag köpa begagnat skulle det i så fall vara datacenterklassad SSD med relativt låg mängd skriven data. Jag har liten tilltro till äldre konsumentprodukter, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Det brukar sägas att det finns inga dåliga produkter, bara dåliga priser.
I detta fallet kan jag nog hålla med. Hade man suttit på en relativt liten systemdisk och vill få in det där nya 100gb spelet så kan en chansning på en billig beg. disk va värt en liten peng. som en billig beg. bil. man köper den å kör den sålänge det går. Men skulle själv inte köpt beg. för systemdisk eller annat där man inte vill förlora data.

Permalänk

skulle bara köpa någon begagnad SSD som typ experiment disk till min Pi4 eller något där det kvittar om den håller 1 dag eller 15 år till möjligen

men med tanke på att du får en ny ~250gb disk att ha som slit och släng disk för typ 300:- så får du nog räkna med typ 50-100:- max för den även om den typ har 100% hälsa

typ inte eftertraktat med mindre diskar än typ 500-1TB då 250GB är t.om knapert med utrymme för bara operativsystem...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle bara köpa någon begagnad SSD som typ experiment disk till min Pi4 eller något där det kvittar om den håller 1 dag eller 15 år till möjligen

men med tanke på att du får en ny ~250gb disk att ha som slit och släng disk för typ 300:- så får du nog räkna med typ 50-100:- max för den även om den typ har 100% hälsa

typ inte eftertraktat med mindre diskar än typ 500-1TB då 250GB är t.om knapert med utrymme för bara operativsystem...

256GB knapert för OS? Mitt OS har inte överstigit 100GB någonsin.

Då fokus tydligen ligger på mina diskar, vilket inte var meningen med tråden så kan jag informera att dom är sålda nu för 100kr och 200kr.

Väldigt informativ tråd då jag planerade först att annonsera på swec men gjorde helt rätt då intresset är nära nog noll här för begagnade SSDs. Vilket är helt okej.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Köpte 2st 870 Evo 4TB beggade för 3k st förrförra året.
Då dom löser 2400TBW per disk kände jag att det spelade mindre roll hur mkt som var skrivet på dom. Lär inte skrivas sönder på många år ändå så

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

256GB knapert för OS? Mitt OS har inte överstigit 100GB någonsin.

Då fokus tydligen ligger på mina diskar, vilket inte var meningen med tråden så kan jag informera att dom är sålda nu för 100kr och 200kr.

Väldigt informativ tråd då jag planerade först att annonsera på swec men gjorde helt rätt då intresset är nära nog noll här för begagnade SSDs. Vilket är helt okej.

Hur tänker du själv? Skulle du köpa begagnat?

Permalänk
Medlem

Det som räknas är ju %-health. Det är ju inte så att en disk med specad 600TBW är död efter att man har skrivit 600TB. Köper gärna begagnade diskar till rätt pris. Hur mycket skriver man på en disk med OS’t på.

Permalänk
Skrivet av hulkenstrong:

256GB knapert för OS? Mitt OS har inte överstigit 100GB någonsin.

Då fokus tydligen ligger på mina diskar, vilket inte var meningen med tråden så kan jag informera att dom är sålda nu för 100kr och 200kr.

Väldigt informativ tråd då jag planerade först att annonsera på swec men gjorde helt rätt då intresset är nära nog noll här för begagnade SSDs. Vilket är helt okej.

bara min hibernate fil måste vara minst 25Gb för att kunna ha fast boot igång men hade jag 64 gig rim hade det räckt med 12GGb osv det är baserart på mänden ram man har installerat.

men visst det går stänga av om man vill.

så för till fället har jag bara 40gb ledigt på C: (250Gb partition) men då har jag visserligen lite program på den utöver os som äter lite utrymme på den så säg 50gb blandade program eller något har inte riktigt koll på exakt.

och ska tilläggas att jag inte gjort clean install sen tech preview win 10 år 2015 nu upgraderat till win 11 och typ 3 datorhårdvaror senare så ligger troligen diverse bråte kvar som hörde till x hårdvara också.

Skrivet av slipbit:

Det som räknas är ju %-health. Det är ju inte så att en disk med specad 600TBW är död efter att man har skrivit 600TB. Köper gärna begagnade diskar till rätt pris. Hur mycket skriver man på en disk med OS’t på.

hittills på min C: disk strax under 1GB/aktiv timme enligt crystaldiskinfo.

off topic.
snart joinar min äldsta disk 100000 timmar klubben (snurrdisk från 2004) bara 443 timmar kvar tror ni den överlever? den har levt med diverse larm till och från om att den håller på att rasa i flera år nu... men tänkte pensionera så fort den knäckt 100000 timmar permanent ändå bara gått som slit å släng senaste typ 15 åren eller om man ska ha den kvar för att se hur länge den faktiskt klarar att hålla sig vid liv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

bara min hibernate fil måste vara minst 25Gb för att kunna ha fast boot igång men hade jag 64 gig rim hade det räckt med 12GGb osv det är baserart på mänden ram man har installerat.

men visst det går stänga av om man vill.

så för till fället har jag bara 40gb ledigt på C: (250Gb partition) men då har jag visserligen lite program på den utöver os som äter lite utrymme på den så säg 50gb blandade program eller något har inte riktigt koll på exakt.

och ska tilläggas att jag inte gjort clean install sen tech preview win 10 år 2015 nu upgraderat till win 11 och typ 3 datorhårdvaror senare så ligger troligen diverse bråte kvar som hörde till x hårdvara också.

hittills på min C: disk strax under 1GB/aktiv timme enligt crystaldiskinfo.

off topic.
snart joinar min äldsta disk 100000 timmar klubben (snurrdisk från 2004) bara 443 timmar kvar tror ni den överlever? den har levt med diverse larm om att den håller på att rasa i flera år nu... men tänkte pensionera så fort den knäckt 100000 timmar permanent ändå bara gått som slit å släng senaste typ 15 åren.

https://i.imgur.com/Qzkxonn.png

Det förklarar saken. För dig räcker knappt 256GB. För majoriteten som troligen sitter på 8-16GB ram och os+program är det inga problem. För mig med 32GB ram och os+program är det inte heller ett problem. 32GB hibernation fil + 32GB swap om man nu vill så har du fortfarande långt över 100GB fritt för Windows och program.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur tänker du själv? Skulle du köpa begagnat?

Suttit och funderat på den frågan under dagen. Sist jag köpte begagnat var på 90-talet. Att jag inte köpt begagnat har bara berott på att när jag byter är det för jag vill ha något snabbt eller stort vilket inte finns på begagnat marknaden. Helt normalt då majoriteten säkert som jag är nöjda och inte byter fören dom blir till åren och då tar steget mot toppen igen.

Men viktigaste för mig är definitivt priset som viktigaste faktorn.
När det gäller SSDs så blir det nog en kombo av finns det hälso status att se eller information om diskens TBW och hur mycket som skrivits. Ligger hälsan över 80% eller TBW enligt mitt mönster håller 10år~ så skulle jag definitivt kunna köpa begagnat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB