Asus OLED-skärm på 27 tum får svenskt pris – i butik nästa månad

Permalänk
Melding Plague

Asus OLED-skärm på 27 tum får svenskt pris – i butik nästa månad

När Asus i april släpper lös ROG Swift OLED PG27AQDM väntar ett betydligt högre pris i Europa, jämfört med det amerikanska riktpriset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Land of the free får helt ny innebörd med dessa Europeiska, och särskilt svenska priser.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Land of the free får helt ny innebörd med dessa Europeiska, och särskilt svenska priser.

Yup men att importera blir ännu dyrare.
I USA har de tex noll tull på ordrar under 800 USD medan vi i Sverige och majoriteten av EU har 150-160 euro.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Samma stats som LG 27" så detta är en LG-panel med ASUS kylning och annat runtikring?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Någon som bytte ut ordet 'inbränning' mot 'användning' innan publicering?
Den meningen låter inte helt korrekt. Sponsras denna artikel av Asus?

I vilket fall så tänker jag minimera inköp av hårdvara för att uttrycka min missnöjdhet ang priser i detta avlånga land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Yup men att importera blir ännu dyrare.
I USA har de tex noll tull på ordrar under 800 USD medan vi i Sverige och majoriteten av EU har 150-160 euro.

Det är dock ingen tull på skärmar, så det spelar ingen roll. Däremot så blir det frakt och kemikalieskatt samt moms på hela kalaset. Beroende på vad frakten kostar så blir det nog rätt lika som att bara köpa den i Sverige istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Någon som bytte ut ordet 'inbränning' mot 'användning' innan publicering?
Den meningen låter inte helt korrekt. Sponsras denna artikel av Asus?

I vilket fall så tänker jag minimera inköp av hårdvara för att uttrycka min missnöjdhet ang priser i detta avlånga land.

Inbränning är inte samma problem som det en gång varit, men såklart finns det risker med denna typ av teknik med åldrande baserat på användning

Att kalla det en sponsrad artikel är dock lite för långt enligt mig

Permalänk
Avstängd

15000 skr för något från Asus. Knappast

Asus har byggt ett starkt varumärke, men det var årtionden sedan de lockade genom överlägsen teknisk kvalitet. Speciellt på mjukvarusidan.

Permalänk
Medlem

Själv gick jag och köpte LG 42C2 för 8990kr inkl moms. Det är hyffsat mer prisvärt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

4k på det så har vi väl den bästa spelskärmen på marknaden

Permalänk
Medlem

För det där priset så förväntar iaf jag mig minst 4K upplösning. Jämför man med en oled tv så blir priset per tum helt absurt för den här monitorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

4k på det så har vi väl den bästa spelskärmen på marknaden

nah inte riktigt, först så måste den ha låg inputlag, bara för att det är oled betyder inte att det är just så, alienware g-sync modellen är ju ett expempel på det, sen vill vi ju gärna ha 500hz bara för att

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DST:

nah inte riktigt, först så måste den ha låg inputlag, bara för att det är oled betyder inte att det är just så, alienware g-sync modellen är ju ett expempel på det, sen vill vi ju gärna ha 500hz bara för att

LGs (som är väldigt lik denna) har lägst input lag av alla skärmar Hardware/Monitors Unboxed testat, så denna har ju rätt goda förutsättningar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Själv gick jag och köpte LG 42C2 för 8990kr inkl moms. Det är hyffsat mer prisvärt.

Fast rätt verktyg för rätt jobb är väl ändå viktigare? Man köper vanligtvis inte en 27-tummare istället för att man inte har råd med något större, utan för att 42” är på tok för stort och 27” är precis tillräckligt på ett vanligt skrivbord.

Skrivet av Chromatic:

4k på det så har vi väl den bästa spelskärmen på marknaden

Lite som mitt svar ovan, och det är subjektivt i högsta grad. 4k i 27” känns bara meningslöst och helt onödigt att kasta bort prestanda på det viset i spel. 1440p är den optimala upplösningen. Snackar vi 32” istället blir det fort en helt annan femma.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast rätt verktyg för rätt jobb är väl ändå viktigare? Man köper vanligtvis inte en 27-tummare istället för att man inte har råd med något större, utan för att 42” är på tok för stort och 27” är precis tillräckligt på ett vanligt skrivbord.

Lite som mitt svar ovan, och det är subjektivt i högsta grad. 4k i 27” känns bara meningslöst och helt onödigt att kasta bort prestanda på det viset i spel. 1440p är den optimala upplösningen. Snackar vi 32” istället blir det fort en helt annan femma.

Spot on!

Kommer själv leta efter en skärm på 27 tum som jag kan jobba med (Adobe CS; Figma etc) men också spela CSGO på

Denna låter ju lovande... väntar bara på reviews

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast rätt verktyg för rätt jobb är väl ändå viktigare? Man köper vanligtvis inte en 27-tummare istället för att man inte har råd med något större, utan för att 42” är på tok för stort och 27” är precis tillräckligt på ett vanligt skrivbord.

Lite som mitt svar ovan, och det är subjektivt i högsta grad. 4k i 27” känns bara meningslöst och helt onödigt att kasta bort prestanda på det viset i spel. 1440p är den optimala upplösningen. Snackar vi 32” istället blir det fort en helt annan femma.

Ja absolut, men många spel jag spelar skulle dra stor nytta av 4k även på en 27 tummare, mest pga dålig anti aliasing-alternativ.
Dessutom sitter jag lite för nära när jag fokuserar, den där pixeln blir lite finare i 4k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

4k på det så har vi väl den bästa spelskärmen på marknaden

Finns väl ingen paneltillverkare som har en sådan idag med 240Hz så det vore knasigt om ASUS kom med en sådan. Denna gång verkar ju ASUS ha valt LG som bas.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

4K på 27 tum är för dålig upplösning, kör iMAC och den har 4.5K på 23,5 tum för retina upplösning. 1440p på 27 tum ser en grynigt ut i jämförelse, får ont i ögonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fast rätt verktyg för rätt jobb är väl ändå viktigare? Man köper vanligtvis inte en 27-tummare istället för att man inte har råd med något större, utan för att 42” är på tok för stort och 27” är precis tillräckligt på ett vanligt skrivbord.

Ja, absolut. Det jag menade var ju hur absurt det är att en mycket större skärm kostar nästan hälften så mycket, när den dessutom kommer från samma tillverkare.

Priset på 27:an känns helt orimligt, även när man tar i beaktning avsaknad av betald spyware, mindre produktionslinjer och marknad, osv. Jämför sedan med t.ex. de OLED ultra-wides som redan finns på marknaden så lär volymerna på de vara ännu mindre och ändå är priset direkt jämförbart med denna 27".

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

27 tum
2 560 × 1 440
OLED
240 Hz

Låter toppen.
Hade väl iofs hellre valt 2560 x 1600 (16:10) om det fanns som alternativ.
Men helt okej ändå.

Då är det bara priset som är lite högt.
Men ser man hur det set ut på tv marknaden så brukar det ju vara att om man hittar en ny tv modell som släpps i år med de specar man vill ha.
Så om 2-3 år kan man hitta en annan som är lika bra eller bättre för ett markant lägre pris.

Permalänk
Medlem

ASUS skärmen är redan lanserad i Sverige. Jag får min imorgon från Inet (slutsåld nu dock). xD

Visst, den är apdyr. Valde den framför LGs pga av kylningen, den ska ju tydligen vara "ljusare" än LGs variant också(?). Vilket en del klagade på (att LGs var lite för mörk).

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggersson:

4K på 27 tum är för dålig upplösning, kör iMAC och den har 4.5K på 23,5 tum för retina upplösning. 1440p på 27 tum ser en grynigt ut i jämförelse, får ont i ögonen.

Säg vad man vill om Apple, men likt mycket annat, så gjorde man även rätt gällande upplösning/skärmstorlek.

4.5K = 23,5 tum
5K = 27 tum. Optimalt för att det ger native 1440p i screen real estate.
6K = 32 tum

Där har ni sann ”Retina”/screen real estate.

Kruxet är att vi i dagsläget inte har kablar som kan hantera bandbredden som krävs om vi även vill lägga till minst 120 Hz + HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Någon som bytte ut ordet 'inbränning' mot 'användning' innan publicering?
Den meningen låter inte helt korrekt. Sponsras denna artikel av Asus?

Vad snackar du om? Risken för inbränning är fortfarande inte alls så stor som många verkar tro, o det är helt klart en nyhetsartikel om en ny produkt, precis som SÅ många andra artiklar här på Sweclockers som inte heller är sponsrade.

Skrivet av Kyraal:

Lite som mitt svar ovan, och det är subjektivt i högsta grad. 4k i 27” känns bara meningslöst och helt onödigt att kasta bort prestanda på det viset i spel. 1440p är den optimala upplösningen. Snackar vi 32” istället blir det fort en helt annan femma.

4K på 27" är inte meningslöst på nåt sätt, vid 1440p så syns pixlelstrukturen klart o tydligt vid normal tittavstånd o skulle helt klart blivit bättre med högre upplösning, en upplösning som om jag skulle få välja skulle ligga på 8K för minimal risk för aliasing. Dock med tanke på att det här är framför allt gaming-skärm med OLED-panel o en uppdateringsfrekvens på 240hz så är 1440p en helt okej kompromiss.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Banka:

Säg vad man vill om Apple, men likt mycket annat, så gjorde man även rätt gällande upplösning/skärmstorlek.

Främsta fördelen med Maccar som har integrerad skärm är att pixeltätheten är mycket snarlik oavsett storlek. Ikoner och text kan fysiskt sett vara lika stora oavsett vilken MacBook eller iMac som används. Det hjälper också skalningen att vara likvärdigt bra över hela deras lineup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

4K på 27" är inte meningslöst på nåt sätt, vid 1440p så syns pixlelstrukturen klart o tydligt vid normal tittavstånd o skulle helt klart blivit bättre med högre upplösning, en upplösning som om jag skulle få välja skulle ligga på 8K för minimal risk för aliasing. Dock med tanke på att det här är framför allt gaming-skärm med OLED-panel o en uppdateringsfrekvens på 240hz så är 1440p en helt okej kompromiss.

Nämner igen att detta är subjektivt, så du får ta mina kommentarer som sådant. Det är inte något problem med att se lite pixelstruktur på en skärm man primärt använder till spel och jobb. Hela den här jakten på att att maximera PPI till absurda grader tycker jag nästan är lite löjligt. 8K på 27-tummare låter ju dessutom som två absurdumtårtor staplade ovanpå varandra. Men det är ju möjligt att du har så bra syn att det spelar roll för dig Finns oavsett mer effektiva sätt att minimera aliasing som inte bara involverar brute force.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kyraal:

Nämner igen att detta är subjektivt, så du får ta mina kommentarer som sådant. Det är inte något problem med att se lite pixelstruktur på en skärm man primärt använder till spel och jobb. Hela den här jakten på att att maximera PPI till absurda grader tycker jag nästan är lite löjligt. 8K på 27-tummare låter ju dessutom som två absurdumtårtor staplade ovanpå varandra. Men det är ju möjligt att du har så bra syn att det spelar roll för dig Finns oavsett mer effektiva sätt att minimera aliasing som inte bara involverar brute force.

Håller visserligen med, men 8K på 27" på säg 60 cm avstånd (ungefär vad jag har just nu) är 145 pixlar/grad. Det motsvarar 4K på 55" 2.6 meter bort, vilket inte alls låter så absurt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nämner igen att detta är subjektivt, så du får ta mina kommentarer som sådant. Det är inte något problem med att se lite pixelstruktur på en skärm man primärt använder till spel och jobb. Hela den här jakten på att att maximera PPI till absurda grader tycker jag nästan är lite löjligt. 8K på 27-tummare låter ju dessutom som två absurdumtårtor staplade ovanpå varandra. Men det är ju möjligt att du har så bra syn att det spelar roll för dig Finns oavsett mer effektiva sätt att minimera aliasing som inte bara involverar brute force.

Möjligt att det bara är jag som blev lite triggered haha, men reagerade egentligen mest på att du tyckte det var "bara meningslöst", för oavsett vad man subjektiva prioriterar så måste man väl ändå se att det finns NÅN mening med fin pixelstruktur? Sen har väl alla även olika prioriteringar för spel o jobb också, för vill man ha fin spelgrafik eller jobbar med t ex film o grafik så vill man kanske inte se pixelstruktur.

Men fyi så är enda riktiga sättet att helt undvika pixelstruktur/aliasing just med brute force med mer antialiasing, o för att undvika suddig bild så krävs därför också fler samplingpunkter (aka högre upplösning). O med tanke på att vi idag har för lite antialiasing för att helt bli av med aliasing så har vi fortfarande en bit kvar att gå med upplösning innan vi kan få ut analog o fin bild från våra digitala skärmar. Min uppskattning på det ligger på runt 8K lite beroende på bildstorlek o betraktningsavstånd.
Meen sålänge så får vi står ut med kompromisser som beror lite på våra egna prioriteringar

Permalänk
Medlem

Jag bojkottar Apple sen 1994, nVidia sen 2021 och Asus skärmar från och med NU. 🙂

Permalänk
Medlem

Hur är det med inbränningar på dessa nuförtiden? Det var ju ett stort problem förut vet jag för några år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Vet inte vad man ska skaffa för skärm nästa gång. Nu har jag 34” 165hz. Dom spelen jag spelar börjar närma sig 165fps så det vore ju kanon att hitta en 37-38” ultrawide på kanske 200hz.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS