Analys av HDR samt WCG (Nördvarning)
Analyserade filmer
A Clockwork Orange
Alien
Barbie
Batman Begins
Blade Runner
Blue Velvet
Casino
Chappie
Days of Heaven
Days of Thunder
The Dark Knight
The Dark Knight Rises
Deep Red
Den gröna milen
Det sjunde inseglet
Dune
Ebola Syndrome
Elefantmannen
Fear & Loathing in Las Vegas
Fist of Fury
Gemini Man
Ghost Dog: The Way of the Samurai
Happiness
Heat
Insidan ut
Inugami-ke no ichizoku
Jätten
Kimi no na wa
Knives Out
Le Samouraï
Leon: The Professional
Lost Highway
Lucy
Motorsågsmassakern
Mulholland Drive
Oppenheimer
Phantom Thread
Pulp Fiction
Ready Player One
Reservoir Dogs
Rädda menige Ryan
Schindler's List
Se7en
Shichinin no samurai
Showgirls
Spears & Munsil UHD Benchmark 4K
Stalag 17
Suzume no Tojimari
The Shining
Taxi Driver
The Terminator
Terminator 2
Thelma & Louise
Thriller: En grym film
To Live and Die in LA
Toy Story 4
Trainspotting
Triangle of Sadness
True Lies
Ung rebell
Wild Things
Zombi 2
HDR inom film är som bekant både populärt och kontroversiellt. Möjligheten till en markant ljusare och exakt bild samt större färgomfång möjliggör helt andra konstnärliga möjligheter för filmskapare. Att inte behöva vara begränsad till bildrörets sätt att hantera ljus är en enorm befrielse då vi idag har lagt den tekniken bakom oss sedan länge.
Samtidigt skapas nya problem i samma veva, inte minst då allt är förhållandevis nytt. SDR har i termer av färg och ljus inte ändrats särskilt mycket sedan 1960-talet och är ganska svårt att misslyckas med på ett fundamentalt sätt. HDR å sin sida ställer helt andra krav på både bildvisare och den rumsliga miljön, vilket lätt ställer till det då både olika produkter och tekniker (LCD med respektive utan local dimming, OLED, projektorer etc) alla har helt olika förutsättningar och egenskaper. Olika tillverkare använder också olika tillvägagångssätt vad som gäller tonmappning och vilka alternativ som lämnas till användaren.
Utöver det finns också den marknadsmässiga biten: HDR förväntas av många vara ljusstarkt och ha mättade färger. I verkligheten behöver det absolut inte vara så, utan MaxCLL på knappt 100 nits och endast nyttja färger inom BT.709 exempelvis kan ses som fullt acceptabelt sett till den kreativa aspekten. Bilden i fråga kommer inte skilja sig nämnvärt mycket från SDR under korrekta omständigheter, men kommer ändå att vara korrekt för att respektera filmens integritet.
Samtidigt blir scenariot ibland det omvända: Bilden är konstant ljusstark med mycket hög medelnivå. Effekten av HDR blir istället motsatsen eftersom ögonen alltid är mättade. Det blir som ett loudness war för bild. När allt är högljutt försvinner slagkraften i peaksen.
Vad man än tycker i subjektiv mening så tänker jag att det är viktigt att kika närmre på det faktiska bildinnehållet i absoluta termer. För HDR går det att göra genom att använda så kallade heatmaps, där filmens gråskala ersätts med en färgskala. Mörkare områden blir blåa och färgerna skiftar mot cyan, grönt, gult, orange, rött, lila respektive vitt till sist beroende på hur ljus bilden är. Dessa två exemplen är från The Natural.
Genom att använda heatmaps blir det möjligt att få en uppfattning (viktigt ordval! ) om hur ljus bilden egentligen är utan att se den på en bildvisare som är kapabel att visa upp hela dess dynamiska omfång.
Ytterligare en faktor är det större färgomfånget, vilket går att visualisera genom att göra färgerna inom BT.709 monokroma och låta de unika färgerna för DCI-P3 samt BT.2020 att ha kvar sin färg. Nedan exempel är från Fear & Loathing in Las Vegas.
Detta är något jag har nördat ner mig i lite väl mycket på sistone och tyckt varit fantastiskt spännande. Jag kommer att gå igenom många filmer i min UHD-BD samling så om intresset finns delar jag gärna med mig av analyserna här. Det ska inte ses som ett sätt att ersätta det faktiska filmtittande och analysen där. Istället är det ett komplement för att skapa en bättre förståelse för bildens uppbyggnad samt, i förlängningen, hur pass olika HDR kan se ut.
Jag vill också vara tydlig med att verktygen för att analysera innehållet inte är gjort av mig utan av dorian på Blu-Ray.com, vars skript är tillgängliga för alla att använda.
Nörda ner dig i HDR i min tråd!
Senast analyserade film: Shichinin no samurai