ANG: Er med ROG CROSSHAIR X670E HERO (0922)

Permalänk
Medlem

ANG: Er med ROG CROSSHAIR X670E HERO (0922)

Så det kom en ny BIOS update såg jag idag (0922) och uppdaterade. Uppdateringen gick utan problem men mina Expo I, Expo II överklocknings blev ostabila helt plötsligt. Datorn vägrar boota upp med någon av dom fast båda fungerade förut. Så bytte till ingen överklocking och datorn startar som vanligt.

Till den tillfälliga lösningen, ROG har ju EZmode eller något sånt, där kan man enbart "enable EXPO", och det fungerade utan problem och minnena kör på 6000mhz och systemet är stabilt.

Så vet inte om man ska skriva till Asus, om du råkar på detta problem så har du utifrån vad jag gjorde en lösning (även så temporär) var bara tur att jag testade EZmode och körde från det.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem

Tror det kan vara så att när du aktiverar någon av expo kolla så att Volt till minnerna blir rätt kan få ställa dom själv har jag varigt med om

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av Lakoni:

Så det kom en ny BIOS update såg jag idag (0922) och uppdaterade. Uppdateringen gick utan problem men mina Expo I, Expo II överklocknings blev ostabila helt plötsligt. Datorn vägrar boota upp med någon av dom fast båda fungerade förut. Så bytte till ingen överklocking och datorn startar som vanligt.

Till den tillfälliga lösningen, ROG har ju EZmode eller något sånt, där kan man enbart "enable EXPO", och det fungerade utan problem och minnena kör på 6000mhz och systemet är stabilt.

Så vet inte om man ska skriva till Asus, om du råkar på detta problem så har du utifrån vad jag gjorde en lösning (även så temporär) var bara tur att jag testade EZmode och körde från det.

har exakt samma problem

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtibacken:

har exakt samma problem

Trist, ja i den andra tråden verkar folk ha problem med. Jag hoppas många klagar angående detta så det släpps en ytterligare uppdatering.

Fick du någon bättre resultat utifrån uppdateringen? "Improve better performance for AMD new CPUs" testade bench efter och det var identiskt.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Skrivet av Lakoni:

Trist, ja i den andra tråden verkar folk ha problem med. Jag hoppas många klagar angående detta så det släpps en ytterligare uppdatering.

Fick du någon bättre resultat utifrån uppdateringen? "Improve better performance for AMD new CPUs" testade bench efter och det var identiskt.

Ja vi får hoppas dom släpper de snart

ja jag tror faktiskt cpun klockar lite högre än innan, kör min 7600x med kompressor så de kanske inte är så med vanlig kylning
men klarar cbr23 75mhz snabbare med 1,25v iallafall än tidigare, men kan ju inte ställa in minnena alls nu =(

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk

ingen ny bios?

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengtibacken:

ingen ny bios?

Nej ingenting ännu! Kontaktade supporten och svaret var att ta tillbaka till den äldre versionen. Känns sådär efter ett moderkort för över 7000kr.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lakoni:

Så det kom en ny BIOS update såg jag idag (0922) och uppdaterade. Uppdateringen gick utan problem men mina Expo I, Expo II överklocknings blev ostabila helt plötsligt. Datorn vägrar boota upp med någon av dom fast båda fungerade förut. Så bytte till ingen överklocking och datorn startar som vanligt.

Till den tillfälliga lösningen, ROG har ju EZmode eller något sånt, där kan man enbart "enable EXPO", och det fungerade utan problem och minnena kör på 6000mhz och systemet är stabilt.

Så vet inte om man ska skriva till Asus, om du råkar på detta problem så har du utifrån vad jag gjorde en lösning (även så temporär) var bara tur att jag testade EZmode och körde från det.

Hur länge lät du datorn stå och puttra innan du forcerade av den? Kan ju vara memorytraining. Ryzen 7000 är ju kända för långa uppstarter och ibland memorytraining som kan pågå i 1- ca 3 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Nej ingenting ännu! Kontaktade supporten och svaret var att ta tillbaka till den äldre versionen. Känns sådär efter ett moderkort för över 7000kr.

Varför uppdaterade du BIOS?

ASUS har varit på detta vis i många år, jag köpte ett Crosshair 6 när Ryzen gen1 släpptes för 6 år sedan, det var likadant då som nu

Jag har ett ASUS B650E moderkort idag och lärdomen jag har tagit är att aldrig uppdatera om allt fungerar som det ska, endast vid behov (ny CPU ex).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Varför uppdaterade du BIOS?

ASUS har varit på detta vis i många år, jag köpte ett Crosshair 6 när Ryzen gen1 släpptes för 6 år sedan, det var likadant då som nu

Jag har ett ASUS B650E moderkort idag och lärdomen jag har tagit är att aldrig uppdatera om allt fungerar som det ska, endast vid behov (ny CPU ex).

Mvh

Inte mitt fel att Asus inte kan producera stabila uppdateringar, fast jag har inte haft några problem tills denna må jag påpeka. Tycker det är kul att uppdatera och testa det senaste även om fallgropar med, det är därför jag upplyste problemet här så andra behöver inte uppdatera till exempel. Det är bara trist att dom inte är snabbare på att agera men det är många parametrar inom det med att lansera en uppdatering så jag väntar tills den nästa kommer och kör den.

Vet inte vad du vill tillföra med ett argument som uppdatera aldrig så fungerar det för evigt, okej låter super kul tack för den upplysningen.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem

Jag kunde pusha både minnen och cpu mera med nya biosen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Skrivet av Lakoni:

Nej ingenting ännu! Kontaktade supporten och svaret var att ta tillbaka till den äldre versionen. Känns sådär efter ett moderkort för över 7000kr.

äntligen har jag hittat en ny beta bios som funkar kanon med AGESA 1006 , https://www.dropbox.com/s/3enzfaei0gawrdx/ROG-CROSSHAIR-X670E...

Visa signatur

Ryzen 9 7950x@6199,64mhz https://valid.x86.fr/qvqwa0
Ryzen 5 7600x@6371mhz http://valid.x86.fr/b43lhj
rx7900XTX Red Devil, asus crosshair x670e hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Inte mitt fel att Asus inte kan producera stabila uppdateringar, fast jag har inte haft några problem tills denna må jag påpeka. Tycker det är kul att uppdatera och testa det senaste även om fallgropar med, det är därför jag upplyste problemet här så andra behöver inte uppdatera till exempel. Det är bara trist att dom inte är snabbare på att agera men det är många parametrar inom det med att lansera en uppdatering så jag väntar tills den nästa kommer och kör den.

Vet inte vad du vill tillföra med ett argument som uppdatera aldrig så fungerar det för evigt, okej låter super kul tack för den upplysningen.

Nejdå, för att förtydliga vad jag menade: Det är klokt att låta bli att uppdatera eller vänta ett tag om man inte behöver av någon specifik orsak. Det har tyvärr blivit på detta vis allt oftare senaste åren, BIOS släpps som inte är färdiga eller fulla med buggar.

Jag brukar avvakta ett par månader åtminstone, finns också ett bra forum på overclock.net där det finns trådar för de populäraste moderkorten, bland annat ditt Rekommenderas varmt!

https://www.overclock.net/threads/asus-rog-crosshair-x670e-ov...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nejdå, för att förtydliga vad jag menade: Det är klokt att låta bli att uppdatera eller vänta ett tag om man inte behöver av någon specifik orsak. Det har tyvärr blivit på detta vis allt oftare senaste åren, BIOS släpps som inte är färdiga eller fulla med buggar.

Jag brukar avvakta ett par månader åtminstone, finns också ett bra forum på overclock.net där det finns trådar för de populäraste moderkorten, bland annat ditt Rekommenderas varmt!

https://www.overclock.net/threads/asus-rog-crosshair-x670e-ov...

Mvh

Förståeligt, jag uppdaterade aldrig bios på mitt intel bygge innan och den fungerade i 10 år utan problem.

Jag testade den nya 0925 och EXPO fungerar inte där heller. Ser på ROG forumet har liknande problem. Om jag skulle vilja köra 0805 igen är det som att uppdatera bioset?

Tack i förhand

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Förståeligt, jag uppdaterade aldrig bios på mitt intel bygge innan och den fungerade i 10 år utan problem.

Jag testade den nya 0925 och EXPO fungerar inte där heller. Ser på ROG forumet har liknande problem. Om jag skulle vilja köra 0805 igen är det som att uppdatera bioset?

Tack i förhand

De flesta moderkort tillåter rollback av BIOS, så det bör gå att flasha ett äldre BIOS även på ditt moderkort.

Återställ alla värden i BIOS till standard innan du gör det, brukar fungera bäst.

Pröva och berätta hur det gick i tråden sen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

De flesta moderkort tillåter rollback av BIOS, så det bör gå att flasha ett äldre BIOS även på ditt moderkort.

Återställ alla värden i BIOS till standard innan du gör det, brukar fungera bäst.

Pröva och berätta hur det gick i tråden sen

Mvh

Hade min 0805 på datorn, så la in den på USB:n och drog igång den på ezflash 3.

Gick utan problem, tack och lov. Startade och omstartade en gång innan jag drog igång expo och allt fungerar som förut så kommer nog köra den här versionen ett tag tills dom får i ordning allt. Vi får se haha och tack för hjälpen.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lakoni:

Hade min 0805 på datorn, så la in den på USB:n och drog igång den på ezflash 3.

Gick utan problem, tack och lov. Startade och omstartade en gång innan jag drog igång expo och allt fungerar som förut så kommer nog köra den här versionen ett tag tills dom får i ordning allt. Vi får se haha och tack för hjälpen.

Härligt att det gick bra

Ja, jag drog den lärdomen för några år sedan då jag höll på en hel del med överklockning, custom loops etc, har man hittat ett stabilt BIOS är det guld värt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

jag får C5 med två stickor i 2x32gb 6000/cl40 med alla bios utom 0922, 0925 funkar bara med en sticka i, likaså 1003 och 1004

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

HAr hittat en Fix för mitt problem då mina minnen inte är med i qvl, satta i dom när bios låg på 0805, och då funkar båda , blev C5 med 0922, med båda stickor , men bootar man med en sticka och ladda DOCP "XMP" och sparar och stoppa i den andra så funkar dom sedan , har kört på den 0922 så länge så jag glömt detta, men märkte när jag rollade tillbaka igår, så gjorde likadant med 1004, och den funkar likadant inge problem alls med boot längre sedan man laddat XMP så snurrar allt i 64GB 6000mhz/CL40 , kanske värt att testa för dig om det funkar att göra så här

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med EXPO-profilerna och fick BSOD's med jämna mellanrum och error i Memtest86 men löste det genom att göra så här i BIOS-menyn:

Advanced > AMD Overclocking > Infinity Fabric Frequency and Dividers > UCLK DIV1 MODE - Ändra från Auto till "UCLK=MEMCLK"

Inte ett enda problem sedan dess. Kan vara värt att kolla upp.