Permalänk
Medlem

Windows 11-menyer "Visa mer"

Kör Windows 11 och retar mig på att de menyer som man klickar upp för t ex kopiering av fil, inte är kompletta som i tidigare Windows versioner, utan man måste klicka på "visa mer" för att få den fullständiga menyn.

Är det någon som enkelt kan förklara om man ställa in detta i Windows 11?

TACK på förhand!

Rubrik förtydligad enl §3.1 // MOD
Permalänk
Avstängd

Vill man ha tillbaka de gamla menyerna så är det tredjepartsmjukvara som gäller. Jag vet inte vad som är bra där dock. Men testa att dra filer med högerknappen så får man upp en del alternativ för kopiering, flyttning och så.

Permalänk
Medlem

För att få tillbaka standard högerklicksmenyn i Utforskaren i Windows 11, öppna en command prompt som admin och kör följande kommando:

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Starta om Utforskaren från Aktivitetshanteraren eller starta om burken.

Det går även bra att lägga till värdet manuellt via "regedit":
Strängvärdet "(Standard)" under nyckeln "InprocServer32" ska vara en tom sträng, så dubbelklicka på "(Standard)" och klicka Ok. Innan det så är värdet null, vilket inte är detsamma som en tom sträng.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Tack för svaret · Windows 11 menyer

Skrivet av Superfrog:

För att få tillbaka standard högerklicksmenyn i Utforskaren i Windows 11, öppna en command prompt som admin och kör följande kommando:

reg.exe add "HKCU\Software\Classes\CLSID{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Starta om Utforskaren från Aktivitetshanteraren eller starta om burken.

Det går även bra att lägga till värdet manuellt via "regedit":
Strängvärdet "(Standard)" under nyckeln "InprocServer32" ska vara en tom sträng, så dubbelklicka på "(Standard)" och klicka Ok. Innan det så är värdet null, vilket inte är detsamma som en tom sträng.

Förlåt en som inte är hemma i Registret. Jag skriver "regedit" och sen dyker ett windows-fönster upp. Var exakt skall jag sedan gå?
Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClaJan:

Förlåt en som inte är hemma i Registret. Jag skriver "regedit" och sen dyker ett windows-fönster upp. Var exakt skall jag sedan gå?
Tacksam för all hjälp!

Navigera dig fram till "Dator\HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes\CLSID"

Högerklickla på "CLSID" till vänster och välj "Nytt -> Nyckel" och namnge nyckeln "{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}" utan citationstecken.

Högerklicka på nyckeln {86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2} och välj "Nytt -> Nyckel" och namnge nyckeln "InprocServer32" utan citationstecken.

Välj nyckeln "InprocServer32" och dubbelklicka på "(Standard)" till höger och klicka OK.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

TACK

Skall ge mig på det imorgon!

Permalänk
Inaktiv

Fy fan att MS (typ) alltid göra varannan version av Windows till rent skit. Detta är ett bra exempel på hur de gömt massa menyer bakom ett "skal", t ex om man vill ändra lite mer avancerade ljudinställningar så är det mer undangömt än det varit i W10. Jag körde W11 i nån månad men gick tillbaka till W10 igår för ett problem som förvisso visade sig inte ha att göra med W11 men det är så skönt att vara tillbaka så stannar här nu

Jag har full förståelse att det tar en stund att vänja sig vid nya UI:n, samma som att alla gnäller när Facebook ändrar men efter en vecka har alla glömt hur det var tidigare men jag hade fan svårt för W11 då det som jag skrev kändes som att det i stort var W10 men med lite snygg smörja över men jävligt opraktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Fy fan att MS (typ) alltid göra varannan version av Windows till rent skit. Detta är ett bra exempel på hur de gömt massa menyer bakom ett "skal", t ex om man vill ändra lite mer avancerade ljudinställningar så är det mer undangömt än det varit i W10. Jag körde W11 i nån månad men gick tillbaka till W10 igår för ett problem som förvisso visade sig inte ha att göra med W11 men det är så skönt att vara tillbaka så stannar här nu

Jag har full förståelse att det tar en stund att vänja sig vid nya UI:n, samma som att alla gnäller när Facebook ändrar men efter en vecka har alla glömt hur det var tidigare men jag hade fan svårt för W11 då det som jag skrev kändes som att det i stort var W10 men med lite snygg smörja över men jävligt opraktiskt.

Jag tycker Windows 11 är mycket bättre, rent utseendemässigt än Windows 10. Inställningar appen är mycket bättre. W11 är också snabbare än W10 på mina datorer.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Detta är det första man ändrar i Windows 11, fattar inte beslutet om "visa mer" menyn. Det enda jag kan tänka mig är för att "dumma ner" så desto mindre alternativ som finns desto lättare upplevs för de "icke IT kunniga" men det är ytterst tveksamt om det gör nån skillnad i slutändan. Kan tänka mig detta förutom centrerad startmeny är de topp-2 sökningarna på google va gäller Windows 11. Kanske MS antar W11 powerusers är inbitna shortcut key användare (skulle önska jag nån dag fått koll på alla shortcut key konfigurationer som finns)...

Var länge inbiten Windows 10 användare men börjat märka litegrann bättre prestanda i 11 i vissa fall med min setup så därav gått över.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Fy fan att MS (typ) alltid göra varannan version av Windows till rent skit. Detta är ett bra exempel på hur de gömt massa menyer bakom ett "skal", t ex om man vill ändra lite mer avancerade ljudinställningar så är det mer undangömt än det varit i W10. Jag körde W11 i nån månad men gick tillbaka till W10 igår för ett problem som förvisso visade sig inte ha att göra med W11 men det är så skönt att vara tillbaka så stannar här nu

Jag har full förståelse att det tar en stund att vänja sig vid nya UI:n, samma som att alla gnäller när Facebook ändrar men efter en vecka har alla glömt hur det var tidigare men jag hade fan svårt för W11 då det som jag skrev kändes som att det i stort var W10 men med lite snygg smörja över men jävligt opraktiskt.

Det här får mig att tänka på vilken omställningen det var att gå från Windows 7 till 8, till och med hur man start om/stängde av datorn var svårt att hitta. 😅

Windowz 7 var pang på rödbetan och man kom till rätt meny direkt, och inte 10 andra man måste gå igenom innan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

I mitten eller slutet av 90-talet införde Microsoft en precis likadan funktion i Office. Diverse menyalternativ var dolda och man var tvungen att hovra över dessa ett par sekunder för att de skulle expanderas. Tack och lov fanns det en enkel inställning för att stänga av denna korkade funktion och uppenbarligen var den så illa omtyckt av majoriteten, så i nästa version av Office var den försvunnen.

Verkar som att dessa chefer klättrat vidare till Windows-avdelningen och tror att funktionen ska vara mer populär där

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Använd bara Shift + Högerklick om du vill ha "hela" menyn.