Endast soundbar eller nyttjande av satteliter i lägenhet?

Permalänk

Endast soundbar eller nyttjande av satteliter i lägenhet?

Tittar på både Samsung HW-Q995B och Sonos Arc, priset skiljer sig rejällt sett till att både satteliter och bas medföljer samsung, men min fråga blir om en lägenhet ens kan nyttja satteliterna ? (Vad allt gäller ljudbilder/atmos/dts/och alla andra benämningar som används)
Aldrig upplevt en soundbar men lever i ett avlångt vardagsrum där min soffa är placerad mot väggen och tv:n ca 2.5m framför soffan.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem

Satelliter kommer alltid tillföra lite mer surroundkänsla men häng inte upp dig för mkt kring atmos för jag märker då knappt någon skillnad mot vanlig Dolby digital och atmos. Och då har jag arc+sub+2 satelliter. Och även om soffan står dikt an om väggen så kommer satelliter tillföra något och ge dig lite mer biokänsla.
Jag hade def. satsat på sateliter.

Permalänk
Medlem

Går ju själv i tankar att ersätta mina nuvarande ikea symfonisk högtalare som agerar satelliter med Sonos nya era 300. Tror de kommer ge än mer skön surroundkänsla än ikeas. Men priset är aningens högt för vad jag gissar är en relativt mindre skillnad i åtminstone film. Kan tänka mig att vid musik så kommer skillnaden bli större.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/hogtalare...

Permalänk

Har du soffan mot väggen så skippa satteliter och kör med soundbar, inte trevligt att ha en högtalare i örat om man sitter på en sidoplats.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Avstängd

Det finns ju typ JBL Bar 9.1 som har satelliter som är batteridrivna och normalt sitter längst ut på soundbaren (där de laddas och gör ljudbilden bredare när de är monterade), sen tar man loss dem och placerar dem när man vill ha mer surround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Har du soffan mot väggen så skippa satteliter och kör med soundbar, inte trevligt att ha en högtalare i örat om man sitter på en sidoplats.

Näää inte skippa. Bara sätta dem en bit upp ovan för soffan så att de pekar snett neråt.
Jag utgår iofs att väggen soffan står mot har åtminstone en halvmeter utrymme på varje sida och då placerar man satelliterna i hörnet så att de pekar neråt mot soffan.

Permalänk
Skrivet av goa200:

Näää inte skippa. Bara sätta dem en bit upp ovan för soffan så att de pekar snett neråt.
Jag utgår iofs att väggen soffan står mot har åtminstone en halvmeter utrymme på varje sida och då placerar man satteliterna i hörnet så att de pekar neråt mot soffan.

Det finns inga bra lösningar med en soffa mot en vägg, allt är kompromisser då du inte får till en tillräckligt bred sweetspot för att täcka alla platser, då är frågan om en soundbar som simulerar surround inte är en bättre kompromiss. Då slipper man dessutom kablar dragna över rummet.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Det finns inga bra lösningar med en soffa mot en vägg, allt är kompromisser då du inte får till en tillräckligt bred sweetspot för att täcka alla platser, då är frågan om en soundbar som simulerar surround inte är en bättre kompromiss. Då slipper man dessutom kablar dragna över rummet.

Många satelliter idag är ju trådlösa men i övrigt håller jag med dig. Men personligen skulle jag nog satsa på satelliter ändå. Men beror helt på hur bred väggen är i jämförelse med soffan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Går ju själv i tankar att ersätta mina nuvarande ikea symfonisk högtalare som agerar satelliter med Sonos nya era 300. Tror de kommer ge än mer skön surroundkänsla än ikeas. Men priset är aningens högt för vad jag gissar är en relativt mindre skillnad i åtminstone film. Kan tänka mig att vid musik så kommer skillnaden bli större.

Har beställt Era 300 att köra som satelliter mot Arc och Sub 3. Lång leveranstid på stativen nu, om man vill köpa det något billigare tvåpacket och inte ta dem styckvis. Sålde alla mina One för någon vecka sedan innan marknaden lär översvämmas av dem…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av goa200:

Många satelliter idag är ju trådlösa men i övrigt håller jag med dig. Men personligen skulle jag nog satsa på satelliter ändå. Men beror helt på hur bred väggen är i jämförelse med soffan.

Soffan är ca 2.7m bred med divan och kommer placeras på motsatt sida mot väggen som är 2.9m bred, här skall tv:n stå.

Om en soundbar som simulrerar souroundljud vore bättre vad finns det för alternativ då på den marknaden ?

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

<Uppladdad bildlänk>

Soffan är ca 2.7m bred med divan och kommer placeras på motsatt sida mot väggen som är 2.9m bred, här skall tv:n stå.

Om en soundbar som simulrerar souroundljud vore bättre vad finns det för alternativ då på den marknaden ?

De flesta soundbars värda sitt namn kan väl simulera det. Men med den bredden hade ju åtminstone jag slagit till på satelliter. Och om du har öppet köp kan du ju testa med och utan satelliter och se om det är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Soffan är ca 2.7m bred med divan och kommer placeras på motsatt sida mot väggen som är 2.9m bred, här skall tv:n stå.

Hur stor TV har du? Jag har en 65" C2 och har nog ungefär 170 cm mellan framkanten på soffan och TVn. Om du inte har en TV som täcker typ hela väggen skulle åtminstone inte jag ställa dem så långt ifrån varandra som det verkar. Lämna minst en halvmeter mellan soffan och väggen bakom så har du gott om plats för satelliter…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Tittar på både Samsung HW-Q995B och Sonos Arc, priset skiljer sig rejällt sett till att både satteliter och bas medföljer samsung, men min fråga blir om en lägenhet ens kan nyttja satteliterna ? (Vad allt gäller ljudbilder/atmos/dts/och alla andra benämningar som används)
Aldrig upplevt en soundbar men lever i ett avlångt vardagsrum där min soffa är placerad mot väggen och tv:n ca 2.5m framför soffan.

DTS/DTS:X ljud lär du bara hitta på vissa Blu ray filmer, Battleskip 4K är en.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Om du funderar på Sonos måste du inte köpa allt på en gång. T.ex testa ljudet bara från soundbar, kräver det lite mer djup köp subwoffern, vill du ha lite extra titta kanske om Ikea sonos räcker där bak?

Permalänk
Skrivet av seanhak:

Om du funderar på Sonos måste du inte köpa allt på en gång. T.ex testa ljudet bara från soundbar, kräver det lite mer djup köp subwoffern, vill du ha lite extra titta kanske om Ikea sonos räcker där bak?

Absolut, men money-up-front är inga problem, utan totalsumman blir ju tyvärr högre med Sonos vs Samsung men har läst att det går att köpa 30% koder för sonos etc, men om Samsungs hw-q995b kan leverera snarlikt ljud så spar jag mig gärna den kostnaden.

Skrivet av Mayhem SWE:

Hur stor TV har du? Jag har en 65" C2 och har nog ungefär 170 cm mellan framkanten på soffan och TVn. Om du inte har en TV som täcker typ hela väggen skulle åtminstone inte jag ställa dem så långt ifrån varandra som det verkar. Lämna minst en halvmeter mellan soffan och väggen bakom så har du gott om plats för satelliter…

Har ännu inte köpt den, men blir mest sannolikt en Lg G2 om inte 2023 utbudet bräcker alla rekord.
Sant, en halv meter mellan soffa och vägg borde ju räcka för ett par eventuella satteliter.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Absolut, men money-up-front är inga problem, utan totalsumman blir ju tyvärr högre med Sonos vs Samsung men har läst att det går att köpa 30% koder för sonos etc, men om Samsungs hw-q995b kan leverera snarlikt ljud så spar jag mig gärna den kostnaden.

Har ännu inte köpt den, men blir mest sannolikt en Lg G2 om inte 2023 utbudet bräcker alla rekord.
Sant, en halv meter mellan soffa och vägg borde ju räcka för ett par eventuella satteliter.

Jag är sjukt nöjd med min arc samt sub gen 3. leverera riktigt bra ljud och med 2 st ikea symfonisk som satellit så är jag mer än nöjd när jag ser på film. Men verkligen ingen aning om hur det står sig mot Samsungs.