Permalänk
Medlem

3d-printa nytt skal till mus

Såg den här videon och blev väldigt nyfiken av denna kreation:
https://www.youtube.com/watch?v=xvz8KjCpdLE

Problemet är att jag varken har erfarenhet av 3d-modellering eller en 3d-skrivare. Hur går man lättast tillväga för att utföra detta projekt? Mailade Optimum Tech i hopp om att han kanske vill dela med sig av 3d-filen, men har inte fått något svar än.

Borde man själv göra en egen modell och sedan kontakta någon vänlig själ som är villig att printa den åt mig mot ersättning? Finns det företag/privatpersoner man kan "anställa" att utföra projektet freån A till Ö åt mig?

Hur hade ni gjort?

Permalänk

känns som ett projekt man typ bara experimenterar med om man har tillgång och kunskapen till det samt stora mänder tid att lägga på det.

som han sa i videon tog han en vecka att designa sin prototyp och då antar jag att han iaf hade skaplig kunskap på hur man tillverkar 3d modeller.

lära dig göra 3d modeller går att lära sig via trial n error.

men räkna med att få printa typ en 10-20 prototyper innan allt fungerar och den passar dig som du vill så den där musen i slutänden kommer troligen kosta betydligt mer än du fått lägga på en ordentlig färdig mus.

vill du bara ha en lätt mus är en bra början att bara öppna upp din nuvarande mus och plocka ur allt onödigt som absolut inte behövs för funktionen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Precis som personen ovan sa om du gör detta själv kommer det va en process med många misslyckanden utan en egen 3D skrivare kommer det bli väldigt komplicerat.

Vad du skulle kunna göra om du verken vill lära dig eller köpa en egen skrivare hyr någon som gör detta åt dig, kommer inte bli billigt men om du räknar in antalet timmar som allt skulle ta dig själv och du hittar ett jobb vid sidan av ditt nuvarande kanske det ändå skulle löna sig.

Tyvärr kommer han nog ej dela med sig av filerna, finns för många som snor andras creations och säljer på exempelvis etsy.

Permalänk
Medlem

Du får väl börja med att skaffa Fusion 360 för personligt bruk och testa

https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4jken:

Såg den här videon och blev väldigt nyfiken av denna kreation:
https://www.youtube.com/watch?v=xvz8KjCpdLE

Problemet är att jag varken har erfarenhet av 3d-modellering eller en 3d-skrivare. Hur går man lättast tillväga för att utföra detta projekt? Mailade Optimum Tech i hopp om att han kanske vill dela med sig av 3d-filen, men har inte fått något svar än.

Borde man själv göra en egen modell och sedan kontakta någon vänlig själ som är villig att printa den åt mig mot ersättning? Finns det företag/privatpersoner man kan "anställa" att utföra projektet freån A till Ö åt mig?

Hur hade ni gjort?

Han använder Fusion 360 vilket är gratis för personligt bruk. Om du är intresserad av att leka med sådant här så rekommenderar jag att börja där. Ingen kommer designa något dylikt åt dig

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Fusion360 har jag redan tankat och har planer att sätta mig ner under morgondagen och experimentera lite! Förväntar mig inte att någon modellerar åt mig (gratis dvs), ville mest ha lite inblick från kunnigare människor om det ens var ett görbart projekt.

Låter lite som om det kommer kosta betydligt mer än det smakar. Får se om det någonsin blir något mer än bara ett Fusion 360-experiment/projekt. Tusen tack för att ni tar er tiden att svara på min fåniga fråga Det uppskattas!

Ska jaga lite i dom lokala Köp och Säljgrupperna på Facebook ifall det finns någon privatperson i min närhet man kan "hyra" 3d-skrivare av.

Permalänk
Snusfri

Får du tag på 3d-modellen eller gör en egen så är det bara att skicka ivägen den till PrintMaker3D så printar de åt dig.

De har tex gjort skal till mus.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro