Vilket grafikkort ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort ska jag köpa?

Om du har 10 000 kronor+ och ska köpa nytt grafikkort, vad väljer du då? Grafikkortet får inte bli för varmt och dra sinnessjuka mängder med el.

Jag har kollat på:
4070ti (klent med vram, dyrt)
4080 (svindyrt)

6950XT (alstrar värme och drar el, inte lika dyrt)
7900XT & 7900XTX (alstrar värme och drar mycket el, nästan svindyrt)

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv

RTX 4070TI eller 7900XT är nog de bästa du får i den prisklassen (beroende på vad ditt "+" betyder, det vore bättre om du skrev vad det maximalt får kosta).

Vilket du väljer beror främst på vilka spel du spelar och vilka egenskaper som är viktiga för dig.

Edit. Personligen hade jag köpt 7900XTX. Jag hade egentligen valt RTX 4080 men skulle nog avstå pga. priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

RTX 4070TI eller 7900XT är nog de bästa du får i den prisklassen (beroende på vad ditt "+" betyder, det vore bättre om du skrev vad det maximalt får kosta).

Vilket du väljer beror främst på vilka spel du spelar och vilka egenskaper som är viktiga för dig.

Tack, jag har inget maxtak i pris. Men det smärtar förstås att gå från 11000 kronor och ett 4070ti till minst 16 000 kronor för ett 4080, även om det senare är mycket starkare.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hattifnatten:

Tack, jag har inget maxtak i pris. Men det smärtar förstås att gå från 11000 kronor och ett 4070ti till minst 16 000 kronor för ett 4080, även om det senare är mycket starkare.

Bästa kortet du får om du har obegränsad budget och skall spela är RTX 4090. Det går att begränsa förbrukningen om du tycker det drar för mycket ström av någon anledning men det förstår jag inte varför man skulle vilja göra eftersom det sänker prestandan.

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget! Såg att den var länkad i Dagens-fynd-tråden av snälla @icecrystal

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Bästa kortet du får om du har obegränsad budget och skall spela är RTX 4090. Det går att begränsa förbrukningen om du tycker det drar för mycket ström av någon anledning men det förstår jag inte varför man skulle vilja göra eftersom det sänker prestandan.

Precis, jag försöker landa i en sweetspot mellan pris/prestanda/värme/elkostnad. Alltid bra att kunna få råd här innan köp, men 4090 tror jag blir lite väl mycket pengar även om jag teoretiskt kan köpa den.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hattifnatten:

Precis, jag försöker landa i en sweetspot mellan pris/prestanda/värme/elkostnad. Alltid bra att kunna få råd här innan köp, men 4090 tror jag blir lite väl mycket pengar även om jag teoretiskt kan köpa den.

RTX 4070TI och 7900XT är båda bra val om elförbrukning är en viktig faktor för dig.

Ju sämre kort, desto mindre ström drar de generellt.

Permalänk
Medlem

4080 eller 7900 XT. 4080 kan hittas som fyndvara relativt frekvent för under 14. Eller FE från Nvidia.

Du vill ha 4080 men lite för dyrt.

4080 är svalt, tyst och strömsnålt. Över hela ägandetiden vinner 4080 över XTX. Vill du snåla köp XT från amazon.de där Merc från XFX gick för under 10’ nyligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

4080 är svalt, tyst och strömsnålt. Över hela ägandetiden vinner 4080 över XTX. Vill du snåla köp XT från amazon.de där Merc från XFX gick för under 10’ nyligen.

Hur menar du med "över hela ägandetiden vinner 4080"?

Beror väl på i vilken upplösning du spelar, XTX är väl bättre än 4080 i 4K?
Man kanske inte bryr sig om strömförbrukning och vill ha det kort som presterar bäst, ett kort blir inte automatiskt bättre än ett annat för att det drar lite mindre ström.
Annat spelar in också, tex som att XTX har 24GB i minne jämfört med 16GB på 4080, vilket ju inte är så framtidssäkert.

Spelade Resident Evil 4 Remake igår på 4K Max och såg att minnesanvändningen på GPUn låg på strax över 20GB.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med kortet?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Om du har 10 000 kronor+ och ska köpa nytt grafikkort, vad väljer du då? Grafikkortet får inte bli för varmt och dra sinnessjuka mängder med el.

Jag har kollat på:
4070ti (klent med vram, dyrt)
4080 (svindyrt)

6950XT (alstrar värme och drar el, inte lika dyrt)
7900XT & 7900XTX (alstrar värme och drar mycket el, nästan svindyrt)

Undrar lite hur du tänkt här, 4080 är bara dyrt medans amd alternativen alstrar värme och drar el? Du är medveten om att medans man spelar så skiljer det runt 20 watt mellan 4080 och xt samt 60 watt mellan 4080 och xtx medans 6950 ligger nog ganska spot on identiskt med ett 4080.

Så hur kommer det sig att 4080 inte har drar mycket el och alstrar värme?

Ont så är ett 7900 xtx för runt 13k utan tvekan sweetspoten idag, bättre än 4080 och inte mycket dyrare än ett 4070 ti

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Undrar lite hur du tänkt här, 4080 är bara dyrt medans amd alternativen alstrar värme och drar el? Du är medveten om att medans man spelar så skiljer det runt 20 watt mellan 4080 och xt samt 60 watt mellan 4080 och xtx medans 6950 ligger nog ganska spot on identiskt med ett 4080.

Så hur kommer det sig att 4080 inte har drar mycket el och alstrar värme?

Ont så är ett 7900 xtx för runt 13k utan tvekan sweetspoten idag, bättre än 4080 och inte mycket dyrare än ett 4070 ti

Ja, det är ju inte en helt vetenskaplig beskrivning som jag författat. Men i Overwatch så är strömförbrukningen cirka 100 watt högre om man kör nämnda alternativ från AMD. Och jag spelar mycket Overwatch.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hur menar du med "över hela ägandetiden vinner 4080"?

Beror väl på i vilken upplösning du spelar, XTX är väl bättre än 4080 i 4K?
Man kanske inte bryr sig om strömförbrukning och vill ha det kort som presterar bäst, ett kort blir inte automatiskt bättre än ett annat för att det drar lite mindre ström.
Annat spelar in också, tex som att XTX har 24GB i minne jämfört med 16GB på 4080, vilket ju inte är så framtidssäkert.

Spelade Resident Evil 4 Remake igår på 4K Max och såg att minnesanvändningen på GPUn låg på strax över 20GB.

Nej XTX ligger 3-5 % efter i 4k.

TS bryr sig om strömförbrukningen.

4080 är ett mer komplett kort. Det presterar mycket bättre per w och andrahandsvärdet på kort från Nvidia slår AMD.

Teori om framtiden är ju spännande men du gissar bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Nej XTX ligger 3-5 % efter i 4k.

TS bryr sig om strömförbrukningen.

4080 är ett mer komplett kort. Det presterar mycket bättre per w och andrahandsvärdet på kort från Nvidia slår AMD.

Teori om framtiden är ju spännande men du gissar bara.

fast XTX tar väl 4080 i 4K inte tvärtom? De har väl dessutom gått ifrån med nya drivrutiner. Det var därför jag köpte det. Sen i Warzone som jag spelar mest är det tom bättre än 4090

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

fast XTX tar väl 4080 i 4K inte tvärtom? De har väl dessutom gått ifrån med nya drivrutiner. Det var därför jag köpte det. Sen i Warzone som jag spelar mest är det tom bättre än 4090

Inte när jag kollade sist.

Över en sisådär 50 spel.

De ligger dock oftast nära varandra. Men som sagt, 4080 är mer komplett. Stoppa in det i datorn, inget krångel med undervolt, fläktkurvor mm.

Sen snubbe ovan som använder 20gb i RE4, jaha, och? Vad använder 4080 vid samma upplösning och vilken fps får du? Nvidia gör det lite bättre/jämförbart där kör AMD all in med rå kraft.

Jag säger inte att XTX är ett dåligt kort. Men jag som haft XT, XTX och nu 4080 kan konstatera att med 4080 så är det Plug n play med en enastående prestanda samtidigt som den överdimensionerade kylaren tillsammans med låg strömförbrukning gör upplevelsen angenäm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Inte när jag kollade sist.

Över en sisådär 50 spel.

De ligger dock oftast nära varandra. Men som sagt, 4080 är mer komplett. Stoppa in det i datorn, inget krångel med undervolt, fläktkurvor mm.

Sen snubbe ovan som använder 20gb i RE4, jaha, och? Vad använder 4080 vid samma upplösning och vilken fps får du? Nvidia gör det lite bättre/jämförbart där kör AMD all in med rå kraft.

Jag säger inte att XTX är ett dåligt kort. Men jag som haft XT, XTX och nu 4080 kan konstatera att med 4080 så är det Plug n play med en enastående prestanda samtidigt som den överdimensionerade kylaren tillsammans med låg strömförbrukning gör upplevelsen angenäm.

jag bytte själv från 4080 till XTX. Har haft en helt sömlös upplevelse måste jag säga. Så det kan ju ha med måndagsex för din del att göra.

Sedan två drivers upplever jag dessutom en ökning i undervoltstabiletet. Ja, i början kunde jag bara köra stock men nu undervoltar jag 10-15% och det rullar på finfint. Men men, jag fick mitt för 13k och det är med eftermarknadskylare. De bättre 4080 ligger ju runt 20k

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

jag bytte själv från 4080 till XTX. Har haft en helt sömlös upplevelse måste jag säga. Så det kan ju ha med måndagsex för din del att göra.

Sedan två drivers upplever jag dessutom en ökning i undervoltstabiletet. Ja, i början kunde jag bara köra stock men nu undervoltar jag 10-15% och det rullar på finfint. Men men, jag fick mitt för 13k och det är med eftermarknadskylare. De bättre 4080 ligger ju runt 20k

Ingenstans säger jag att jag haft problem

Du märker ju själv, det krävs drivrutiner för att du ska få stabilitet. Du undervoltar för produkten i sig självt ger inte exakt det du vill.

För att göra det enkelt kan vi säga att de presterar likvärdigt. 4080 som FE går på 15’ står sig väl mot XTX.

Jag köpte mitt 4080 för 13’ 😎

Har man pengar och inte är inne på specifika spel så ger Nvidia en bättre helhet utan pill 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Vad ska du göra med kortet?

Jag ska mestadels spela fps-spel med höga inställningar. Det handlar om Overwatch 2, Warzone, Halo Infinite, Sons of the Forest och blandade nyare titlar. Planen är att uppgradera skärmen från 1080p med 144hz till mer hertz. Beroende på grafikkortet kan det bli aktuellt med högre upplösning också.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Jag ska mestadels spela fps-spel med höga inställningar. Det handlar om Overwatch 2, Warzone, Halo Infinite, Sons of the Forest och blandade nyare titlar. Planen är att uppgradera skärmen från 1080p med 144hz till mer hertz. Beroende på grafikkortet kan det bli aktuellt med högre upplösning också.

Om du bara ska spela och med hög FPS och skiter i raytracing. Håll dig till AMD. Det sparar du pengar på.
Om du ska spela på 1080p-1440p och inte bryr dig om raytracing, så kan du gå rätt långt ner i GPU-serierna
Köp en 5800X3D också, så behöver du inte uppgradera på en bra stund!

Jag kör på en 5600X sedan X-antal år tillbaka och har aldrig känt minsta behov av uppgradering av CPU.
Jag har däremot gått från 3070 (2560x1080 144hz-skärm) -> 3080 (3440x1440 144hz-skärm) -> 3090 (samma skärm,men villhövde 24GB VRAM för AI)
Jag skulle säga att kör en bra eller ok'ish CPU och uppgradera kontinuerligt GPU. Jag fick lägga 2500kr mellan 3080 till 3090 vilket gav mig näst intill ingen prestandaökning, men mer VRAM.

Glömde
Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

fast XTX tar väl 4080 i 4K inte tvärtom? De har väl dessutom gått ifrån med nya drivrutiner. Det var därför jag köpte det. Sen i Warzone som jag spelar mest är det tom bättre än 4090

Om man inte vill ha raytracing antar jag...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Om man inte vill ha raytracing antar jag...

givetvis så är det. Då stupar AMD

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Om man inte vill ha raytracing antar jag...

Det verkar skilja ungefär en 1% utan RT över en massa titlar med fördel XTX. Dvs försumbart.

Man får fundera på hur mycket man värderar lägre elförbrukning, stabilare drivrutiner på gott och ont, svalare kort och bättre andrahandsvärde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det verkar skilja ungefär en 1% utan RT över en massa titlar med fördel XTX. Dvs försumbart.

Man får fundera på hur mycket man värderar lägre elförbrukning, stabilare drivrutiner på gott och ont, svalare kort och bättre andrahandsvärde

Jag säger att ett spel jag spelade igår krävde ca 20GB i GPU minne och du svarar med "Teori om framtiden är ju spännande men du gissar bara." haha.
Förstår jag dig rätt då att mitt påstående om att framtidens spel kommer bli mer krävande än idag är en ren gissning?

Och hur kan du säga till någon annan att 4080 är ett bättre kort för att det har bättre andrahandsvärde?
Han har ju inte sagt någonstans att han vill ha ett kort med bättre andrahandsvärde.

Ge mig också gärna benchmarks där 4080 vinner över XTX i 4K. Du hade ju kollat överallt säger du, så länka gärna alla videos och sidor som du refererar till. Inväntar svar.

Du verkar ju vara Nvidia fanboy Deluxe 2.0, det går liksom inte att vinna över dig i diskussionen, oavsett vad man säger.
Du snackar om 4080 som att du får provision för varje såld 4080 av Nvidias ledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Jag säger att ett spel jag spelade igår krävde ca 20GB i GPU minne och du svarar med "Teori om framtiden är ju spännande men du gissar bara." haha.
Förstår jag dig rätt då att mitt påstående om att framtidens spel kommer bli mer krävande än idag är en ren gissning?

Och hur kan du säga till någon annan att 4080 är ett bättre kort för att det har bättre andrahandsvärde?
Han har ju inte sagt någonstans att han vill ha ett kort med bättre andrahandsvärde.

Ge mig också gärna benchmarks där 4080 vinner över XTX i 4K. Du hade ju kollat överallt säger du, så länka gärna alla videos och sidor som du refererar till. Inväntar svar.

Du verkar ju vara Nvidia fanboy Deluxe 2.0, det går liksom inte att vinna över dig i diskussionen, oavsett vad man säger.
Du snackar om 4080 som att du får provision för varje såld 4080 av Nvidias ledning.

Du gör en logisk tankevurpa. Att ett AMD-kort kräver 20gb säger inget för hur Nvidia hanterar det. Mer Vram kan vara eller inte vara positivt över tid. Återstår att se.

Här är 50 spel: https://youtu.be/dnxXT2sx8nA

Nej, jag är ingen fanboy. Med lite klara ögon och erfarenhet inser man att kalkylen för grafikkort innehåller mer än fps.

Som sagt skiljer det 1% i prestanda utanför RT. Prestanda per w ger en kross för 4080 och undervolt av XTX är vanligt.

Helhet är ledordet.

Bara att du skriver ”vinna” visar hur off du är i förståelse.

XTX är ett grymt bra kort. Med ålder, erfarenhet kommer också insikten att man får se till hela den ägande livscykeln.

Som exempel drar 4080 50-100w mindre i spel och brukar ligga minst 5-10 grader lägre på hotspot. Ser man på listan över ”known issues” för 7900-serien så är det några spännande punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Du gör en logisk tankevurpa. Att ett AMD-kort kräver 20gb säger inget för hur Nvidia hanterar det. Mer Vram kan vara eller inte vara positivt över tid. Återstår att se.

Här är 50 spel: https://youtu.be/dnxXT2sx8nA

Nej, jag är ingen fanboy. Med lite klara ögon och erfarenhet inser man att kalkylen för grafikkort innehåller mer än fps.

Som sagt skiljer det 1% i prestanda utanför RT. Prestanda per w ger en kross för 4080 och undervolt av XTX är vanligt.

Helhet är ledordet.

Men även din länk bevisar ju att XTX är bättre än 4080, ändå säger du annat?

Så XTX är ett bättre kort än 4080 i ren prestanda när det kommer till mest FPS i spel.
Tack, det var allt jag behövde veta.

Blev bara lite förvirrad när du sa olika saker i olika inlägg, det var som en karusell av påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Men även din länk bevisar ju att XTX är bättre än 4080, ändå säger du annat?

Så XTX är ett bättre kort än 4080 i ren prestanda när det kommer till mest FPS i spel.
Tack, det var allt jag behövde veta.

Blev bara lite förvirrad när du sa olika saker i olika inlägg, det var som en karusell av påhitt.

1% är inom felmarginalen och ser man till att många undervoltar så är det inga konstigheter att se att de presterar likvärdigt.

Inga påhitt, beroende på val av spel har olika siffror skymtats i olika recensioner.

Din bristande förståelse är dock tydlig.

Permalänk
Medlem

bara flikar in lite här. står åxå i valet mellan ett xtx eller ett 4080, tanken är att spela i 4k.

som några skriver att amd e så mycket sämre på drivrutiner, men,,, xtx är på 24gb medans 4080 16gb.

kommer inte xtx vara ett bättre kort när amd väl har fått rätt på sina drivrutiner? för visst har väl en del med hårdvaran att göra, men mycket har väl med mjukvaran med?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

bara flikar in lite här. står åxå i valet mellan ett xtx eller ett 4080, tanken är att spela i 4k.

som några skriver att amd e så mycket sämre på drivrutiner, men,,, xtx är på 24gb medans 4080 16gb.

kommer inte xtx vara ett bättre kort när amd väl har fått rätt på sina drivrutiner? för visst har väl en del med hårdvaran att göra, men mycket har väl med mjukvaran med?

AMD har mer att hämta ur sina kort då de pressar ur mer och mer kraft.

I dagsläget så skiljer det inte mycket över många spel. Men i vissa spel har du stora fördelar med det ena eller andra. Kolla recensioner för de spel du tänkt spela och se vilket kort som presterar bäst.

Det beror också på ifall du tänker låsa framerate till 120/144hz osv.

På sikt bör mer Vram vara positivt men om 2 år kommer något nytt.

Ska du spela med RT är Nvidia det självklara valet.

Är du en sån som säljer kort efter något år så har Nvidia en fördel som jag skrivit pga högre andrahandsvärde, men inget man ska äta gift på med ekonomin som blir nu.

Sen har vi den lägre förbrukningen och tystare kylningen som oftast kommer med 4080.

Rå prestanda och du räknar fps = AMD.

RT, fps/watt, låg strömförbrukning, stabilare plattform, svalare kort och rum = 4080.

Börja kolla spelen du spelar i 4k, sen om du vet att du låser fpsen så är det ju bara att kolla att den är över. FPS lows kan också vara intressant.

Läser man diskussionerna i Radeon-delen så verkar Coil whine inte bara vara en Asus-grej för XTX. Där verkar XT likt 4080 klara sig bättre än storebröderna.

Permalänk
Medlem

Det skiljer för lite mellan 7900 XTX och 4800 för att det ska vara värt att diskutera egentligen. De som gillar AMD gillar XTX och de som gillar Nvidia gillar 4800. Ingen raketforskning. Att diskutera huruvida det ena är bättre än det andra är egentligen dumt, meeeeen...

Rastrering: AMD > Nvidia
Raytracing: Nvidia > AMD
AI (CUDA): Nvidia > AMD
OpenCL: Nvidia > AMD
Content creation 3D: Nvidia > AMD
Content creation 2D: AMD > Nvidia
Content creation Video: Nvidia > AMD
Streaming: Nvidia = AMD
Strömförbrukning: Nvidia > AMD
Pris: AMD > Nvidia

Välj själv vad som är viktigast för dig.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***