Skrivet av reverend benny:
Det finns för och nackdelar med båda lösningarna, tänker att korkarna kom till för att man t.ex. vill kunna lägga paketen ner utan att det rinner ut. Sen är väl frågan hur många som gör det.
Tja, alla som har det trångt i kylen?
Jag brukar också exempelvis köpa mjölk när jag bor på hotell då de ofta finns kaffe och te på rummet men ingen god mjölk utan antingen pulver eller något ultrahögpastöriserat i minimala förpackningar. Minibar-kylen har dock inte plats för en stående mjölkkartong. Men även hemma är det väldigt trevligt att kunna lägga ner mjölkkartongerna, i alla fall för sådana som mig som har en förhållandevis liten kyl och inte kan byta den till något större.
Citat:
Den andra varianten du listar är en bra kompromiss och tänkte på det häromdagen när jag stod och källsorterade, varför dom faktiskt försvann. Lite meckiga att öppna ibland men det var väl den enda nackdelen jag kan minnas.
Det var ändå en rätt stor nackdel. Kvaliteten varierade mellan olika märken och så, men det var inte sällan "mekanismen" fallerade. Exempelvis när kartongen delade sig i två när man försökte öppna, så att man hade en pip av kartong men plastlagret närmast mjölken var intakt. Så fick man klippa eller liknande, och efteråt hade man en pip av kartong utan ytskikt, eller där plasten hängde löst, som blev allt mer uppblött av mjölken. Eller så försökte man öppna andra sidan istället så tappade hela kartongen all integritet.
Det finns en variant av mjölk här som fortfarande har sådan kartong, Hjordnäras ekomjölk, men den smakar inte gott ens nyöppnad så de kan ju få ha vilken förpackning de vill.
Sammantaget skyddar det mjölken bättre mot värme och bakterier, är mycket enklare att öppna inte minst för de med svaga fingrar och så, och gör att kartongen håller tätt så att man kan lägga den i kylen eller typ packa en öppnad kartong om man ska ta med sig den av någon anledning.