Allt från Computex 2023
Permalänk
Medlem

Korken är totalt korkad.

Blir svårare att skruva tillbaka den då man måste leta efter spåret annars blir det snett.

Permalänk
Medlem

Nya korken är värdelös.
Frugan och barnen sätter in colan i kylen igen men halv kork på så kolsyran försvinner

Visa signatur

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Permalänk
Medlem

Tycker den nya korken fungerar bra och minskar det antalet korkar i naturen eller att dom hamnar fel i källsorteringen så varför inte.

Hoppas det kommer liknande eller varianter på detta när det gäller mjölkförpackningar och liknande.
Svårigheten där är väl att det är fler material som ska källsorteras olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nya korken är värdelös.
Frugan och barnen sätter in colan i kylen igen men halv kork på så kolsyran försvinner

Jag är ju allmänt för den här nya korken då jag av oklar anledning tappar bort korken hela tiden. Men som du säger så har jag också märkt att ibland får man inte riktigt på korken helt om man inte är uppmärksam.

Har inte varit ett problem då jag vet det men kan vara ett irritationsmoment!

Permalänk
Skrivet av Krilon:

Drar av skiten ändå, den är fan bara i vägen om man dricker ur flaskan, för att inte tala om att den faktiskt är svårare att få dit med en hand. Inte särskilt smidigt om man vill ta en klunk medans man kör bil. Men styra med benen funkar oxå

håller med på denna. ska man dricka ur flaskan när man köpt sin wurre å cola så får man ju ändå slita loss korken för att inte få den i ögat eller intryckt i näsan varje gång man ska ta en klunk.

Skrivet av reverend benny:

Tycker den nya korken fungerar bra och minskar det antalet korkar i naturen eller att dom hamnar fel i källsorteringen så varför inte.

Hoppas det kommer liknande eller varianter på detta när det gäller mjölkförpackningar och liknande.
Svårigheten där är väl att det är fler material som ska källsorteras olika.

vad var det för fel på de gammla mjölkpaketen utan skruvkork inget jävla plastlock öht...

fine köper att dessa inte går att stänga.

denna design kan stängas stängas utan plastkork.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

håller med på denna. ska man dricka ur flaskan när man köpt sin wurre å cola så får man ju ändå slita loss korken för att inte få den i ögat eller intryckt i näsan varje gång man ska ta en klunk.

vad var det för fel på de gammla mjölkpaketen utan skruvkork inget jävla plastlock öht...

https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2016/5/18/86fd581d-ab9f-4cc5-b57e-d24c615b6b87/bigOriginal.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-MJYrmtamU7I/T0NfMo4VfSI/AAAAAAAABU8/wC_1K_9sR2E/s1600/_mj_lkpaket_jpg_240875d_47215873.jpg

Den nya varianten förlänger hållbarheten på mjölken så den är inte utan värde den heller. Men visst, störigt när man vill sortera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Uppenbarligen ett mycket större problem än jag trodde eftersom EU engagerar sig. Jag trodde folk pantade sina flaskor med korkarna på.. Tydligen inte?

Slarvas nog en hel del med det dära. Folk är bekväma. Lite smådrygt är det ju om man ska halsa direkt från flaskan. Annars så är det ju kanske positivt även om det känns som ett extremt ilandsproblem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

https://cached-images.bonnier.news/gcs/bilder/epi-30-dn/UploadedImages/2016/5/18/86fd581d-ab9f-4cc5-b57e-d24c615b6b87/bigOriginal.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-MJYrmtamU7I/T0NfMo4VfSI/AAAAAAAABU8/wC_1K_9sR2E/s1600/_mj_lkpaket_jpg_240875d_47215873.jpg

Jag brukar köpa Arlas UHT-mjölk eftersom jag bara använder lite i matlagning ibland, ingen kork. Går utmärkt att slänga bland förpackningar.

Permalänk
Medlem

En fördel med de nya mjölkförpackningarna är att de faktiskt håller tätt, så man kan lägga dem i kylen.

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Den nya varianten förlänger hållbarheten på mjölken så den är inte utan värde den heller. Men visst, störigt när man vill sortera.

tror aldrig jag varit för problemet med för gammal mjölk någonsin... en paket brukar generellt vara slut samma dag som den öppnades.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 3900X, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1979Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

tror aldrig jag varit för problemet med för gammal mjölk någonsin... en paket brukar generellt vara slut samma dag som den öppnades.

Så var det när jag var barn som vuxen räcker en paket minst en vecka. För mig är den längre hållbarheten väl värd!

Permalänk
Medlem

Det finns för och nackdelar med båda lösningarna, tänker att korkarna kom till för att man t.ex. vill kunna lägga paketen ner utan att det rinner ut. Sen är väl frågan hur många som gör det.
Den andra varianten du listar är en bra kompromiss och tänkte på det häromdagen när jag stod och källsorterade, varför dom faktiskt försvann. Lite meckiga att öppna ibland men det var väl den enda nackdelen jag kan minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det finns för och nackdelar med båda lösningarna, tänker att korkarna kom till för att man t.ex. vill kunna lägga paketen ner utan att det rinner ut. Sen är väl frågan hur många som gör det.

Tja, alla som har det trångt i kylen?

Jag brukar också exempelvis köpa mjölk när jag bor på hotell då de ofta finns kaffe och te på rummet men ingen god mjölk utan antingen pulver eller något ultrahögpastöriserat i minimala förpackningar. Minibar-kylen har dock inte plats för en stående mjölkkartong. Men även hemma är det väldigt trevligt att kunna lägga ner mjölkkartongerna, i alla fall för sådana som mig som har en förhållandevis liten kyl och inte kan byta den till något större.

Citat:

Den andra varianten du listar är en bra kompromiss och tänkte på det häromdagen när jag stod och källsorterade, varför dom faktiskt försvann. Lite meckiga att öppna ibland men det var väl den enda nackdelen jag kan minnas.

Det var ändå en rätt stor nackdel. Kvaliteten varierade mellan olika märken och så, men det var inte sällan "mekanismen" fallerade. Exempelvis när kartongen delade sig i två när man försökte öppna, så att man hade en pip av kartong men plastlagret närmast mjölken var intakt. Så fick man klippa eller liknande, och efteråt hade man en pip av kartong utan ytskikt, eller där plasten hängde löst, som blev allt mer uppblött av mjölken. Eller så försökte man öppna andra sidan istället så tappade hela kartongen all integritet.

Det finns en variant av mjölk här som fortfarande har sådan kartong, Hjordnäras ekomjölk, men den smakar inte gott ens nyöppnad så de kan ju få ha vilken förpackning de vill.

Sammantaget skyddar det mjölken bättre mot värme och bakterier, är mycket enklare att öppna inte minst för de med svaga fingrar och så, och gör att kartongen håller tätt så att man kan lägga den i kylen eller typ packa en öppnad kartong om man ska ta med sig den av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag är ju allmänt för den här nya korken då jag av oklar anledning tappar bort korken hela tiden. Men som du säger så har jag också märkt att ibland får man inte riktigt på korken helt om man inte är uppmärksam.

Har inte varit ett problem då jag vet det men kan vara ett irritationsmoment!

Tycker den är ok på 0.5 litern men inte 1.5 och 2 litern.

Visa signatur

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana