Jag vill starta en Youtube serie på svenska där jag lär ut webbutveckling som ska vara så pedagogisk som möjligt. Har ni önskemål och tips?

Permalänk
Inaktiv

Jag vill starta en Youtube serie på svenska där jag lär ut webbutveckling som ska vara så pedagogisk som möjligt. Har ni önskemål och tips?

Hej Sweclockers!

Det var ett tag sen jag programmerade inom webb, men är nu ganska sugen på att göra en serie på Youtube där jag går igenom HTML, CSS och Javascript samt PHP, men även andra språk som är kopplat till webb vanligtvis. Nu tänker ni kanske, men det finns redan en massa svenska serier om webbutveckling som redan lär ut. Då svarar jag så här. Jag tycker att det är brist på pedagogik hos många, det är alltså inte tillräckligt tydligt enligt mig. Det är mer "Den här gör så här om du bara skriver så och så" sen berättas det inte mer.

Jag vill själv lära ut genom att använda jämförelse från situationer i våra liv för att göra det så tydligt som möjligt. Det ska vara så tydligt så att vem som helst ska kunna förstå det utan att ha frågetecken om saker och ting. Det är mitt mål med skapandet i alla fall.

Min videoserie kommer då rikta sig mot människor som ska påbörja webbutveckling för första gången och såna som redan har lite erfarenhet. Själv kan jag inte alla språk exakt till 100% och jag tror ingen kan det. Men jag kan en del från nämnda språk här ovanför och tanke är också att jag ska lära mig mer och utvecklas under den här resan. Jag kommer börja med videon för HTML och CSS i sommar. Om människor uppskattar det, då kommer jag påbörja de andra språken också.

Nu är frågan, har ni tips eller önskemål till den här serien?

PS: Jag vet att många kommer tycka att det här är onödigt då många serier finns redan, men de är inte tillräckligt pedagogiska enligt mig. Jag gör detta för att hjälpa de som vill lära sig utveckling, men mest för att jag själv ska utvecklas inom det. Då tycker jag att en serie är bra att göra. Det är så jag ser på saken.

Permalänk
Medlem

Världen behöver inte fler idioter som tror sig kunna Javascript. Kör i alla fall Typescript om du ska lära ut ett skitspråk med två jämförelseoperatorer och två sorters null-värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Världen behöver inte fler idioter som tror sig kunna Javascript. Kör i alla fall Typescript om du ska lära ut ett skitspråk med två jämförelseoperatorer och två sorters null-värden.

Det här var ju verkligen en sinnessjuk åsikt.

TS kör på! Hittar du en publik så är det ju toppen om du kan hjälpa folk!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det finns ett stort överflöd av nybörjarmaterial inom utveckling på webben, både av bra och dålig kvalité. Jag vet att du tycker dig bemött den kritiken, men det finns redan så pass mycket bra material att det inte behövs mer enligt mig. Att du gör det på svenska är lite speciellt och kommer göra att du står ut, men vi svenskar är ju så bra på engelska att jag inte tror det spelar så stor roll. Samtidigt så nämner du ju att du gör detta för att du tycker det är kul och själv vill utvecklas, av den anledningen tycker du kan köra på och göra vad du vill. Det skadar ju inte och blir säkert lärorikt och kul för dig!

Om jag får komma med förslag så skulle jag rekommendera att du till exempel riktar dig mot personer som kanske programmerat ett tag men som har det svårt att få alla koncept och teknologier att gå ihop. Förslagsvis genom att göra mindre/medelstora projekt där du visar hur man tar ett projekt från början till slut och gör det på rätt sätt. Som någon som spenderat mycket tid på att leta tutorials online (främst inom backend-utveckling) så är detta material svårt att hitta.

Ett annat förslag är att du gör en djupdykning inom olika koncept/teknologier där du har chans att på ett pedagogiskt sätt förklara hur något verkligen fungerar. Många tutorials håller det på en väldigt ytlig nivå vilket gör att tittaren förstår tillräckligt för att komma igång, men med risk att man bara kopierar hur andra gör utan att förstå varför.

Oavsett vad du väljer så tycker jag tanken är god och jag är säker på att folk kommer uppskatta det. Lycka till!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

En som fått hjälpa en hel del nyexade på jobbet så är asynkrona anrop största "gotcha'n". Promises, och callbacks är bra att lära sig tidigt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Mycket spännande. Meddela gärna när det kommer upp, vill mer än gärna ta en titt!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt med bra förklaringar på hur man placerar ut saker med CSS, hur saker som justify-items, display, absolute vs relative fungerar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tallem:

Det här var ju verkligen en sinnessjuk åsikt.

TS kör på! Hittar du en publik så är det ju toppen om du kan hjälpa folk!

Tack, absolut!

Skrivet av Treant:

Det finns ett stort överflöd av nybörjarmaterial inom utveckling på webben, både av bra och dålig kvalité. Jag vet att du tycker dig bemött den kritiken, men det finns redan så pass mycket bra material att det inte behövs mer enligt mig. Att du gör det på svenska är lite speciellt och kommer göra att du står ut, men vi svenskar är ju så bra på engelska att jag inte tror det spelar så stor roll. Samtidigt så nämner du ju att du gör detta för att du tycker det är kul och själv vill utvecklas, av den anledningen tycker du kan köra på och göra vad du vill. Det skadar ju inte och blir säkert lärorikt och kul för dig!

Om jag får komma med förslag så skulle jag rekommendera att du till exempel riktar dig mot personer som kanske programmerat ett tag men som har det svårt att få alla koncept och teknologier att gå ihop. Förslagsvis genom att göra mindre/medelstora projekt där du visar hur man tar ett projekt från början till slut och gör det på rätt sätt. Som någon som spenderat mycket tid på att leta tutorials online (främst inom backend-utveckling) så är detta material svårt att hitta.

Ett annat förslag är att du gör en djupdykning inom olika koncept/teknologier där du har chans att på ett pedagogiskt sätt förklara hur något verkligen fungerar. Många tutorials håller det på en väldigt ytlig nivå vilket gör att tittaren förstår tillräckligt för att komma igång, men med risk att man bara kopierar hur andra gör utan att förstå varför.

Oavsett vad du väljer så tycker jag tanken är god och jag är säker på att folk kommer uppskatta det. Lycka till!

Jag ska ta med detta i minnet Tack!

Skrivet av redberg32:

Mycket spännande. Meddela gärna när det kommer upp, vill mer än gärna ta en titt!

Sure.

Skrivet av CymbalCrasher:

Skulle vara trevligt med bra förklaringar på hur man placerar ut saker med CSS, hur saker som justify-items, display, absolute vs relative fungerar.

Det är nog inga problem.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte avskräcka trådskaparen, kör på om du vill göra det.

Jag ifrågasätter dock behovet av material på svenska.

”Alla” programmeringsspråk är ju i grunden på engelska, så har du inte engelskan så kommer du ändå ha väldigt stora problem.

Och Youtube-kanaler om programmering/webbutveckling på engelska finns det ju gott om.

Problemet är väl att alla lär sig på olika sätt, och på olika sätt i olika stadier.

Personligen älskar jag tråkiga Lynda/LinkedIn videor när jag ska lära mig något, och mer ”underhållande”/projektbaserat material när jag kan något (för att sen ofta gå tillbaka till tråkiga Lynda kurser när jag tycker att jag kan allt, för att inse att jag inte kan någonting)

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

En som fått hjälpa en hel del nyexade på jobbet så är asynkrona anrop största "gotcha'n". Promises, och callbacks är bra att lära sig tidigt

Vad mer specifikt med async, await, promises & callbacks är det som upplevs "gotcha" för dem? Jag kommer börja med ES6 denna vecka i min Webbutvecklingsutbildning på distans och även då nog få hoppa på async, await, Promise och hela den karusellen.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Skrivet av CymbalCrasher:

Skulle vara trevligt med bra förklaringar på hur man placerar ut saker med CSS, hur saker som justify-items, display, absolute vs relative fungerar.

Den här videon fick mig att "koppla" rejält gällande just display: https://www.youtube.com/watch?v=ty4lnEUy7SY

TLDW;
Display: flex, grid = hur barnelement visas inuti parentelement
Display: block, inline(-block) = hur parentelement visas i förhållande till varandra

Det var det där som förvirrade mig innan: jag trodde display flex/grid kunde bete sig som display: block och inline(-block) men då måste man veta vilka element som är parentelement åt parentelementen man vill påverka.

Det kluriga med justify-items är att veta vad för slags "layout" du vill applicera det på: https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/justify-item... Exempelvis har det noll effekt om du använder det till display: flex; medan det har effekt om du applicerar det till något som är display: grid; trots att både flex & grid är så kallade "inner values" (se länkade YT-klippet).

Så att hela tiden tänka, "Vad är parent respektive children?" när man kodar CSS har hjälpt mig iaf att få mer kontroll över CSS:en snarare än att den verkar leva sitt egna liv!

Till sist så har jag också insett (vilket jag borde ha gjort för länge sen) att all HTML har standard-CSS som man många gånger bara skriver över med sin egen CSS. Så när någon HTML verkar bete sig oväntat så bör man fundera på om man glömt att skriva över redan-applicerad standard-CSS för just de HTML-elementen.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem

Va kul du vill starta en programmerings kanal på Svenska, jag tror att behovet finns.

Finns hur mycket som helst på Engelska, tror att det finns en Svensk publik som skulle uppskatta detta, jag tänker lite på när jag startade med att skriva tutorials när jag bodde i Danmark, jag blev väldig förvånat över hur uppskattade och populära dom blev, länkarna blev även spridda i dator tidningar efter några år.

Jag ved däremot inte om timingen är perfekt, jag har nyss tagit upp lite programmering för att rusta upp lite på min kunskap, Youtube tutorials är extremt förvirrande för mig då som t.ex. @Xeonist berättar - att det finns så många olika sätt att lära sig på, jag retar mig ofta på vissa grejer såsom dålig mikrofon, dålig ljud, smackande ljud, hårda andedrag, accent på undervisare etc. som kan göra det svårt att koncentrera sig, kanske det bara är mig som är lite udda.

Däremot har ChatGTP 4 blivit ett jättebra verktyg att lära sig olika språk, den är faktisk riktig grym på att anpassa sig nivå på användaren och det sätt man ställer frågor, så jag misstänker lite att folk kommer att använda A.i. att lära sig att programmera oavsett språk, jag har testat den betalda versionen i några veckor nu och den är faktisk riktig grym på att lära från sig och anpassa sig mitt sätt att förstå grejer, skriver jag som "lekman" så svarar den som lekman på ett sätt jag fattar.

Kanske du kan använda den som en mall hur du ska lägga upp ditt undervisnings material. Tror absolut det finns en publik för en Svensk programmerings fokuserat kanal.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Vad mer specifikt med async, await, promises & callbacks är det som upplevs "gotcha" för dem? Jag kommer börja med ES6 denna vecka i min Webbutvecklingsutbildning på distans och även då nog få hoppa på async, await, Promise och hela den karusellen.

Mvh,
WKL.

Det är väll hela grejen med att koden inte längre exekveras uppifrån och ner. Det är rätt ofta jag ser "varför är bleh undefined här när den hämtar värdet korrekt?", Ex:

let bleh; fetchBs().then( (asd) =>{ //asynkront anrop bleh = asd; }) console.log(bleh);

(Ber om ursäkt för ful kod, skrev på telefonen)

Är ju rätt lätt att lära sig, men det är rätt ofta jag får den här frågan

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Det är väll hela grejen med att koden inte längre exekveras uppifrån och ner. Det är rätt ofta jag ser "varför är bleh undefined här när den hämtar värdet korrekt?", Ex:

let bleh; fetchBs().then( (asd) =>{ //asynkront anrop bleh = asd; }) console.log(bleh);

(Ber om ursäkt för ful kod, skrev på telefonen)

Är ju rätt lätt att lära sig, men det är rätt ofta jag får den här frågan

Så där försöker den skriva ut "bleh" innan fetch-anropet hinner slutföras? Rent förenklat talat, hur bör man då kombinera det med await så det blir som önskat? Typ något i stil med:

let bleh; const getBleh = fetchBs().then( (asd) =>{ //asynkront anrop bleh = asd; }) console.log(await getBleh);

Nu har jag inte börjat lära mig ES6 ännu men det jag tänker är att nyckelordet "await" används för att förhindra kod direkt under koden som innehåller "await" från att köras? Samtidigt så verkar det inte gå att skriva await varsomhelst i kod? Så då verkar det nästan som om allt måste vara async-funktioner för att man ska ha koll på exekveringsflödet?

För det vi vill se till är att console.log() inte får köras förrän async-anropet är färdigt och hur gör man det om inte console.log själv är inuti samma async-anrop för att "await" ska få användas?

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Så där försöker den skriva ut "bleh" innan fetch-anropet hinner slutföras? Rent förenklat talat, hur bör man då kombinera det med await så det blir som önskat? Typ något i stil med:

let bleh; const getBleh = fetchBs().then( (asd) =>{ //asynkront anrop bleh = asd; }) console.log(await getBleh);

Nu har jag inte börjat lära mig ES6 ännu men det jag tänker är att nyckelordet "await" används för att förhindra kod direkt under koden som innehåller "await" från att köras? Samtidigt så verkar det inte gå att skriva await varsomhelst i kod? Så då verkar det nästan som om allt måste vara async-funktioner för att man ska ha koll på exekveringsflödet?

För det vi vill se till är att console.log() inte får köras förrän async-anropet är färdigt och hur gör man det om inte console.log själv är inuti samma async-anrop för att "await" ska få användas?

För att använda await i js måste man vara i ett asyncblock vilket kan bli awkward ibland. Lättaste i det där fallet vore att skapa en ny . then-kedja eller antagligen ännu bättre göra allt innanför den första .thenfunktionen