Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro / Fast på 210 Mhz

Permalänk
Medlem

Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro / Fast på 210 Mhz

Har problem med att grafikkortet inte går upp i frekvens, ligger kvar på 210 Mhz i spel vilket gör att det blir låg fps.

Har provat DDU och alla punkter som tillverkaren föreslår, flyttade även kortet till en annan dator med samma resultat.
När jag bytte PSU några gånger och även provade med en annan strömkabel så kunde jag vid något tillfälle få det att fungera. Men sedan var det samma sak igen.

Om jag kör CPU-Z så står det Board Power Draw 445 W när den inte är belastad, och TDP 127% är detta normalt? Står det så på era RTX 3080/3090 ?

Har skickat in kortet till butik och hoppas på att få det lagat eller en förklaring hur jag ska få det att fungera. Det går att höja frekvensen med överklockningsprogram +1000 och då komma upp i 1200 Mhz men volten ligger kvar på samma låga nivå. Det är ju inte så det ska fungera.

Kör med PSU på 750 Watt vilket enligt tillverkaren ska fungera.

Permalänk
Medlem

🤔 Detta låter märkligt... Om kortet drar 445W vid icke belastning måste ju vara något fel! 127% TDP utan belastning är ju helt uppåt väggarna.
Dina 750W ska inte vara ett problem, men det beror så klart på hur mycket övrig utrustning du har som drar ström också?!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

🤔 Detta låter märkligt... Om kortet drar 445W vid icke belastning måste ju vara något fel! 127% TDP utan belastning är ju helt uppåt väggarna.
Dina 750W ska inte vara ett problem, men det beror så klart på hur mycket övrig utrustning du har som drar ström också?!

Det drar ju inte 445 W för det blir ingen värme, men jag gissar att mjukvaran tror att den drar så mycket så den går ner i felsäkert läge och låser sig på 210 Mhz. Men den larmar inte för att det är hög förbrukning vilket tillverkaren säger att den skulle göra om så var fallet.

Övrig utrustning är normal CPU under 100 watt, SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AffesMek:

Det drar ju inte 445 W för det blir ingen värme, men jag gissar att mjukvaran tror att den drar så mycket så den går ner i felsäkert läge och låser sig på 210 Mhz. Men den larmar inte för att det är hög förbrukning vilket tillverkaren säger att den skulle göra om så var fallet.

Övrig utrustning är normal CPU under 100 watt, SSD.

Om problemet följer kortet mellan datorer, så skulle jag lämna in det! Då har jag svårt att se att det är mjukvaran det är vajsing med. Det enda du kan göra då är egentligen att installera olika versioner av programmet(?) för att se om det är skillnad mellan versionerna.
Vilken mjukvara använder du? Är det MSi Afterburner eller är det drivrutinen du menar?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Har redan lämnat in kortet. Provade med drivrutinerna från tillverkarens hemsida, men dom länkar ju vidare till det senaste som finns. MSi Afterbruner använde jag bara vid något tillfälle för att se om det gick att tvinga kortet att öka frekvensen vilket gick bra till 1200 Mhz

Har gjort en PDF där jag jämför belastad med obelastad och jämför med en test jag hittade på nätet. Skillnad som natt och dag.
https://drive.google.com/file/d/1N_Qpohp2kdQ_W2lnVh-Ir-O1GkvI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AffesMek:

Har redan lämnat in kortet. Provade med drivrutinerna från tillverkarens hemsida, men dom länkar ju vidare till det senaste som finns. MSi Afterbruner använde jag bara vid något tillfälle för att se om det gick att tvinga kortet att öka frekvensen vilket gick bra till 1200 Mhz

Har gjort en PDF där jag jämför belastad med obelastad och jämför med en test jag hittade på nätet. Skillnad som natt och dag.
https://drive.google.com/file/d/1N_Qpohp2kdQ_W2lnVh-Ir-O1GkvI...

Fick ett helt nytt grafikkort idag, nu fungerar allt som det ska. GPU-Z visar helt andra värden.