Experter vill pausa AI-utvecklingen

Permalänk
Melding Plague

Experter vill pausa AI-utvecklingen

AI och språkmodeller utvecklas snabbt, vilket har fått Elon Musk och etablerade AI-forskare att rygga tillbaka och pausa utvecklingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att stoppa tillbaka AI i lådan är bara att glömma nu, tyvärr.
Som vanligt är alla sena på bollen. Människan är en idiot till varelse.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lite osäker vad Elon Musk utgör för för meningsfullhet i detta, visst är han ganska välkänd men efter hanteringen av Twitter så skulle jag nog inte på långa vägar ha mycket tilltro till hans egna uttalanden. Professorer och forskare som faktiskt har bevisad kunskap inom ämnet däremot har jag bra mycket mer tilltro till, skulle gärna se att dessa höjs upp mer än bara ställas åt sidan bara för att Elon Musk är Elon Musk.

Men i övrigt så är jag nog inte helt emot detta, AI är intressant men också är farorna och de potentiella problemen väldigt tydliga om det nyttjas för fel ändamål. Lär dock vara svårt att “pausa” utvecklingen i praktiken, ska man tvinga företag att inte lägga mer pengar på något som de redan investerat stora summor i? Visst är tanken god, men jag vet inte riktigt om AI-utvecklare verkligen har i sitt intresse att sätta stopp nu bara sådär, framför allt när risken är stor att man kan bli omsprungen av konkurrerande företag som väljer att inte följa förslaget.

Permalänk
Medlem

A.I. måste regleras! Vi minns hur det blev när Internet kom i mitten på 90-talet men det fanns inga poliser eller lagar anpassade för internet och massa saker hände, med tex id kapningar, känsligt material hamnar på nätet som kan få förödande konsekvenser, piratebay som sänkte de fysiska formatet på tex film och musik (visserligen fick vi streamingtjänster istället med bättre tillgänglighet).

Morgondagens AI, kan kopiera politiker och annat och sprida dess information osv. Om 25 år kanske man inte kan se skillnad på en riktig människa och AI. Idag finns det kriminella som utnyttjar botnät och begår bedrägerier, sen försvinner även fysiska jobb som ersätts av AI.

Det finns för och nackdelar med AI. Används det i gott syfte är det bra, men det kan användas fel också!

AI-experter larmar: ”Riskerar att tappa kontrollen”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/experter-i-oppet-brev-gall...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

"Vadååå?"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Lite osäker vad Elon Musk utgör för för meningsfullhet i detta, visst är han ganska välkänd men efter hanteringen av Twitter så skulle jag nog inte på långa vägar ha mycket tilltro till hans egna uttalanden. Professorer och forskare som faktiskt har bevisad kunskap inom ämnet däremot har jag bra mycket mer tilltro till, skulle gärna se att dessa höjs upp mer än bara ställas åt sidan bara för att Elon Musk är Elon Musk.

Men i övrigt så är jag nog inte helt emot detta, AI är intressant men också är farorna och de potentiella problemen väldigt tydliga om det nyttjas för fel ändamål. Lär dock vara svårt att “pausa” utvecklingen i praktiken, ska man tvinga företag att inte lägga mer pengar på något som de redan investerat stora summor i? Visst är tanken god, men jag vet inte riktigt om AI-utvecklare verkligen har i sitt intresse att sätta stopp nu bara sådär, framför allt när risken är stor att man kan bli omsprungen av konkurrerande företag som väljer att inte följa förslaget.

Klart det inte kommer stanna av.
På det har du länder och arméer som skulle driva detta vidare och så en dag står vi där och är körda eller vad som nu sker.

Men Elon mfl kan nog i grunden vara något på spåret denna gången.
AI kan absolut bli något som förstör för oss.

Permalänk
Avstängd

Största bedriften i den gamla B-filmen var att få plast att se ut som metall.

Analogin med exempelvis WOPR är mer träffande.

Permalänk
Medlem

Eh. Ska "världen" komma överens på 6 månader? Vilken infantil naivism.

Permalänk

Elon Musk har lovat att deras Tesla skulle vara självkörande år 2021 eller liknande. Musk har nu insett att AI utvecklas så sakta så Tesla kommer ej ha självkörande bilar år 2121. Att då stoppa utvecklingen av Ai ger han en bra ursäkt till varför han misslyckades och överskattade Ai utvecklingen skulle gå snabbare äm vad den gör.

Ai tar våra jobb ser jag samma som industrialismen tar vara jobb. Vissa jobb som telefonförsäljare, first line support etc kan försvinna. Men andra dröjer länge som Teslas självkörande bilar.

Jag ser inget självändamål med att folk ska göra saker som automatik kan fixa. T.ex. att vi inte behöver ha folk som är hissförare, isbärare och annat ser jag inte som negativt.

Permalänk
Medlem

Stäng ner internet. Det är väl det enda som skulle kunna funka?

Permalänk
Medlem

Har redan sett supporttekniker som matar frågor till AI och sen implementerar dåliga eller rent av farliga lösningar baserat på vad AI föreslagit. Teknikerna har inte kunskap nog att förklara så AIn tolkar rätt så dom får lösningar som är felaktiga.
AI'n vet inte hur företagets infrastruktur är uppbyggt och vet vilka konstiga quickfixes någon tidigare nisse har implementerat som ingen vågar röra.

Jag kommer inte bli förvånad om något större system går ner för någon på backoffice vill vara cool och se hur duktig AI'n är och råkar implementera någon "lösning" rakt i prod.

Permalänk
Medlem

I verklighetens Terminator krig: "ok grabbar, gräv försiktigt nu så ni inte skadar några ledningar... Bzzzzzzt Fan, där var en ledning (och internet dog för halva Stockholm o AIn besegrad).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Med tanke på den enorma fördelen/makten med att få fram en generell AI kommer/vågar ingen pausa. Eftersom makt i denna värld är baserad på våld eller pengar kommer det vara en del av framtagandet av AGI vilket kommer vara vår undergång tror jag. Sjukt spännande men när man suger på eventuella scenarier kombinerat hur vi är funtade inser man att inget gott kommer komma ur detta.

Permalänk
Skrivet av rymdriddaren:

Har redan sett supporttekniker som matar frågor till AI och sen implementerar dåliga eller rent av farliga lösningar baserat på vad AI föreslagit. Teknikerna har inte kunskap nog att förklara så AIn tolkar rätt så dom får lösningar som är felaktiga.
AI'n vet inte hur företagets infrastruktur är uppbyggt och vet vilka konstiga quickfixes någon tidigare nisse har implementerat som ingen vågar röra.

Jag kommer inte bli förvånad om något större system går ner för någon på backoffice vill vara cool och se hur duktig AI'n är och råkar implementera någon "lösning" rakt i prod.

Jag ser ingen skillnad på detta och en tekniker som ger samma dumma svar.
Det enda är att folk idag överskattar hur långt Ai har kommit.

Jag var för övrigt i min ungdom på ett ställe och praktiserade. Där fanns det en äldre mycket allmänbildad man, han visste precis allt. Folk imponerades på honom.
Jag upptäckte dock väldigt snabbt att om han inte visste något så drog han en rövare och ljög och berättade utförligt om det som han hittade på, de han pratade med märke ej detta.

Till viss grad gör alla liknande, men han var extrem och svarade på allt.
Ai kan vara samma sak, men folk överskattar var den är idag.

Permalänk
Medlem

Är inte detta vad något land ville göra med atombomben? Dvs pausa utvecklingen för att göra det mer rättvist? Good luck.

Permalänk
Medlem

Finns nog bättre affischnamn bland de tusen som skrivit under än just Musk om man vill vara seriös. Men det ger väl mycket klick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Om 25 år kanske man inte kan se skillnad på en riktig människa och AI.

Kommer att gå mycket snabbare än 25 år.

Permalänk
Medlem

Elon och andra har hamnat efter på AI-frågan, de vill ha mer tid

Nu är jag i lådan som tror att OpenAI har mer av en polerad chatbot än faktiskt så smart som den verkar, men det spelar mindre roll

Permalänk
Medlem

Du ru duuuuuuuuuuu, du ru duuuuuuuuuuuuuuuuuu
Du ru duuuuuuuuuuu, du ru duuuuuuu ruuuuuuuuuu...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Han verkar väl mena att vi bör ordentligt väga fördelar mot risker när AI implementeras på ett visst sätt och inom ett visst område.

Och att vi inte bara ska köra in AI i full fart i verksamheterna så fort det finns kortiktiga fördelar eller pengar att spara, vi behöver tänka igenom vad det är vi sysslar med och vad som kan gå snett.

Låter klokt om ni frågar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kommer att gå mycket snabbare än 25 år.

Det tror jag med!

Men tänker på nyfödda barn om 25 år som inte kommer kunna skilja på verklighet och AI som är uppväxta med det, de kommer ta det för givet och har inget att jämföra med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Antingen utvecklas dessa verktyg ute och öppet eller så görs det under bordet.

Det går inte att stänga lådan.

Edit: kanske om vi förstör all tillverkningsteknik som är bättre än intel’s 14nm blir väl för varmt och dyrt att driva AI då.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Lite osäker vad Elon Musk utgör för för meningsfullhet i detta, visst är han ganska välkänd men efter hanteringen av Twitter så skulle jag nog inte på långa vägar ha mycket tilltro till hans egna uttalanden. Professorer och forskare som faktiskt har bevisad kunskap inom ämnet däremot har jag bra mycket mer tilltro till, skulle gärna se att dessa höjs upp mer än bara ställas åt sidan bara för att Elon Musk är Elon Musk.

Elon må ha spårat ur en del på senare år men han var faktiskt med och investerade 100 miljoner USD i OpenAI (företaget bakom ChatGPT) redan 2015 och deltagit i många AI-relaterade diskussioner genom åren. Han står även med som grundare för OpenAI. Därmed är det fullt rimligt att han uttalar sig i frågor kring OpenAI och ChatGPT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Elon och andra har hamnat efter på AI-frågan, de vill ha mer tid

Nu är jag i lådan som tror att OpenAI har mer av en polerad chatbot än faktiskt så smart som den verkar, men det spelar mindre roll

Elon har haft den här åsikten i flera år, jag har alltid tyckt det var lite konstigt för FSD behöver väldigt mycket bättre AI innan det kommer fungera

Permalänk
Medlem

Alltså vilken jävla idiot till människa. Trodde han hade något bakom sin skalle men verkar som han är helt borta denna man.

Skulle han sagt samma sak vid den industriella revolutionen? Eller den digitala?

Skicka ut han i skogen utan något så kan han gött leva där så kan han se hur roligt det är utan samhällets utvecklingar

Permalänk
Medlem

Pausa utvecklingen? Osäkert. Begränsa åtgången? Ja absolut. Tycker det är sjukt galet att Chat GPT alls finns fritt tillgängligt för allmänheten. Skrämmande lätt att missbruka eller bruka på helt fel sätt, vilket vi redan ser klara bevis för.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Morgondagens AI, kan kopiera politiker och annat och sprida dess information osv. Om 25 år kanske man inte kan se skillnad på en riktig människa och AI. Idag finns det kriminella som utnyttjar botnät och begår bedrägerier, sen försvinner även fysiska jobb som ersätts av AI.

Den gränsen är redan passerad för fejkade röster
https://daringfireball.net/2023/03/game_over_vocal_deepfakes
https://twitter.com/BEASTMODE/status/1637613704312242176

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Största bedriften i den gamla B-filmen var att få plast att se ut som metall.

Analogin med exempelvis WOPR är mer träffande.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Timmy Fox:

Lite osäker vad Elon Musk utgör för för meningsfullhet i detta, visst är han ganska välkänd men efter hanteringen av Twitter så skulle jag nog inte på långa vägar ha mycket tilltro till hans egna uttalanden. Professorer och forskare som faktiskt har bevisad kunskap inom ämnet däremot har jag bra mycket mer tilltro till, skulle gärna se att dessa höjs upp mer än bara ställas åt sidan bara för att Elon Musk är Elon Musk.

Men i övrigt så är jag nog inte helt emot detta, AI är intressant men också är farorna och de potentiella problemen väldigt tydliga om det nyttjas för fel ändamål. Lär dock vara svårt att “pausa” utvecklingen i praktiken, ska man tvinga företag att inte lägga mer pengar på något som de redan investerat stora summor i? Visst är tanken god, men jag vet inte riktigt om AI-utvecklare verkligen har i sitt intresse att sätta stopp nu bara sådär, framför allt när risken är stor att man kan bli omsprungen av konkurrerande företag som väljer att inte följa förslaget.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Elon Musk har lovat att deras Tesla skulle vara självkörande år 2021 eller liknande. Musk har nu insett att AI utvecklas så sakta så Tesla kommer ej ha självkörande bilar år 2121. Att då stoppa utvecklingen av Ai ger han en bra ursäkt till varför han misslyckades och överskattade Ai utvecklingen skulle gå snabbare äm vad den gör.

Ai tar våra jobb ser jag samma som industrialismen tar vara jobb. Vissa jobb som telefonförsäljare, first line support etc kan försvinna. Men andra dröjer länge som Teslas självkörande bilar.

Jag ser inget självändamål med att folk ska göra saker som automatik kan fixa. T.ex. att vi inte behöver ha folk som är hissförare, isbärare och annat ser jag inte som negativt.

Skrivet av medbor:

Elon och andra har hamnat efter på AI-frågan, de vill ha mer tid

Nu är jag i lådan som tror att OpenAI har mer av en polerad chatbot än faktiskt så smart som den verkar, men det spelar mindre roll

Elon var inte bara med och grundade OpenAI, han ville ju köpa/ta över de helt för några år sen, men fick ”nej tack”. Jag tror han delvis är but-hurt och delvis vill ha tid att komma ikapp. 😄

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

TechLinked utelämnade att säga Elons namn när det nämnde brevet. Vid 7.35

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita