Permalänk
Medlem

Höga temps ryzen 5800x

Får höga temps när jag gör "light work". Cirka 50-68 grader och något över 80 när jag spelar.
Har en noctua nh d15s som jag montera idag. Vad bör jag göra? har jag monterat fel eller är det vanligt att den går så varmt. kan tillägga att det är super svårt att få till en ordentlig fläktkurva. Tacksam för all hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad har du för moderkort?

Ett sätt att få ner tempen på 5800x är via Curve Optimizer, finns gott om videor på youtube om hur man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vad har du för moderkort?

Ett sätt att få ner tempen på 5800x är via Curve Optimizer, finns gott om videor på youtube om hur man gör.

Kör gigabyte!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav:

Får höga temps när jag gör "light work". Cirka 50-68 grader och något över 80 när jag spelar.
Har en noctua nh d15s som jag montera idag. Vad bör jag göra? har jag monterat fel eller är det vanligt att den går så varmt. kan tillägga att det är super svårt att få till en ordentlig fläktkurva. Tacksam för all hjälp.

Även om det inte är överdrivet varmt känns det som ca 10+ grader mer (båda värden) än jag skulle vara bekväm med.
Har du fipplat med några cpuinställningar i bios? Har du ställt in så att fläktkurvor går efter tempen på cpun och inte något värde på moderkortet?

Vad har du för chassi & fläktar samt hur+var är fläktar monterade (in, ut)? Vad har du för fart på chassifläktarna? Kurvor på dessa?

Vad har du för fart på cpufläkten? Borde kunna sikta på att ha den på runt 800varv som "lägstavärde", sedan stegrar upp några 100 takt med att cputempen ökar för att gå som max på cirka 1300 (+/- några hundra efter behov, ljudnivå, krav). Brukar duga i ett välventilerat chassi. Kanske du borde montera om kylaren ifall inget av det inte hjälper.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gustav:

Får höga temps när jag gör "light work". Cirka 50-68 grader och något över 80 när jag spelar.
Har en noctua nh d15s som jag montera idag. Vad bör jag göra? har jag monterat fel eller är det vanligt att den går så varmt. kan tillägga att det är super svårt att få till en ordentlig fläktkurva. Tacksam för all hjälp.

Helt ok temperaturer på denna CPU, om de håller sig på dessa i load då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Pröva köra cpun i sk ”eco mode” via amd:s egna mjukvara ”Ryzen Master”. Sen är det viktigt att du har en mjukvara som mäter den genomsnittliga temperaturen korrekt.

Tex så verkade det som msi afterburner visade högsta temp för mig i osd och inte den genomsnittliga temperaturen vilket nästan var hälften så liten som högsta temperaturen.

Permalänk
Medlem

Dom där temperaturerna är helt normala för denna CPU, jag har kört min sedan den kom för 2 år sedan med en 360 AIO kylare, det är nog den ”hetaste” CPUn som AMD gjort under Ryzen generationerna.

För det första är det inget att bekymra sig över.
För det andra så är beter sig denna CPU som en nervös sportbil, den verkar inte ha ett läge mellan idle och full gas.

Eftersom jag numera mest använder min dator för gaming i 4K så har jag satt min CPU på 65W eco mode i BIOS, mindre ström och lite svalare utan noterbar påverkan på spelprestanda.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk

Hur gick det med temperaturen? Har också en 5800X och blev lite smått orolig efter jag installerade den. Den är tydligen designad så av AMD...vilket jag tycker är sjukt dåligt gjort.

Antingen kör du på denna guide (riktigt bra för övrigt), där man sätter en konstant hastighet på processorn och undervoltar.

https://www.youtube.com/watch?v=xmQV1ZM_WmU

Eller så gör du som nämt ovan att klicka i "ECO Mode". AMD Overclock i Advanced Mode i BIOS.
Presterar bra med mycket lägre temps!

Eller så hittar du din egen PPT / TDC / EDC -inställning. Denna person tex har hittat värden för just sin processor som till och med presterar bättre än "stock" för lägre temperaturer och fan-noise.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kfpele/5800x_adjusting_...

Ge mindre kräm till processorn = Lägre temperaturer.

Jag, för övrigt, i skrivandes stund kör med :
CPU Core Ratio @ 42.00 and Minus Offset @ -0.08125.
Har ändrat på 2 inställningar endast i BIOS...
Alla cores kör på 4,2Ghz konstant på ett perfekt strömflöde oavsett load.

Fullt stabilt. SÅ mycket tystare och svalare med kanske max 5% skillnad i tunga spel, så som Hogwarts Legacy.
Värt för mig i alla fall!

Visa signatur

Ohyeaaah!

Permalänk
Medlem

Sänk PPT i BIOS då default på 142W är onödigt högt. Satte min på 120W vilket resulterade i drygt 10c svalare CPU. Vill man gå all in kan man också undervolta. Det görs bäst via "per core" då vissa av mina kärnor tar -25mV medan två faktiskt behövda +5mV för att bli stabil.

5800X är dock en riktigt varm CPU så man får vänja sig vid dessa temperaturer. Så länge man ställer in fläktkurvan lite mer avslappnat så är det inte så farligt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT