Dålig säljstart för Playstation VR 2

Permalänk
Medlem

Här är en som är intresserad men som tyckte det var för dyrt och kan vänta.

Tror VR1 kostade runt 3000kr och visst detta är bättre på alla sätt men kanske hade väntat mig 4500kr

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv

VR är inte kul eller intressant. Man sitter bara där och tittar runt för att sedan sluta titta runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

+1. VR-modden till Alien Isolation hamnar på en stabil andraplats efter Half Life Alyx när det kommer till VR-upplevelser för min del. Tredjeplats är nog modden till Half Life 2. VR-communityt är det som håller virtuell verklighet vid liv 2022-2023.

This! ☝️

Utan öppen standard blir det svårt för Sony VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

sjukt konstigt när det kostar nästan 8000 för en bundle och knappt finns några spel...
Tänk om den funkat till PC också, lätt köpt en då med tanke på tekniken och panelerna.

Håller med här. Det är väldigt märkligt att helt förbise pc.
Att sälja det till pc hindrar liksom inte titlarna på ps5.
Det är snarare så att det skulle hjälpt försäljningen överlag då vanan kommer in att använda skiten istället för att ligga på hyllan eller ute på blocket.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vad jag vill göra med VR.

1. Stå och spela, så klart.
2. Sitta och spela.
3. Ligga och se på film bekvämt helt i min egen värld.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Sony får väl be Tecmo rädda försäljningen genom att tillverka Dead or Alive Xtreme 4 och släppa det world wide för en gångs skull. Alla skulle vinna på det.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

What’s in it for Sony? Ingenting.

Även om de med tanke på den väl tilltagna prislappen knappast lär gå back på att sälja PSVR2, så vore det en engångsinkomst som vid användning på PC inte genererar några ytterligare intäkter. Sonys långsiktiga mål är ju att sälja fler konsoler och framförallt fler spel där de håvar in licensintäkter.

Att öppna upp för användning på PC kanske skulle öka efterfrågan men det är ju rent kontraproduktivt om det resulterar i att konsolspelare får svårt att få tag i PSVR2. Endast om de räknat monumentalt fel och sitter på en enorm överproduktion som konsolspelarna inte vill ha skulle det möjligen vara meningfullt att sälja av dem till PC-användare.

Intresset för VR ökar > Spelstudios anlitar folk som utvecklar spel > Spelen portas till konsol. Både Msft och Sony blir vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ja, hårdvaran är låst. De lite som att låsa handkontroller till sitt ekosystem. Sony vet om dock att en upplåsning främst skulle gynna Microsoft då pc community'n är mer villiga att spendera på sin hobby än konsolgänget. Men hur var de nu med att Sony brydde sig om en hälsosam marknad där alla konkurrerar

Gynnar MS på vilket sätt då 😂
Förutom att en del kanske köper ms flightsimulator

Skrivet av anon343390:

VR är inte kul eller intressant. Man sitter bara där och tittar runt för att sedan sluta titta runt.

Spela framför skärmen är inte kul alls.
Man sitter bara där och klickar och tittar runt för att sedan sluta klicka och titta runt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Inget är konstigt, för få spel och folk kanske har jättemycke pengar i plånboken just nu i dessa tider och avvaktar lite.

Själv är jag sugen på se hur kommande F1 23 blir, kan nog bli ett köp av både pS5 och PSVR2 om det blir bra!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Något Sony aldrig skulle göra men som skulle få dom här att sälja som fean... Släpp stöd för att använda headsetet till pcvr!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Mitt Oculus Quest 2 duger gott till det lilla VR jag spelar.
Jag hat en PS5 men Intel värt så mycket för ett tillbehör.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

VR-succén fortsätter! 😂

Permalänk
Medlem

Minns med kärlek alla som sa att de aldrig skulle ’spela pannkaka’ mer, undrar vad som hände med alla dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Minns med kärlek alla som sa att de aldrig skulle ’spela pannkaka’ mer, undrar vad som hände med alla dem

Ja jag finns kvar, jag spelar och njuter av VR världen.
Spela pannkaka är så satans trist 👍👌😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

VR-succén fortsätter! 😂

Ja tack och lov 🙏annars hade man fått stå ut med copy paste, p2w, mobil, loot lådor ovhbskit endast.

VR-gaming är samma sak som när gaming var som bäst, den tiden man minns med skimrande glasögonen på.
Fritt från skiten som dominerar nu då spel var spel och det var kul.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Ja, hårdvaran är låst. De lite som att låsa handkontroller till sitt ekosystem. Sony vet om dock att en upplåsning främst skulle gynna Microsoft då pc community'n är mer villiga att spendera på sin hobby än konsolgänget. Men hur var de nu med att Sony brydde sig om en hälsosam marknad där alla konkurrerar

Jag tänker mig att Sony gjorde en Apple.
Genom att låsa in deras hårdvara så får de en så otroligt mycket enklare utveckling då de har full kontroll över allt, de kan hitta på helt egna saker utan behöva tänka på någon annan. Visst nu har en del PSRVR2 spel släpps och de är lite begränsande, men de kan tvinga alla speltillverkare att uppdatera sina spel etc.

Steget att göra så det även fungerar på PC och fungerar bra är väldigt svårt och kostsamt. För om det fungerar dåligt kanske det blir negativ publicitet.

Så jag funderar på om ej PC stöd handlar om att de ville dra ner på utvecklingskostnaderna och göra det enklare för dem. Kanske kommer Sony fixa PC stödet, men som sagt om resultatet inte blir bra, så är det inte säkert det ens blir positivt för Sony.

Permalänk
Medlem

Hade det funnits stöd för PC så hade sony oroat sig för att folk skulle välja bort deras plattform helt och hållet och att de bara skulle köpa VR-headsetet och inget annat. Sony låser inte bara in användarna utan även sig själva i ett dödläge här. Jag tycker själv det är för dyrr. Har redan köpt en PS5-konsoll som jag spelat max 3 timmar på sen typ ett och ett halvt år tillbaka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade det funnits stöd för PC så hade sony oroat sig för att folk skulle välja bort deras plattform helt och hållet och att de bara skulle köpa VR-headsetet och inget annat. Sony låser inte bara in användarna utan även sig själva i ett dödläge här. Jag tycker själv det är för dyrr. Har redan köpt en PS5-konsoll som jag spelat max 3 timmar på sen typ ett och ett halvt år tillbaka.

Jag gissar att du som mig inte är typ 16år..
Alltså vi som har råd ekonomisk med dessa dyra saker, har ofta otroligt begränsat med fritid. Den fritid vi har använder vi på det som vi tycker ger oss mest och då blir saker lätt liggandes.
Jag själv har knappt använt min Ps5 eller VR2 setet och det är inte för att jag tycker de är dåliga, utan för att det finns så mycket annat att göra.

Permalänk
Medlem

Lite synd då det är ett bra headset men förstår att folk inte vill köpa ett tillbehör som kostar mer än vad hela konsolen med spel kostar.

Jag är däremot en nöjd ägare av PS VR2 och bara att få spela igenom Resident Evil Village i VR har enligt mig gjort det värt pengarna.

Skrivet av Herr Kantarell:

Tror VR1 kostade runt 3000kr och visst detta är bättre på alla sätt men kanske hade väntat mig 4500kr

Det är förvisso en halvsanning. Själva headsetet kostade runt 3000. Sedan var du tvungen att köpa PS Move-kontroller för runt 700kr och en PS4-kamera för runt 700kr.
Så med inflation inräknat så var det inte så mycket billigare för ett PSVR1.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt det för nuvarande pris om det funkat till PC också. Nu skulle jag ge kanske 3 000 kr för VR2.

Visa signatur

NES.

Permalänk

Japp lite i saftigaste laget att den kostar mer än hela konsollen och som sagt inte fungerar till PC.

Sen att det är rätt klent med titlar som lockar jämfört med Quest 2 tex har tillgängligt så bör man fundera ordentligt på vad som är viktigast.
Skönt dock att vr är på rätt väg 😀

Permalänk
Medlem

Har också köpt PSVR2. Min original-Vive behagade ge upp för något år sedan så har velat skaffa något nytt.

Spelar VR-spel lite i vågor men det är sjukt kul när man väl gör det. Lär nog aldrig bli något som ersätter "normalt" spelande för mig men oerhört kul som komplement.

Visst kändes det lite dyrt men det var väl ungefär vad Viven kostade så... det får det väl vara värt. Jag gillar verkligen VR så måste ju ändå stödja utvecklingen av prylarna också

Permalänk
Medlem

Är inte stora bekymret att man knappt hör någonting om VR? Det lanseras ny hårdvara lite nu och då, men utöver det känns det som ett ganska dött ämne att tala om. Jag är säker på att det finns aktiva grupper på nätet, men hur ofta när de fram i mediabruset? Med 5 miljoner sålda exemplar av PS VR är det ju ingen extrem nischprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Knappt några spel? PSVR2 releasen kan jämförelsevis vara den mest innehållsrika "konsol releasen" i historien.
Det finns spel och kommer nya, är man nybörjare finns det hur mycket som helst.

Samma svar där, nej det finns inte få spel och framför allt inte spel som bara duger i 5 timmar..

Ang artikeln så är det samma författare som "gillar skriva skit" om VR och konsoler, gaming i allmänt.
Det är samma svammelbajsare som skrev att det skulle tillverkas 2 miljoner headsets till release och att sen sony backat för det var dåligt med förbokningar.
Vilket dementerats av Sony och författarens tidigare svammlerier dementerats an Nintendo och MS.

Sen är det inga "dåliga siffror". PSVR2 säljes i dom störta regionerna endat online av Sony själva, dvs inga PSVR2 i butiker.
Kombinera det med obefintlig marknadsföring innan release.
Så svaret är, det är en sk soft launch som var nu i Februari.

Menade att det finns få spel som har mer än fem timmars gameplay. Att man sen kan spela om spelen flera gånger och därmed få tio, femton, tjugo, tjugofem timmars nöje - det säger jag inte emot.

Jag spelar bara Playstation 5 för att PC är inte värt besväret just nu för min egen del med tanke på t.ex grafikkortspriser.

Sen att de lagt till VR-stöd till diverse spel betyder ju inte att det är dedikerade spel för VR, bara att det fungerar. Jag vill se dedikerade spel för VR som har lika långt gameplay som t.ex Ratchet and Clank eller Witcher 3 eller Skyrim.

Var inte meningen att trampa på någon öm tå

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343390:

Jag tycker seriöst synd om de som aldrig fått uppleva riktig, högupplöst PCVR. Det är inte billigt tyvärr, men helt överlägset vanlig gaming på skärm.

Kan tillägga att jag jobbar i VR branschen, ställer ofta ut på mässor runtom i världen. Det är en helt fantastisk känsla att se hur folk, som aldrig tidigare testat VR, blir helt i extas när de får prova riktig VR. Det kommer som en chock för de varje gång. Med riktig VR menar jag inte Oculus Quest eller Pico. Vi snackar PC spel och simulatorer i VR med högsta detaljrikedom, upplösning på native 4K per öga och uppåt och bred vidvinkel. När de lämnar montern på mässan så är de sålda.

Sen finns det de som aldrig provat VR eller bara provat nån gammal HTC Vive för 5-6 år sen, skapat sig en egen negativ uppfattning (kanske även byggd på andras åsikter) och helt enkelt vägrar ge det en ny chans. De människor är det mest synd om kanske. De inser inte vad de missar.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Menade att det finns få spel som har mer än fem timmars gameplay. Att man sen kan spela om spelen flera gånger och därmed få tio, femton, tjugo, tjugofem timmars nöje - det säger jag inte emot.

Jag spelar bara Playstation 5 för att PC är inte värt besväret just nu för min egen del med tanke på t.ex grafikkortspriser.

Sen att de lagt till VR-stöd till diverse spel betyder ju inte att det är dedikerade spel för VR, bara att det fungerar. Jag vill se dedikerade spel för VR som har lika långt gameplay som t.ex Ratchet and Clank eller Witcher 3 eller Skyrim.

Var inte meningen att trampa på någon öm tå

Ingen fara det jag skrev var inte menat endast som ett svar mot dig

Det du skriver på slutet är lite vad som är problemet.
Det finns olika sätt att se på saken.
Vissa vill ha dedikerade VR spel, ja spel där man kan plocla upp varenda lite kaffekopp och kasta omkring.
Sådana spel finns men det blir inte mycket djup då, det är det man kallar för "5 timmars spel" om ens det.

Vissa vill ha "riktiga spel" i VR, du nämner tex the witcher 3. Ja det skulle vara helt fantastiskt. Men då ska du tänka det monstruösa arbetet det skulle kräva.
Skulle det gå runt? Kanske i framtiden när VR plattformen är större.

Varför då inte ist tex The Witcher 3, släpps som vanligt spel men utvecklarna lägger in VR läge likt det vi såg i Resident evil.
Det är samma spel, men med vr interaktioner på utvalda ställen där man även kan/måste interagera i vanliga versionen.

Det här ger inte half life alyx nivå där man kan plocka upp minsta lilla cigarettfimp men man kan iaf interagera med det som tillhör spelet.
Det är sånt jag vill se mer av, VR stöd i fler spel, det behöver nödvändigtvis inte vara spel gjorda enbart för VR.

Sen kan man alltid ge mod stöd, SkyrimVR är ett bra exemplar där spelet hade en ganska begränsat VR stöd men har genom åren fått moddar så det kan fås till samma nivå som half life alyx.

Vi vill ha mer SPEL inte mer "upplevelser" i VR.
Det är vad som får användare att växa och stanna kvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, PS VR2 har hål i sitt spelutbud just nu. De kunde ha portat fler titlar inför lanseringen. Många spel är under utveckling så en del av de hålen kommer täckas.

Gran Turismo 7 är nog det PS VR2-spel med mest timmar spelade överlag hittills om jag får gissa. Beat Saber & Walkabout Mini Golf ska släppas nån gång i år. När det sker borde Sony kunna köra lite propaganda/reklam om att "nya" titlar som Beat Saber finns på PS VR2 och sälja lite fler headsets.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Hade det funnits ett riktigt PC-stöd så hade det varit det mest givna VR-köpet någonsin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

sjukt konstigt när det kostar nästan 8000 för en bundle och knappt finns några spel...
Tänk om den funkat till PC också, lätt köpt en då med tanke på tekniken och panelerna.

Skrivet av Myllerman:

Skulle köpa direkt om det var kompatibelt med pc. Dom missar en stor del av marknaden genom att låsa det till PS5.

Skrivet av anders190:

Känns som man förlorar rätt mycket på att köpa en så pass låst VR-lösning där allt måste accepteras av Sony för att fungera. Det roligaste jag sett och använt är på PC där man dels har mycket som lanseras som en färdig VR-lösning men även kan testa folks VR-experiment, moddar/hack för att ge VR-stöd i spel och annan mjukvara som aldrig skulle få stöd för detta.

Inget de flesta kanske bryr sig om, eller ens vet eller inser möjligheterna som finns med VR på PC men detta är en av flera punkter till varför PSVR2 inte är så speciellt intressant. Nu hör jag till minoriteten som tycker att priset inte är oskäligt jämfört med vad som redan finns på marknaden, men det gör det fortfarande inte till en bra deal med tanke på det begränsade spelutbudet. Mest gamla portar från PC + Horizon. Men jag hade hellre köpt en Valve Index eller Meta Quest 2 i dagsläget. Än hellre invänta vad som ersätter dessa, vilket är där jag är idag med min gamla Oculus Quest.

Skrivet av SCORPIUS:

Håller med här. Det är väldigt märkligt att helt förbise pc.
Att sälja det till pc hindrar liksom inte titlarna på ps5.
Det är snarare så att det skulle hjälpt försäljningen överlag då vanan kommer in att använda skiten istället för att ligga på hyllan eller ute på blocket.

Man kanske inte ska ta det för givet för alla tillbehör. Men för konsolerna så har det väl varit så under längre tid att de säljs utan vinst. Vad sony och MS drar in slantar på kring konsolerna är själva spelsäljen.
Sure - det här VRheadsetet är dyrt. Men det görs också i mer begränsad upplaga. Och den prisklassen har vi sett på ett gäng headsets även för PC. Det verkar ju vara en rätt hög nivå på hårdvaran.

Om det nu är så att Sony inte gör vinst på att sälja själva VRheadsetet - så behöver ju vinsterna komma in från spelsäljet.
Och ja... på PC gör de inga pengar.
Det skulle innebära att Sony inte ser någon uppsida på att få det här att funka till annat än PS5 - även om det säljer fler headsets.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte lyssnat på Bloomberg direkt. De kom med två artiklar, av samma författare som denna, innan release med falska påståenden om produktionen. Så falska att Sony gick ut med officiella meddelanden för att tillbakavisa Bloombergs falska påståenden. Enda hinten vi har just nu på försäljningssiffror är Sonys egna kommentar om att de tror att PSVR2 kan slå ettans modell.