Permalänk
Medlem

Sommarstugan

Tja!

Tänkte koppla upp stugan, finns fiber så vill smarta till det men halkat efter/inte följt Smarta hem vågen så behöver lite hjälp/råd.

El och fiber finns.

Jag vill kunna.
1. Kolla temperaturen
2. Starta värme / fläkt (relästyra uttag/smartplugs)
3. Streama bild/se så inte skiten brinner.

Det jag har till hands just nu är.
Rpi 3b
Rpi 4 8gb
Rpi kamera
Div. Elradiatorer
Div. Byggfläktar

Tanken jag hade var HA i Rpi4 och ha den som hub/server.
Rpi3 tänkte jag installera kameran i och ha den som ren kamera, kanske med temp.sensor och eller BT extender om det äns behövs (ca 60kvm)

Är det så enkel som att installera HA på Rpi4.
Hitta någon mjukvara för att få Rpi3 till kamera (tips på mjukvara?) Och köpa smartplugs till radiatorerna/fläktarna(vilka pluggar rekommenderas som klarar ca 1500-2000w peak) och några temp.sensorer (tips på sensorer?) Sen typ enkelt konfa upp så är man igång eller missar jag något?

Permalänk
Medlem

Eller ska man satsa på typ Google Home Assistant istället?
Verkar ju stört billigt och kan bara tänka mig att det är "idiot proof"

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Tja!

Tänkte koppla upp stugan, finns fiber så vill smarta till det men halkat efter/inte följt Smarta hem vågen så behöver lite hjälp/råd.

El och fiber finns.

Jag vill kunna.
1. Kolla temperaturen
2. Starta värme / fläkt (relästyra uttag/smartplugs)
3. Streama bild/se så inte skiten brinner.

Det jag har till hands just nu är.
Rpi 3b
Rpi 4 8gb
Rpi kamera
Div. Elradiatorer
Div. Byggfläktar

Tanken jag hade var HA i Rpi4 och ha den som hub/server.
Rpi3 tänkte jag installera kameran i och ha den som ren kamera, kanske med temp.sensor och eller BT extender om det äns behövs (ca 60kvm)

Är det så enkel som att installera HA på Rpi4.
Hitta någon mjukvara för att få Rpi3 till kamera (tips på mjukvara?) Och köpa smartplugs till radiatorerna/fläktarna(vilka pluggar rekommenderas som klarar ca 1500-2000w peak) och några temp.sensorer (tips på sensorer?) Sen typ enkelt konfa upp så är man igång eller missar jag något?

ska du köra bygg fläktar med den effekten får du gå på antingen qubino plugg 16A eller heltun high load, dom två klarar hög motor last. (kör man saker med motor funkar inte 99% av smart hus pluggarna då dom endast klarar resistent effekt dvs vattenkokare och glödlampor) smidigast är att du klämmer dit en razberry 7 med antenn på din rpi4 och kör home assistant os på den. använd ett minnes kort som har minst A2 så det hanterar många små skrivningar. eller kör på ett mlc kort. din kamera kan du köra på samma enhet om du vill, eller så gör du som du säger och kör den på rpi3, tips är annars att du kollar på imou (dahua) kameror, dom kan du köra lokalt om du vill och är väldigt billiga pris/prestanda, fördelen med dahua är att dom finns med AI sär du kan välj att olika larm orsaker tex om det brinner, om något saknas/läggs dit, om du någon annan än du är där, om annan bil kommer osv, imou har dock endast för person om du inte använder deras qloudtjänst.
det finns pluggin i ha för dahua/imou.

sensorer för temperatur följer med heltun high load, annars kan du köra på batteri versioner som du köper billigt från aliexpress, tänk dock på att kolla så det står EU (868.42mhz) på dom om du väljer z-wave, ibland står det bara 868mhz

självs installationen är väldigt simpel, https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Ska du har många z-wave enheter eller vill ha riktigt snabb respons på sakerna använd en separat kontroller i stället men styr den via HA, vera plus/secure eller hc3 där hc3 är klart enklast att får snabbt.

för automation tycker jag node red i HA är super simpelt att använda och fördelen är att man kan göra det närmast hur avancerat man vill, fastnar man eller behöver hjälp är det bara skriva på deras forum vad man vill göra så får man hjälp direkt. (har man väl lyckats göra 1 automation eller om något gjort det åt en blir resten väldigt lätt då man tittar på hur den första är gjord.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Tja!

Tänkte koppla upp stugan, finns fiber så vill smarta till det men halkat efter/inte följt Smarta hem vågen så behöver lite hjälp/råd.

El och fiber finns.

Jag vill kunna.
1. Kolla temperaturen
2. Starta värme / fläkt (relästyra uttag/smartplugs)
3. Streama bild/se så inte skiten brinner.

Det jag har till hands just nu är.
Rpi 3b
Rpi 4 8gb
Rpi kamera
Div. Elradiatorer
Div. Byggfläktar

Tanken jag hade var HA i Rpi4 och ha den som hub/server.
Rpi3 tänkte jag installera kameran i och ha den som ren kamera, kanske med temp.sensor och eller BT extender om det äns behövs (ca 60kvm)

Är det så enkel som att installera HA på Rpi4.
Hitta någon mjukvara för att få Rpi3 till kamera (tips på mjukvara?) Och köpa smartplugs till radiatorerna/fläktarna(vilka pluggar rekommenderas som klarar ca 1500-2000w peak) och några temp.sensorer (tips på sensorer?) Sen typ enkelt konfa upp så är man igång eller missar jag något?

Jag har några Deltaco smartplugs och gillar dom!
Går att tidsstyra i Deltacos app, eller slå på/av på distans, samt styra i Google Home appen.
Klarar upp till 2400w, i värsta fall får du sänka effekten på din byggfläkt.

Deltaco har även grenuttag där du kan styra varje uttag, samt pluggar med elmätare. Kolla på NetonNet bla.

Hur deras kameror är vet jag inte. Men en vän köpte Julas kamera nyligen och var nöjd med den faktiskt.

Edit: finns även fläkt med värme/AC och avfuktare.
https://www.dustinhome.se/product/5011200772/smart-home-ac-ky...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har några Deltaco smartplugs och gillar dom!
Går att tidsstyra i Deltacos app, eller slå på/av på distans, samt styra i Google Home appen.
Klarar upp till 2400w, i värsta fall får du sänka effekten på din byggfläkt.

Deltaco har även grenuttag där du kan styra varje uttag, samt pluggar med elmätare. Kolla på NetonNet bla.

Hur deras kameror är vet jag inte. Men en vän köpte Julas kamera nyligen och var nöjd med den faktiskt.

Edit: finns även fläkt med värme/AC och avfuktare.
https://www.dustinhome.se/product/5011200772/smart-home-ac-ky...

Tilåter Deltaco verkligen motorlast? Är inte deras saker endast för resistiva laster.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Står och funderar på om man ska göra ett hemmabygge enligt tidigare eller bara satsa på typ en Google Nest Mini II.
Såg att den bara kostar typ 350kr.
Sen några pluggar, någon termostat och en typ 360kamera.
Såg att Xiaomi verkar ha en riktigt billig kamera.
Pluggarna du föreslog kanske funkar med nest osv. Känner ju sjukt smidigt.

Någon som kan tala sig varm om Nest, eller är det väl värt att lägga tiden på HA och bygga själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Tack för tipsen!

Står och funderar på om man ska göra ett hemmabygge enligt tidigare eller bara satsa på typ en Google Nest Mini II.
Såg att den bara kostar typ 350kr.
Sen några pluggar, någon termostat och en typ 360kamera.
Såg att Xiaomi verkar ha en riktigt billig kamera.
Pluggarna du föreslog kanske funkar med nest osv. Känner ju sjukt smidigt.

Någon som kan tala sig varm om Nest, eller är det väl värt att lägga tiden på HA och bygga själv?

Om du vill bygga något själv med det du beskriver så tror jag HA är det bästa alternativet. Om det är värt tiden kan endast du svara på.

Finns en uppsjö av olika mer färdiga lösningar att välja på. Det kräver ofta att du köper allt från samma tillverkare för att det ska vara enkelt och garanterat fungera ihop. Men du blir också låst till den leverantören och kan bli ganska dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Eller ska man satsa på typ Google Home Assistant istället?
Verkar ju stört billigt och kan bara tänka mig att det är "idiot proof"

Jag skulle inte satsa på Google. Deras historik med att lägga ner olika saker är legendarisk.
Att lära sig HA är väl investerad tid. I stort sett allt går att styra.

Har en Rpi4 i sommarstugan och kör HA + PIHole i varsin docker på den.
Styr lite elelement och luftavfuktare så att temperaturen skall hålla sig ovanför nollan och luftfuktigheten under 75%.
Kör med tibber timpris så värmer upp på natten när det är billigt och ibland lite extra under dagtid för att hålla temperaturen eller slå på luftavfuktaren om det behövs.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Rätt säker på att shelly plug fungerar för induktiv last också. Det kan vara ett alternativ kanske?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Jag skulle inte satsa på Google. Deras historik med att lägga ner olika saker är legendarisk.
Att lära sig HA är väl investerad tid. I stort sett allt går att styra.

Har en Rpi4 i sommarstugan och kör HA + PIHole i varsin docker på den.
Styr lite elelement och luftavfuktare så att temperaturen skall hålla sig ovanför nollan och luftfuktigheten under 75%.
Kör med tibber timpris så värmer upp på natten när det är billigt och ibland lite extra under dagtid för att hålla temperaturen eller slå på luftavfuktaren om det behövs.

Det är typ det jag ska göra, ska fasen försöka få arslet ur och testa sätta upp det här hemma.

Permalänk
Medlem

Har installerat HA på min Rpi4 nu, verkar fungera fint.
Dock noll sensorer och/eller uttag mm. Inköpta.
Söker tips på billigt/bra inköp.

Det jag önskar nu är:
1. Uttag som jag kan styra med HA, helst utan att köpa till något extra till min Rpi4 om det typ inte är dödsdömt annars. (Ex. Z-wave eller Zigbee)
- dessa är till frostvakt, radiatorer och ev. Värmefläkt alla under 1500w
2. Temperatursensorer typ 2-3st billiga och ok, fuktmätare är ett +.
3. Kamera mer för kul/kunna se stugan, ska stå inne och är egentligen bara för kul, kan va rätt kass kvalitet (har en rpi3 med kamera som jag även kan nyttja här)

Funderar på dessa uttag:
https://www.amazon.se/Tasmota-uttag-NOUS-A1T-mini-WLAN-uttag-...

Andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Rätt säker på att shelly plug fungerar för induktiv last också. Det kan vara ett alternativ kanske?

tex 1pm stödjer viss induktiv last tex fläktar om den har mjukstart/start kondensator, så har hans bygg fläkt det funkar det ju kanon. (tills man glömmer det och stoppar i kompressorn så dom har ju gått framåt, tidigare när jag frågade dom fick jag blankt NEJ inga motor laster.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Vad blir konsekvensen av att köra en induktiv last på en plug som inte klarar av det?

Brandrisk, plug går sönder eller något annat?

Klarar aqaras smart plug av induktiv last?
Länk aqara plug (m.nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Vad blir konsekvensen av att köra en induktiv last på en plug som inte klarar av det?

Brandrisk, plug går sönder eller något annat?

Klarar aqaras smart plug av induktiv last?
Länk aqara plug (m.nu)

stämmer på båda sakerna, dvs brand och går sönder
när det gäller induktiv last tycker jag du ska kolla det med med tillverkaren,
det står dock max 10A då är det närmast alltid endast för resistent last, det betyder ju dock nödvändigtvis inte att man absolut inte kan köra någon induktiv last, normalt om det inte står skrivit "endast för resistiv last", så kan du köra en lägre last typiskt runt 1/4 av max
men kolla som sagt detta med tillverkare för det skiljer mellan olika.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.