Det här med att återställa HDD till fabrikskapacitet... ?
Har sysslat med partitionering och olika former av diskhantering sedan min första dator 1995. Tycker det är intressant och ett sätt att hantera lagring på lokal dator om man befarar att operativsystemet kan lacka ur titt som tätt. Det var på den tiden då det inte fanns så många alternativ, man hade färre mindre diskar och datasegmentering på olika logiska enheter hade viss ... logik. PowerQuest Partition Magic var en trotjänare.
Sedermera behövs inte detta på samma sätt, men allt eftersom lagringskapaciteten ökar och ändrar karaktär så börjar man använda RAID. Det medför en ny titt på diskhanteringen, dock inte på samma sätt. Skall inte utveckla detta, men nu uppstår plötsligt en lång rad nya utmaningar. RAID som går sönder, diskar som rycks ur sin RAID och vars partitionstabell måste återställas till fabrik innan de kan användas igen och liknande omständigheter som är varför jag skriver detta inlägg.
Det har hänt att jag fått probelm med RAID och lyckats lösa dem, men nu har fan blåst i det blå skåpet. Antingen har jag maximal otur eller så har jag klantat mig ovanligt mycket men begriper inte hur.
När man rycker en disk ur en RAID är det vanligt att man måste, rent logiskt, säga åt RAID kontrollern att inte använda disken längre, och återställa den till original kapacitet och fabriksinställningar. Gör man inte det finns det en teoretisk risk att det blir ett smärre helvete att återställa disken. Nu sitter jag med inte mindre än 6 diskar av olika fabrikat som vägrar fatta att de skall återställas. Sätter jag in dem igen i RAID kontrollern så finns inga alternativ för att avlägsna eller återställa disken på "rätt" sätt.
Av en tillfällighet så råkar 3 av dessa diskar vara Seagate Barracuda ST3000DM008 och 2 Western Digital WD30EURX. Alla är på 3TB.
Har hållit på med dem nu i flera dagar och vi kan börja med att konstatera att S.M.A.R.T är ok på samtliga. Inga påvisbara fysiska fel. De klarar allihopa Seagates och WD interna verktygs diagnos. Men, det finns inget i verktygen som klarar av att återställa dem till fabrikskapacitet.
Alla diskar är givetvis GPT till att börja med.

De är allihopa friska och krya i Windows Disk Management men jag kan inte formatera dem upp till full kapacitet.
Bokstavligen. Initialisering och spinup eller down fungerar, men där måste finnas något skit i filallokeringstabellen som ställer till det, men jag hittar det inte.

Har provat diverse verktyg för ytskanning och partitionshantering och inget hittar några fel. Provar att skriva in fabriksvärdet för LBA, som redan står där, men det hjälper inte. HDSentinel känner av att något är fel, men förklarar inte vad man kan göra åt det. DiskGenius hittar inga fel. Diskpart ger inget fel när man kör "clean all", men ger heller inte resultat.
Gparted hittar heller inga fel eller verkar kunna göra något särskilt.
Det finns ett verktyg ( sg3_utils ) för att hantera 520b eller 528b proprietära format på diskar som suttit i olika typer av SAN eller NetAPP, men jag har inte pillat med det för det verkar inte relevant för att försöka fixa diskar som aldrig varit i ett sånt system.
Någon som har några tips?
Proud AMD customer since 1998!