Under 20 FPS när Cyberpunk 2077 får bättre ljus

Permalänk
Melding Plague

Under 20 FPS när Cyberpunk 2077 får bättre ljus

Inte ens Geforce RTX 4090 mäktar med mer än 16 FPS när Cyberpunk 2077 bestyckas med path tracing och ögongodis skruvat till max.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Häftigt men latencyn kommer nog göra det nästintill ospelbart.
För mig iallafall.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeppe109:

Häftigt men latencyn kommer nog göra det nästintill ospelbart.
För mig iallafall.

Om DLSS 3 FG ger 127 fps så borde väl DLSS utan FG ge omkring hälften? Klart spelbart med samma latency som runt 60 fps isåfall, även om jag föredrar lägre latency än så i förstapersonsspel.

Att det ens är möjligt att köra full ray tracing av ett såhär modernt/snyggt spel i realtid är ju rent fantastiskt även om det kräver "fusk" på flera sätt.
För 10 år sedan skulle det sannolikt ta minst minuter per frame för motsvarande bildkvalitet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tur det kommer nya Grafikkort snart ☺️😊

Permalänk
Medlem

När tekniker optimeras för 4090 :/

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Är det här nya Crysis?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Ser fram emot the great plateau och att utvecklare äntligen ska få sätta sig ner och optimera kod istället för att bara fläska på med mer kod..
Mindre Electron mer Rust åt folket!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är det här nya Crysis?

Crysis var väl bara en massa ögongodis, CP2077 är ju bara oerhört dåligt optimerat (och lite ögongodis ovanpå)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Om DLSS 3 FG ger 127 fps så borde väl DLSS utan FG ge omkring hälften? Klart spelbart med samma latency som runt 60 fps isåfall, även om jag föredrar lägre latency än så i förstapersonsspel.

Att det ens är möjligt att köra full ray tracing av ett såhär modernt/snyggt spel i realtid är ju rent fantastiskt även om det kräver "fusk" på flera sätt.
För 10 år sedan skulle det sannolikt ta minst minuter per frame för motsvarande bildkvalitet.

För 10 år sen hade det inte ens möjligt att få bild på skärmen då inget grafikkort stödde ray tracing på den tiden.

Eller ja om man nu på något sätt kunnat implementerat mjukvarubaserad raytracing på något sätt.

Permalänk
Medlem

Så sjukt coolt att vi har PathTracing i realtid nu, bara en tidsfråga innan det går att köra i native-upplösning, ge det några generationer till.

Synd att vi måste fortsätta stödja legacy dock, annars vore ju drömmen att hela kislet var dedikerad till RT-beräkningar och denoising.

Skrivet av Selo:

När tekniker optimeras för 4090 :/

Nja, du får ju över 100FPS på den med DLSS3, borde ju vara 60+ på de flesta 40xx-kort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

För 10 år sen hade det inte ens möjligt att få bild på skärmen då inget grafikkort stödde ray tracing på den tiden.

Eller ja om man nu på något sätt kunnat implementerat mjukvarubaserad raytracing på något sätt.

Jag tänkte mer i program som 3ds max, Maya, Blender osv.
Mjukvarubaserad ray tracing går ju i spel det också, förutom som sagt att det inte blir direkt realtid.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så sjukt coolt att vi har PathTracing i realtid nu, bara en tidsfråga innan det går att köra i native-upplösning, ge det några generationer till.

Synd att vi måste fortsätta stödja legacy dock, annars vore ju drömmen att hela kislet var dedikerad till RT-beräkningar och denoising.

Physx here we go!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt! Behöver ju inte ha bra fps i native resolution så länge man kan köra med DLSS

Väntar nog på nästa generations grafikkort sen ska jag testa cyberpunk. Synd att AMD inte är med i matchen riktigt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

När tekniker optimeras för 4090 :/

Det är ju ascoolt. Annars gnälls det ju om att konsoler håller tillbaka PC-gaming (vilket är ren humor eftersom det är PC-gaming som håller tillbaka PC-gaming pga den ocean av skillnader i prestanda och hårdvaru-setup som råder inom PC-gaming).

Nu jäklar är alla tyglar fria. Kommer snurra fint på ett 8060*.

*(om det inte fortfarande ligger på 8 GB )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Crysis var väl bara en massa ögongodis, CP2077 är ju bara oerhört dåligt optimerat (och lite ögongodis ovanpå)

Är det verkligen så extremt dåligt optimerat?
Frågor åt en kompis

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Crysis var väl bara en massa ögongodis, CP2077 är ju bara oerhört dåligt optimerat (och lite ögongodis ovanpå)

Jag skulle väl argumentera att Crysis är definitionen av ett icke-optimerat spel då den skalar utifrån single core performance. De grafiska effekterna i spelet är ju standard för alla efterföljande grafikkortsgenerationer att hantera.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen i såna här exempel man får se hur för jävligt det ser ut utan Ray-Tracing. Gimmick my ass.

Permalänk

Och hur optimerad är tekniken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Jag skulle väl argumentera att Crysis är definitionen av ett icke-optimerat spel då den skalar utifrån single core performance. De grafiska effekterna i spelet är ju standard för alla efterföljande grafikkortsgenerationer att hantera.

Det var ju visserligen 2007 också...? (Dvs, flerkärning exekvering i spel är ju ändå relativt modernt..)

Men ja, annars håller jag med så det är nog lite mer komplicerat

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vad får man då för FPS i 1080p utan någon frame generation som DLSS 3? Är det spelbart eller fortfarande bildspel? För det ser ju tveklöst mycket snyggt ut!

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Bah, vad dåligt, allt under 24fps uppfattas ju av ögat

Permalänk
Medlem

Sades det inte att Cyberpunk skulle över till Unreal engine efter vart? I så fall är det ganska märkligt att de fortsätter pumpa in så mycket pengar i denna version. Å andra sidan är det väl Nvidias lekstuga där de kan pumpa in hur mycket det vill och att ha fria tyglar.

Nu skall det sägas att jag är biased då jag aldrigt tyckt att CP är ett snyggt spel, även om jag har grejer som kan köra det på max.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad får man då för FPS i 1080p utan någon frame generation som DLSS 3? Är det spelbart eller fortfarande bildspel? För det ser ju tveklöst mycket snyggt ut!

16 fps i 4K
16*4=64 fps i 1080
64*2=128 fps med frame generation

Det stämmer ju rätt bra med bilderna ovan.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Vad får man då för FPS i 1080p utan någon frame generation som DLSS 3? Är det spelbart eller fortfarande bildspel? För det ser ju tveklöst mycket snyggt ut!

1080p med full RT makes no sense.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

När tekniker optimeras för 4090 :/

Jag är 100% säker på att detta inte optimeras för RTX 4090.
Jag tror alla utvecklare vill kunna implementera Ray Tracing i deras spel.
Ray Tracing är framtiden.
Det är dock VÄLDIGT tungdrivet och det har det alltid varit. Även för ett 4090.

DLSS och Frame Generation i Nvidia 4000-serien gör det någorlunda spelbart ibland.

Det är bra att teknik pushas framåt. Någon måste vara först tyvärr.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det är ju i princip ett AI kort. En del titlar man spelar och stänger av DLSS och Frame Generation så dyker ju prestandan avsevärt.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Det ser ju fantastiskt fint ut detta. Speciellt scenerna inomhus där den globala ljussättningen gör stor skillnad för hur ljus sprider sig. Se "wellpapp"-bunten exempelvis. Fint!

Men men, inte direkt realistiskt med mitt nuvarande grafikkort, får kanske 1,2 fps i 4K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Sades det inte att Cyberpunk skulle över till Unreal engine efter vart? I så fall är det ganska märkligt att de fortsätter pumpa in så mycket pengar i denna version. Å andra sidan är det väl Nvidias lekstuga där de kan pumpa in hur mycket det vill och att ha fria tyglar.

Nästa Witcher blir UE5, men att göra om Cyberpunk till UE5 är nog ett flerårsarbete som de knappast vill lägga ner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Crysis var väl bara en massa ögongodis, CP2077 är ju bara oerhört dåligt optimerat (och lite ögongodis ovanpå)

Skulle säga att CP2077 i dagsläget är ett under av optimering jämfört med de flesta nyare AAA-titlar senaste 6-12 månaderna. Fullt spelbart även med integrerad grafik på en Steam Deck (även om detta innebär potatisgrafik och 720p30 med FSR2) och skalar hyffsat bra upp till 4k på ett 4090 med bland det bästa i ögongodisväg som skådats hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag är 100% säker på att detta inte optimeras för RTX 4090.
Jag tror alla utvecklare vill kunna implementera Ray Tracing i deras spel.
Ray Tracing är framtiden.
Det är dock VÄLDIGT tungdrivet och det har det alltid varit. Även för ett 4090.

DLSS och Frame Generation i Nvidia 4000-serien gör det någorlunda spelbart ibland.

Det är bra att teknik pushas framåt. Någon måste vara först tyvärr.

Jag såg en intervju där en CDPR-utvecklare sa att pathtracingen i CP2077 var hardware agnostic, men att det krävdes kraftfull hårdvara oavsett. Däremot är den säkert optimerad för RTX 4090. Man kan jämföra med när DICE ihop med Nvidia införde RTX-raytracing i Battlefield V 2018, då sa DICE att raytracingen skulle kunna köras på alla kort, men att den såklart var optimerad för Nvidias RTX eftersom de var de enda korten med raytracing som fanns då. Övrig optimering - som troligen aldrig skedde eftersom det inte fanns konkurrens förrän två år senare - kunde göras när andra kort kom ut.

Men om hela pipelinen från början är skräddarsydd för en arkitektur, kan de andra bara göra så mycket med optimering, men aldrig nå upp till samma prestanda, även om hårdvaran i teorin skulle vara lika kraftfull. Jag tror att de flesta RTX-spel som kompletteras med raytracing, speciellt de som kom ut innan det fanns andra kort på marknaden, har fått en skräddarsydd pipeline och därför har en inbyggd nackdel för andra arkitekturer än RTX, och att dessa andras hårdvara isf måste vara kraftfullare från början för att kompensera, även trots att optimering kan ske i efterhand. Det är ju iofs möjligt att skriva om hela pipelinen, men jag tror inte optimeringen går så på djupet.

Jag antar därför att hela pathtracingpipelinen i CP2077 på liknande sätt är optimerad för RTX-korten iom att Nvidia varit inblandad från början, men det här är ju mest en techdemo. Raytracing är dock framtiden, så det är klart ett steg framåt, och väldigt roligt att se.

Men, såg också en intervju med en utvecklare på MLiD, som utvecklade för Unreal 5 på Nvidiakort. Han förklarade att texturer kräver mycket minne, och det kommer bara att bli värre, raytracingen kräver också mer VRAM. Enligt honom var 12 GB minimum idag, helst 16 GB inom två år, och att tekniker som DirectStorage inte hjälper heller när man har för lite VRAM. Så som någon ovan påpekade, hur ska Nvidia motivera enbart 8 GB på korten som det ryktas om? Eller kommer de att tänka om?