Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Har försökt med både Afterburner och Fan Control. Via Fan Control har jag inte satt någon egen kurva men i Afterburner har jag det och den ignorerar den.
När jag väl startar så håller den sig till 0% men startar jag ett spel och stänger av så hamnar den aldrig under 30%(0%). Nvidia verkar ha någon spärr som man inte kan override'a.

Vad händer om du klickar i kugghjulet vid fläktjusteringen i afterburner, justerar till fast procent och sparar? Har haft Alla olika fabrikat och har alltid kunnat justera i AB. Skumt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Rekordmedlem

Det går nog att "tillfälligt" kyla med en externt fläkt kopplad till moderkort eller nätdel om man stänger av den på kortet och inte vill pilla med kortet.
Det viktiga är luftflödet och inte hur snyggt fläkten är fäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Vad händer om du klickar i kugghjulet vid fläktjusteringen i afterburner, justerar till fast procent och sparar? Har haft Alla olika fabrikat och har alltid kunnat justera i AB. Skumt.

Vilken funktion menar du? I Afterburner direkt eller inne i settings? "Override zero fan speed with hardware curve" är ibockad. Det funkar i början men sen slår den av.

Permalänk
Medlem

I programmets ”framsida” där du har coreclock, memclock, powerlimit osv. Ska finnas ett kugghjul där där du kan manuellt justera fläkthastighet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

https://images.app.goo.gl/oEZZcYgxGwLjidGR9

Bredvid reglaget för fan speed. Klicka på det, dra i reglaget och tryck på ”bocken” nedtill. Då aktiveras hastigheten.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Har försökt med både Afterburner och Fan Control. Via Fan Control har jag inte satt någon egen kurva men i Afterburner har jag det och den ignorerar den.
När jag väl startar så håller den sig till 0% men startar jag ett spel och stänger av så hamnar den aldrig under 30%(0%). Nvidia verkar ha någon spärr som man inte kan override'a.

Afterburner måste vara igång för att fläktkurvan ska vara aktiv. Du får inte stänga ner programmet.

Och du kan inte räkna med att du ska hålla dig utan fläktar när du spelar ett spel (förutom de allra simplaste). Du kan räkna med att 10% GPU användning kommer kräva fläktar, även om du ställer in fläktarna att börja gå först vid 70 grader.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av mrnez:

https://images.app.goo.gl/oEZZcYgxGwLjidGR9

Bredvid reglaget för fan speed. Klicka på det, dra i reglaget och tryck på ”bocken” nedtill. Då aktiveras hastigheten.

Har en annan version så ser inte likadan ut :/

Skrivet av FX9:

Afterburner måste vara igång för att fläktkurvan ska vara aktiv. Du får inte stänga ner programmet.

Och du kan inte räkna med att du ska hålla dig utan fläktar när du spelar ett spel (förutom de allra simplaste). Du kan räkna med att 10% GPU användning kommer kräva fläktar, även om du ställer in fläktarna att börja gå först vid 70 grader.

Mm det är igång. Är okej med att fläktarna jobbar under spel men film och youtube får den gärna vara tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisMANEY:

Har en annan version så ser inte likadan ut :/

Mm det är igång. Är okej med att fläktarna jobbar under spel men film och youtube får den gärna vara tyst

Om du gör som på bilden i länken kommer du inte att höra ditt grafikkort.
#19991501

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om du gör som på bilden i länken kommer du inte att höra ditt grafikkort.
#19991501

Nu vill han ju inte modda kortet, som han redan påpekat tidigare i tråden.

Eftersom kunskap/nerver saknas hade jag levt med fläktljudet tills du känner dig redo att skicka iväg det för service.

Köp ett 1070 eller liknande som reservkort medan du väntar på ditt nuvarande.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q