Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Kandidat eller Civilingenjör inom logistik? Start vid 28 år.

Permalänk
Medlem

Kandidat eller Civilingenjör inom logistik? Start vid 28 år.

Fan asså, kan inte bestämma mig för vilken utbildning jag ska gå.

Jag är lite sen på bollen med utbildning då jag jobbat och rest under ungdomen och hoppat av andra utbildningar under de senaste åren, vilket gör att åldersnojan kryper allt närmre. Så jävla arg att jag inte började tidigare, men men. Jag har en bakgrund från mjukare tjänster inom logistik och har hittat två utbildningar som jag kan tänka mig, jag kan även tillgodoräkna ett antal kurser.

Civilingenjörsprogram i kommunikation, transport och samhälle, Linköpings universitet
https://liu.se/utbildning/program/6ckts

Kandidatprogram i samhällets logistik, Linköpings universitet
https://liu.se/utbildning/program/6klog?mtm_campaign=SR-Natio...

Jag tänker väl spontant att civilingenjörsprogrammet öppnar upp fler dörrar i framtiden, framför allt när det kommer till utvecklingen av självkörande fordon och automation. Frågan är om det är värt i min ålder, examen vid 32/33 låter så jävla gammalt.

Vad tror ni, kommer dessa program leda till avsevärt olika tjänster efter ett antal år, kommer jag ångra mig om jag inte tar chansen nu och satsar fullt? Rent ekonomiskt skiter jag i, jag vill ha ett utvecklande jobb men 5 år känns som en evighet jämfört med 3 år, speciellt när man vill åstadkomma andra saker inom snar framtid.

Permalänk
Skrivet av GustenXT:

Jag är lite sen på bollen med utbildning då jag jobbat och rest under ungdomen och hoppat av andra utbildningar under de senaste åren, vilket gör att åldersnojan kryper allt närmre. Så jävla arg att jag inte började tidigare, men men. Jag har en bakgrund från mjukare tjänster inom logistik och har hittat två utbildningar som jag kan tänka mig, jag kan även tillgodoräkna ett antal kurser.

Civilingenjörsprogram i kommunikation, transport och samhälle, Linköpings universitet

Jag tänker väl spontant att civilingenjörsprogrammet öppnar upp fler dörrar i framtiden, framför allt när det kommer till utvecklingen av självkörande fordon och automation. Frågan är om det är värt i min ålder, examen vid 32/33 låter så jävla gammalt.

Vad tror ni, kommer dessa program leda till avsevärt olika tjänster efter ett antal år, kommer jag ångra mig om jag inte tar chansen nu och satsar fullt? Rent ekonomiskt skiter jag i, jag vill ha ett utvecklande jobb men 5 år känns som en evighet jämfört med 3 år, speciellt när man vill åstadkomma andra saker inom snar framtid.

Civilingenjör är tufft, räkna med att kurserna har typ 50%-60% som klarar kursen på första tentan, iallafall på många av kurserna. Jag tror kandidat räcker, det brukar vara lite lättare att klara också. lönemässigt är skillnaden rätt liten tycker jag.

Genomsnittstiden att klara civ ing är runt 7-8 år, och 50% tar aldrig ut någon examen alls, bara en heads up

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Jobbet blir nog utvecklande oavsett om du har 3 eller 5 års utbildning. Jobbar själv inom bygg/anläggning som konsult och har kollegor med allt från gymnasieexamen till civilingenjör och kanske till och med någon master, vi är alla kollegor ändå som jobbar med mer eller mindre samma saker.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustenXT:

Arg? I dunno. Du har knappt använt din tvättlapp, det är en lång sträcka till pensionen så tag det lugnt.

"(...) åstadkomma andra saker inom snar framtid."

Går du in för studier, så bör ju studier vara din huvudsakliga prioritet och intresse. Vad är det du föreställer dig, att du missar om studierna är på 5 år? När detta berg är besegrat så finns kompetensen på papper, för all evighet och det är inget dumt beslut som du behöver klura på som pensionär. Dock behöver ju kursen kännas rätt för dig.

Å andra sidan finns det massvis med alternativa karriärer som är eller verkar lika roande som logistik, kommunikation osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Arg? I dunno. Du har knappt använt din tvättlapp, det är en lång sträcka till pensionen så tag det lugnt.

"(...) åstadkomma andra saker inom snar framtid."

Går du in för studier, så bör ju studier vara din huvudsakliga prioritet och intresse. Vad är det du föreställer dig, att du missar om studierna är på 5 år? När detta berg är besegrat så finns kompetensen på papper, för all evighet och det är inget dumt beslut som du behöver klura på som pensionär. Dock behöver ju kursen kännas rätt för dig.

Å andra sidan finns det massvis med alternativa karriärer som är eller verkar lika roande som logistik, kommunikation osv.

Haha, ja lite arg kanske :). Jag är fullt medveten om det fokuset som krävs för studier så det är inte ett problem. Självklart finns det säkert många jobb som kan vara minst lika roande och utvecklande men jag vill gå en utbilding som jag tycker är intressant, precis som du nämner att kurserna ska kännas rätt. Missar och missar, ursäkta otydligheten, det finns väl en inre stress om att bilda familj, vilket kan bli lite knepigt om man pluggar civilingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Civilingenjör är tufft, räkna med att kurserna har typ 50%-60% som klarar kursen på första tentan, iallafall på många av kurserna. Jag tror kandidat räcker, det brukar vara lite lättare att klara också. lönemässigt är skillnaden rätt liten tycker jag.

Genomsnittstiden att klara civ ing är runt 7-8 år, och 50% tar aldrig ut någon examen alls, bara en heads up

Jag har redan pluggat ett civilingenjörsprogram tidigare så jag är fullt medveten om dess arbetsbörda. Nu fick jag hoppa av diverse skäl och vill inte fortsätta vidare med det programmet, men jag förstår hur du resonerar. Lönemässigt som du säger blir det nog inte mycket större skillnad i slutändan, det är snarare utvecklingsmöjligheter som jag oroar mig över.

Permalänk
Medlem

32 är ingen ålder att börja på nytt arbete.
Jag började pluggade om till en ny bransch när jag var 31 och blev klar vid 33 års ålder. Bästa jag gjort.
Kollegorna är ändå i blandad ålder och visar man lite framfötter så lär du dig fort ändå.

När man börjar plugga lite senare än övriga så förstår du bättre varför du pluggar, du förstår vad det kommer innebära för kostnader och du tar det på mer allvar.

Du kanske inte krökar på tills klockan 5 på morgonen om du har en tenta dagen efter
Sitter kanske längst fram och aktivt lyssnar på föreläsaren/läraren.

Helt enkelt du vet vad du vill och du är mer öppen för infon.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Vad var den vanligaste anledningen att folk hopade av ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tam44:

Vad var den vanligaste anledningen att folk hopade av ?

Finns massor... folk flyttar hemifrån och trivs inte, märker att de valt fel, inte disciplinerade nog att lägga tid osv osv. Är nog extremt sällan folk är "för dumma" för att klara en utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns massor... folk flyttar hemifrån och trivs inte, märker att de valt fel, inte disciplinerade nog att lägga tid osv osv. Är nog extremt sällan folk är "för dumma" för att klara en utbildning.

Hur länge tog det innan dom hoppade av?

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av tam44:

Hur länge tog det innan dom hoppade av?

1:a dagen, 1:a månaden, första tentan, första året. I princip första av allt som händer under år 1. De som kommer igen där och är i fas med studierna kommer till väldigt stor del ta ut examen.

Man räknar med att runt 1/3 av de antagna tar examen.

Permalänk
Medlem

Kontrollera om de områden du vill jobba med riskerar att tas över av AI innan du är klar/strax efter du är klar.

Jag skulle inte börjat plugga till jurist nu t.ex. om jag inte verkligen ville satsa på enbart brottsmål, för det kan jag tänka mig förblir en mänsklig aktivitet rätt länge till pga anledningar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GustenXT:

[...]Frågan är om det är värt i min ålder, examen vid 32/33 låter så jävla gammalt.[...]

Det är ingen ålder. För en arbetsgivare är det en risk att ta in någon som är ung eftersom de ofta är mer benägna att byta jobb än någon som är äldre och har ett mer stabilt liv. Dessutom är tidigare arbetslivserfarenhet alltid positivt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607