Finns det en gräns på när en server sliter för mycket

Permalänk
Medlem

Finns det en gräns på när en server sliter för mycket

Finns det någon gräns där en CPU på en server har en ok arbetsbelastning.
Så om det överstiger en viss procent under en längre tid så kanske det är dags att tänka på en uppgradering.

Permalänk
Medlem

100%

Permalänk
Skrivet av TheCazz:

Finns det någon gräns där en CPU på en server har en ok arbetsbelastning.
Så om det överstiger en viss procent under en längre tid så kanske det är dags att tänka på en uppgradering.

Titta på användningsgrad över tid, och titta på alla kärnor.
Väldigt förenklat: En server som har det bra kommer sannolikt ha spetsiga toppar av hög(-re) CPU-last över alla kärnor, medan en server som sliter kommer ha utdragna platåer av hög last. Har du platåer på en eller ett fåtal kärnor medan övriga kärnor har betydligt lägre belastning, är lasten dåligt parallelliserad och du har inte nytta av fler, utan av snabbare, kärnor.
Överlag brukar jag ha som tumregel att en server som ofta ligger runt 80% last är hyfsat välbalanserad vad gäller pang för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag körde innan 10 st Linux serverar under Proxmox på en i5-6600T som går på låg förbrukning och inte speciellt mycket CPU.
Var lite osäker om den skulle orka med att köra en VM med Windows 10 men när jag kört allt igång och fått bort allt onödigt så blev jag förvånad, jag menar extremt förvånad var lite CPU gick upp. Just nu ligger den på ca 23-30% och då kör jag endå med 10 st linux och 1 st windows 10.

Permalänk
Skrivet av TheCazz:

Jag körde innan 10 st Linux serverar under Proxmox på en i5-6600T som går på låg förbrukning och inte speciellt mycket CPU.
Var lite osäker om den skulle orka med att köra en VM med Windows 10 men när jag kört allt igång och fått bort allt onödigt så blev jag förvånad, jag menar extremt förvånad var lite CPU gick upp. Just nu ligger den på ca 23-30% och då kör jag endå med 10 st linux och 1 st windows 10.

Jo, hur lite de flesta servrar faktiskt belastas är ju själva raison d'être för virtualisering och containerisering. När jag började i branschen bestod största delen av vår servermiljö av ett par lagerhyllor av vanliga PC:ar bredvid varandra, där de flesta oftast låg under fem procents användning. Det mesta av detta kunde bytas mot en enda, visserligen rejält kraftfull för den tiden, server när vi började köra VMware-produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Jag kör runt 8 VM blandade os på en i5-4xxx (kommer inte ihåg exakt men en 65W modell).
Det man förbrukar är minne ....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

En CPU slits ju inte i den bemärkelsen att den tar skada av att användas, så länge kylningen håller den på en lämplig temperatur alltså.

Den är obsolete lång innan den är utsliten, kör på bara.

Skulle nog vilja mena att det är bättre för en CPU att gå med konstant hög last än att bara lastas ibland, temperaturväxlingar sliter mer på elektronik än mycket annat då de innebär att saker expanderar och drar ihop sig olika mycket.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.