Vilket apparat behöver jag för att skippa nätverkssladden.

Permalänk

Vilket apparat behöver jag för att skippa nätverkssladden.

Hej

Detta är förutsättningarna i min lägenhet, jag har stått på samma ställe och bara roterat runt ca 180 grader:

Bild A:

Bild B:

Mål:
Att ta bort nätverkskabeln som går runt hela lägenheten och lägga till någon "mackapär" som connectar mot min router (bild B). Samt att den inte är stor som en smält Darth Vader med 8 antenner bara för att skicka signalen vidare 5 meter. Eller kosta därefter...

Kriterier:
Tror inte jag kan byta plats på routern och börja mecka med Wifi-kort i min pre-made burk.

Samt vill jag inte att ping ska gå upp "väldigt" mycket. Det är ju 2023 after all.

På Bild A:
Där finns "fiber-dosan" som tyvärr ej har Wifi och WPS som skulle ha löst hela mitt problem. Pratade med support och de var förstående men sa att jag skulle ringa Elgiganten för konsultering... typ..... *orka...*

Som ni ser går en kabel runt hela fan till vänster....

På Bild B:

Kommer sladden jag vill ha bort från under sängen till höger upp i min kära router. Och sen därifrån till min stationära dator.

Jag är inte nätverkstekniker men.... det vore väl fan om jag inte kunde placera någon enkel device bredvid min "fiber-box" och sen connecta dem med WPS till min router.

UTAN att jag måste köpa en router för 2000:- med 4 antenner för att få signalen från A till B?

Jag tror jag var tydlig i vad jag vill göra.... men har ni några lösningar eller frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Detta är förutsättningarna i min lägenhet, jag har stått på samma ställe och bara roterat runt ca 180 grader:

Bild A:
<Uppladdad bildlänk>

Bild B:
<Uppladdad bildlänk>

Mål:
Att ta bort nätverkskabeln som går runt hela lägenheten och lägga till någon "mackapär" som connectar mot min router (bild B). Samt att den inte är stor som en smält Darth Vader med 8 antenner bara för att skicka signalen vidare 5 meter. Eller kosta därefter...

Kriterier:
Tror inte jag kan byta plats på routern och börja mecka med Wifi-kort i min pre-made burk.

Samt vill jag inte att ping ska gå upp "väldigt" mycket. Det är ju 2023 after all.

På Bild A:
Där finns "fiber-dosan" som tyvärr ej har Wifi och WPS som skulle ha löst hela mitt problem. Pratade med support och de var förstående men sa att jag skulle ringa Elgiganten för konsultering... typ..... *orka...*

På Bild B:

Kommer sladden jag vill ha bort från under sängen till höger upp i min kära router. Och sen därifrån till min stationära dator.

Jag är inte nätverkstekniker men.... det vore väl fan om jag inte kunde placera någon enkel device bredvid min "fiber-box" och sen connecta dem med WPS till min router.

UTAN att jag måste köpa en router för 2000:- med 4 antenner för att få signalen från A till B?

Jag tror jag var tydlig i vad jag vill göra.... men har ni några lösningar eller frågor?

Varför är ett kriterie att inte flytta routern? Det måste ju vara det absolut enklaste sättet att lösa ditt problem.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har du inga media uttag i lägenheten?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Varför är ett kriterie att inte flytta routern? Det måste ju vara det absolut enklaste sättet att lösa ditt problem.

Och köpa en till router? Har inte Wifi i min burk

Permalänk
Medlem

Jag kör powerline (lan via eluttaget) och det funkar utmärkt för mig

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Intel Arc B580 LE || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Skrivet av Dax:

Det är ju kabel eller wifi som gäller hur du än gör.

Jo, och jag funderar på att ta bort 20 meter nätverkskabel som går runt lägenheten. Det är det som är grejen.

Permalänk
Skrivet av Cow_45:

Jag kör powerline (lan via eluttaget) och det funkar utmärkt för mig

Säkert jättebra men inte ett alternativ här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jo, och jag funderar på att ta bort 20 meter nätverkskabel som går runt lägenheten. Det är det som är grejen.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

Det vore ypperligt om:

Man kunde ha nån repeater (vet inte ens om det är rätt grej), som har WPS, som jag connectar och monterar brevid min "fiber-box" och sen trycker på WPS och allt är bra....

Finns det nåt sånt?

Permalänk
Skrivet av Dax:

Nej, "bara" en "fiber-box" med 4 nätverksuttag i köket (bild A) som inte har Wifi eller WPS

Permalänk

Jag förstår att det går om man skaffar en fet router till som agerar "idiot"-router och länkar ihop min befintliga..... men det låter dyrt och onödigt

Permalänk

Sladdat är alltid snabbare och stabilare. Skaffa ett gäng kabelkanaler och dra kabeln snyggt längs golvlisterna. Och bakom garderoberna. Kommer knappt synas att kabeln är där.

Kabelkanal!

Länk
Permalänk
Medlem

Skaffa en liten kabelkanal som du stoppar den "äckliga kabeln" i, som du sätter tight mot taklisten hela vägen runt från routern till datorn.
Gör du det snyggt så kommer den att smälta in mot befintlig taklist och inte synas så som kabeln gör nu.

Permalänk
Medlem

Varför sätter du inte den routern du redan har bredvid fiberboxen och drar en kabel därifrån till datorn?
Alterantivt ställer routern vid TV;n och drar en kabel därifrån till datorn?

Eller så köper du ett Mesh kit, sätter en enhet vid din fiberbox och den andra vid datorn. Dessa pratar sedan trådlöst med varandra.
Lite onödigt mkt grejjer men du slipper en kabel om det är av vikt.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Skaffa en liten kabelkanal som du stoppar den "äckliga kabeln" i, som du sätter tight mot taklisten hela vägen runt från routern till datorn.
Gör du det snyggt så kommer den att smälta in mot befintlig taklist och inte synas så som kabeln gör nu.

Jo, har köpt en hel del.... problemet är att jag då måste flytta sjukt tung garderob...... samt sen korta av nätverkskabeln med ca 4-6 meter.... och jag klarar inte av att löda och hålla på.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Varför sätter du inte den routern du redan har bredvid fiberboxen och drar en kabel därifrån till datorn?
Alterantivt ställer routern vid TV;n och drar en kabel därifrån till datorn?

Eller så köper du ett Mesh kit, sätter en enhet vid din fiberbox och den andra vid datorn. Dessa pratar sedan trådlöst med varandra.
Lite onödigt mkt grejjer men du slipper en kabel om det är av vikt.

Flyttar jag routern dit ändras ingenting. Jag får fortfarande en 20 meter kabel till stationära datorn. Enda som ändras är att jag har en router på andra sidan av lägenheten.

Är långtidssjukskriven med en inkomst av 11k, så jag har inte råd med att bygga upp Jesus-nätverk för att connecta ihop 2 saker som är 5 meter ifrån varandra utan saker emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Jo, har köpt en hel del.... problemet är att jag då måste flytta sjukt tung garderob...... samt sen korta av nätverkskabeln med ca 4-6 meter.... och jag klarar inte av att löda och hålla på.

Löda? Du behöver inte löda något.

Att korta av en nätverkskabel är inga konstigheter men det kan ta två-tre försök om man inte gjort det tidigare.

Jag tror inte du kommer hitta en lösning du är tillfreds med.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Behövs ingen lödning för tp kabel. En kontakterings tång samt 1 rj45 kontakt, alt göm överbliven kabel bakom skåpet

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Du menar den som syns på bilden vid datorn, den går ju inte ända upp till taket så det är väl inga problem att installera kabelkanal längs taklisten utan att flytta på dom.
Extra kabel rullar man hop snyggt och sätter fast vid övriga kablar under skrivbordet, behöver inte kapa något över huvud taget (och speciellt inte löda...).

När du ändå håller på så kan du ju fixa övriga "äckliga" kablar som syns förutom nätverkskabeln

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Löda? Du behöver inte löda något.

Att korta av en nätverkskabel är inga konstigheter men det kan ta två-tre försök om man inte gjort det tidigare.

Jag tror inte du kommer hitta en lösning du är tillfreds med.

Verkar fan inte bättre. Tack för att du försökte Jag behåller kabeln. Detta var enkelt i min värld men men. Tack iaf

Permalänk

Svårt det här med internet och ersätta en sladd med Wifi

Tack alla men vi lägger ner. Återkommer om det är aktuellt. Köper nog en till ful router för att lösa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Flyttar jag routern dit ändras ingenting. Jag får fortfarande en 20 meter kabel till stationära datorn. Enda som ändras är att jag har en router på andra sidan av lägenheten.

Är långtidssjukskriven med en inkomst av 11k, så jag har inte råd med att bygga upp Jesus-nätverk för att connecta ihop 2 saker som är 5 meter ifrån varandra utan saker emellan.

Mesh kit, powerline eller Wifi (köp en wifidongle till datorn) är nog de enda möjligheterna jag ser om du ska ha bort kabeln.
Eller så använder du tiden du har nu till att göra en snygg kabelinstallation.

Har du gamla telejack i lägenheten så kan det ibland går att dra nätkabel i de gamla rören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Svårt det här med internet och ersätta en sladd med Wifi

Tack alla men vi lägger ner. Återkommer om det är aktuellt. Köper nog en till ful router för att lösa problemet.

Men förstår fortfarande inte varför du ska köpa en extra router, vad uppnår du med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Bild A:
<Uppladdad bildlänk>

Bild B:
<Uppladdad bildlänk>

Mål:

Kriterier:

På Bild A:

På Bild B:

När jag bodde i hus drog jag kabeln via rören för den fasta telefonen vart 0,5 m istället för 10 . Synligt alltså

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Ingen med Rapid klammerpistol som kan åka hem till lasse och fixera kabeln i taklisten?

Permalänk
Medlem

Verktygslös montering av ethernetkabel https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Annars vad har du för router idag? Med lite tur har den stöd för att sätta upp andra routrar som accesspunkt.

Alternativ är att köpa en sån här om man inte har några högre krav på latency eller stabilitet.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/r...

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Verktygslös montering av ethernetkabel https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Annars vad har du för router idag? Med lite tur har den stöd för att sätta upp andra routrar som accesspunkt.

Alternativ är att köpa en sån här om man inte har några högre krav på latency eller stabilitet.

Jag har en Netgear Nighthawk Ninjas in Pyjamas (something edition)

Tror den är ganska bra för att vara gammal

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Var nog något sånt jag letade efter....... men det är Kjell + andra skräp grejor

Aja, kabeln får vara kvar

Tack för ditt engagemang

Permalänk
Medlem

Förstod det som att du inte vill peta in ett wifi-kort i datorn? Beroende på vad du gör på datorn så kan väl en USB-dongel med ett wifi-kort vara ett alternativ? Alltså något sånt här: https://www.kjell.com/se/etiketter?p_navigation_tags=WiFi%20U...
Finns ett gäng olika från en hundring till strax under tusenlappen.

Inte mycket erfarenhet av dem själv dock.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

1. Ställ routern vid fiberboxen.
2. Anslut t.ex. en sådan här trådlöst till routern och placera den vid datorn.
3. Använd nätverkskabel från den till datorn.

Den länkade produkten blir den svagaste länken i kedjan, så om t.ex. hastigheten inte duger eller om latens blir för hög så får du byta ut den mot något bättre. Det finns både bättre repeaters och routrar som kan konfigureras att användas som en sådan brygga som du behöver. Eller ett WiFi-kort som du stoppar in i datorn, eller en USB-sticka med WiFi.

Visa signatur

press nu1mlock