Vilket apparat behöver jag för att skippa nätverkssladden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Säkert jättebra men inte ett alternativ här.

Hur kommer det sig? Testat det tidigare?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16GB || Corsair 2x16GB 3200MHz || NZXT H1 V1 Custom Mod ||

Permalänk
Medlem

Flytta router till fiberboxen.

Köp USB-Wifi dongel till datorn.

Anslut till routern över Wifi.

Problem löst.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hur snabbt internet har du?

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/h...

Eller betala nån att dra kabel åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Nej, "bara" en "fiber-box" med 4 nätverksuttag i köket (bild A) som inte har Wifi eller WPS

Din fiberkonverter har självklart ingen WiFi (och därav ingen WPS). Varför skulle den ha det? Det är ingen router, och har inget som helst med WiFi att göra.

Du kan (eller snarare borde) inte köra ett hemnätverk utan en router, men sedan är det upp till dig om routern ska komma med t.ex inbygd WiFi accesspunk som många konsumentroutrar gör eller inte.

Vill du inte köra WiFi så är det antingen nätverkskabel, eller powerline plug som gäller för att koppla ihop två punkter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hej

Detta är förutsättningarna i min lägenhet, jag har stått på samma ställe och bara roterat runt ca 180 grader:

Bild A:
<Uppladdad bildlänk>

Bild B:
<Uppladdad bildlänk>

Mål:
Att ta bort nätverkskabeln som går runt hela lägenheten och lägga till någon "mackapär" som connectar mot min router (bild B). Samt att den inte är stor som en smält Darth Vader med 8 antenner bara för att skicka signalen vidare 5 meter. Eller kosta därefter...

Kriterier:
Tror inte jag kan byta plats på routern och börja mecka med Wifi-kort i min pre-made burk.

Samt vill jag inte att ping ska gå upp "väldigt" mycket. Det är ju 2023 after all.

På Bild A:
Där finns "fiber-dosan" som tyvärr ej har Wifi och WPS som skulle ha löst hela mitt problem. Pratade med support och de var förstående men sa att jag skulle ringa Elgiganten för konsultering... typ..... *orka...*

Som ni ser går en kabel runt hela fan till vänster....

På Bild B:

Kommer sladden jag vill ha bort från under sängen till höger upp i min kära router. Och sen därifrån till min stationära dator.

Jag är inte nätverkstekniker men.... det vore väl fan om jag inte kunde placera någon enkel device bredvid min "fiber-box" och sen connecta dem med WPS till min router.

UTAN att jag måste köpa en router för 2000:- med 4 antenner för att få signalen från A till B?

Jag tror jag var tydlig i vad jag vill göra.... men har ni några lösningar eller frågor?

Jag tror du skulle få bättre svar om du beskrev vad du vill uppnå snarare än hur du vill uppnå det, det kanske finns bra lösningar som du inte tänkt på osv Har du t.ex. flera enheter förutom din dator som du också vill ska anslutas till samma internet, ska det då ske trådlöst osv.

T.ex. är min erfarenhet att "router" är något som folk tenderar att missförstå vad det är och vad det behövs för osv.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag överväga att bara dra en diskret kabelkanal i taket raka vägen och sen ner i hörnet för att slippa dra runt hela rummet, här dvs.:

Ska du bara dra en nätverkskabel så funkar en sådan här extremt diskret list bra av egen erfarenhet. Komplettera med skarvset för hörnen. Den listen är superlätt att jobba med och går att skära av med en mattkniv.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det som efterfrågas är en brygga (bridge).
Detta är en pryl som gör om Wifi till Ethernet.
De flesta "Repeaters" går att köra i brygg mod.
Även många routrar går använda som brygga så har man någon gammal liggandes så kan den eventuellt användas.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det billigaste är att ha kvar kabeln. Som någon skrev dra kabeln i taket i en snygg kanal.

Du kan skaffa en AP och sätta vid routern för att ge routern WIFI, men det löser inte ditt problem.

Hade du haft en större lägenhet så hade du kunna skaffa ett mesh system.

Två APs eller förlängare funkar med men det är dyrt och inte skitbra då du får nya nätverk, har du mobil och andra grejer som använder wifi så håller de på och byter nätverk hela tiden vilket kan vara störande.

Som någon skrev så skulle ju eluttags-lösningen / Homeplug funka. Har aldrig provat men läst om många som fått goda resultat med den lösningen. Kjell.com har 2-pack för runt 500 just nu.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Det billigaste är att ha kvar kabeln. Som någon skrev dra kabeln i taket i en snygg kanal.

Du kan skaffa en AP och sätta vid routern för att ge routern WIFI, men det löser inte ditt problem.

Hade du haft en större lägenhet så hade du kunna skaffa ett mesh system.

Två APs eller förlängare funkar med men det är dyrt och inte skitbra då du får nya nätverk, har du mobil och andra grejer som använder wifi så håller de på och byter nätverk hela tiden vilket kan vara störande.

Som någon skrev så skulle ju eluttags-lösningen / Homeplug funka. Har aldrig provat men läst om många som fått goda resultat med den lösningen. Kjell.com har 2-pack för runt 500 just nu.

Med samma SSID på alla AP så fungerar AP bättre än Mesh utan backhaul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Med samma SSID på alla AP så fungerar AP bättre än Mesh utan backhaul.

Huh, kan testa det, tack för tipset.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)