IOS 17 väntas tillåta innehåll utanför App Store

Permalänk
Melding Plague

IOS 17 väntas tillåta innehåll utanför App Store

Efter påtryckningar från EU om att öppna upp sitt ekosystem dyker det nu upp ytterligare tecken på att sideloading kan komma med IOS 17.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tror det när jag ser det…

Har inget direkt problem med att det är som det är idag, blir ju ett extra lager utav skydd.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Snusfri

Detta lägger faktiskt mer ansvar på användaren vilket imho i förlängningen är bra.

Dock så kommer nog en hel del att installera vad som helst, sedan få nallen låst med ransomware och sedan anklaga Apple för detta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag tror det när jag ser det…

Har inget direkt problem med att det är som det är idag, blir ju ett extra lager utav skydd.

Som också kraftigt begränsar apputbudet. Android gör detta bra med en säkerhetsinställning för att installera applikationer utanför play store, vore bra om apple gjorde något liknande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

iPhone 15 kommer nog bli den första iPhone som jag tycker är riktigt bra. Det enda är att den precis som motsvarande Samsung blir väldigt dyr och jag är tveksam till att köpa någon av de båda.

Sedan så suger faceId och alla biometriska skydd, då polisen lagligt kan tvinga en att låsa upp dessa. Polisen kan dock inte lagligt tvinga folk att lämna deras lösenord.
Så man förlorar skärmyta för faceID kameror som man ändå inte bör använda om man är det minsta säkerhetsmedveten.

Säkerhetsmässigt, så vissa personer kanske behöver barnskydd, kyskhetsbälte you name it. Andra personer kan själva kontrollera var de laddar hem sina program.
Och det blir som på Android, att ja man kan ladda hem program utanför Google store, typ inga som inte vet vad man gör, väljer att ta detta val.
Större tillverkare skulle dock kunna välja egna launcher, vilket jag inte ser så mycket av på Android, men det handlar om att Google inte är tillräckligt giriga så de ser någon poäng i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Detta lägger faktiskt mer ansvar på användaren vilket imho i förlängningen är bra.

Dock så kommer nog en hel del att installera vad som helst, sedan få nallen låst med ransomware och sedan anklaga Apple för detta.

De ju så med laddträsket med.
Man köper en laddare från Kreta’s turistfällor, telefonen sväller och så är det Apples fel helt plötsligt.

Jag vet inte vad jag kan tänka mig vilja som inte finns i app store. Men de kanske lite häftigt att sideloada appar och känna sig lite ”underground”?

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

De ju så med laddträsket med.
Man köper en laddare från Kreta’s turistfällor, telefonen sväller och så är det Apples fel helt plötsligt.

Jag vet inte vad jag kan tänka mig vilja som inte finns i app store. Men de kanske lite häftigt att sideloada appar och känna sig lite ”underground”?

Hur överlever dessa personer utanför Applevärlden?
Man kan köpa billiga saker till precis allt och förstöra ens egendom. Typ ingen gnäller på tillverkaren för detta utan folk undviker att köpa dålig dritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

De ju så med laddträsket med.
Man köper en laddare från Kreta’s turistfällor, telefonen sväller och så är det Apples fel helt plötsligt.

Jag vet inte vad jag kan tänka mig vilja som inte finns i app store. Men de kanske lite häftigt att sideloada appar och känna sig lite ”underground”?

Blir så när man prompt ska köra en skitkabel som lightning så ja - apples fel.

Du har ingen aning om vad du missar! Sideloading skulle kunna göra stor skillnad för iOS avseende open source.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Blir så när man prompt ska köra en skitkabel som lightning så ja - apples fel.

Vad är det för fel på lightning-kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan så suger faceId och alla biometriska skydd, då polisen lagligt kan tvinga en att låsa upp dessa. Polisen kan dock inte lagligt tvinga folk att lämna deras lösenord.
Så man förlorar skärmyta för faceID kameror som man ändå inte bör använda om man är det minsta säkerhetsmedveten.

Varför skulle jag bry mig om att polisen kan tvinga mig att låsa upp faceId? Bekvämlighet är också viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det för fel på lightning-kabeln?

480 MB/s, inget stöd för videosignal, endast iphone som använder den är väl de de tre största anledningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan så suger faceId och alla biometriska skydd, då polisen lagligt kan tvinga en att låsa upp dessa. Polisen kan dock inte lagligt tvinga folk att lämna deras lösenord.
Så man förlorar skärmyta för faceID kameror som man ändå inte bör använda om man är det minsta säkerhetsmedveten.

Du vet att man kan få telefonen att kräva lösenkod genom några snabba tryck på låsknappen? Om man ofta hamnar i läget att polisen vill tvinga en att låsa upp sin telefon så kan det vara en bra manöver att lära sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sedan så suger faceId och alla biometriska skydd, då polisen lagligt kan tvinga en att låsa upp dessa. Polisen kan dock inte lagligt tvinga folk att lämna deras lösenord.
Så man förlorar skärmyta för faceID kameror som man ändå inte bör använda om man är det minsta säkerhetsmedveten.

Det är väl inte svårare än att låta bli att använda de funktionerna. Front kameran är ju trevlig att ha att ta bilder med på sig själv tillsammans med barn, husdjur, kompisar osv och jag kan inte påstå att den täcker någon skärmyta som jag brukar sakna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det för fel på lightning-kabeln?

Den är värdelös - till att börja med är den inte USB-C vilket borde göra den oanvändbar i sig, dålig kvalitet, låg överföringshastighet och så vidare. Hela poängen med en standard är att alla följer den vilket har underlättat ljusår med tillbehör och laddare - jag tar med en kloss och kan ladda lurar, bärbar dator, telefon och även ansluta datormus med hjälp av samma kabel. Apple tar extra steg för att göra sig själva till fotgängaren mitt i cykelbanan genom att använda en egen kabel.

Att det också ska krävas att EU ligger på för att apple ska ändra på en heldålig design är även det fel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

480 MB/s, inget stöd för videosignal, endast iphone som använder den är väl de de tre största anledningarna.

Videosignal
https://www.apple.com/se/shop/product/MD826ZM/A/lightning-til...

Och kontakten används till en del iPads och Airpods också, så inte enbart iPhone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

480 MB/s, inget stöd för videosignal, endast iphone som använder den är väl de de tre största anledningarna.

Jag har aldrig förstått detta med ”endast iPhone som använder”.

Sitter jag på jobbet och har glömt min kabel hemma och utbrister ”Har någon en iPhone kabel?” Så svarar 92% ”ja!”….

Jag har kört iPhone sedan iPhone 4 och har aldrig hamnat i en situation där det har varit problematiskt med kabeln.

Jag snarare vänder på det, jag har 1 (en!) enhet hemma som använder USB-c. Varenda gång den ska laddas får jag leta efter den enda usb-c kabel jag äger…

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har aldrig förstått detta med ”endast iPhone som använder”.

Sitter jag på jobbet och har glömt min kabel hemma och utbrister ”Har någon en iPhone kabel?” Så svarar 92% ”ja!”….

Jag har kört iPhone sedan iPhone 4 och har aldrig hamnat i en situation där det har varit problematiskt med kabeln.

Jag snarare vänder på det, jag har 1 (en!) enhet hemma som använder USB-c. Varenda gång den ska laddas får jag leta efter den enda usb-c kabel jag äger…

Samma på mitt jobb fast med sony ericssons underbara laddkabel!!!

Det är bara till att inse att proprietära kabelstandarder är en dåtidsgrej som vi borde lämna bakom oss snarast.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

480 MB/s, inget stöd för videosignal, endast iphone som använder den är väl de de tre största anledningarna.

Lightning som standard kan stödja videosignal och USB 3. iPhones stödjer endast det förstnämnda.

Stöd för USB3-hastigheter finns i gamla iPad pros med lightning-port. Sedan bytte de till USB-C.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag har aldrig förstått detta med ”endast iPhone som använder”.

Sitter jag på jobbet och har glömt min kabel hemma och utbrister ”Har någon en iPhone kabel?” Så svarar 92% ”ja!”….

Jag har kört iPhone sedan iPhone 4 och har aldrig hamnat i en situation där det har varit problematiskt med kabeln.

Jag snarare vänder på det, jag har 1 (en!) enhet hemma som använder USB-c. Varenda gång den ska laddas får jag leta efter den enda usb-c kabel jag äger…

Samma sak här med usb mini. Varenda kotte har ett par i fickan, då kontakten konstigt nog år 2023 fortfarande är standardkabeln inom elektriska prylar som plc, multimeters och annat.

Men iPhonekabel däremot, så är mer frågan vad är det för något? Någon frågar ironisk, har Apple börjat med mobiltelefoner?

Så det beror på var man är. På många ställen så är det inte så många man frågar och det är bra med samma laddare.

Jag väntar på den dagen då sprillans ny dyr teknik inte har usb mini, micro eller Apples lightingkontakt. Det lär dröja, men Apples kabel lär försvinna först.

Btw jag var supernära att köpa en cykelhjälm för nästan 1500kr, inbyggd headset och allt. Men sedan denna usb micro kabeln, som gör att jag ska ha en egen kabel enbart för hjälmen.
https://www.clasohlson.com/se/Livall-BH62-Neo-Sport-Smart-cyk...

Jag hoppas att när Apple börjar med usb c att fler konsumenter kommer inse skönheten att inte ha sina fickor fyllda med laddkablar och adaptrar, vilket leder till att dyra elektronikprylar med usb micro blir mer svårsålda. Argument, som jag har ändå hur många adapters som helst med mig, en extra adapter tillkvittar, kommer att försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hur överlever dessa personer utanför Applevärlden?
Man kan köpa billiga saker till precis allt och förstöra ens egendom. Typ ingen gnäller på tillverkaren för detta utan folk undviker att köpa dålig dritt.

Räcker ju inte med "typ ingen" utan det blir ju ett jäkla rabalder när någon oklok sätter sig på sin iphone 6'a och den böjs t.ex.

Klart de vill täcka sina baser. Ryktena om MFI-cert på USB-C lär stämma.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BasseBaba:

Jag har aldrig förstått detta med ”endast iPhone som använder”.

Sitter jag på jobbet och har glömt min kabel hemma och utbrister ”Har någon en iPhone kabel?” Så svarar 92% ”ja!”….

Jag har kört iPhone sedan iPhone 4 och har aldrig hamnat i en situation där det har varit problematiskt med kabeln.

Jag snarare vänder på det, jag har 1 (en!) enhet hemma som använder USB-c. Varenda gång den ska laddas får jag leta efter den enda usb-c kabel jag äger…

På tal om att vända på det, de har inte direkt 92% marknadsandel så det är väl helt enkelt så att inte allas arbetsplatser eller framförallt utbud av enheter på hemmafronten är som i din situation.
Hade de följt standard så hade det väl motsvarande varit närmare 100%, för alla, och oavsett vilka enheter du eller polaren som vill låna har.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har aldrig förstått detta med ”endast iPhone som använder”.

Sitter jag på jobbet och har glömt min kabel hemma och utbrister ”Har någon en iPhone kabel?” Så svarar 92% ”ja!”….

Jag har kört iPhone sedan iPhone 4 och har aldrig hamnat i en situation där det har varit problematiskt med kabeln.

Jag snarare vänder på det, jag har 1 (en!) enhet hemma som använder USB-c. Varenda gång den ska laddas får jag leta efter den enda usb-c kabel jag äger…

Fast detta är juuh dock en specifik person du nämner, och hade alla mobiler/enhey haft usb-c så behöver du inte ens fråga då du vet att varenda liten pryl kör samma kabel.

Sen att Apple fortfarande kör med lightning kontakten är garanterat ändast för att den drar in enorma summor pengar. Annars hade dom inte gått över till usb-c på övriga enheter.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att det är lite småkomiskt att detta dyker upp som nyhet precis ovanför nyheten om att ransomware håller på att utvecklas till Mac?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sitter jag på jobbet och har glömt min kabel hemma och utbrister ”Har någon en iPhone kabel?” Så svarar 92% ”ja!”….

Jobbar du i klädaffär?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Videosignal
https://www.apple.com/se/shop/product/MD826ZM/A/lightning-til...

Och kontakten används till en del iPads och Airpods också, så inte enbart iPhone.

Skrivet av Teddis:

FACT CHECK!

Lightning som standard kan stödja videosignal och USB 3. iPhones stödjer endast det förstnämnda.

Stöd för USB3-hastigheter finns i gamla iPad pros med lightning-port. Sedan bytte de till USB-C.

I stand corrected, men har inte alla Ipads gått över till USB-C nu eller finns det någon snikmodell kvar?

Sen hade jag fått för mig att Airpods också hade bytt kabel.

Edit: Dongeln för video verkar dock bara vara 1080p vilken iofs är ganska bra med tanke på bandbredden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

480 MB/s, inget stöd för videosignal, endast iphone som använder den är väl de de tre största anledningarna.

Vilken av dessa tre anlednignar är det som ligger bakom att telefonerna sväller?

Jag kan tycka att apple borde gått över till USB-C när det blev standard men när lightning infördes så var inte konkurrenternas lösningar direkt bättre tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilken av dessa tre anlednignar är det som ligger bakom att telefonerna sväller?

Jag kan tycka att apple borde gått över till USB-C när det blev standard men när lightning infördes så var inte konkurrenternas lösningar direkt bättre tycker jag.

Vi diskuterade aldrig svällande telefoner. Och jag håller helt med, lightning var mycket bättre än motsvarande USB när den kom. Men när de började med USB-C till Ipads och Macbooks skulle de bytt även på telefonerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vi diskuterade aldrig svällande telefoner.

Inlägget som firstofmay besvarade nämnde just svällande telefoner och det var svårt att tolka svaret som att det skulle vara något annat än lightning-kabeln som var orsaken till detta.

Permalänk
Medlem

Kul för er. Antagligen kommer emulatorerna två dagar efter denna uppdatering blir live, och det är fint ändå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Inlägget som firstofmay besvarade nämnde just svällande telefoner och det var svårt att tolka svaret som att det skulle vara något annat än lightning-kabeln som var orsaken till detta.

Aha, tolkade det som att det handlade om dålig kvalitet på kablar och där spelar det ju ingen roll om man kör lightning eller usb c om man köper en kabel för en 10a på Aliexpress.