Svenska Ryzen 7 7800X3D-leveranser försenade

Permalänk
Skrivet av Elixx:

Det är kvaliteten på chippet. När man tillverkar den så är det inte alla som kommer ut lika bra. Dvs de som har ett högre värde är de som de stoppar in i 7950x3D det är därför de klockar högre. De som som har lägre värde blir 7800x3D. Du borde kunna kika vilket värde du har i bios beroende på moderkort.

Min 7800x3d klockar strax över 5000Ghz, medans 7950x3d jag hade hemma klocka upp till nästan 5200Ghz.

Därav att folk kallar det silicon lottery när man köper tex en CPU.

I see. Luskade lite mer och såg Asus hade PS score uträknad från F/V kurva. Ska se om jag hittar något i mitt Asrock moderkort.

Permalänk
Medlem

Verkar inte finnas i Asus ROG Strix B650E-F bios tyvärr. Kör senaste så det kanske bara finns för X-serien eller nåt sånt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 2x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem
Skrivet av urlen:

Byggde ihop datorn nu med den nya CPU'n, moderkort, ram och disk. Vilket lyft från min gamla 6700k
Gick från ~45 fps till ~130-145 fps i World of warfcraft (valdrakken) - känns nästan som man har stoppat in ett nytt grafikkort

Ska göra samma upgrade men byter mitt 2080ti mot ett 4090. Hoppas på en "Wow"-upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanari:

Verkar inte finnas i Asus ROG Strix B650E-F bios tyvärr. Kör senaste så det kanske bara finns för X-serien eller nåt sånt...

Kanske är exklusivt för 670e, det står på första skärmen SP och ett nummer. Men som sagt 91 vs 109 SP score verkar inge göra någon skillnad i FPS direkt vad jag märkt så borde vara lugnt ändå.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Fick min order bekräftad 15.02 av Webhallen, skrev till deras chatt idag och fick det här svaret:

"Ser att vi har fått in första leveranserna av dessa men de räckte tyvärr inte till att täcka allas ordrar. Vi har fler på väg in men vi har inget exakt datum på när."

Sista gången jag beställer någon releaseprodukt från dem, avgå

Permalänk
Medlem

Dustin skickade min idag

Visa signatur

The game is done when the game is done!

Permalänk
Medlem

Om någon forfarande står utan och befinner sig i Stockholm kan dom få ta över min order, den ligger och väntar på webhallen i Fridhemsplan.

Visa signatur

7800x3d, 4090 strix, aw3423dw.

Permalänk
Medlem

Går nu att beställa ifrån alternate.de (Tyskland), samma pris som i Sverige. 12 euro frakt och moderkort/m2 diskar som jag passade på att beställa samtidigt är ganska mycket billigare än Sverige.

Permalänk
Medlem

Inet har annars 50+ i lager.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Inet har annars 50+ i lager.

Bokade av Webhallen och köpte från Inet nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Bokade av Webhallen och köpte från Inet nu

Gjorde precis samma sak tidigare, galet vad de fått in många processorer.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Gjorde precis samma sak tidigare, galet vad de fått in många processorer.

Verkligen, frågan är vad som händer med webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Verkligen, frågan är vad som händer med webhallen?

Väldigt oklart när deras första leverans täckte typ 10 kunder och inets täckte alla som hade beställt plus att de hade några extra över.. Webhallen som ingår med komplett mfl borde ju kunna få in en bra mängd.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Skrivet av Elixx:

Det är kvaliteten på chippet. När man tillverkar den så är det inte alla som kommer ut lika bra. Dvs de som har ett högre värde är de som de stoppar in i 7950x3D det är därför de klockar högre. De som som har lägre värde blir 7800x3D. Du borde kunna kika vilket värde du har i bios beroende på moderkort.

Min 7800x3d klockar strax över 5000Ghz, medans 7950x3d jag hade hemma klocka upp till nästan 5200Ghz.

Därav att folk kallar det silicon lottery när man köper tex en CPU.

Fast då borde det ju vara samma värde oavsett bios ver

Jag hade 97 eller om det va 98 med ver 0805
Med senaste bios har jag 91...87 va det tydligen
cooler får 169 pts den har också blivit sämre

Snart dax o köpa nytt....

Asus proart x670.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Väldigt oklart när deras första leverans täckte typ 10 kunder och inets täckte alla som hade beställt plus att de hade några extra över.. Webhallen som ingår med komplett mfl borde ju kunna få in en bra mängd.

Inet har precis skickat min leverans, snabba som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CLLA:

Väldigt oklart när deras första leverans täckte typ 10 kunder och inets täckte alla som hade beställt plus att de hade några extra över.. Webhallen som ingår med komplett mfl borde ju kunna få in en bra mängd.

Webhallen och Komplett är olika entiteter med egna inköpsorganisationer.Det som ställde till denna launch är extremt skev fördelning mellan distributörerna. En ÅF slog jackpott, övriga nitlotter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Inet langar pingvinstänger under bordet för bättre tillgång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Hämtat min 7800x3D nu (silicon score 91), det är i princip identisk FPS som 7950x3D som jag testade (silicon score 109) som körts i CCD0 (cache) mode.

Skrivet av Rubberduckrof:

Fast då borde det ju vara samma värde oavsett bios ver

Jag hade 97 eller om det va 98 med ver 0805
Med senaste bios har jag 91...87 va det tydligen
cooler får 169 pts den har också blivit sämre

Snart dax o köpa nytt....

Asus proart x670.....

Med fabriksbioset fanns inte den informationen alls. Nu har jag äntligen fått tummen ur att börja/orka kolla på att optimera systemet lite så jag uppdaterade till senaste bios. Min prolle fick en score på 94 enligt detta.

Permalänk
Medlem

Verkar som att vissa moderkortstillverkare är lite för aggressiva med sina bios'er.

Users Report Ryzen 7000X3D Chips Burning Out

https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-7000x3d-burnout-r...

Tänkte att det kan vara något att tänka på för er som nu bygger system med Ryzen 7000X3D, att som ex. göra en extra koll på moderkort tillverkarens sida för senaste bios'en.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Verkar som att vissa moderkortstillverkare är lite för aggressiva med sina bios'er.

Users Report Ryzen 7000X3D Chips Burning Out
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Sue6m2BUDuEuHBK4RzzMKX-970-80.png.webp
https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-7000x3d-burnout-r...

Tänkte att det kan vara något att tänka på för er som nu bygger system med Ryzen 7000X3D, att som ex. göra en extra koll på moderkort tillverkarens sida för senaste bios'en.

Jag läste den reddit posten innan TH skrev artikeln. Det verkar röra sig huvudsakligen om Asus ROG, och de har tagit bort alla gamla bios versioner så där bara bör ligga typ 1202 versionen på hemsidan. Jag uppdaterade igen direkt, vill inte riskera.