Permalänk
Medlem

Asus WiFi kopplar ifrån hela tiden

Hej, har ganska länge kört med 4st Asus-routrar i AiMesh. 2st RT-AX92U och 2st RT-AC67U, alla sammankopplade via nätverkskabel.
Har de senaste dagarna märkt att Wifi kopplar ifrån ungefär var 10:e minut, väldigt störande. Telefoner och TV mm tappar internetanslutningen helt, och sedan hoppar det igång igen efter nån minut. Och så håller det på. De saker som är anslutna via kabel verkar fungera bra under tiden.
Har startat om allt, är väl inte jättesugen på att köra en reset och göra om all konfigurering.
Har varit såhär tidigare i perioder men sedan "löser" det sig efter nån vecka och rullar på fint i några månader, sen samma sak igen.

Antal anslutna klienter är typ 15+10+5+5 fördelat på router+AP:s. Memory usage ligger konstant över 95% på routern, kan det vara det?
>480mb / 512mb
Läste om det och det lät som det skulle kunna vara normalt?

Var börjar man felsöka?

Permalänk
Medlem

Jag har haft väldiga problem (likt flera andra) med mina Asus Zenwifi XT8 AX, kör 3st, efter senaste FW strular det mer än någonsin. Supporten från Asus rekommenderar senaste Beta där problemet citat "for some users solved". Jag drog in betan, fick precis som du, med ca 5-10min mellanrum droppar Wifi och routern står och blinkar blått. Dock verkar det lösa sig om du gör en reset på noderna (jag skippade routern). Efter att ha lagt till noderna igen (inställningarna är ju kvar om du bara resetar noderna) så har min nät varit igång i snart 48 timmar utan problem... Det är typ rekord med mina XT8 som dessförinnan var hotade att åka till återvinningscentralen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Börja med uppdatering av allt, sedan återställ iaf noderna, funkar inte det får du återställa routern också.
Du kan också flytta runt på noderna.

Är de anslutna trådlöst till varandra eller med kabel?

Permalänk
Medlem

Nex 83, intressant att du upplever precis samma sak. Man blir ju galen av det.

tcntad, de är anslutna med kabel allihop.

Nu gjorde jag en återställning igår av router med en efterföljande nod och peppar peppar har det fungerat ett dygn snart utan problem.
Tänkte kanske skippa de andra två noderna och låta de göra ett eget trådlöst nätverk eftersom det ändå är en sidobyggnad.
Hade så tidigare men upplevde att framförallt telefonen valde att hänga kvar onödigt länge vid det nätverket när man rörde sig mellan husen. Därför ville jag ha det som ett mesh-system och när det fungerade så var det ju bra, ett enda stort nätverk av allt.

Permalänk
Medlem

Har två Asus AX6600 XT8 (MESH) som fungerat klockrent i över ett år men där den trådlösa noden nu envisas med att koppla in och ur regelbundet som beskrivits i denna tråd. Går från vitt sken till blåblink och sedan tillbaka igen och så håller det på. Trådlösa routern är uppe i ca 10 min för att sedan börja blåblinka. Har "Reset":at flera gånger och tagit bort routern från appen och lagt till igen. Tips på något mer jag kan göra?

Permalänk

Jag har exakt samma problem som henwig. Har haft mina Asus Zenwifi XT8 i ca 2 år tror jag och de har fungerat helt ok men sista tiden så kopplar de ner konstant. Jag startar om dem, fabriksåterställer dem osv men de trilskas hela tiden. Som huvudrouter har jag en Asus RT AX58U och den fungerar bra men mesh som ska fungera bra med den är katastrof. Någon som har ett bra tips till nån som inte är nån hacker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakeneedshelp:

Jag har exakt samma problem som henwig. Har haft mina Asus Zenwifi XT8 i ca 2 år tror jag och de har fungerat helt ok men sista tiden så kopplar de ner konstant. Jag startar om dem, fabriksåterställer dem osv men de trilskas hela tiden. Som huvudrouter har jag en Asus RT AX58U och den fungerar bra men mesh som ska fungera bra med den är katastrof. Någon som har ett bra tips till nån som inte är nån hacker.

Min trådlösa Asus har fungerat bättre sedan jag flyttade den närmare den trådbundna. Går fortfarande ner men mer sällan.

Permalänk
Skrivet av henwig:

Min trådlösa Asus har fungerat bättre sedan jag flyttade den närmare den trådbundna. Går fortfarande ner men mer sällan.

Det skulle jag kunna göra också men då börjar de kännas som att de inte kommer täcka de ytor jag vill. Hade den ena bara ett ett par meter bort och ändå koppla den ner hela tiden. Kan det vara ett firmware problem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jakeneedshelp:

Det skulle jag kunna göra också men då börjar de kännas som att de inte kommer täcka de ytor jag vill. Hade den ena bara ett ett par meter bort och ändå koppla den ner hela tiden. Kan det vara ett firmware problem?

När det började strula, hade du då uppdaterat firmware?

Jag kör själv Asus. En AX68U som agerar router och en AC86U som agerar nod i systemet (via WiFi). Jag har inte upplevt några problem med dessa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

När det började strula, hade du då uppdaterat firmware?

Jag kör själv Asus. En AX68U som agerar router och en AC86U som agerar nod i systemet (via WiFi). Jag har inte upplevt några problem med dessa.

Idag kom en ny uppdatering från Asus. Blev helt stabil efter det och har inte gått ner efter detta. Fingers crossed!

Permalänk

Nu har jag kört nästan en vecka med den nya firmware och de har inte kopplat ner en enda gång vad jag märkt. Kommer inte våga göra fler uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Asus är ju lite ökända för att det händer konstiga saker när man uppgradera om man inte gör en fabriksåterställning efter uppgraderingen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Hej hej igen,
Det höll i ca två veckor, nu kraschar de hela tiden. Har inte uppdaterat dem något mer. Känns hopplöst, de är ju inte direkt gratis Asus Zenwifi XT8.

Permalänk

Hej Jag har tre gamla Asus Lyra ,senaste programvara som asus ger till Lyra är 3.0.0.4.384_46630 . Jag har Ethernet mellan noderna. Systemet kraschar några gånger om dagen. Om man tittar i systemloggen ser man en rutin som heter Busybox drar igång som startar om routern. Det är ”Kernal Panic” (BusyBox v1.17.4)

Detta är ett framsteg att man inte behöver manuellt starta om lyran men ändock inte acceptabelt eftersom all streaming lägger av. Inte imponerad av AI:en . Jag undrar om ni har tittat i systemloggen om det är liknande fenomen i era system. Dvs sök efter BusyBox i loggfilen.

Har fundering på att köpa Asus zenwifiXT8 men vill absolut inte lägga ned massa tid på felsökning och tweaks på nätverket??

Permalänk
Medlem

Busybox säger inte mycket. Det är swizz army knife i embedded Linux system, dvs. det är en hel hop av kommandon i ett program.
Tittar man i bin så ser man att hälften av programmen är en länk till busybox.

För att få ordning på Asus skulle jag rekommendera att gå in på smallnetbuilder forum och se vilken version som anses stabil.
Köra in den och göra en fabriksåterställning.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Upplevde samma sak med min Asus ET12 innan den senaste FW updaten.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

”För att få ordning på Asus skulle jag rekommendera att gå in på smallnetbuilder forum och se vilken version som anses stabil.
Köra in den och göra en fabriksåterställning.”

Till Prelatur
i appen asus router checkas vilken programvara som är den senaste aktuell att ladda ned. Blir ju lite trött om det inte är det som .gäller ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av papphammar98:

Det är ”Kernal Panic”

Det finns sannolikt mellan noll och max en handfull personer i världen som har en rimlig chans att lösa sådana problem och de har troligen annat att göra vid sidan om detta, kanske jobbar de inte ens kvar på Asus.

Routertillverkarna kör sönderhackade varianter av chiptillverkarnas Linux-SDK:er som i sin tur är sönderhackade varianter av gamla, omoderna Linux-versioner. Källkoden till AsusWRT (icke-Merlin) finns säkert att ladda ner någonstans, men ingen med självbevarelsedrift kommer att ge sig på att försöka fixa den här typen av fel, folk som är intresserade av tekniken söker sig till communities som tar Open Source och ingenjörsmässighet på mer allvar. I fallet Asus körs ofta Broadcom-chip vilket kräver påskrift av NDA och i de flesta fall en viss anställning för att ha en rimlig chans att få tag på relevant dokumentation.

Om man vill nörda ner sig i vad det innebär att felsöka kernel-fel (på en relativt modern och omodifierad kernel) rekommenderar jag den rätt aktiva tråden ”MT76 wireless driver debugging” på OpenWrt-forumet. Det rör såklart helt annan hårdvara och helt andra problem, men det ger viss insikt i processen.

Slutsats: Håll inte andan i väntan på en fix.

Jag är inte speciellt intresserad av mesh, men som jag uppfattar det så är det i Freifunk-communityt och avknoppade förgreningar där den mesta och mest tillgängliga kompetensen finns. En hel del, framför allt tyska, akademiker/forskare håller till där.

Permalänk
Medlem

Ligger på 3.0.0.4.388-21617 som är riktig stabil.
Alle senere versioner får jeg disconnects som TS

Permalänk

Mailade Asus support

Mailade Asus support och fick halvdan ordning på mina mesh, får dem inte bättre än gula.

Svaret nedan:
Om du kollar under routern så har du en lapp med information, Bör stå HW V 1.0 eller 2.0. Detta är viktigt för rätt programvara till rätt HW.Version.

1. Kolla först ifall byte av kanaler/Kanalbandbredd kan lösa det, Avancerade inställningar-Trådlös.

2. Om du inte har den senaste programvaran så vänligen installera den för att se om problemet kvarstår.
Om du redan har den senaste programvaran så vänligen installera version 3.0.0.4.386.49873. Vänligen notera, Om du behöver nedgradera programvaran vänligen logga in på gränssnittet, Avancerade inställningar-Administartion. Vänligen dubbelkolla så du ladda ner rätt programvaran till HW versionen.

Vi rekommenderar alltid att göra en reset efter ned/uppdatering av programvaran så om du upplever det minsta problem vänligen gör en Hard Reset på samtliga routrar du har. I ett AiMesh system så är det extremt viktigt att Hard Reseten görs på samtliga routrar då noderna inte kan ansluta till ett nytt AiMesh system annars.

Slutligen kan du testa ändra kanal/Kanal bandbredden igen efter nedgraderingen.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

Har provat att byta kanal men får dem inte att bli bättre än gult sken och att den går i 2,4 GHz. Vill ju ha mer kräm i den, det är ju anledningen till att jag köpte dem.

Hur ska man resonera gällande val av kanal?