Nytt Unreal Engine 5-spel kräver minst Geforce RTX 2080 Super

Permalänk
Melding Plague

Nytt Unreal Engine 5-spel kräver minst Geforce RTX 2080 Super

I kommande Immortals of Aveum spänner spelmotorn Unreal Engine 5 musklerna och skruvar upp ögongodiset med Nanite och Lumen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att utvecklingen går framåt.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag respekterar fullt valet att vilja göra "next-gen/bleeding edge", men jag funderar också över hur viktigt det är i just den här spelgenren? Hur många spelare ser och reflekterar över hur detaljerad typ en vägg är i spel som är i såpass hög takt som titeln ser ut att vara?

Tvivlar inte på att studion gjort den avvägningen många gånger om redan, men jag blir ändå fundersam på hur stort värdet av att det är riktigt snyggt är ställt mot att få in fler spelare i just en sådan genre. Men häftigt i varje fall, flera miljöer ser riktigt snygga ut

Permalänk
Medlem

Äntligen framsteg. På tiden!
Detta samt PT i Cyberpunk behövs - pusha framåt 👊😁

Inte för att jag kommer långt med mitt 2060S, men hyllar detta!

Permalänk
Medlem

Bara att förbereda sig på alla som kommer klaga på ”dålig optimering”. Men detta behövs. Förr eller senare måste kraven höjas och utvecklingen gå framåt.

Ska bli kul att se hur pass snyggt det blir.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Det är helt klart ett snyggt spel.
Det ger lite slutet av 1990 talet vibbar. Ett nytt spel kommer och folk suktar efter detta, de ser att systemkravet är långt över vad de har. Vissa skaffar spelet ändå och oj vad det segar.

De senaste åren har det mer varit folk vill ha 400fps eller liknande för vissa spel och därför köper väldigt kostsam hårdvara.

Permalänk
Medlem

Blir säkert schnyggt! Frågan är bara när man ska till att spela, om man väljer den snygga shootern som går i omkring 60 FPS eller en roligare som går i 160 FPS. Svåra val det där...

Permalänk
Medlem

Det eviga tjatet om input lag kommer garanterat att vara hot. Tillägg som Frame Gen och DLSS ger ju rätt bra med input lag vilket skrämmer de som är känsliga. Många spelar hellre med 60 fps utan tillägg än med 144 fps med alla tillägg.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Att det kräver en 2080 Super är väl en sak men att det verkar kräva åtta p-cores är desto mer oväntat, det kommer låsa ute många användare om det är sant.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

4K nämns inte ens

Spontant: mer nytta av att något ser väldigt bra ut i lite långsammare spel (kanske pusselspel?) än spel där man ändå bara kollar efter saker som rör sig.

Också: RIP mitt 2070 super (och min 8700k).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Är det början på slutet för mitt 2080?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men första grejjen i videon med gräset å vattnet, ser ju ut som stryk? att kräva 2080super för det? wait what? å de andra klippen verkade inte heller sådär superfancy direkt?

Permalänk
Avstängd

Har spelutvecklare bara råd med samma skådisar om och om igen?

Permalänk
Inaktiv

Vad är det som kräver ett 2080S i detta spel? Har nVidia nerfat RTX2000-serien så pass nu att denna serie är helt out of the game.. tanke på ett RX5700 då var som ett rtx2060.. när 2000-serien var färsk.. hehe.

Ännu ett spel som fått lata devs... att de ens har mage att kräva 900:- på ett nytt spel är ologiskt.

Permalänk

Hm, att de jämställer 2080 super och 5700 XT. Får en att tro att de ville jämföra från samma generation men att det inte fanns nåt högre från AMD.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Såg inte speciellt snyggt ut? Kändes mer som att de valt default texturer, modeller och effekter som finns färdiga i UE5. Kändes väldigt platt och konstgjort ut, men det är den känslan jag fått av majoriteten UE5 titlar som visats.

Permalänk
Medlem

Synd att inte fler optimerar sina grafikmotorer som id software (id-tech är ju fantastiskt och skalbart även till mindre kraftig hårdvara). I slutändan spelar det inte så stor roll hur bra spelet ser ut, är det ett bra spel räcker det långt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Såg inte speciellt snyggt ut? Kändes mer som att de valt default texturer, modeller och effekter som finns färdiga i UE5. Kändes väldigt platt och konstgjort ut, men det är den känslan jag fått av majoriteten UE5 titlar som visats.

Instämmer. Varit väldigt många "jahapp?" när man väl sett spel som hypats för att de ska vara så snygga de senaste 10 åren eller så.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Usch vad stelt det såg ut. Animationer, hur fienden rörde sig, osv såg inte alls bra ut.
Snygga texturer: Ja
Men resten såg verkligen inte bra/kul ut.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hm, att de jämställer 2080 super och 5700 XT. Får en att tro att de ville jämföra från samma generation men att det inte fanns nåt högre från AMD.

Säkert för att det har samma Vram .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trihxeem:

Spontant: mer nytta av att något ser väldigt bra ut i lite långsammare spel (kanske pusselspel?) än spel där man ändå bara kollar efter saker som rör sig.

Också: RIP mitt 2070 super (och min 8700k).

Jag lovar.. du kan lira detta spel utan problem.

Dessa req's är mest tagna ur luften och ofta representerar inte verkligheten alls.

Kan lova, devs som kodade spelet vet inte ens vad ett 2080S är..

SäTt HöGa KrAv oCh Få GrAtIs PR I pC-VärlDeN oCh StArTa FlAmEWaR.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av källarinvånare:

Att det kräver en 2080 Super är väl en sak men att det verkar kräva åtta p-cores är desto mer oväntat, det kommer låsa ute många användare om det är sant.

p-cores är väl nån hittepå från Intel?

Vadå, kräver det 16 E-cores? Haha

Permalänk
Medlem

Trevligt men kommer säkert som 100 tals spel efter detta kallas för dålig portning av besvikna människor som inte kan spela spelet på hög upplösning . jag tycker det är Kul att dom pressar hårdvara för o skapa något nytt .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon349426:

Vad är det som kräver ett 2080S i detta spel? Har nVidia nerfat RTX2000-serien så pass nu att denna serie är helt out of the game.. tanke på ett RX5700 då var som ett rtx2060.. när 2000-serien var färsk.. hehe.

Ännu ett spel som fått lata devs... att de ens har mage att kräva 900:- på ett nytt spel är ologiskt.

Någon gång måste ju hårdvaran bli för gammal.. Eller tror du att du kommer kunna spela för evigt samma hårdvara?
Vore ju väldigt fint dock om det vore så.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Tvetydligt hur man ska tolka kraven tycker jag, "1080p 60FPS", "1440p 60FPS"
Är det respektive upplösning med allt sänkt så lågt det går, eller maxade inställningar förutom just upplösningen?
Om det är sistnämnda ser jag inget som helst konstigt med det.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Rixxz:

Tvetydligt hur man ska tolka kraven tycker jag, "1080p 60FPS", "1440p 60FPS"
Är det respektive upplösning med allt sänkt så lågt det går, eller maxade inställningar förutom just upplösningen?
Om det är sistnämnda ser jag inget som helst konstigt med det.

Blandat Low/medium för första, blandat medium/high för andra

Permalänk
Medlem

Tycker största problemet med dom här moderna spelen är hur mycket mer kräm man skall ha på PC jämfört med konsollerna.

Det verkar vara ungefär dubbla hastigheten av CPU. Två till tre gånger så mycket minne (sammantaget VRAM + RAM). Grafikkorten har ju fått mycket skit, men dom går ju iallafall ofta att ställa ner nivån på lite, och då fungerar det även med lite äldre grejer som det verkar.

Jag fattar inte riktigt att folk försvarar detta. Konsolerna kommer springa cirklar runt PC om det fortsätter så här.

Man kanske inte kan kalla det optimeringsproblem heller, för arkitekturen är olika mellan konsol och PC (shared memory osv). Däremot går det att bygga moderna PC-spel som inte uppför sig så här. Plague Tale Requiem är ett gott exempel, som man kan jämföra med The Last Of Us. Liknande grafiknivå, det ena kräver väldigt mycket mer av hårdvaran än det andra. UE5 spelen verkar vara ännu mer krävande än TLAU, så man vet ju inte riktigt vart det slutar.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som om partikeleffekterna inte påverkar ljussätttningen alls, alltså inga skuggor, färgsättning osv. Det flashar effekter hejvilt på skärmen, men ingen effekt alls på omgivande miljöer. Mjukvaru-Lumen kanske inte är kapabelt till det än? Eller för krävande?

Oavsett så ser det platt ut. RT skulle ju ge oss det där härligt dynamiska ljuset, men kanske inte än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Tvetydligt hur man ska tolka kraven tycker jag, "1080p 60FPS", "1440p 60FPS"
Är det respektive upplösning med allt sänkt så lågt det går, eller maxade inställningar förutom just upplösningen?
Om det är sistnämnda ser jag inget som helst konstigt med det.

Det är blandat från low till medium till high

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Blandat Low/medium för första, blandat medium/high för andra

Det stod ju faktiskt i artikeln såg jag nu, jag som vart blind.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti